Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi-
Joo, keskiakseliperävaunu tässä tapauksessa tarkoittaa ilmajarrullista vetokitaan kytkettävää O3- tai O4-luokan kärryä, ei näitä 50 mm kuulaan käyviä O1- ja O2-luokan kärryjä.
|
Mistä pykälästä löydät tällaisen määrittelyn? Lähes poikkeuksetta kaikki O1- ja O2- luokan perävaunut on keskiakseliperävaunuja, ja en itse löydä mitään kohtaa missä määritellään ettei se koskisi niitä vaan pelkästään O3- ja O4- luokkaa.
Traficomiltakin tuli vastaus,
Lainaus:
Hei
Kuorma-autoa, joka on varustettu perävaunun vetoautoksi, katsotaan käytettävän perävaunun vetoon, jollei muuta ilmoiteta.
Jos kuorma-autoa ei käytetä perävaunun vetämiseen, voi auton omistaja tai haltija ilmoittaa vetolaitteen käyttämättömyydestä.
Eli vastauksena kysymykseesi, niin olennaisinta on vetoauton rekisterimerkinnät. Vetolaiteosuus laitetaan maksuun aina automaattisesti autoista, joiden liikenneasioiden rekisterin tietoihin on merkitty, että ne on varustettu perävaunun vetoautoksi.
https://www.traficom.fi/fi/asioi-kan...toonotosta-tai
Ystävällisin terveisin
Marja Laurila
asiantuntija
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Autoilijan palvelut, verotus
|
Tässä vielä minun viesti jossa nimenomaan kysyin että koskeeko se O1- ja O2-luokkaa.
Lainaus:
Terve,
tutkin tässä tuollaista asiaa kuin kuorma-auto, perävaunu ja siihen liittyvä verotus.
Eli kuorma-autoa jos käytetään perävaunun vetoon, on ajoneuvovero suurempi. Koskeeko tämä lisäverotus myös 50mm vetokuulalla vedettäviä O1 ja O2-luokan perävaunuja? Vai pelkästään vetopöydällä tai -kidalla vedettäviä isompia perävaunuja?
Vaikuttaisi kerrassaan pöhköltä että päiväkohtainen verotus nelinkertaistuu jos vien tavallisella 750kg keskiakseliperävaunulla lehtikasan oivapisteelle.
|