Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.10.2021, 09:02
jokke-76 jokke-76 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 02.09.08
Sijainti: Tammisaari
Viestit: 254
Perusasetus

En tiedä perustuuko johonkin lakiin mut meillä tehtaalla vaaditaan b-kortti trukkikuskeilta.
Voin kysellä ens viikolla.


Viimeksi muokannut jokke-76 : 27.10.2021 09:13
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.10.2021, 09:59
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.395
Blog Entries: 5
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jokke-76 Näytä viesti
En tiedä perustuuko johonkin lakiin mut meillä tehtaalla vaaditaan b-kortti trukkikuskeilta.
Voin kysellä ens viikolla.
Juniori joutu jossain aiemmassa työpaikassa hankkimaan "trukkikortin", vaikka taskussa oli B-kortti - tosin trukkikortti tuli työnantajan piikkiin.
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.10.2021, 10:15
Dervish:n Avatar
Dervish Dervish ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.08.08
Sijainti: Kalvola
Viestit: 122
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 Näytä viesti
Juniori joutu jossain aiemmassa työpaikassa hankkimaan "trukkikortin", vaikka taskussa oli B-kortti - tosin trukkikortti tuli työnantajan piikkiin.
Trukkikorttiahan ei ole olemassakaan, on vain työnantajan myöntämä ajolupa. Ja työnantajalla pitää olla kirjallisesti merkittynä listat siitä kuka saa ajaa ja millä laitteella. Esim jos rekkakuski tulee hakemaan tavaraa, pitää hänellä olla lupa ajaa siellä noutopaikassakin koneita. Tämä on sitten monesti heidän ajojärjestelijänsä ja noutopaikan keskenään sopimia/vakuutteluita.

Yleensä työnantajat tuntuu pitävän trukin ajoon ikärajana 18 vuoden ikää, ja pääasiassa edellyttävät jotain trukinajokoulutusta.
Työnantajan vastuulla on huolehtia ettei se anna ajolupaa sellaiselle joka ei osaa ajaa, ajokortilla ei ole asiaan yhteyttä, eikä ajokorteilla tässä asiassa ole mitään virkaa kun pysytään suljetulla alueella, eli esim tehtaan pihalla, terminaalin pihalla jne.

Ei nyt heti tule mieleen mikä tilanne sitten kun sillä kilvellisellä trukilla ajetaan yleisen liikenteen seassa, mitä sitäkin on tullut aika paljon tehtyä tehtaiden välillä liikkuessa.

Itsekin kävin trukin ajokoulutuksen joskus työkkärin "sponssimana" kun pitelin töiden välillä itteäni työttömänä. Toki sekin viikon kurssi oli ittellä sitä että ekana päivänä ajoin ehkä 10 min niin opettaja sanoi että kattele kun muut ajelee, mutta paikalle pitää joka päivä tulla.


Terveisin erittäin hataramuistinen entinen trukkikuski ja nykään työsuojeluunkin sotkeutunut.
__________________
--
Kuvia moottoriurheilusta sun muusta... Tai ainakin joskus oli, enää ei jaksa.
http://www.partanen.net/
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 27.10.2021, 10:33
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

Tommonen sattui silmään.

Trukinkuljettajalle asetettavat vaatimukset

Trukinkuljettajan tulee yleensä olla 18 vuotta täyttänyt. Hitaita, tavaran siirtoon tarkoitettuja nk. matalakeräilytrukkeja saa kuljettaa 16 vuotta täyttänyt. Mikäli työsuojelupiirille tehdään ilmoitus nuorilla työntekijöillä teetettävästä trukinajotyöstä (opastettuna), trukkia saa ajaa alle 18-vuotias henkilö. Trukinkuljettajalla ei saa olla sellaista sairautta tai vammaa, joka olennaisesti heikentäisi kykyä toimia trukinkuljettajan tehtävissä. Kuljettajalla ”tulisi” olla vähintään A- (mp) tai T-luokan (traktori) ajokortti. Yleisen liikenteen käyttöön tarkoitetulla alueella ajokortti on välttämätön.

Kopioitu tuolta: https://www.logisteam.fi/trukkikortti
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 27.10.2021, 15:30
jokke-76 jokke-76 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 02.09.08
Sijainti: Tammisaari
Viestit: 254
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 Näytä viesti
Juniori joutu jossain aiemmassa työpaikassa hankkimaan "trukkikortin", vaikka taskussa oli B-kortti - tosin trukkikortti tuli työnantajan piikkiin.
Juu meilläkin on pakollinen trukkikortti
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.10.2021, 18:06
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.048
Perusasetus

Niin, katselin tuossa duunissa pohjaa rekryilmosta jossa ei ollut mainittu että haettavalla varastomiehellä olisi suotavaa olla myös jonkin sortin oikea ajokortti, eikä vain kokemusta trukilla ajosta. Tästä mainitessani tuli vain kiireessä ympäripyöreä vastaus "No täähän on niin ku suljettu alue..." mitä se ei lain silmissä suinkaan ole. Tällä tuota selkeää lainausta suoraan lakitekstistä etsiskelen.

Haettava henkilö (mahdolliset henkilöt) otetaan koeajalla vuokrafirman kautta, joita ei pyllyjäkään kiinnosta maksella kenenkään ajokortteja (kun jo joku tt läpyskäkin ylivoimainen) varoiksi.

"Trukinkuljettajalle asetettavat vaatimukset
Trukinkuljettajan tulee yleensä olla 18 vuotta täyttänyt. Hitaita, tavaran siirtoon tarkoitettuja nk. matalakeräilytrukkeja saa kuljettaa 16 vuotta täyttänyt. Mikäli työsuojelupiirille tehdään ilmoitus nuorilla työntekijöillä teetettävästä trukinajotyöstä (opastettuna), trukkia saa ajaa alle 18-vuotias henkilö. Trukinkuljettajalla ei saa olla sellaista sairautta tai vammaa, joka olennaisesti heikentäisi kykyä toimia trukinkuljettajan tehtävissä. Kuljettajalla ”tulisi” olla vähintään A- (mp) tai T-luokan (traktori) ajokortti. Yleisen liikenteen käyttöön tarkoitetulla alueella ajokortti on välttämätön." https://www.logisteam.fi/trukkikortti

Tämä selvä. Mutta mistäpä löytyisi lainataksi se LAKI pykälä?

Näillä joutavanpäiväisillä "trukkikorteilla" joita itsellänikin kait jo kolme, ei tee hevon hittojakaan kun paha niillä persettäkään pyyhkiä. Ainoa etu mikä näistä kivoista läppysistä on, on se että mahdollinen työnantaja voi päätellä että moisen liimanlevittemen "haltialla" on jotain käryä, edes etäistä, aiheesta. Ja tokikin kyseisten kortti koulutuksien järjestäjien tienaaminen

Itse hänet (heidät) niihin pikku diisseleihin "perehdytän" ja ajoluvat myönnän.

"Työpaikalla käytettävän trukin kuljettajalla on oltava työnantajan antama lupa. Luvassa tulee eritellä, mitä trukkityyppiä lupa koskee. Luvan muodolle ei ole tarkempia vaatimuksia. Lupa voi olla kortti, joka on työntekijällä hallussaan, tai työntekopaikalla muualla, kuten listana toimistossa. Ennen luvan myöntämistä työnantajan on varmistettava, että työntekijällä on riittävät taidot käyttää työvälinettä."

https://www.tyosuojelu.fi/tyoolot/ko...ajien-patevyys
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 27.10.2021, 18:10
MetAxi MetAxi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 08.03.09
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 514
Perusasetus

Tuossa kaivoksella on vähän isompia "kiviautoja", kokonaispaino luokkaa 500 tonnia.

Kuskeja on joka lähtöön, nuorista tytöistä eläkeiän kynnyksellä oleviin pappoihin. Aika harvalla riittäisi kortti kuorma-auton ajamiseen aidan toisella puolella.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.10.2021, 18:27
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.048
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MetAxi Näytä viesti
Tuossa kaivoksella on vähän isompia "kiviautoja", kokonaispaino luokkaa 500 tonnia.

Kuskeja on joka lähtöön, nuorista tytöistä eläkeiän kynnyksellä oleviin pappoihin. Aika harvalla riittäisi kortti kuorma-auton ajamiseen aidan toisella puolella.
Miten se nyt tähän liittyy?
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 27.10.2021, 19:26
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Lakipykälistä en tiedä mitään, mutta se trukkikortin etu on siinä, että sillä voi esimies ulkoistaa vastuun onnettomuustapauksissa. Vaihtoehto kun on se nimilista missä esimies vakuuttaa että työntekijä osaa ajaa trukilla. Sitten jos ja kun joskus sattuu jotain, on vastuu ainakin osittain myös esimiehellä.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 27.10.2021, 19:32
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.048
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
trukkikortin etu on siinä, että sillä voi esimies ulkoistaa vastuun onnettomuustapauksissa.
Ei voi.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Jarruton 825 kg O1- luokan peräkärryn "ajokortti" ja renkaat BJ-40/76 Tekniikka & Jutustelu 32 25.02.2019 00:35
HDJ-80 "Hotsu" Vaimon "kauppakassi" (perus mätä hommaa) Mikko_L Maasturiprojektit 54 21.04.2015 18:04
Ostettu 35",36" tai 37" renkaat 15" reiällä ja 10", vähintään -44 et japsijako vanteet Dectane O/M/V Renkaat ja vanteet 1 19.01.2013 15:02
Myyty jeep "HIGH BOY chief 2d " 3 hklö "paku diesel" psychobilly O/M/V Ajoneuvot 2 28.02.2012 00:28
"nysäakseli" miten virheetön sen tarvii olla?edit, entäs "hubi"? lacrits68 Tekniikka & Jutustelu 5 17.04.2011 17:00


Sivu luotu: 23:30 (GMT +2).