Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.06.2021, 23:06
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

James instrumentointia


Talvella tuli hommattua china marketista K-type termopareja ja mittareita. Asennetussa mittarissa myös mittarin oma lämpö eli hytin lämpötilan näyttö. Tänään hellepäivän ähräyksenä laitoin mittarin vaihdelootan pumpun imuputkeen. Tämä paikka lienee lähinnä vaihdelootan sisäistä lämpötilaa.
Termopari itsessään on pieni alle millin pallero. Kiinitys ei vaadi muuta kuin Kapton teipit päälle ja putken pintaan. Tarkkuutta parantaa kun putken pinnassa olevan anturin eristää "ulkoilmasta" vaikka solukumi tuubilla. Termoparin johto on vähän arkaa tavaraa kun se on suoraan parin muodostavat metallilangat. No sille läyty aika hyvä reitti lämppäriletkun läpiviennin kautta. Asennushetkellä hytissä melko lämmin. Punainen hytti, sininen öljy.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	anturi.jpg‎
Views:	179
Size:	271,1 Kt
ID:	99498   Click image for larger version

Name:	anturi_putkessa.jpg‎
Views:	182
Size:	207,2 Kt
ID:	99499   Click image for larger version

Name:	antur_lamposuojattu.jpg‎
Views:	169
Size:	63,9 Kt
ID:	99500   Click image for larger version

Name:	anturin johto.jpg‎
Views:	171
Size:	138,6 Kt
ID:	99501   Click image for larger version

Name:	anturin_johto_2.jpg‎
Views:	978
Size:	208,0 Kt
ID:	99502  

Click image for larger version

Name:	mittarin_kotelo.jpg‎
Views:	186
Size:	188,3 Kt
ID:	99503   Click image for larger version

Name:	lamminta_on.jpg‎
Views:	202
Size:	162,7 Kt
ID:	99504  

Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 22.06.2021 10:58
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.06.2021, 23:10
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

Pieni ajelu ja koekaivuu. Hytissä edelleen helvetin kuuma. Kaivaessa ei lootan lämmöt juurikaan nouse. Ajaessa kyllä. Pienikin ylämäki näkyy heti mittarissa kun muunnin luistaa ja muuttaa dieseliä lämmöksi.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	koekaivuu.jpg‎
Views:	199
Size:	323,8 Kt
ID:	99505   Click image for larger version

Name:	lammot.jpg‎
Views:	190
Size:	130,5 Kt
ID:	99506  

Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 22.06.2021 10:57
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.07.2021, 16:46
James1987 James1987 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.10.18
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 47
Perusasetus

James uusi jäähdytin


keväällä tuli hommattua jo täällä aijemmin mainittu uusi jäähdytin jamekseen ja uusi vesipumppu IKH myymälästä. Vesipumppu oli välitettavasti muovi siipinen... Jos olisin tilatessa tiennyt niin olisin jättänyt tilaamatta, mutta se nyt kuitenkin paikalleen meni. Syyläri ei ollut ihan yks yhteen sopiva niinkuin täällä oli mainittu. Itse muokkasin jäähdyttäjän ``kannakkeen / telineen``pulttien reijät seuraavasti: sapluunaa apuna käyttäen (kuvat kertovat) tosiaan tuulitunnelia piti myös hieman muokata uudelle jäähdyttimelle sopivaksi. Uudessa kuin vanhassakin jäähdyttäjässä kiinnityspulttien kierteet ovat tuumamitoituksella. Sen verran koe ajoja tehty plus 20 asteessa ettei enää ole keittämis ongelmaa remontin jälkeen.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20210508_165957.jpg‎
Views:	133
Size:	200,0 Kt
ID:	99596   Click image for larger version

Name:	IMG_20210508_170851.jpg‎
Views:	135
Size:	182,3 Kt
ID:	99597   Click image for larger version

Name:	IMG_20210508_173947.jpg‎
Views:	157
Size:	253,4 Kt
ID:	99598  

Viimeksi muokannut James1987 : 08.07.2021 16:49
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 08.07.2021, 17:39
James1987 James1987 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.10.18
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 47
Perusasetus

Hydraulisylinterien naarmujen korjaus


kaivuupuomin ja kauhan kallistuksen sylintereihin tuli vaihdettua uudet tiivisteet, koska vanhat tiivisteet vuosivat hydrauli öljyä todella rajusti. Kahden sylinterin täydelliset tiivisteet maksoivat paikallisessa hydrauliikka liikkeessä noin 300e. Lisäksi vauriot tuli tehtyä toisen sylinterin varren kierteisiin huolimattomuuttani, koska en ollut löysännyt tarpeeksi männän mutterin lukituksen top ruuvia joka aiheutti noin 100e ylimääräisen koneistustyön sylinterin varren kierteisiin ja sylinterin varren männän mutterin kierteisiin.

Sylinterin varren naarmujen korjaus... Itse korjasin sylinterien varren narmuut täyttö hitsaamalla esab ok 68.82 2,5mm hitsuspuikoilla (0.6kg maksoi 99e), jotka ovat mm. tarkoitettu kyseiseen korjaustyöhön. Ennen hitsausta puhdistin öljyisen sylinterin varren jarrujen puhdstus aineella. Hitsauksen jälkeen käsiviilalla käsin viilasin ensin karkealla viilalla (hard) hitsiä kovakromia vahingoittamatta (karkea viilaus) seuraavaksi todella hienolla viilalla lopullinen viilaus sylinterin varren kovakromi pintaa vasten. Kun viila on tarpeeksi (soft/medium) se ei vahingoita kovakromi pintaa eli lopullinen viilaus kovakromipintaa vasten varren muotoa möytäillen viilatessa. Viimeisessä vaiheessa itse kiillotin korjatun sylinterin varren kohdan kulmahiomakoneella jossa oli kiillotuslaikka ja apuna käyttäen killotusvahaa joilla sai todella hyvän viimeistellyn liukkaan pinnan. kyseisellä tavalla sylinterin varren kovakromin pinnan korjaus on aikaa vievää, mutta voin nyt olettaa ettei uudet tiivisteet heti hajoa kun ei ole sylinterin varressa naarmuja yms. jotka kuluttavat tiivistettä. Edellä mainitulla tavalla onnistuu myös sylinterin varren pinnan korjaus ilman sylinterin purkamista ja irroittamista jos sattuisi työskennellessä käymään vaurio sylinterin varren kovakromi pintaan.

Viimeisessä kuvassa sylinterin varren männässä oli tuollaiset nylon ruuvit teräksisen top ruuvin edessä. Ne ehkä olisi voinut korvata kahdella top ruuvilla peräkkäin, mutta kasasin samalla tyylillä niinkuin oli olleet alunperinkin... uudet m8 kierteellä olevat nylon pultit löysin pulttiliikkeestä hyllystä joista muokkasin nylon ``lukitus ruuvin `` teräs top ruuville.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG-20210521-WA0001.jpg‎
Views:	203
Size:	109,5 Kt
ID:	99602   Click image for larger version

Name:	IMG_20210521_203202.jpg‎
Views:	207
Size:	168,8 Kt
ID:	99603   Click image for larger version

Name:	IMG-20210521-WA0003.jpg‎
Views:	191
Size:	66,4 Kt
ID:	99604   Click image for larger version

Name:	IMG-20210515-WA0000.jpg‎
Views:	191
Size:	184,2 Kt
ID:	99605   Click image for larger version

Name:	IMG-20210515-WA0004.jpg‎
Views:	179
Size:	83,1 Kt
ID:	99606  


Viimeksi muokannut James1987 : 08.07.2021 17:53
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 08.07.2021, 18:10
James1987 James1987 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.10.18
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 47
Perusasetus

Tällä hetkellä on kesken jameksen tukijalkojen remontti. Tukijalkoihin tulee uudet kulutusteräslevyt hitsaamalla tukijalan pohjaan sekä toiseen tukijalkaan uusi tappi ja puslat jotka löytyivät lännen tehtaalta tilaamalla varaosa kirjan varaosa numeroilla ja uudet hydrauli letkut tukijalkojen sylintereihin.

Aijemmin yritin irroittaa tappeja tukijalkojen sylintereistä tuloksetta m20 kierretankoa ja jatkomutteria ulosvetäjänä käyttäen tuloksetta. ilmeisesti korvakot kiilautuvat tappia vasten eikä edes lämmittäminen happi asetyleenillä auttanut, joten saavat olla paikoillaan ilman purkamista... koska näyttää siltä että pitäisi leikata tapin korvakot halki tapin ulos saamiseksi jossei jostain löydy esim. jonkunlaista hydrauli tunkkia/prässiä jolla voisi työntaa tapin pois tukijalan sylinterin korvakosta.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20210708_185039.jpg‎
Views:	452
Size:	333,6 Kt
ID:	99607   Click image for larger version

Name:	IMG_20210708_185107.jpg‎
Views:	530
Size:	320,3 Kt
ID:	99608   Click image for larger version

Name:	IMG_20210708_190641.jpg‎
Views:	468
Size:	424,6 Kt
ID:	99609  
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.07.2021, 12:44
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Thumbs up

Toiset hitsaa mitä haluavat toiset mitä osaavat! Hatunnosto sylinterinvarren korjaukselle.

Jääkö tuosta täyttöpuikosta myös ruostumaton pinta? Ittellä on kääntösylintereissä vähän skraadeja. Eivät vuoda vielä, mutta aikanaan kun tiivisteremontin aika koittaa niin pitää harkita myös männänvarsien korjausta.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.07.2021, 19:39
James1987 James1987 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.10.18
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 47
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Toiset hitsaa mitä haluavat toiset mitä osaavat! Hatunnosto sylinterinvarren korjaukselle.

Jääkö tuosta täyttöpuikosta myös ruostumaton pinta? Ittellä on kääntösylintereissä vähän skraadeja. Eivät vuoda vielä, mutta aikanaan kun tiivisteremontin aika koittaa niin pitää harkita myös männänvarsien korjausta.
Kyllä kyseisestä ok 68.82 lisäaineesta jää ruostumaton pinta. Paikallinen sorvari sanoi hitsanneensa myös sylinterinvarsien naarmuja ok 63.30 mikä on haponkestävä lisäaine puikkohitsaukselle ja halvempi hinnaltaan kuin ok 68.82, mutta itse katsoin esabin korjaushitsaus oppaasta suositellun lisäaineen olevan juuri tämä ok 68.82 kyseiseen sylinterinvarren kromipinnan korjaushitsaukseen.

https://www.esab.fi/fi/fi/support/do...itohitsaus.pdf
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 11.07.2021, 08:39
_Metal_:n Avatar
_Metal_ _Metal_ ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Hausjärvi, Finland.
Viestit: 1.066
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja James1987 Näytä viesti
tukijalkaan uusi tappi ja puslat jotka löytyivät lännen tehtaalta tilaamalla varaosa kirjan varaosa numeroilla.
Oliko minkä hintainen paketti? Itellä myös melko väljät tästä.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 25.07.2021, 19:55
James1987 James1987 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.10.18
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 47
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja _Metal_ Näytä viesti
Oliko minkä hintainen paketti? Itellä myös melko väljät tästä.
- Laakeriholkki (8096696) 54,53e kpl

-Tappi (8052628) 65,00e kpl

Yhteensä hintaa tuli toimituksen kassa suoraan postin lähinpään postilokeroon lännen tehtaalta postiennakolla 233,74e

Omassa jameksessa oli vähäisesti kerennyt laakeriholkkien paikat kulua soikeaksi. kokeilin täyttöä kemiallisella metallilla, koska aikaa ei ollut täyttö hitsaukselle eikä aarporaukselle. Muuta huomioitavaa: Laakeriholkkien välissä on lisäksi väliholkki jota ei saa lännentehtaalta jos tämä on kerennyt särkyä. Eikä tapissa tullut mukana uutta rasvanippaa.

Viimeksi muokannut James1987 : 25.07.2021 19:58
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 11.07.2021, 13:09
MiKo:n Avatar
MiKo MiKo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 03.06.06
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 1.563
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja James1987 Näytä viesti
Tällä hetkellä on kesken jameksen tukijalkojen remontti. Tukijalkoihin tulee uudet kulutusteräslevyt hitsaamalla tukijalan pohjaan sekä toiseen tukijalkaan uusi tappi ja puslat jotka löytyivät lännen tehtaalta tilaamalla varaosa kirjan varaosa numeroilla ja uudet hydrauli letkut tukijalkojen sylintereihin.

Aijemmin yritin irroittaa tappeja tukijalkojen sylintereistä tuloksetta m20 kierretankoa ja jatkomutteria ulosvetäjänä käyttäen tuloksetta. ilmeisesti korvakot kiilautuvat tappia vasten eikä edes lämmittäminen happi asetyleenillä auttanut, joten saavat olla paikoillaan ilman purkamista... koska näyttää siltä että pitäisi leikata tapin korvakot halki tapin ulos saamiseksi jossei jostain löydy esim. jonkunlaista hydrauli tunkkia/prässiä jolla voisi työntaa tapin pois tukijalan sylinterin korvakosta.
Monesti m30 12.9 kierretanko ja 100t reikäsylinteri käyny pieneksi tappeja irrotellessa niin vähän kesyltä kuulostaa tuo m20 kierretanko ja lihasvoima.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kokemuksia kaivataan Suzuki grand vitarasta. GrapL Chit-Chat 2 28.04.2017 08:32
Aga tig neuvoja kaivataan. Pecos Tekniikka & Jutustelu 6 27.03.2007 18:28
Kokemuksia Super Swamper LTB:stä kaivataan okkiM Tekniikka & Jutustelu 16 07.08.2006 19:08
Vinkkejä / kokemuksia kaivataan ttimonen Tekniikka & Jutustelu 71 11.09.2005 10:15
Kokemuksia offimiehiltä kaivataan : PMR puhelimet! Hujane Tekniikka & Jutustelu 15 03.11.2004 20:03


Sivu luotu: 21:26 (GMT +2).