![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() James instrumentointiaTalvella tuli hommattua china marketista K-type termopareja ja mittareita. Asennetussa mittarissa myös mittarin oma lämpö eli hytin lämpötilan näyttö. Tänään hellepäivän ähräyksenä laitoin mittarin vaihdelootan pumpun imuputkeen. Tämä paikka lienee lähinnä vaihdelootan sisäistä lämpötilaa. Termopari itsessään on pieni alle millin pallero. Kiinitys ei vaadi muuta kuin Kapton teipit päälle ja putken pintaan. Tarkkuutta parantaa kun putken pinnassa olevan anturin eristää "ulkoilmasta" vaikka solukumi tuubilla. Termoparin johto on vähän arkaa tavaraa kun se on suoraan parin muodostavat metallilangat. No sille läyty aika hyvä reitti lämppäriletkun läpiviennin kautta. Asennushetkellä hytissä melko lämmin. Punainen hytti, sininen öljy.
Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 22.06.2021 10:58 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Pieni ajelu ja koekaivuu. Hytissä edelleen helvetin kuuma. Kaivaessa ei lootan lämmöt juurikaan nouse. Ajaessa kyllä. Pienikin ylämäki näkyy heti mittarissa kun muunnin luistaa ja muuttaa dieseliä lämmöksi.
Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 22.06.2021 10:57 |
#3
|
|||
|
|||
![]() James uusi jäähdytin
keväällä tuli hommattua jo täällä aijemmin mainittu uusi jäähdytin jamekseen ja uusi vesipumppu IKH myymälästä. Vesipumppu oli välitettavasti muovi siipinen... Jos olisin tilatessa tiennyt niin olisin jättänyt tilaamatta, mutta se nyt kuitenkin paikalleen meni. Syyläri ei ollut ihan yks yhteen sopiva niinkuin täällä oli mainittu. Itse muokkasin jäähdyttäjän ``kannakkeen / telineen``pulttien reijät seuraavasti: sapluunaa apuna käyttäen (kuvat kertovat) tosiaan tuulitunnelia piti myös hieman muokata uudelle jäähdyttimelle sopivaksi. Uudessa kuin vanhassakin jäähdyttäjässä kiinnityspulttien kierteet ovat tuumamitoituksella. Sen verran koe ajoja tehty plus 20 asteessa ettei enää ole keittämis ongelmaa remontin jälkeen.
Viimeksi muokannut James1987 : 08.07.2021 16:49 |
#4
|
|||
|
|||
![]() Hydraulisylinterien naarmujen korjaus
kaivuupuomin ja kauhan kallistuksen sylintereihin tuli vaihdettua uudet tiivisteet, koska vanhat tiivisteet vuosivat hydrauli öljyä todella rajusti. Kahden sylinterin täydelliset tiivisteet maksoivat paikallisessa hydrauliikka liikkeessä noin 300e. Lisäksi vauriot tuli tehtyä toisen sylinterin varren kierteisiin huolimattomuuttani, koska en ollut löysännyt tarpeeksi männän mutterin lukituksen top ruuvia joka aiheutti noin 100e ylimääräisen koneistustyön sylinterin varren kierteisiin ja sylinterin varren männän mutterin kierteisiin.
Sylinterin varren naarmujen korjaus... Itse korjasin sylinterien varren narmuut täyttö hitsaamalla esab ok 68.82 2,5mm hitsuspuikoilla (0.6kg maksoi 99e), jotka ovat mm. tarkoitettu kyseiseen korjaustyöhön. Ennen hitsausta puhdistin öljyisen sylinterin varren jarrujen puhdstus aineella. Hitsauksen jälkeen käsiviilalla käsin viilasin ensin karkealla viilalla (hard) hitsiä kovakromia vahingoittamatta (karkea viilaus) seuraavaksi todella hienolla viilalla lopullinen viilaus sylinterin varren kovakromi pintaa vasten. Kun viila on tarpeeksi (soft/medium) se ei vahingoita kovakromi pintaa eli lopullinen viilaus kovakromipintaa vasten varren muotoa möytäillen viilatessa. Viimeisessä vaiheessa itse kiillotin korjatun sylinterin varren kohdan kulmahiomakoneella jossa oli kiillotuslaikka ja apuna käyttäen killotusvahaa joilla sai todella hyvän viimeistellyn liukkaan pinnan. kyseisellä tavalla sylinterin varren kovakromin pinnan korjaus on aikaa vievää, mutta voin nyt olettaa ettei uudet tiivisteet heti hajoa kun ei ole sylinterin varressa naarmuja yms. jotka kuluttavat tiivistettä. Edellä mainitulla tavalla onnistuu myös sylinterin varren pinnan korjaus ilman sylinterin purkamista ja irroittamista jos sattuisi työskennellessä käymään vaurio sylinterin varren kovakromi pintaan. Viimeisessä kuvassa sylinterin varren männässä oli tuollaiset nylon ruuvit teräksisen top ruuvin edessä. Ne ehkä olisi voinut korvata kahdella top ruuvilla peräkkäin, mutta kasasin samalla tyylillä niinkuin oli olleet alunperinkin... uudet m8 kierteellä olevat nylon pultit löysin pulttiliikkeestä hyllystä joista muokkasin nylon ``lukitus ruuvin `` teräs top ruuville. Viimeksi muokannut James1987 : 08.07.2021 17:53 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Tällä hetkellä on kesken jameksen tukijalkojen remontti. Tukijalkoihin tulee uudet kulutusteräslevyt hitsaamalla tukijalan pohjaan sekä toiseen tukijalkaan uusi tappi ja puslat jotka löytyivät lännen tehtaalta tilaamalla varaosa kirjan varaosa numeroilla ja uudet hydrauli letkut tukijalkojen sylintereihin.
Aijemmin yritin irroittaa tappeja tukijalkojen sylintereistä tuloksetta m20 kierretankoa ja jatkomutteria ulosvetäjänä käyttäen tuloksetta. ilmeisesti korvakot kiilautuvat tappia vasten eikä edes lämmittäminen happi asetyleenillä auttanut, joten saavat olla paikoillaan ilman purkamista... koska näyttää siltä että pitäisi leikata tapin korvakot halki tapin ulos saamiseksi jossei jostain löydy esim. jonkunlaista hydrauli tunkkia/prässiä jolla voisi työntaa tapin pois tukijalan sylinterin korvakosta. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Toiset hitsaa mitä haluavat toiset mitä osaavat! Hatunnosto sylinterinvarren korjaukselle.
Jääkö tuosta täyttöpuikosta myös ruostumaton pinta? Ittellä on kääntösylintereissä vähän skraadeja. Eivät vuoda vielä, mutta aikanaan kun tiivisteremontin aika koittaa niin pitää harkita myös männänvarsien korjausta. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
https://www.esab.fi/fi/fi/support/do...itohitsaus.pdf |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Oliko minkä hintainen paketti? Itellä myös melko väljät tästä.
|
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
-Tappi (8052628) 65,00e kpl Yhteensä hintaa tuli toimituksen kassa suoraan postin lähinpään postilokeroon lännen tehtaalta postiennakolla 233,74e Omassa jameksessa oli vähäisesti kerennyt laakeriholkkien paikat kulua soikeaksi. kokeilin täyttöä kemiallisella metallilla, koska aikaa ei ollut täyttö hitsaukselle eikä aarporaukselle. Muuta huomioitavaa: Laakeriholkkien välissä on lisäksi väliholkki jota ei saa lännentehtaalta jos tämä on kerennyt särkyä. Eikä tapissa tullut mukana uutta rasvanippaa. Viimeksi muokannut James1987 : 25.07.2021 19:58 |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kokemuksia kaivataan Suzuki grand vitarasta. | GrapL | Chit-Chat | 2 | 28.04.2017 08:32 |
Aga tig neuvoja kaivataan. | Pecos | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 27.03.2007 18:28 |
Kokemuksia Super Swamper LTB:stä kaivataan | okkiM | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 07.08.2006 19:08 |
Vinkkejä / kokemuksia kaivataan | ttimonen | Tekniikka & Jutustelu | 71 | 11.09.2005 10:15 |
Kokemuksia offimiehiltä kaivataan : PMR puhelimet! | Hujane | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 03.11.2004 20:03 |