Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #20  
Vanha 31.05.2021, 12:36
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Jäykkä kytkin ollut tässä ongelmana vuosia (HJ-61 asetelma, exedy heavy duty +40%). Alkujaankin haaveilin tähän HJ-61 tehostettu pääsylinteriä mutta mielestäni ei ollut tilaan. Eräs harrastaja onneksi laittoi kuvan jossa sama temppu oli tehty BJ-45 malliin.

Minulla oli vain sellainen ongelma että sylkän edessä oli jarrupaineen säädin, erinäisiä sähköjohtoja, sulakerasia, pissapojan säiliö ja kompura.

Kuitenkin edellisen safarin jälkeen mitta tuli täyteen. Kytkin ei ollut kovin mukava tarkoissa paikoissa, se on niin raskas että jopa minulla oli ongelmia nostaa sitä nätisti ja monesti liikkeelle lähtö oli töksähtävä. Eräällä kalliokinkamalla aiheutti jopa apukuskille jännäkakkaa kun auto heilahti aika holtittomasti kun tahaton kytkinpommi tapahtui.

Ylimääräiset romut edestä pois. Onneksi Toyotan insinöörit on olleet niin fiksuja että kaikki mitat about kohdallaan. Tulipellistä piti irrottaa pätkä kourua joka pistehitsattu kiinni, muuten ei mene paikalleen. Lisäksi kolme reikää piti porata kiinnitykseen. Yksi reikä meni niin ylös että siihen pääsin vain mittariston takaa kiinni. Kytkinpolkimeen kiinnittyvän haarukan reikä piti porata 8mm -> 10mm mutta muuten mitat olivat kohdallaan ja poljin oli oikeassa korkeudessa suoraan.

Vuosia hyllyssä maannut pääsylinteri oli hieman jumissa mutta purin sen osiin ja tuntuisi nyt toimivan. Kumit oli ihmeen kaupalla ehjiä. Pitäisi siihen löytää korjaussarja varalle ja/tai sitten kokonaan uusi jostain.

Kompura mahtui paikalleen kun käänsin sitä vähän vinoon. Sähköjohtoja yms. piti hieman pujotella ja zoomailla uusiin paikkoihin. Jarrupaineen säädin siirtyi jarrutehostimen toiselle puolelle. Pissapojan säiliölle ei meinannut löytyä järkevää paikkaa mutta nyt se on koneen päällä tulipellissä, katsotaan miten toimii kun moottori lämpiää.

Alipaine on haaroitettu jarrulta ja tähän ehkä joutuu puuttumaan. Yleisesti toimii hyvin mutta jossain tapauksessa kun jarrua oikein pumputtaa menee kytkin jäykäksi. HJ-61:ssä on kaksiosainen säiliö jossa kummallekkin omansa. Pitänee laittaa tähän sellainen, säästin sille tilaan kytkimen pääsylinterin alta jossa aikaisemmin oli pissapojan säiliö.

Kytkimestä tuli aivan älyttömän hyvä verrattuna aikaisempaan. Kevyt kuin mikä ja tuntuma todella hyvä.

Sellainen pieni ongelma vielä joskus että vaihde meinaa rutista kun laittaa päälle, varsinkin pakki. Jos ei ole ilmausvika niin täytyy harkita jos vaihtaisi työsylinterinkin HJ:sta, jos vaikka liikerata olisi pidempi? Jos tuo edellisen postauksen sylkkä onkin HJ:n, kuten voisi kuvitella.



Viimeksi muokannut mikjus : 31.05.2021 12:48
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 4 (0 jäsentä and 4 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty BJ-40 Projekti mss O/M/V Ajoneuvot 2 05.06.2016 20:17
Myydään Bj-40 projekti kares O/M/V Ajoneuvot 16 19.03.2014 23:04
Bj 40 projekti _JT_ Maasturiprojektit 277 28.02.2013 22:09
M: TOYOTA BJ-40 projekti tepa78 O/M/V Ajoneuvot 12 15.03.2008 15:47
Bj 40 -76 projekti elhapero Tekniikka & Jutustelu 1 04.03.2008 23:00


Sivu luotu: 21:46 (GMT +2).