![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Suomeksi sanottuna sinä olet pohjimmillaan vastuussa siitä että tekemäsi vedot ja kytkennät on oikein, mittauspöytäkirjan tehnyt vastaa siitä että mittausten perusteella homma on ok. Minä esim. tein käytännössä kaikki sähköt itse rivarin remontissa, piirsin käsin pohjakuvaan kaikki vedot rasioineen yms., ja mietin itse "lohkojen" ryhmitykset mitä minkäkin johdon perään tulee ja kuinka monen sulakeen/ johdonsuojaktaisijan taakse kytkennät tulee. Sen jälkeen hyväksytin/ piirrätin niiden pohjalta kuvat sähkösuunnittelijalla. Ei tullut oikeastaan mitään sanomista suunnittelijalta, eli taisi ne sitten oikein mennä. Pari isompaa ryhmää päädyttiin hajauttamaan erillisiksi koska tulevassa ryhmäkeskuksessa oli sen verran pelivaraa johdonsuojakataisijoiden määrässä. Suunnittelija piirsi keskuskuvan, sitä en olisi halunnut enkä edes osannut tehdä itse välttämättä asianmukaisesti. Lainaus:
Ja tietysti jos ei tiedä miten kytkennät tehdään rasioissa asianmukaisesti, niin jättää koko homman suosiolla ammattilaiselle. Meillä oli kämpässä tolkuton määrä malliesimerkkejä vuosien saatossa aivan päin seiniä tehdyistä kytkennöistä, joku siis ei todellakaan ollut tiennyt miten kuuluu tehdä. Osa niistä oli hengenvaarallisia kytkentöjä, osa selkeän palovaaran aiheuttavia ja muutama muuten vain täysin hutiloiden ja epäammattimaisesti tehtyjä. Sinällään noissa normaaleissa sähkövedoissa ei ole mitään ihmeellistä, kun vain tietää mitä kytketään, miten kytketään, millä tavalla johdot pätkitään/ kuoritaan rasioissa, miten johtovedot kannakoidaan ja tarvittaessa suojataan, ja niin edelleen. Jos teet itse vedot ja kytkennät rasioissa, niin osta ehdottomasti hyvät kuorinta- ja katkaisutyökalut, muistat laittaa kaikki tarvittavat vedonpoistot, kannakoinnit, kiinnitykset, suojaputket yms. Paskoilla vehkeillä käy etenkin kuoriessa äkkiä niin, että esim. MMJ:n suojakuoren poistossa tulee viiltäneeksi vaihe-, nolla- tai suojamaan eristeestäkin läpi, ja muita mukavuuksia. Oikeilla työkaluilla ja työtavoilla tätä ei tapahdu ja kytkennät on asialliset ja turvalliset.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan 2020 | wikke | Chit-Chat | 575 | 11.01.2021 06:48 |
Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan 2019 | JiiPee | Chit-Chat | 566 | 01.01.2020 02:43 |
Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan 2015 | JiiPee | Chit-Chat | 1300 | 28.12.2015 18:45 |
Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan 2012 ! | SuurSyömäri | Chit-Chat | 1015 | 03.01.2013 18:46 |
Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan ! | SuurSyömäri | Chit-Chat | 2358 | 31.08.2012 20:55 |