Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.04.2021, 18:25
Bisabolol Bisabolol ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.06.16
Sijainti: Äänekoski
Viestit: 50
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja psk123 Näytä viesti
Projektikuvia ja tarinaa rempasta, jos ei liikaa vaivaa.
Jeps pääsen ensiviikolla aloitteleen ja sain palkattua apuvoimia. Remontoinnin kustannukset jännittää kun pyöritään nelinumeroisissa lukemissa... Mutta harrastukset maksaa. Tässä kuva puhdistetuista hiluista. Nuo lituskat ihmetyttää. Neulat ovat 2mm vahvoja ja 9mm pitkiä. Lituskat 5mm pitkiä ja 0.4 vahvoja

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20210409_190801.jpg‎
Views:	261
Size:	83,4 Kt
ID:	98923   Click image for larger version

Name:	IMG_20210409_190952.jpg‎
Views:	193
Size:	222,0 Kt
ID:	98924  

Viimeksi muokannut Bisabolol : 09.04.2021 18:27
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.04.2021, 10:49
Dpower Dpower ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.01.16
Sijainti: p-p maa
Viestit: 39
Perusasetus

Klassinen tilanne osia pitäs tilata ja auto tällä hetkellä kaukana.
Kysymys koskee 1992 hodarin taka jarrulevyjä kun näyttää olevan kahta kokoa saatavana 335mm ja 312mm. Onko tietoa kumpi käy? Kyseisessä autossa ei ole abs jarruja.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.04.2021, 15:51
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

eipä mittään

Viimeksi muokannut Mika_T : 19.10.2021 22:04
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.04.2021, 09:05
lumi lumi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.01.08
Sijainti: Finland.
Viestit: 95
Perusasetus

ohjaussimpukka alkoi vuotaamaan onko vaikea rasti vaihtaa tiivisteet vai olisiko paras hankkia toinen simpukka suosiolla, tiivisteitä saa ilmeisesti hankittua.luin jostain että hj61 s
kävisi myös ?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.04.2021, 12:57
lepa77:n Avatar
lepa77 lepa77 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 26.10.10
Sijainti: Salo
Viestit: 3.654
Perusasetus

Mulla on isot jarrut ei abässiä vuosi malli 93
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.04.2021, 12:58
lepa77:n Avatar
lepa77 lepa77 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 26.10.10
Sijainti: Salo
Viestit: 3.654
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Nuo isot on ABS-jarrullisessa mallissa.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lumi Näytä viesti
ohjaussimpukka alkoi vuotaamaan onko vaikea rasti vaihtaa tiivisteet vai olisiko paras hankkia toinen simpukka suosiolla, tiivisteitä saa ilmeisesti hankittua.luin jostain että hj61 s
kävisi myös ?
Sektori varsi eri
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.04.2021, 20:36
Micco:n Avatar
Micco Micco on kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.05
Sijainti: Turku, Finland.
Viestit: 1.768
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lumi Näytä viesti
ohjaussimpukka alkoi vuotaamaan onko vaikea rasti vaihtaa tiivisteet vai olisiko paras hankkia toinen simpukka suosiolla, tiivisteitä saa ilmeisesti hankittua.luin jostain että hj61 s
kävisi myös ?
Jos simpukka on tihti ja muutenkin kunnossa paitsi vuotaa niin sit kannattaa fiksata, hyvässä lykyssä uusi purkuosa alkaa myös vuotamaan tai on muuten sohlo.
mm. kuulia siellä sisällä on eli sen puoleen tarkkana touhuu etteivät häviä, ja akseleiden kuntoa kannattaa tarkistella ettei vuoto johdu stefan kuluttamasta akselista.
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 24.04.2021, 17:35
lumi lumi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.01.08
Sijainti: Finland.
Viestit: 95
Perusasetus

joo täytyy ottaa irti ja tutkia kannattaako yrittää korjata.Lipposelta varmaankin saa tarvittavat osat.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 25.04.2021, 11:52
Bisabolol Bisabolol ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.06.16
Sijainti: Äänekoski
Viestit: 50
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bisabolol Näytä viesti
Jeps pääsen ensiviikolla aloitteleen ja sain palkattua apuvoimia. Remontoinnin kustannukset jännittää kun pyöritään nelinumeroisissa lukemissa... Mutta harrastukset maksaa. Tässä kuva puhdistetuista hiluista. Nuo lituskat ihmetyttää. Neulat ovat 2mm vahvoja ja 9mm pitkiä. Lituskat 5mm pitkiä ja 0.4 vahvoja

Laatikko vaan irtaantui autosta. Laatikon paino toi omat haasteensa projektiin. Muuten melko simppeli homma. Noh nyt laatikko on ilmavirralla ja osia odotellaan. Parit laakerit sieltä oli porsinut mutta ehjäksi sen kuulemma saisi vielä. Mikäköhän laatikon on rikkonut. Se jöi mysteeriksi
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20210413_170801.jpg‎
Views:	227
Size:	226,3 Kt
ID:	99061   Click image for larger version

Name:	IMG_20210423_130121.jpg‎
Views:	235
Size:	142,0 Kt
ID:	99062   Click image for larger version

Name:	IMG_20210423_130117.jpg‎
Views:	216
Size:	121,0 Kt
ID:	99063  
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 10.05.2021, 07:32
veturi:n Avatar
veturi veturi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.11.05
Sijainti: uusimaa, Finland.
Viestit: 148
Perusasetus

HDJ80 perät ja välitykset vm 90


Kenen tekemiä perien korjaussarjoja olette käyttäneet HDJ80:ssa?
Alla olevat on 70/80 series vm91-97 (4.10:1 jne) mutta entä vm90, sopiiko vm91- siihen?

Man.vaihteisesssa taisi olla (!?) 3,6:1 välitys ja automaatissa jotain 4..
Pakettien hinnat vaihtelevat 1000-1200 dollaria.

Löysin www.hiredgunoffroad.com https://www.hiredgunoffroad.com/prod..._gear_and_axle

Sit tämä www.yotamasters.com https://www.yotamasters.com/shop/dif...r-package-kit/

Sekä tämä www.nitro-gear.com https://www.nitro-gear.com/Toyota-Ge...0-select-2.htm
__________________
Valkkasin ja valkkasin, otin tojotan.
Ajanvietettä youtube - matsoffroadrecovery
Opettavaista youtube - hubon auto
Tietoa youtube - simolammikko
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 10.05.2021, 20:08
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

Manuaali turbo 3.7:1 (3.727 muistaakseni ihan tarkka, eli 41/11 hampaat)
Automaatti turbo 4.1:1 (41/10)
Manuaali vapari 4.1:1

Tietääkseni nuo perät on samat kautta ikähaarukan. Eli kaikkiin käy samat välitykset.
Toki muuten tasauspyörästön osissa voi olla eroja esim lukollinen vs. lukoton.

Viimeksi muokannut Mika_T : 10.05.2021 20:14
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 10.05.2021, 20:38
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Välitykset on tuolleen kuin Mika kirjoitti. Noista Veturin seteistä puuttuu ne arvokkaat tasauspyörästön osat mitkä on yleensä suomiautojen kilsoilla kans kulahtaneet.

Dodge3500 osti jostain koko uuden perämurikan. Mistäs se olikaan ja mitäs sellanen tällä hetkellä maksaa? Sen vaihtotyö on nopee homma verrattuna siihen, että teettää koko hoidon irto-osista.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 12.05.2021, 00:00
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Korjaussarja? ja pelkästään "murikkaan"?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veturi Näytä viesti
Kenen tekemiä perien korjaussarjoja olette käyttäneet HDJ80:ssa?
Alla olevat on 70/80 series vm91-97 (4.10:1 jne) mutta entä vm90, sopiiko vm91- siihen?

Man.vaihteisesssa taisi olla (!?) 3,6:1 välitys ja automaatissa jotain 4..
Pakettien hinnat vaihtelevat 1000-1200 dollaria.

Löysin www.hiredgunoffroad.com https://www.hiredgunoffroad.com/prod..._gear_and_axle

Sit tämä www.yotamasters.com https://www.yotamasters.com/shop/dif...r-package-kit/

Sekä tämä www.nitro-gear.com https://www.nitro-gear.com/Toyota-Ge...0-select-2.htm
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Välitykset on tuolleen kuin Mika kirjoitti. Noista Veturin seteistä puuttuu ne arvokkaat tasauspyörästön osat mitkä on yleensä suomiautojen kilsoilla kans kulahtaneet.

Dodge3500 osti jostain koko uuden perämurikan. Mistäs se olikaan ja mitäs sellanen tällä hetkellä maksaa? Sen vaihtotyö on nopee homma verrattuna siihen, että teettää koko hoidon irto-osista.


Hessu888; Mitä tarkoitat noilla puuttuvilla """"ne arvokkaat tasauspyörästön osat mitkä on yleensä suomiautojen kilsoilla kans kulahtaneet"""""???



Minä en ole joutunut remppaamaan tasauspyörästöjä juurikaan, joskus "shimmannut" tasauspörästön hammasvälystä pienemmäksi, ja nuo laakerit maksoi marmorilla jotain suht järkevää, kun ei ole jäänyt mieleen.
(Toki olen avannut/korjannut periä, jotka on "saaneet kipeää" esim. kun on ajettu ilman öljyjä, taikka kun mekaanisen tasauspyörästön lukko ei ole kunnolla kiinni, siis varoitusvalo vilkkuu.)

HDJ-80 perät eroaa laakereiden suhteen riippuen siitä, onko perissä 100% kytkettävä lukko vai ei (alkuperäisissä suomiautoissa lähes aina on, tuontiautoissa vaihtelevasti)
Yleensä nuo perämurikoiden korjaussarjat ovat nimenomaan noille "ilman 100% lukkoa oleville", takaperän kitkalukko ja kytkettävä 100% kitkalukon poskilaakeri on eri.

Ja noissa perämurikan osissa, varsinkin laakereissa ja stefassa, on ihan järkyttäviä eroja; Jotkin kauppiaat myyvät laakereita, joiden nimelliskuormitettavuus on, varsinkin aksiaaliseen suuntaan, todella paljon pienempi, ja ei puhuta prosenteista, vai kymmenistä prosenteista.
(Välityksiä ei yleensä vaihdeta laakeroinnissa... Minulla on yksi pari, siis etu- ja takaperän välitys, tuo manuaalin 3,7xxx väliksiä: oli 10v sitten takoitus vaihtaa tuohon omaan automaattilaatikolla olevaan henkilöautoon, nyt ei tarvetta, kun yli puolet jarrullinen kärry perässä.)

Ja jos "peräremonttia" laajentaa "murikasta" pyörien napoihin, niin varsinkin etuperässä tulee valinnan vaikeus:
esim. vetonivelen kannatuslaakeriksi pyörän napaan löytyy jo alkuperäisia Toyotan varaosanumeroilla paikalleen sopivia "pronssiheloja muutama, (ja rullalaakereitakin)

En muista, mikä alkuperäinen varaosanumero oli halvin, mutta se taisi olla kytkettävällä nelivedolla oleva LJ-70 hela?
Ja alkuperäinen HDJ-80 hela on noin tuplasti pitempi.

Ja tarvike helat juttu sinänsä, taannoin tehtiin etuperäremppa kahden kaverin kanssa; kaikkiin 3 Hodariin vaihdettiin murikan laakerit, stefat, ja napoihin vetonivelet ja "napalukot", tiivistesarjat, tarvittavat laakerit... ja NUO vetonivelen "TARVIKE" pronssiholkit:

Kaikki 3 hodaria "pääsi" Etunaparemonttiin, kun nuo tarvikehelat alkoi "lehteilemään", siis pinta lähti, vaikka nuo tarvikehelat oli hiottu huolellisesti välykselliseksi, ja rasvattu kunnolla.

Kuukaudessa tuli romua noiden kuuden "pronssipuslan" lisäksi 2 vetoniveltä ja 2 vetoakselia (alkuperäisiä)..... Viimmeiset ns. tarvikepuslat; jos ei varaa marmoriin/alkuperäisiin, niin en vaihda

Profiilissa kuvia noista heloista...
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 12.05.2021, 18:18
JV73 JV73 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 06.11.05
Sijainti: Ulvila, Finland.
Viestit: 1.242
Perusasetus

Hessu tarkoittaa tasauspyörästön ristitappia ja pikku rattaita joista kuluu vetarin rihlat. Useita HDJ periä korjannut ja kaikkiin joutuu ratas srj:n vaihtamaan ja ristitapin.
__________________
WWW.RASKAS.FI
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
4Runnerin omistajat tänne Daddy's Toy Chit-Chat 34 12.10.2022 09:51
Suzukin omistajat tänne Suzukisj410K Chit-Chat 260 17.06.2015 12:01
Pehmolelukoiran omistajat tänne!!! baxxter Chit-Chat 16 24.05.2013 20:27
Jeepin Omistajat Tänne KössiKenguru Chit-Chat 114 03.10.2012 19:02
BULLTERRIERIN omistajat tänne! Urbancityboy Chit-Chat 14 20.09.2009 18:30


Sivu luotu: 17:56 (GMT +2).