|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Tiivistemassa tuulilasiin?Oliskohan täällä paltalaisilla tietoa, mitä tiivistemassaa kannattaisi laittaa tommoseen vanhan malliseen autoon, jossa tuulilasitiivisteen pitäisi ainakin periaatteessa hoitaa tiivistäminen. Auto on HZJ80, johon tuli vaihdettua uusi tuulilasi, mutta ilmeisesti vanha tiiviste ei enää tiivistä riittävästi ja kovilla sateilla kuskin lattiamatto kostuu... joku sanoi että laita sellasta mikä ei kovetu? Mutta mähän näitä aineita tunne.
|
#2
|
||||
|
||||
|
#3
|
||||
|
||||
__________________
-Osta japsi ja opit hitsaamaan- |
#4
|
|||
|
|||
Jes, kiitos vinkeistä!! On tää huikea palsta, aina löytyy tietoa
|
#5
|
||||
|
||||
Tuossa vielä yksi: 3M 08509 tuulilasin tiivistysmassa. Kysele lähimmältä 3M jälleenmyyjältä.
__________________
-ISORY OFFROAD-
|
#6
|
|||
|
|||
Butyyli massan pistin minä mustaa pehmeää ja todella venyvää eikä kovetu koskaan
|
#7
|
|||
|
|||
Tuli ostettua tuo würthin massa, kun tossa vieressä kyseisen firman toimipiste. Jos sitä illalla ehtis truuttaamaan massaa tiivisteen väliin.. saas nähdä millainen sotku syntyy.
|
#8
|
||||
|
||||
Ei oo loppupeleissä mitään väliä millanen sotku syntyy, koska toi massa lähtee pois maalipinnoilta ja lasista kun otat pikkasen sitä sormiin ja painelet siihen kohtaan missä on ylimääräistä, niin kaikki ylimääränen jää sormiisi ja muuttuu aina vaan isommaks palloks. Se ei siis oo samanlaista kuin sikaflexin perusmassat. Ite tein tiivistyksen pari kk sitten silleen, että teippasin lasin ja pellin tiivarin ympäriltä, painoin muovisen kiilan tiivarin ja lasin väliin jotta sai tuubin kärjen sopivalle syvyydelle ja sitten työnsin sillä kärjellä eteenpäin koko lasin matkan. Vetämällä kun lähtee kärki koko ajan ylös urasta. Se massahan kannattaa sitten laittaa sekä pellin ja tiivarin väliin että tiivarin ja lasin väliin. Ainakin Toyotan omien ohjeiden mukaan...
|
#9
|
|||
|
|||
Lainaus:
Tuossa tuubin mukana tuli sellainen suippokärki, jossa näyttäs olevan siiveke helpottamaan massan levittämistä sinne tiivarin väliin. Saas nähdä miten ahdas se lasin-tiivisteen väli on, että saako sinne enää laitettua, kun lasi on jo autossa paikallaan. |
#10
|
|||
|
|||
Hodarit vuotaa yleensä muuten sitten siitä lasin ja tiivisteen välistä, ei korin ja tiivisteen välistä, eli laita sitä sinne alareunan lasiuraan ainakin alakulmiin, ite pitäis sama homma tehdä.
|
#11
|
|||
|
|||
Ensimmäiseksi pitää selvittää, kummalta puolelta vuotaa...
Siis jos vuotaa lasin ja tiivisteen välistä, niin jos et halua puhdistaa saumaa, niin pitää käytännössä "kitata" koko lasi; siis vaikka ulosvuotokohta on vänkärin puolen alanurkassa, niin "sisään-" vuotokohta voi olla jossain aivan muualla, siis siis vesi kulkee esteettä tuossa lämpölaajenimes vaatimassa urassa, varsinkin kun lasi on pyöristetty kohtuudella, ja tiiviste pyöristetty paljon pienemmällä säteellä.
Ja jos vuotaa tiivisteen ja korin välistä. niin silloin ruostuminen vahvistaa.... ja alkaa kohta vuotamaan "pelleistä kunnolla".... |
#12
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#13
|
|||
|
|||
Joskus noissa lasiliimoissa piti käyttää primeriä, aikoja sitten vaihdatin Carinaan tuulilasin, halpa ja nopea keikka mutta jokusen vee päästä oli yläreunasta pellit mädäntyneet huit hiivattiin.
Ei oltu käytetty primeriä ja vesi lillui välissä, ei kyllä vuotanut sisälle... |
#14
|
|||
|
|||
Noniin, tovi meni että ehdin lasin tiivistäämään ja vielä ajattelin tänne laittaa raporttia, jos joku samaisia ongelmia pohtii. Ylempänä erittäin hyviä neuvoja ja tästä parhaat painoin mieleen.
Eli sillä würthin tuulilasimassalla tiivistin ensin tuulilasi-lasintiiviste välin ja sitten lasintiiviste-kori välin ympäriinsä. Tuossa tuulilasi-lasitiiviste välissä piti käyttää tuollaista puukiilaa avartamaan rakoa, joka oli todella tiukka. Sellanen 3...5cm kerrallaan tiivistemassaa ja sitten kiilan siirto ja taas massaa väliin. Annoin massan kuivua ja yli pursunneen keräsin pyörittelemällä sormiin. Nyt on muutamat oikein kunnon rankkasateet menty ja kyllä(!) lattiamatot on kuivat Jes! Tavoite saavutettu. Ja vielä hieman kuvia projektista: 1. Puukiila tuulilasin ja tiivisteen väliin 2. Lasi ja tiiviste tiivistetty 3. Valmis tuote, ylimääräiset siivottu |
#15
|
||||
|
||||
Vanhaan ketjuun kirjoittelua. Tuossa kun on noita kumitiivisteellä olevia tuulilaseja kaksikin kappaletta taloudessa kesäbiileinä niin sellainen kysymys noista tiivistemassoista. Onko tuo Sikaflex-521UV sellainen joka kovettuu sellaiseksi ettei lähde valumaan auringonpaahteessa?
Tiivisteen ja korin välissä on toisessa autossa Sika 221 ja se tulee paahteessa ulos sieltä..., tämä tuossa pikkuautossa, Kisussa on toinen lähestymistapa aiheeseen ja tiivisteen reunaan, koripeltiä vasten tulee sellainen weather seal kaistale, ja sen pitää nimenomaan olla sellainen joka kovettuu eikä jää tahmeaksi tai rupea valumaan lämpimässä. Nyt kun tuo takalasi tuli käytettyä irti ja hankittu "muu" kitti loppui kesken niin pitäis vetää siihen päälle nätti kerros jotain ulkopinnaksi sopivaa kamaa, samoin toi ketjussa aiemmin mainittu lasin ja kumin välinen tiivistys pitäisi hoitaa, mieluimmin ei valuvalla kamalla.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan HJ60/61 aurinkolippa tuulilasiin | VeK | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 16.08.2013 15:25 |