Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -Epe-
Katsoin vain Jeep Dana 44 haulla. �� Noi on eri perät, mutta mulle ei ole täysin selvinnyt miten Vari-Lok toimii. Kitkalevyt siinäkin kai on, mutta mitä muuta?
|
Varilok:ia on ollut sekä D35 että D44HD akseleissa.
Itsessään se härveli toimii käsittääkseni niin, että tasauspyörästön lautaspyörän puoleinen poskiratas/ vetari pyörittää gerotor- tyylistä öljypumppua (kuten esim. monet öljypumput), eli mitä enemmän pyörintänopeuseroa renkaiden välillä on, sitä suuremman paineen se tuottaa. Pumpun ulompi osa on siis kiinteästi siinä murikassa, eli kun renkaat pyörii eri tahtia ja murikka sitten tiettyä nopeutta niin lautaspyörän puoleisen vetarin ja murikan välinen pyörintänopeusero kasvaa sitä mukaa kun renkaat pyörii eri tahtia.
Imee öljyn sisään murikan ulkoreunasta (?) pumppuun, lisäksi jonkin sortin venttiili(t) mikä pitää painetta systeemissä ja toisaalta päästää liiat pois ettei hajoa ylipaineeseen. Pumpun tuottamalla öljynpaineella mäntä työntää kitkapakkaa tiukemmin kasaan poskiratasta vasten mikä pysäyttää/ hidastaa sen liikkettä -> tasauspyörästö ei enää pyöri vapaasti tai ollenkaan suhteessa murikkaan, jolloin vasemman ja oikean puolen pyörintänopeusero tasaantuu. Sitä en tarkkaan tiedä miten paineen pois pääsy on kalibroitu, ei se ainakaan suoraan voi päästä pois koska muutenhan perä taas "aukeaisi" heti kun pyörintänopeusero pienenee.
Tuossa joku kuva aiheesta: