Koululla olen ottanut koneisiin välillä sk-18 ja välillä sk-25, mitään käytännön eroa en ole kyllä havainnut. Suurin vaikutus jälkeen on hitsattavien kappaleiden puhtaudella ja koneen säädöillä. Tallikoneessa hiilaripullo, ehkä sillä tulee aavistuksen enemmän roiskeita kuin seoskaasulla mutta siinä pätee samat lainalaisuudet puhtauden ja säätöjen osalta.
Tässä kommentti jostakin agan jutusta:
Alentamalla suojakaasun CO2 -tai O2 -pitoisuutta pienenevät lisäaineen seosaineiden palohäviöt, minkä ansiosta myötö- ja murtolujuus kasva- vat. Mekaanisten ominaisuuksien erot argon-hiilidioksidiseoksissa alu- eella 8–25 % CO2 ovat niin pienet, ettei niillä ole useimmiten käytännön merkitystä. Puhtaalla hiilidioksidilla ero voi kuitenkin olla merkittävä edellisiin verrattuna.
|