|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Kuinka pitkälle pääsee tankillisella polttoainetta?Pitäis lähteä Leville hiihtelemään ja jotta sinne pääsee pitää tovi ajella autolla. Aika tarkkaan 1000km matkaa, periaatteessa tolla itäautolla(Hyundai i40 diesel) pääsee helposti tankillisella sinne. Aloin pohtimaan että mikä on pisin toimintamatka mitä henkilöautoilla on tarjota ja siis todellinen, ei mikään tehtaan ilmoittama...
__________________
Näin kerran unta, ettei vi#u##anut yhtään! Toyotalla ei saa toosaa! |
#2
|
||||
|
||||
Toissa keväänä tuli huomattua että toimintasäde kasvoi kun kippasi mannelavetin tankkiin "Forte advanced diesel fuel conditioner" suuttimien puhdistusainetta (keltakorkkinen), ilmeisesti tämä sisältää jotain parempaa polttoainetta, kerosiinia tjsp.?
Normaalisti keskikulutus matka-ajossa kyseisen automerkin omistajille oletetulla ajotavalla on ollut minimissään 6,9 l/100 km, tuolla tankillisella se oli vain 5,7 l/100 km, ja nousi taas entisiin lukemiin kun tankkasi tankin täyteen. Tuli vain mieleen että jos päästöjä ja kulutuksia pitäisi saada alaspäin että miksi ei polttoainelaatuja paranneta. 0,4 L purkki täydessä tankissa ei ole kuin 0,5% seos. Sisältö: hiilivetyjä, propanol, liuotinbensiini, naftaleeni Laskennallinen toimintamatka tankillisella: 6,9 l/100 km = 1159 km 5,9 l/100 km = 1355 km |
#3
|
||||
|
||||
Talouden I-korinen V70 Tdi Volvo menee 12xxkm tankillisella reissuajossa. Normiajossakin on 1000km saavutettavissa ilman kikkailua. 70litr tankki.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. |
#4
|
||||
|
||||
Bensa Anjovis -04 1,6 nuhapumppumoottorilla menee jonkun 650km tankillisella 95:sta.
Sama auto Motonetin muunnossarjalla E85:sella reilut 500km. En ole koittanut maksimisädettä, koska minulta ei yleensä lopu polttoaine tien päälle. Tämähän on tehty jo, Neste MY on vähäpäästöinen diesel. Koska halutaan vähentää päästöjä on tietenkin loogista, että se maksaa enemmän kuin mikään muu polttoaine.
__________________
www.alanmiehet.com #1 |
#5
|
||||
|
||||
Perus chevy suburbani 6.2D ja optiona saatavana 40 gal tankilla eli 151.4litraa. Dieseliä semmonen 12l sadalle niin meneehän se 1250km ennenkuin sammuu. Olis siinä hondamies ihmeissään kun peräkanaa lähtis leville ja lupais tankata japsin jos pääsee samalle asemalle..
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#6
|
|||
|
|||
Jaguar xj-s:kin kulki melkein 1000 km tankillisella, tosin kutoskoneella matka-ajossa. Yllättävän pikkuruokaisia nuo isommat autot. Fiat 127 tai 600 ei mennyt kuin jotain 300 km niin piti jo yrittää läikytellä tippoja tankin pohjalta tuloputkeen.
|
#7
|
||||
|
||||
Kaikki (cliché) on niin suhteellista...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#8
|
|||
|
|||
Lainaus:
Eli jollain 4 litran kulutuksella vaik vaan 100 litralla pääsis 2500 kilsaa. Voi mukana olla joku varakanisterikin. |
#9
|
||||
|
||||
Joskus yritin ajaa koko tankillisen manuaalivaihteisella diesel Citroen Xm:llä. Hermo petti 1600 kilometrin kohdalla, enkä saanut menemään kuin 90 litran tietämille tankkiin. Semmoiseen tuli joskus tankattua sadan litran tienoolle, vaikka tankki speksin mukaan onkin "vain" 80 litrainen... Bensa -V6 ei ihan vastaaviin päässyt, yli 800km kuitenkin tankkausten välillä...
Nyt ajossa olevat, vaikka tankkitilaa onkin (C8 80 litraa, P38 100 litraa), koneet tykkää bensasta sen verran enemmän että ajosta riippuen tulee tankkaustarvetta 500-800 kilometrin välillä... Tuo mainittu Xm, olihan siitä ruiskupumppua "vähän" optimoitu, ja ahtoja nostettu, rumasti sai savua putkenpäästä härnäämällä, ja kivasti vei vauhdillakin, mutta siinä tosiaan sivutuotteena tuli maltillisella kaasunkäytöllä taloudellisuus... |
#10
|
||||
|
||||
80-luvun satku-audissa, niin sanotussa lötkössä, oli 80 litran tankki. Mulla oli autossa tehtaan jäljiltä 1.9 litran viitonen, minkä vaihdoin 2.2 kokoiseksi. Huonolla alkuperäisellä japsikaasarilla tankilla pääsi helposti 800 km sekalaisessa ajossa. Tienpäällä nätisti ajaen sen tuhat.
Sama auto dieselilla, 2.0d, 2.0td ja varsinkin 2.5Tdi meni helposti reilu toista tuhatta kilometkiä. Nyt on alla V6 passat, jossa on vain 62 litran tankki, aivan liian pieni...
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#11
|
||||
|
||||
Maltillisesti ajamalla saattaisi 1000km mennä tankillisella, tankin tilavuus 225l ja lapin reissulla kellotettiin keskikulutukseksi 23l/100km.
__________________
SISU SA-150 4X4 TOYOTA 4RUNNER LN130 x2 |
#12
|
||||
|
||||
Rovajärvellä kun intissä vein bankulla maaleja suolle niin paras oli 78km ja 168litraa bensaa. Ei voinu muuta ku vetää lappu lattiassa kokoajan.
Mutta asiaan oma farkku bora 4motion, 55litran tankki ja maantiellä kevyel kaasujalalla menee 5,6l/100km. 130hv 1.9tdi
__________________
alumiini ja erikoishitsaukset palstalaisille edullisesti. |
#13
|
|||
|
|||
Mb E coupe 220 9 vaihteisella automaatilla vie vajaa 4 sadalle jos on ihan matka ajoa ja tankki on 66 litraa. Että meniskö tuo sitten sen vaikka reilu 1600 km tankillisella? Mutta nätisti pitää ajaa. Työmatka ajolla menee hieman alle 5 sadalle
|
#14
|
|||
|
|||
Hyundailla olen ajanut tripin mukaan 1140km kun menin tankkaamaan. Siinä vaiheessa ei vielä poltoainevalo palanut,
Keskikulutusmittari tossakin valehtelee ainakin 0,4litraa alaspäin.
__________________
Näin kerran unta, ettei vi#u##anut yhtään! Toyotalla ei saa toosaa! |
#15
|
|||
|
|||
Kia Ceed farmari 1.6crdi 2008 meni ilman kikkailuja 1200km tankillisella, toki iisillä ajolla ja pääosin yksi henkilö kyydissä, sekä orkkis rengaskoko ja laaturenkaat alla. Siinä oli käyttöautoksi hinta/laatu kohdillaan. Ekaa kertaa kun ajeli täydellä tankilla ja 1100km oli tripissä niin en tiennyt uskoako silmiä, mutta totta se oli kun sama toistui lähes joka tankillisella.
|
#16
|
||||
|
||||
Aikanaan Suzuki Grand Vitaralla pääsi sellaset 550 km yhdellä tankillisella. Jatkuva neliveto, 2.4 litran bensakone ja automaattilaatikko tekivät tehtävänsä. Keskikulutus pyöri kaupungissa siinä 10-11 litran paikkeilla. Kilsoja tuli töissä aika reippaasti, niin piti joka toinen päivä tankata 🙂
__________________
Tumpula Racing Team |
#17
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#18
|
||||
|
||||
Mutta mites "oikeat" maasturit. Millä uudemmalla siis 2010 jälkeen valmistetuilla pääsisi matkaajossa alle 8 litran kulutuksiin. Sen mitä olen seuraillut niin lähes kaikki hörppii sen 10l/100km. Toki tehtaat ilmoittaa alle 8 litran kulutuksia mutta onko se todellista jos ajetaan rajoitusten mukaan todellista nopeutta?? Ja nyt ei ole puhe mersun tai esim audin city maastureista
|
#19
|
||||
|
||||
Eipä taida mikään oikea maasturi mennä alle kympillä satku iästä riippumatta. Tosin mulla Jeeppi vie alamäessä moottorijarrulla vain 7-8 litraa sadalla, muuten 15-18. Jossain isoimmissa mäissä nähnyt että hetkellisesti katkaisee bensansyötön
'08 Peugeot 207 1.6 hDi:lla (se tehokkaampi malli) pääsi 50 litran tankilla n.1100km maantiellä, seka-ajossa 900-1000km. Varmaan oikein säästellen ajaen olisi mennyt maantiellä vähän kauemmaskin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#20
|
|||
|
|||
Kovin paljon ei tarvitse tinkiä oikean maasturin määritelmästä: diesel-duster menee 5 litran tuntumaan dieselinä; ja pikku-suzukit selvästi alle kympin bensallakin.
|
#21
|
||||
|
||||
Duster on katumaasturi. En ole kuullut että yksikään Suzukin omistaja olisi sanonut että ne kulkee oikeasti alle kympillä satasella.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#22
|
||||
|
||||
Lainaus:
Totta tuokin, Duster on pikkuruokainen mutta niin on autokin. |
#23
|
|||
|
|||
Suburbanilla pääsi helposti yli 1300km tankillisella. Mutta oli tankkikin 160litranen
Viimeksi muokannut Mika_T : 24.12.2020 22:29 |
#24
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#25
|
|||
|
|||
Tuo on kyllä totta joskus 90 luvulla kun hj61 ostin ja alla oli 205 renkaat ei se paljoa kuluttanut...sitten kun tuli 33x12.5 niin alkoi ihmettely kunnes tajusin että matka matkarikin heittää jonkun verran
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Pitkälle näyttävä työvalo? | Paavo | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 24.12.2011 22:15 |
Kuinka pitkälle lentää kaukosäädin ? | NORT | Chit-Chat | 10 | 02.07.2010 23:57 |
KUINKA KAUAS MOPOLLA PÄÄSEE.... | minivesku | Chit-Chat | 4 | 27.07.2007 12:07 |
luotettava 4x4 pitkälle reissulle! | Tekniikka & Jutustelu | 37 | 08.03.2007 16:55 | |
patrolilla pääsee`??? | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 30.11.2005 20:39 |