![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Mulla kesti Huco ainakin kymmenen vuotta. Sitten avasin letkujen lähdön ruuvia, käänsin lähtöjä, ja kiristettäessä muovista lähti "kierre" mukana. Tilalle tuli peltikuorinen Facet. Huco oli paljon hiljaisempi, kuin mitä Facet on. Pumppu on henkilöauton tulipellissä, niin äänet tulevat sisälle. Hucosta saisi vielä käyvän peli, jos siihen katselisi hieman paksumman ruuvin?
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Lämppärin ilmanotolle tein scoopin. Tällä nyt lähinnä haen vielä muotoa. Lopulliseen sitten joki verkko vielä naamatauluun. Väri tulee sitten valitun maalin mukaan, tai ei
![]() Kiinnittelin tuon kiinakompuran nyt kiskin penkin alle kunnolla. Pohjalevy veks, kiinnikekulmarautoja vähän modaten ja uudelleen kiinnittäen. Tuo väistää penkkiä just eikä melkein ![]()
__________________
~~~~~~~~~~~~~~~~ Finnish Jeep Drivers' Club ~~~~~~~~~~~~~~~~ Suzuki 4x4 Club Finland ~~~~~~~~~~~~~~~~ Offiblogi: Tarinoita tosia Suzukeista Suzuki tarinoita: Pääosassa SJ413 avo Suzuki sivut: Paljon juttuja ja vielä enemmän kuvia |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Eilen sai taas rakkautta
Tulpanjohdot vaihtelin uusiin, kun tuli tuossa huomattua, että yhdestä oli jakajan päästä hattu halki. Uusissa johdoissa vielä 45 asteen kulmat jakajan päässä, joten johdot saa vähän nätimmin reititettyä. Tulpat vaihtui Iridiumeihin. Vanhat oli ihan siistit kaikissa. Black Friday ostos, Febestin dampperihihnapyörä. Tän asentamisessa meinasi olla vähän tenkkapoo, kun ei vanhat ruuvit käyneetkään. Vanha mahtuu kuusuoruuveilla kun on periaarteessa kaks hihnapyörää päällekkäin ja ison pultin laippa väistää. Tuossa uudessa vähempi materiaalia ja siksipä ison pultin laippa estää pikkupulttien kiristämisen pohjaan. Ongelma siis, ettei 10mm hylsy mahdu. Tämä ratkesi sillä, että vaihdoin kuusiokoloruuveihin, joita löytyi sitten pienen etsimisen jälkeen omasta ruuvilaatikosta. Uutta kosketuspintaa pedaaleihin. Vanhoista en tykännyt, kun uritettu alumiini puri kengänpohjaan väärällä tavalla omaan mieltymykseen nähden. Nyt pystyy paremmin käyttämään polkimia niin, ettei aina jalka irtoa lattiasta. Pieni mainos. Tilasin halvan pihtivirtamittarin autojuttuja varten. Maksoi noin 30€. Eilen labrattiin Säätäjä_setä:n kanssa tätä ja todettiin varsin tarkaksi ja monipuoliseksi laitteeksi. Tuohan mittaa AC ja DC virtaa 600A asti, mutta on myös erittäin monipuolinen yleismittari. löytyy jännite-, vastus-, diodi- ja kapasitanssimittaus. Lisäksi mukana tulee termopari lämpötilanmittausta varten. Kirsikkana kakun päällä on taajuus ja pulssisuhdemittaus! Eli kaikenmaailman pwm ohjatut toimilaitteet saa mittailtua tällä myös!
__________________
~~~~~~~~~~~~~~~~ Finnish Jeep Drivers' Club ~~~~~~~~~~~~~~~~ Suzuki 4x4 Club Finland ~~~~~~~~~~~~~~~~ Offiblogi: Tarinoita tosia Suzukeista Suzuki tarinoita: Pääosassa SJ413 avo Suzuki sivut: Paljon juttuja ja vielä enemmän kuvia |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Viikonloppu menikin sitten perää raapiessa
![]() Spartani vaihtuu kytkettävään lukkoon Rojut ulos kopasta Meinasi ARBin kyljestä poskilaakerin irroittaminen aiheuttaa päänvaivaa, kun on vain vähän rikkinäisiä työkaluja käytössä ![]() ![]() Onneksi apua saa kun kysyy ja sain lainattua Jykiltä kunnon välineen. Laakerit lupsahteli mukavasti irti, kun niille näytti Kukkoa ![]() Toinen vittumainen, näin tiukassa ollutta pinjonin pulttia en ole vielä kohdannut Kävin säätäjä_sedältä lainaamassa pultinhehkutinta, mutta siitäkään ei ollut apua, kun en koneessa kiinni olleella silmukalla päässyt koko mutteria kuumentamaan. Muut silmukat eri paikassa tallessa ja niistä ei nyt tällä haavaa ollut apua. Tallilta löytyi jonkun pöydälle lojumaan jättämä järeä butaanitohotin, lämmittelin mutteria sillä ja suihkin irroitusöljyä. No sitten pukku jatko tuumaseen räukkään ja kovin pehmeästi se aukesi kun tuolta varren päästä väänsi ![]() Uudet X-tiivisteet. Tähänkin oli joku tavallisen o-tenkaan laittanut. Tuo nyt kuitenkin toivottavasti pitää paremmin Oli liukupintaa suudeltu, annoin vähän viilaa ja vesihiomapaperia. Käsittelyn jälkeen ei kynnellä kokeillen ollut enää paha. Seuraavaksi pientä rengasjumppaa...
__________________
~~~~~~~~~~~~~~~~ Finnish Jeep Drivers' Club ~~~~~~~~~~~~~~~~ Suzuki 4x4 Club Finland ~~~~~~~~~~~~~~~~ Offiblogi: Tarinoita tosia Suzukeista Suzuki tarinoita: Pääosassa SJ413 avo Suzuki sivut: Paljon juttuja ja vielä enemmän kuvia |
#5
|
||||
|
||||
![]() Black round Cooper?
Varovainen siirtyminen isompikenkäisten joukkoon aloitettu! Nämä 32x11.5 STT PROt löytyi torista ja pintaa näytti olevan varsin hyvin.
Oli tasapainotettu hiekalla. Jätin nuo renkaisiin, jos sillä saa tasaista kyytia ![]() Itselle muistiin, että STT Pro jalkaosa on 18mm paksu
__________________
~~~~~~~~~~~~~~~~ Finnish Jeep Drivers' Club ~~~~~~~~~~~~~~~~ Suzuki 4x4 Club Finland ~~~~~~~~~~~~~~~~ Offiblogi: Tarinoita tosia Suzukeista Suzuki tarinoita: Pääosassa SJ413 avo Suzuki sivut: Paljon juttuja ja vielä enemmän kuvia |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Piti vähän kattoa paikkailla, kun siinä oli alumiinilavan kanssa kiinnitetty putkikaari vähintään kyseenalaisesti kattoon ja reikiä oli.
Repsikan puolella ei riittänyt reikien räkiminen umpeen vaan piti ihan lappu tehdä. Teräsharjalaikkaa kun näytti, niin pitsi vain aukesi entisestään Jos se vesi pysyisi nyt hytistä pois ![]() Sikanautapäivä kun oli, niin laittelin lukoille venttiilit. Nyt ploksuu edessä ja takana Takana ainakin toistaiseksi paineletku menee perän kuohotuksen kanssa samaa reittiä tankin taakse ja sieltä jatkaa bensalinjojen kanssa konehuoneeseen. Nyt pitäisi olla sivuVILKKU, paikka ei kyllä taida vieläkään kelpaa leimalla tuon lokarin peittäessä näkyvyyttä. Siirretään kun visio kirkastuu miten tuo keula hahmottuu tulevaisuudessa...
__________________
~~~~~~~~~~~~~~~~ Finnish Jeep Drivers' Club ~~~~~~~~~~~~~~~~ Suzuki 4x4 Club Finland ~~~~~~~~~~~~~~~~ Offiblogi: Tarinoita tosia Suzukeista Suzuki tarinoita: Pääosassa SJ413 avo Suzuki sivut: Paljon juttuja ja vielä enemmän kuvia |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Tuli tässä jokusen aikaa sitten otettua nämä levikkeet työn alle. Bushwackerit on jotain ABS laatua, jossa on seostettuna mysteeriainesosia lujuutta / sitkeyttä parantamaan, joten asetonilla liimamista en nyt lähtenyt kokeilemaan.
Sen sijaan muovihitsaus korjausmenetelmänä tällä kertaa. Trimmasin molemmat levikkeet tasamittaan ja käytin trimmauksesta jäänyttä muovia täyteaineena. Railoja auki ja kurat välistä pois, kuumailmapuhaltimella ympäristöä lämpimäksi ja pinsettien avulla täyteaineen pehmennys ja railoon. Lämmittelin materiaalia sen verran, että täyteaineen pala alkoi tarttumaan ja sen jälkeen viimeiselin kolvin kärjellä tasaiseksi. Molemmin puolin sauma, niin todennäköisyys pitävälle saumalle vähän parempi Kiinnityspisteistä oli aika moni riekaleina, joten peltilappua vahvikkeeksi. Tähän vielä kuumaliimaa muovin ja pellin väliin siten, että ensin muovin pintaa liekitin pikaisesti (oletettu pintaenergian kasvaminen) ja kuumensin peltilappua samalla kun tursotin liimaa (liimaliitoksen lujuus / tartunta parempi mitä hitaammin liima jäähtyy) Liimaklönteistä ei tarttunut kuvaa, mutta noihin vielä maalia suihkaukset päälle. Päältäpäin tuli kohtuullisen siisti, vain noi popparit ja viimeistelemättömät saumat paljastaa korjaukset. No nekin peittyy kuraan nopeasti ![]()
__________________
~~~~~~~~~~~~~~~~ Finnish Jeep Drivers' Club ~~~~~~~~~~~~~~~~ Suzuki 4x4 Club Finland ~~~~~~~~~~~~~~~~ Offiblogi: Tarinoita tosia Suzukeista Suzuki tarinoita: Pääosassa SJ413 avo Suzuki sivut: Paljon juttuja ja vielä enemmän kuvia Viimeksi muokannut J0hannes : 08.03.2023 14:43 |
#9
|
||||
|
||||
![]() Pitkä lista pikkujuttuja
Viimeaikoina on työn alla ollut ns pitkä lista pikkujuttuja...
Homma alkoi sillä, että tempaisin kone- ja laatikkopaketin vex. Johtosarjan kääriminen oli jäänyt syystä X viimeistelemättä. Kieputtelin teipit näkyvien irtojohtojen ympäri ja lisäsin muutaman nippusideankkurin, joilla johtosarjan liikkumattomuutta voi varmistaa. Pitkään ollut ilman hytistä toimivaa lämmönsäätöä, kun lämppärin hanalle tuleva kaapeli on saanut vuosien varrella kipiää, eikä liikkunut takeltelematta. Olin sitten ottanut koko kaapelin pois. kaivoin jossain vaiheessa purkuautosta talteen ottamani varaosan ja asentelin takeltelemattoman lämmönsäätökaapelin. Luksusta ![]() Samalla säädin hytin puolella ilmaluukkujen asentoja, että ikkunalle puhaltaisi oikeasti. Eli jalkoihin tulevan ilman luukun säädin olevan niin kiinni kuin se suostuu olemaan. Se tuli aika nopeasti todettua, että syylari tuli aikanaan laitettua naftisti liian alas, joten sen kiinnitysten revisiointi oli vuorossa myös. Nooh, ohjausvarren nivel oli väljä ja se oli mulla vaihtolistalla. Sain varren irti ja totesin, että väärällä kartiolla oleva nivel laitettu ![]() Tässä autossa kirjaimellisesti kaikki mihin en ole koskenut itse on jollain tavalla rikki, tai perseellään... Autoon oli jonkun edellisen toimesta laitettu Opelin simpukka Juukan miesten adapterilla. En aikaisemmin olekaan tätä lähemmin käpistellyt, mutta ei tuu ten points tästä laipasta. Simpukka on sen verran killissä, että Suzukin ohjausvarressa oleva rättinivel tekee aika jyrkkää liikettä, omaan silmään liiankin jyrkkää. Vielä hurjempi on täytynyt olla tuo kulmavirhe silloin, kun tässä oli kopan ja rungon välissä ne tosi paksut värinänvaimennuskumit korinkorotussarjana, hengenvaarallisia virityksiä ![]() Ei muuta kuin oma laippa tilalle, jolloin simpukan asento korjautuu niin, että ohjausakseli on jotenkuten linjassa simpukan kanssa ![]() Öljycooleri on ollut listalla, sille intouduin tekemään kiinnikkeet. Dimplet tein Bilteman dimpletyökalulla, jotka ostin pari vuotta sitten kun oli vielä valikoimassa. Tiggeröintiä pitää vielä harjoitella ![]() Tuli kyllä topakka kiinnitys, ei heilu ![]() Mahtuu maski hyvin vielä paikalleen. Kilvelle pitää kehittää uusi paikka, kun se oli aiemmin just tuossa öljycoolerin korkeudella maskissa. Kiinnikkeisiin jossain vaiheessa maalia pintaan vielä tietty.
__________________
~~~~~~~~~~~~~~~~ Finnish Jeep Drivers' Club ~~~~~~~~~~~~~~~~ Suzuki 4x4 Club Finland ~~~~~~~~~~~~~~~~ Offiblogi: Tarinoita tosia Suzukeista Suzuki tarinoita: Pääosassa SJ413 avo Suzuki sivut: Paljon juttuja ja vielä enemmän kuvia |
#10
|
||||
|
||||
![]() GTi öljypumppu ja mitähän vielä
Öljypohjassa oli pieni tuhkuvuoto, sen korjaaminen listalla seuraavaksi, joskin tästä nyt siirryin tangentin suuntaan melkein heti.
Öljypohjan kun olin ottanut irti, niin katse lukittui öljypumppuun, sen sisälle pitää kurkistaa. Tässä on ollut semmosta ominaisuutta, että kuuman öljyn (niinku peruskaasuttelun jälkeen +100C) tyhjäkäynnillä öljynpaine on lähes olematon. Vähänkään kun antaa kierroksia tai öljy on viileämpää, niin paineiden kanssa ei ongelmaa. Näiden kanssa olisi tullut itku ilman JIS -ruuvaria. Näitäkin oli lentskarimies joskus availlut ja ruuvin kannat oli sen näköiset ![]() Hattu auki ja öljynpaine -asia selvisi heti ![]() Tänne onkin mennyt jotain kikkaretta enempikin ![]() Lihalaatikko -GTi koneen pumpun avasin vertailun vuoksi, siinä aika paljon erinäköinen. En nyt vielä korkannut yläkertaa auki, mutta se on nyt seuraavana listalla. Jos nokka-akselien pukit on ok, niin sit ehjää öljypumppua tilalle ja kovaa ajoa. Ehkä mä samoilla höyryillä katson kampuran ja veivien laakerigapit samalla. Muutenhan tästä tulee konepoka... Kikkareet paljastui olevan lähinnä hitsausroiskeita, joten varmaan käynyt niin, että jostain jäänyt puhdistelusta huolimatta spatteria joka on mennyt öljyn imusihdin läpi ![]()
__________________
~~~~~~~~~~~~~~~~ Finnish Jeep Drivers' Club ~~~~~~~~~~~~~~~~ Suzuki 4x4 Club Finland ~~~~~~~~~~~~~~~~ Offiblogi: Tarinoita tosia Suzukeista Suzuki tarinoita: Pääosassa SJ413 avo Suzuki sivut: Paljon juttuja ja vielä enemmän kuvia |
#11
|
||||
|
||||
![]() Nyt kun tutkitaan, niin tutkitaan kunnolla
Lähinnä Amerikan foorumeilla pumppuihin liittyen mitään tietoa, mutta sekin vähän vaihtelevaa.
Tyyliin Zuwharrie tai TeamSwift Molemmat näistä mun GTi koneiden pumpuista identtiset Aisin, valussa 865 No kun kaksi pumppua avasin, niin ei kauaa mennyt kun oli pari lisää auki. SJ413 koneesta talteen ottamani pumppu muuten ulkoisesti identtinen mutta valussa numerot 825. Tässä myös 10 kulmainen roottori Ulkokehät päällekkäin ja silmämäärin ihan sama osa. Koska pyörivät näyttää samoilta, niin olisiko eroa paineensäätimessä? No ei ole, Jousi ja mäntä toiminnallisilta mitoiltaan samat. Jos olisin heti vertaillut varaosakirjoista, niin samalla numerollahan nuo säätimet on. No sitten se pohdinta, että olisko GTI pumpussa tiukemmat toleranssit... Service limit sama SJ413 ja GTi Swiftin kirjoissa, eli ei ainakaan voi mikään mahdottoman merkittävä ero olla näissäkään. Sain vielä Riihimäen suunnalta GTi Suzuki kanssaharrastajalta uskonvahvistusta, että mulla on GTi pumput, hänellä samalla valunumerolla ja osien mitoilla omat varaosat. Eli otanta tarkastelussa yhteensä noin 4 GTi öljypumppua ![]() Kysyin vielä Suzukin maahantuojalta, olisiko heillä tietoa pumppujen eroista. Vastaus tuli nopeasti, ei ole varmaa tietoa (tehtaan mukaan eivät ole keskenään vaihtokelpoisia koka eri numerolla, mutta tosiasiassa tämä saattaa olla mahdollista) EDIT: Joo-o, eli niputtaessa konetta katsoin nämä vielä kertaalleen ja oli siellä se ero ![]() Loppuun sitten vielä vertailu 16v 1 nokka-akselisen koneen öljypumppuun (nyt en ihan saletti ole oliko G13BB vai G16B) Ilmeisiä eroja valuissa triggerianturin paikka, pumpun kuoren muoto ja jotain pikkujuttuja. Toiminnan kannalta olennaisin ero 9 kulmainen roottori. Tämäkin on kyllä vähän semmoinen juttu, että jos kiinnostaisi riittävästi, niin tuokin olisi laskettavissa auki, mikä teoreettinen ero näiden Suzukin pumppujen tuoton välillä on. Jostain tämmöisestä paperista vaan vauhtia ![]() Pyörivien osien pinnanlaatu vähän toiselta planeetalta. Valmistustekniikka muuttunut ehkäpä matkan varrella. Paineenrajoitusventtiili myös mitoiltaan eri niin jousen kuin männän osalta. Näppäräähän olisi ollut, jos olisin mittailut kirjoitellut ylös. Tuolla alussa laittamani TeamSwift -linkin takana jotain mittoja, mutta AP ei ole esim paineenrajoitusventtiilin männän halkaisijaa kirjannut ylös...
__________________
~~~~~~~~~~~~~~~~ Finnish Jeep Drivers' Club ~~~~~~~~~~~~~~~~ Suzuki 4x4 Club Finland ~~~~~~~~~~~~~~~~ Offiblogi: Tarinoita tosia Suzukeista Suzuki tarinoita: Pääosassa SJ413 avo Suzuki sivut: Paljon juttuja ja vielä enemmän kuvia Viimeksi muokannut J0hannes : 16.06.2023 06:41 |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Välissä jakollaatikon läpikäynti
![]() Tätä en olekaan avannut vielä, jos se mystinen rallattelu ajossa tulisi täältä. Raudat oli vahvistettu, mutta pitkä rauta kahdella vajaamittaisella ja kahdella alkuperäisellä kiinni ![]() Iloinen ylläri oli, että tässä oli vahvistettu etuvedon akseli. Paksuutta noin 2mm enemmän kuin alkuperäisessä (verrokki valkoisen Suzukin alkuperäisen jakiksen sisuksista) Kukkoa annoin sille, purkautuu varsin nätisti ![]() Joku pieni hippunen oli kiilautunut aluevalitsimen kytkentärenkaan kylkeen. Hyvä, että on pysynyt kyydissä, eikä hakeutunut hampaiden väliin... Sisääntuloakselin laakerit sateenkaaren väreissä, tämä laatikko on elämänsä aikana ollut vajaatäytöllä tai ilman öljyä ![]() Varsinkin pienin laakeri sisääntuloakselin päädyssä on käynyt lämpöisenä Etuvedon kytkennän siirtohaarukka vähän kulunut SJ413 jakolaatikon haarukka näyttää olevan paksumpaa materiaalia, toki myös valu, eikä levystä. Laitoin nyt molemmat 413 laatikosta, kun olivat priimaa. Joku pieni käynyt hammasta kokeilemassa, toki voi olla myös tullut ennen karkaisua valmistavassa päässä. Etuvedon pientä neulalaakeria mulla ei ollut, joten huolellinen putsaus ja tuoretta vassua sisään Sekoitellaan osia vähän enempi, 413 jakolaatikosta myös pääakseli, koska tästä lavasuzukin jakolaatikosta joku aikanaan lyhentnyt 5mm rummun päästä, että on saanut 410 kardaanilaipan mahtumaan... Vaihdoin myös nopeusmittarin ulostulosta stefan, oli vanha aika väljäksi mennyt Shimmasin pääakseleiden laakerit service manualin mukaan, sisääntuloon tuli 0,3 shimmi ja ulostuloon 0,1 shimmi. Kuva ei suoraan liity kyseiseen operaatioon Nyppäsin huohottimen teräsholkin pois ja laitoin 1/4"G -kierteen, siihen sitten paineilmaliitin, että saa huohotuksen tähänkin askiin kuntoon. Jarrukilpi lipsahti näköjään 90 astetta väärään asentoon, mutta muutenkin käsijarrun kalustaminen odottaa vielä, että saan uuden käsijarruvaijerin, vanha jäänyt johonkin kiveen tai risuun, kun on taittunut. Kannakeraudoille en tässä välissä tee muuta kuin laita pidemmät pultit, joilla laatikkoon kiinni.
__________________
~~~~~~~~~~~~~~~~ Finnish Jeep Drivers' Club ~~~~~~~~~~~~~~~~ Suzuki 4x4 Club Finland ~~~~~~~~~~~~~~~~ Offiblogi: Tarinoita tosia Suzukeista Suzuki tarinoita: Pääosassa SJ413 avo Suzuki sivut: Paljon juttuja ja vielä enemmän kuvia |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 3 (0 jäsentä and 3 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu PICK UP SUZUKI SJ | Repe71 | O/M/V Ajoneuvot | 7 | 07.09.2016 21:02 |
Myyty Suzuki SJ pick up | Maajussi | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 23.03.2012 10:25 |
O:Suzuki carry pick up tai Daihatsu hi jet pick up | hena | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 14.02.2008 19:56 |
M: Suzuki Pick up. | Peto | O/M/V Ajoneuvot | 7 | 24.01.2008 17:56 |
m suzuki 82 pick-up x 2 | O/M/V Muut | 0 | 07.08.2003 10:28 |