| 
				  
 
			
			
	Lainaus: 
	
		| 
					Alkuperäinen kirjoittaja joolvi  Onko tältä rintamalta mitään uutta...? Ja mitenköhän vaikuttaisi suurimpaan sallittuun vierintäkehän muutokseen ?
 
Nykyisillä säädöksillä esimerkiksi 215/65R16 tehdasrenkailla, laskennallisesti suurin sallittu rengaskoko olisi ulkokehän halkaisijan kasvun  mukaan 235/70R16 (+49,5 mm  < 51 mm).
 
Sen sijaan, jos tarkasteluun otetaan mukaan suurimman sallitun vierintäkehän muutoksen  rajoite, niin nykylaisäädännön mukaan kyseinen rengaskoko ei enää olisikaan sallittu, sillä vierintäkehän muutoksen 5% raja-arvo ylittyy (7,2%). Vierintäkehän muutoksen puitteissa suurin sallittu ulkokehän halkasijan muutos (M1-luokan ajoneuvoile) löytyisi 225/75R15 -yhdistelmällä (+32,6 mm  < 51 mm).
 
Sanomattakin selvää, jos ainoastaan ulkohalkaisijan suurin sallittu prosentuaalinen muutos kasvaa 10%:sta 15%:in, niin sillä ei ole mitään merkitystä. Tarvittaisiin lisää toleranssia ennen kaikkea sallitun vierintäkehän muutoksen suhteen, jotta suurempia renkaita autoihin voidaan asentaa. Eihän nytkään halkaisijaltaan suurinta mahdollisinta rengaskokoa voida autoon asentaa juuri tuosta vieräntäkehän muutoksesta johtuen?   |  Eläppä sekoita asioita, vierintäkehän muutos vaikuttaa mittarivirheeseen, ei renkaan kokoon:
 
	Lainaus: 
	
		| 
					Alkuperäinen kirjoittaja Traficom
					
				 3.1.1. Nopeusmittarin näyttämän tarkastaminenJos muutoskatsastuksessa renkaan vierintäkehä muuttuu yli 5 %
 alkuperäiseen vierintäkehään verrattuna, tulee nopeusmittarin
 näyttämä tarkistaa. Sallitut poikkeamat löytyvät E-säännöstä N;o 39.
 Todellinen nopeus voidaan todeta luotettavalla ulkoisella
 mittalaitteella (tutkalla mittaamalla tai GPS-paikannukseen
 perustuvalla mittalaitteella ts. navigaattoriilla).
 |  
				__________________Montenegro Offroad Club #21
 
 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
 
				 Viimeksi muokannut HeikkiH : 14.10.2020 15:55
 |