![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Täällä kun on kaikkien alojen asiantuntijoita, niin muutama kysymys paineilmasta... Ensinnäkin tein viimetalvena videon https://photos.app.goo.gl/KpKhe3F76ajvwWJK7 ruokinta-automaatin hevosille. Siitä taisi täälläkin olla keskustelua jossain välissä... Tuo toimii autotallin nosto-oven avaajalla jota viikkokello ohjaa. Siinä on voimantunnistin ja hevoset oppi melko nopeasti, ettei luukku mene kiinni jos ne painavat sitä alaspäin... Nyt pitäisi siis muuttaa systeemiä. Nyt olisi ajatuksena käyttää hydraulisylinteriä paineilmalla. Kompura saisi olla kokoajan virrallisena pömpelin vieressä ja käy aina tarvittaessa. Öljytön varmaan toimii varmiten kylmillä keleillä? Vai pitääkö rakentaa eristetty kaappi pakkasvahdilla? Kello sitten ohjaisi venttiiliä joka on auki aina kun luukku on kiinni. Mahdollinen ongelma on luukun liian nopea aukeaminen, jolloin hepat ei ehdi vetää päätä pois. Varmaan matalalla paineella ja hanalla tms. sopiva kuristus linjaan ratkaissee ongelman? Oli kai siihen tarkoitukseen jonkinlainen venttiilikin olemassa, mutta yritän pitää laitoksen mahdollisimman yksinkertaisena. Videon jälkeen olen muuttanu pömpelin ylhäältä avonaiseksi, eli hevosen pää ei jää mitenkään puristuksiin vaikka ei vetäisikään sitä ajoissa pois. Silti se ei tietenkään saisi yllättäen iskeytyä hevoseen. Luukku painaa ~30 kg, vähän siinä ja tässä aukeaako omalla painolla vai pitääkö systeemi tehdä kaksitoimiseksi? Yläpuolelle varmaan voisi laittaa jousen/kumin tms. joka auttaisi luukun liikkeelle. Ääriasentoonhan nuo eniten tuppaavat jumimaan. Ja kun joku kuitenkin kysyy; Hydrauliikkaa en halua käyttää, koska kaikki osat on kalliimpia, sotkevampaa, vaikeammin saatavat osat ja tarvisi vielä pumpulle sähköohjauksen. Eikä lisävoimalle ole tarvetta. Paineilmasylinteriä en löytänyt mistään halpakaupasta riittävän pitkällä iskulla, siksi hydraulisylinteri. Ja miksi ei, kun voima riittää hyvin? En ole vastaavaa systeemiä koskaan tehnyt, onko jotain mitä en ottanut huomioon?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Notkuuko kenelläkään ylimääräistä käyttökelpoista tojon 2L tai 2L-II konetta ?
2.4 kuitenkin, vaikka ilman kantta jos uudempi.. Rouvan veljellä olis tarvis ![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Mistä happipulloon paineensäädin. Käyttöpaine 30bar.
Kulutus olematon, menee mittalaitteeseen. Ainakin aga r21 on. Mutta kuinkakohan pelittää tollasessa käytössä, letkukin 4mm sisäreijällä. Koitin googlettaa muttei äkkiseltään muuta löydy.
__________________
alumiini ja erikoishitsaukset palstalaisille edullisesti. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Kuis ootta toimineet.....tapaukses jos....
Samas tilas oleskelleella on koronavilkku vilkkunu?
Mul kävi niin et la ilta oli 8henk. pokeriturnaus joka kesti noin 5h. Ti oli hälyttänyt yhdellä osallistujalla. Meni testiin samointein. Mikähän mahtaa olla noiden vilkkujen viive? Mä veikkaan et 3-4vrk. Koska testin tulos tulee noin. 2-3vrk. ja sovelluksen päivitykseen ajetaan varmaan vilkut kerran vuorokaues. Jos jollain tietoo niin vastatkoon..... Näin todettuna sovellus on vain apuväline testiin hakeutumista varten, ei tartuntojen estämistä varten. Ehkä jatkotartujoa se voi estää..... Mitä nopeemmin testin tulos saadaan ja mitä nopeempi päivitystaajuus sovelluksella on niin sen paremmin suojelee käyttäjiään..... Nyt tuntuu olevan auttomattoman hidas, saati hyödytön, käyttäjiensä suojelemiseksi..... Voe mahoton mitä huttua..... Sain tiedon tänään klo 14:39. Soitin työterveysasemalle ja kysyin ohjeita. Eivät ne mitään järkevää sieltä osannet kertoo. Otin yhteyttä päällikkööni, keskustelun lopputulos. Odotellaan k.o osallistujan testin lopputulos niin et pysyn etätöis, niin kauan kun tiedän on ko osallistuja pos. vai neg. Jos pos. niin samointein testiin. Jos neg. ja mulla ei oireita niin sit työmaalle......Testinkautta tai ei. Että näin. Eli tietoon asti vapaaehtoinen karanteeni, ei eristys. Tilanteesta riippuen jatkotoimenpiteet. Silti altistuneen kans oon ollu samas tilas ja hiplannu samoi pelikorttei......ja tulitikkui. Su-ti oon ollu vapaal tai työmaal samois tilois noin yht. 11:n henkilön kanssa. Ja käyny 2 kertaa kaupas su ja ma kun en viel tienny.....Tänään jätin käymättä töistä lähdettyäni kun tiesin. Ts. Olen erittäin epäsosiaalinen henkilö. Onneks ei muuta. Mielipiteitä toiminnasta saa vapaasti esittää..... ps. Koronaa löytyy kotoo jääkaapista ja varastosta pelin muodos. ![]() ![]() ![]() Toivottavast ei keuhkoist. ![]() ![]() ![]() Täytyy varmaan kaivaa kaljat kaapista ja lauta varastosta.... ![]() ![]() ![]() Pelata koronaa emännän kans, juoda koronaa puhelin käes ja tietokone auki..... ![]() ![]() ![]() Mut silti se koronakin on vaan keuhkoihin vaikuttava kausi-influenssa..... Onneks en oo riskiryhmäs..... Päivityst tulos tilanteen kehittyes..... ![]() ![]() ![]() Ke 10:50 Todettu korona vilkkuja testillä negatiiviseks. Eli huomenna takas sorvin ääreen. Noi sain ainakin syyn pelailla koronaa yhen päivän. ![]() ![]() ![]() Toi koronavilkkusovellus tullee aiheuttaan aivan järkyttävää härdelliä tulevaisuudessa kun vilkuu kaikilla ja siitähän van näytteitä ottavat tahot rahhoo.... Sekä aiheuttaa töitätekeville kansalaisille ja yrityksille vaikeuksia, menetyksiä, ym. Sekä toiimintamallin luontia kuin esim. tällases tilanteessa toimitaan. Viimeksi muokannut uteiN_H : 28.10.2020 11:01 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Löytyynee jokin sanonta joka määrittelee että pitää olla joitan syysmyrskyjä ennen talvi tulee.
Quuqle ei avannut mulle tämä, arvoisa raati mikäs tämä sanonta voisi olla?
__________________
ex 4wdwannabe -= In Lockers We trust! =- LeijonaEmot RY supporter http://www.noonansuomi.net/ |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Rauman nurkilla taidetaan puhua siitä, että lepän juuret pitää kastua kolme kertaa ennen kuin talvi tulee. Eli merivesi nousee myrskyn takia rannoile.
__________________
RASOR |
#7
|
||||
|
||||
![]() Luulen että....Lainaus:
![]()
__________________
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti. ![]() Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95. Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66 Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98 MYYTÄVÄNÄ: https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912 |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Ainakin lämpötilan perusteella joutaa vielä odottaa hetken tai 2... ![]()
__________________
ex 4wdwannabe -= In Lockers We trust! =- LeijonaEmot RY supporter http://www.noonansuomi.net/ |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
Toimisi ja niin päin se saisi tulla vaikka omalla painollaan, oli nostin ei välttämättä tarvisi olla siinä kiinteästi kytkettynä. Sitä vain on vaikea näin jälkeenpäin toteuttaa sillä tavalla kun ylhäällä ei ole tilaa. Välitykset olen jo tuplannut vaijerilla ja pylpyrällä, mutta ei riitä. Enempään ei tuolla systeemillä pysty kun nostimesta loppuu liikevara.
|
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Pitääkö kuorma-autossa olla valojen korkeudensäätö? Auto on -09 lava-alusta Transit ja rekisteriotteessa on korjauskehoitus "lähivalojen korkeudensäätölaite, ei toimi".
Rupesin laittamaan ongelmaa kuntoon huomatakseni, ettei autossa ole mitään säätöä. Eli umpioissa ei ole säätömoottoreita, vaikka paku/henkilömallin kanssa sama lamppu onkin ja säätömoottoreille on paikat (ei piuhoja). |
#13
|
|||
|
|||
![]()
No sulla on sentään noin uus auto kyseessä, meidän -96 mallisessa corolla on samainen maininta otteella... sieltä puuttuu sentään paikat umpioista moottorit piuhat ja sisältä kytkimet. Ei vaan inssi antanut periksi kun tuon ikäisessä pitää olla ja.
|
#14
|
|||
|
|||
![]() Miten svidussa tää voi olla mahollista?
Urheiljat juoksee maailmalla testaamattomana....harjoottelemas.
Onks nääkin työnperäs.....????? Venäläiset ja kaikki niiden komplikaatiot..... Kannattaa vierailla Vuokatissa.......Jos haluu tautii.... https://www.iltalehti.fi/talviurheil...4-e3a6cd3b7d38 Ja Italian rypäskin ryöpsähti ampumahiihdon MM-kisoista.... Ja sen turisteista ja osallisutujista..... Eiks rajojen pitänyt olla kiinni? |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Siinä on joku sellainen pykälä, että "jos jousitus on riittävän jäykkä" akseliväliin nähden niin säätöä ei tarvita koska auto ei voi kulkea nokka pystyssä. Tuossa pitkässä transussa voisi periaatteessa olla kyse tästä, koska kerran tehdas ei ole säätöä laittanut, mutta jotenkin pitäisi asia todistaa ettei tule sakkoja.
|
#16
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Nykyinen ovenavaaja vaikuttaa jokatapauksessa turhan heiveröiseltä tuohon hommaan, eikä tilanne varmasti parane pakkasilla. Siksikin sylinteri on hyvä, kun ei tarvi kummempaa ohjausta kun se saa liikkua ääripäästä toiseen. Sylinterin voiman voi paineilmalla käyttäessä pitää suhteellisen pienenä kun se paine vaikuttaa jatkuvasti. Vaikka hepat sinänsä jaksaisikin vastustaa sitä voimaa, ei ne pitkään luulisi viitsivän kun luukku yrittää kokoajan sulkeutua. |
#17
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Sama kaveri voi tehdä varoventtiilin johon askartelee vaikka sellaisen kumitossu torven, eli kun paine ylittyy karjuu torvi Se on helppo Palikka johon putkelle lähtö läpi poraten, siihen sylinterin paine. Paine liittymää vastapäätä jättää olakkeen sisälle johon vastaa vaikka laakerin kuula jota painamaan jousi ja pultti jousen toiseen päähän josta säädetään avautumispaine joka ohjataan sivulle, siihen sivulle olevaan lähtöön voi sit halutessaan laittaa putkilähdön johon joku pilli tai torvi Jos oikeen haluu pihistellä ja löytää parin millin erolla sisäkkäin sopivat putket joista ulomman sisäpinta on sileä voi ite askarrella o-renkaille urat sisempään putkeen josta tulpataan toinen pää. Jos haluaa hidastaa liikkeelle lähtöä tulppaa ulomman pään jolloin sylinterin tilavuus on suurempi Alashan se luukku menee omalla painolla Ilman ohjaukseen varmaan helpoin 12v solenoidi-hana joka ohjaa 1-2/3 ja laittaa sylinterille sen 1 jolloin sulkee paineet ja päästää sylinterin tyhjilleen Jos 12v solenoidihana on kovin kallis kannattanee kattoa sellaista ilmatorvisarjaa, niissä taitaa olla 12v hana Ellei askartele solenoidista ja manuaali hanasta. vesihana toimii mainiosti ja kierre on vedessä ja ilmassa sama ainakin mitä itelle tullut vastaan 12v ohjaamiseen taitaa tarttea kontaktorin, periaatteessa sillä ollee mahdollista ohjata samalla jopa kompura Se kannattaa sit huomioida, että vikaantuessaan kompura ei karju 24/7 Eli se kanssa sen viikkoajastimen taakse, mut laitteistohan taidetaan tarkistaa päivittäin tai säännöllisesti
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#18
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tuollainen 1-2/3 venttiili olikin mielessä. Tai ehkä ostan suoraan kahdella lähdöllä jos tarvii ilmaa molempiin suuntiin. Joihinkin niihin saa myös 230V keloja mankulle, jolloin ei tarvi 12V virtalähdettä. Viikkokellolla voisi kyllä 12 volttiakin ohjata, ainoastaan kello itse tarvii sen 230V. Varoitus ääntäkin voisi ohjata viikkokellon toisella kanavalla. Sen voisi laittaa kytkemään jonkin äänimerkin minuuttia ennen luukun sulkeutumista. Se äänihän nimenomaan pitäisi tulla ennenkuin sylinterin hana aukeaa. Pieni ongelma on ohjelmoinnin vaiva kun muuttaa ruokinta-aikoja. Sikäli viikkokello ei ollut hyvä valinta, kun pitää kaikki ajat aina kopioida jokapäivälle. Ei heppoja tosiaan oman onnensa nojaan jätetä vaikka ruokinta toimisikin automaattisesti, en siksi meinannut kompuraa laittaa kellon taakse. Koronan takia nyt itseasiassa on hyvinkin aikaa hoitaa niitä enkä siksi ole hätäillyt tämän projektin kanssa. Mulla on yksi joutilas hydraulisylinteri 63mm männällä. Se on hieman lyhyt tuohon hommaan, mutta ajattelin sillä kokeilla alkuun. Sitten näkee liikkuuko se alas omalla painolla ja miten äkäiset liikkeet sillä ylipäätään on. |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Onko suositella kunnollista 16A pistotulppaa mihin mahtuu hyvin myös 2,5mm2 kumikaapeli ja maajohtoa ei tarvi jollain pinsteteillä yrittää räpeltää ruuvin alle että sen saa kiristettyä?
Tällä kertaa tuli tämmönen https://www.gelia.fi/34_gel/gelia-sa...et/08.0000669/ ostettua mutta ei mitään toivoa saada vedonpoistinta kiinni. Tuossa on myös sellainen suunnitteluvamma että suojamaata ei saa kiinni jos ei ensin poista koko ruuvia irti, ja ruuviin ei mahdu meisseli suoraan ![]() Viimeksi muokannut Catrik : 11.12.2020 08:27 |
#20
|
|||
|
|||
![]()
Taisi olla Opal jonka vasta laitoin johonkin. Vaikutti kaikinpuolin hyvältä. Ks. brändillä tosin myydään montaa mallia, enkä nyt osaa sanoa mikä niistä oli kyseessä.
|
#21
|
||||
|
||||
![]()
Elektroniikka-asiantuntijoille kysymys. Kuumailmapuhallin kyrvähti täysin mykäksi, eikä sisältä mitään tuon kummoisempaa teknologiaa löytynyt, joten mikähän komponentti noista vois olla syyllinen? Lähes käyttämätön parin kympin paskahan tuo vehje on, että ihan sama vaikka nakkais roskiinkin, mutta jos tuo nyt jonkun muutaman sentin komponentin vaihdolla alkais taas rokkaamaan...
__________________
-Pauli- |
#22
|
||||
|
||||
![]()
Eiköhän se ole lie itse vastuselementti pimenny, mittaa onko siinä kuumakierukassa mitään vastusarvoa vai onko mykkä.
|
#23
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Isompi musta pötkylä voisi olla isomman virran kestävä diodi, jolla on tehty "hinnat alkaen" tehon puolitus, eli ykkösteholla laite käyttää vain vaihtovirran toisen puoliaallon ja kakkosasento ohittaa sen diodin (täysi teho). Sen isomman diodin alla oleva merkintä voisi kertoa jotakin; onko siinä Dnumero vai Znumero? Jos koko laitos on mykkä, eli moottori ei pyöri, eikä vastuskaan kuumene, niin olisiko kytkin rikki? Vastus kyllä palaa äkkiä, jos puhallin ei toimi, joten vikaa voi olla siis sekä vastuksessa että moottorissa, tai siinä moottorin tasasuuntaussillassa. Mittaamallahan se selviäisi. Jos mittaat, niin varovainen pitää olla, kun on paksun sähkön elektroniikka kyseessä. Diodien jälkeen mitataan yleismittarin tasajännitepuolella, mielellään 400 V kestävällä alueella. Kytkimen ympärillä on vaihtovirtasta, eli mittarin AC-jännitepuolella mittaus. Kytkintä voi mitata myös johtavuusmittauksena (jos mittarissa on "piippari") tai pienellä vastusalueella, kunhan verkkojohto on varmasti irti pistorasiasta. Jos se kaksi kymppiä maksaa, niin ihan harrastushommaahan sellaisen tutkiminen, saati korjaaminen kyllä on. Itse laittaisin sen luokkaan "kun ei ole muuta tekemistä" ![]()
__________________
Jukka |
#24
|
|||
|
|||
![]()
Car roof rack. Onko kellään tietoa tekeekö Suomessa kukaan sellaisia kattotelinepohjia missä on tukeva matalliverkko ja putkireunat? Koko vaikka noin 160 x140 cm. Voisi ne reunakehykset olla myös vaikka v-kiskoakin n. 3x3 cm. Taakkatelineeseen kiinnitettävä.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan 2019 | JiiPee | Chit-Chat | 566 | 01.01.2020 02:43 |
Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan 2016 | Nikuzai | Chit-Chat | 791 | 28.12.2016 06:22 |
Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan 2015 | JiiPee | Chit-Chat | 1300 | 28.12.2015 18:45 |
Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan 2013 ! | SuurSyömäri | Chit-Chat | 2193 | 01.01.2014 17:02 |
Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan ! | SuurSyömäri | Chit-Chat | 2358 | 31.08.2012 20:55 |