|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Rupulikumia DusteriinHeittäkääpä ehdotuksia gummeiksi, joilla pääsisi vähän kesärenkaita paremmin märällä pellolla. Pitäisi olla katulailliset, eli kaupassakin tulee käytyä pikitietä pitkin samoilla renkailla. Nykyinen koko on 215/65/R16. Maavaraa ei tarvitse välttämättä lisää, joskaan se ei haittaa jos selviää ilman muutoskatsastuksia. Pitoa tarttis... Sellaiset välikelin pallot hirvestyskaudeksi; laitan nastat sitten kun on talvi.
|
#2
|
||||
|
||||
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#3
|
|||
|
|||
Hiukan tuo halkaisijan kasvu mietityttää 80-profiililla. Menee alkuperäisistä yli jo 15-tuumaisena ja toisaalta vanteita ei viitsisi vaihtaa ettei mene anturit uusiksi.
Huonosti tekevät pieniä renkaita rupulikuviolla nyt kun Nivat on paalissa. 205/70-16 olisi varmaan aika passeli, jos sellaisia olisi. Paistavatko nykyään edes pintoja omiin renkaisiin? Runkojahan kyllä löytyy tuossa minimaasturikoossa riesaksi asti jos niihin vain saisi kuvion pintaan. |
#4
|
|||
|
|||
Tämmösiä oli dusterissa
Itsellä oli Dusterissa bf allterrainit koossa 215/75-16
Oli aikalailla maksimi koko mitä mahtu. Tiukoissa mutkissa varsinkin maastossa ajettaessa ropisi lokareihin vähän turhan lujaa. |
#5
|
|||
|
|||
215/70-16 mahtuu aika mukavasti ja on saatavilla valikoimaa
|
#6
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#7
|
|||
|
|||
Kuulostaa, että jotkun AT gummit vois olla sopiva valinta tuollaiseen autoon ja käyttöön?
Jimnyssä ollut nyt kesän general grabber AT3 vakiokoossa (205/70r15) ja ovat toimineet lukottomassa jimnyssä mielestäni hyvin erilaisissa haasteissa (muta, pehmeä hiekka, märkä nurmi jne. |
#8
|
|||
|
|||
Hessu_Hopolla oli hyvä 215/70-16 ehdotus, johon vielä lisäisin, että
BFGOODRICH ALL TERRAIN T/A KO2. |
#9
|
||||
|
||||
Lainaus:
Aloittaja: "Rupulikumia Dusteriin" "Heittäkääpä ehdotuksia gummeiksi, joilla pääsisi vähän kesärenkaita paremmin märällä pellolla. Pitäisi olla katulailliset".
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#10
|
|||
|
|||
Köyhän miehen ratkaisu olisi laittaa käytetyt nastarenkaat ilman nastoja. Kyllä nekin vähän paremmin rouhivat kuin kesärenkaat. Jotkut tiheälamelliset kitkarenkaat taas ampuvat kiviä vielä 5 km jälkeen jos niillä maastossa erehtyy käymään.
Pitää katsella miten maastokelpoista kuviota löytyy tuossa 205-215/70-16 koossa. Joskus tuota vakiokokoa 65-profiililla haeskelin tuloksetta. |
#11
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#12
|
|||
|
|||
Ostin retkipaku projekti t4 syncroon goodyear wrangler at adventuresit, on ainakin maantiellä tosi hyvät ja hiljaset, ei kovin karkeet mutta ihan riittävästi kuitenki, pitäs olla kestävät ku oikeen kevlaria ja kaikkee...ja m+s merkintäkin
|
#13
|
||||
|
||||
Juuri näin. Yhtä hyvä pito kumpaisessakin siellä mudassa/savessa. Samojen tein molemmat käytännöllisesti katsoen sliksejä, ja ei pyhdistu kuin hammastikulla.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#14
|
|||
|
|||
No ei nyt varmaan tarvitse kummoinen ennustaja olla, jotta voi todeta traktorin renkaan ja katuauton kilparenkaan väliltäkin löytyvän vaihtoehtoja myös mutapidon suhteen.
|
#15
|
||||
|
||||
Mul on käyttisjeepissä bfg AT ja toimii kivasti tommosena kompromissirenkaana ja savellakin pysyy kuvio auki jos haluaa.
Tai sit laita pokkerit.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#16
|
||||
|
||||
Tuommoset 245/75-16 Gripmaxit tuli laitettua Serieksen alle. Vieressä Ziarellin BFG-kopio 215/75-16 kokoisena. Halvat ja yllättävän toimivat, ja huomattavan pehmeää kumia eikä runkokaan mikään jäykkä ole. Nopeasti googlattuna kysyjän haluamassa koossa hinnat pyöri 85€/kpl suunnilla... Hiljaiset ovat ajossa, löysät kyllä eli ohjauskomennot tulee pikku viiveellä, mutta vallan mukavat. Eikä isoja painojen tarpeitakaan ollut, joka sekin yllätti positiivisesti... Pehmeässä hiekassa meni kyllä äkkiä tukkoon, varovasti ajellessa, mutta vähän enemmän kaasua niin kiipesi kivasti hiekkarinteessä n. 30% mäessä... Kun muistaa että AT ei ole missään hyvä, niin siihen lähtökohtaan kyllä riittävät tuohon omaan käyttöön. Jos tarvitsee rypeä syvemmälle, niin sitten tuo Ziarellit alle. Tai jotain muuta... |
#17
|
|||
|
|||
Mulla ei ainakaan alle olisi mahtunut 215/70-16 suurempaa rengasta. Koska jo ne otti vähän kiinni sisälokarin muoveihin, mitä piti muotoilla sitten. Mutta isommalla renkaalla ne ottaisi sitten koko ajan kiinni.
Ääni noille gripmaxin renkaille. Ne toimii ihan ok tiellä ja kevyehkössä maastossa. Jos yhtään enempää meinaa offaa niin mutiaiset alle. Mutta eipä Duster ole oikein sopiva peli sellaiseen kovemman luokan offailuun. Lisäksi noi gripmaxit on reilusti halvemmat kuin bf vastaavat at gummit. |
#18
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#19
|
||||
|
||||
Entäs lumihiutale?
M+S kun ei riitä enää talvirenkaaseen. |
#20
|
||||
|
||||
Vielä 4 vuotta kelpaa.
|
#21
|
||||
|
||||
Ai niin, siinähän oli se siirtymäaika.
|