|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#76
|
||||
|
||||
Kai haettiin sitä, että uus holkki ois menny liian lyhyeks jos sillä oisit prässännyt.
Oliko vanha laakeri Koyo ja uus joku muu vai päin vastoin? Jos laakerimerkki vaihtuu, niin on suurempi todennäköisyys, ettei vanhat shimmit sovi. Nyt ois hyvä hetki vaihtaa krympin tilalle kiinteä holkki. Sitten ois kivempi hakea oikeita shimmejä ja stefan vaihtokin ois helppoa x vuoden päästä. Kato samalla ettei kardaanilaipassa ole isoa uraa stefan huulen kohdalla. Uudet laipat ei maailmalla paria kymppiä enempää maksa. |
#77
|
||||
|
||||
Noniin nyt kerkesin hetkeksi tallin puolelle. Häkki meni katki kivasti sivuleikkureilla ja rullien alta paljastu olake johon ulosvetolevy nappasi hyvin kiinni.
Ja sittenhän nuo koolit lähti helposti ilman rälläköintiä irti. Uusi kardaanin laippa tuli hankittua, kun oli sen verran paha ura kerennyt kulumaan vanhaan. No krimppiholkilla kuitenkin menen, koska sellaset osat on nyt käsillä. Sunnuntaina on taas vapaapäivä hirvitouhuista, niin jospa kerkeis aloitteleen kasausta. Laakerin merkki pysyy samana, eli Koyoa on vanhat ja uudet. Viimeksi muokannut Radis : 08.11.2019 21:59 |
#78
|
||||
|
||||
Tänään onnistuin viettämään aamupäivän peräremontin puitteissa. Osien pesun jälkeen ensin oli vuorossa poskilaakerien asentaminen. Puristin laakerit paikalleen prässillä, apuna käyttäen vanhan poskilaakerin koolia, jonka olin ensin katkaissut rälläkällä:
Homma hoitui samalla tavalla myös hammaspyörän puoleisen laakerin kanssa: Sitten puristelin pinionin laakerikoolit paikalleen. Näissä käytin apuna niin ikään rälläkällä katkaistuja vanhoja kooleja: Uloimman koolin prässäämisestä ei tullut kuvaa, mutta samalla tavalla sekin hoitui. Sitten keräilin pinionikokoonpanon osat valmiiksi. Kuvasta puuttuu pinionin mutterin prikka, jonka kyllä laitoin paikalleen asennuksen yhteydessä. Tippakannulla öljyä laakerihin, ulompi laakeri kooliinsa, painelevy laakerin päälle ja stefa paikalleen. Sen naputtelin sisään vanhan poskilaakerin koolia apuna käyttäen. Stefan ulkokehään laitoin tiivisteliimaa. Sitten hylomaria kardaanilaipan ja pinionin uriin, jotta öljy ei rupea vuotamaan liitoksen välistä. Tippakannulla öljyä stefan huullokseen. Krimppiholkki paikalleen ja pinioniakseli rungosta ja uloimmasta laakerista läpi. Laippa paikalleen, prikka ja mutteri paikalleen. Sitten väänsin mutterin ensin niin tiukalle, että välykset hävisivät, mutta esijännitystä ei vielä tullut. Sitten tein laskelmat pinionin laakereiden esijännityksen mittaamiselle kalavaa’alla kardaanilaipan rei’istä. Näistä laitan erillisen ohjeistuksen tämän jälkeen. Ohessa kuva esijännityksen mittaamisesta: Viimeksi muokannut Radis : 16.11.2019 19:10 |
#79
|
||||
|
||||
Sitten lupaamani ohjeosio. Ohessa on Lepoantilta saatuja ohjeita 9,5" perän säätöön.
Noissa ohjeissa on pinionin esijännitykselle ohjearvot ns. rullaavalle momentille. Haynesin korjauskäsikirjassa taasen löytyi liikkeellelähtömomentin arvot. Tuossa exelikuvassa löytyy summeerattuna nämä arvot. Samalla exelillä laskin ne kalavaa'an mitta-arvot esijännityksen mittaamiseksi pinionin laipan rei’istä vetämällä. Mittausmenetelmä osoittautui digitaalisen vaa'an vuoksi hieman haasteelliseksi, mutta mittatulokset menee kuitenkin ohjearvoihin. Tähän asti päästyäni, olikin sitten aika lähteä sukuloimaan, joten hammaskosketuksen tarkistusta en vielä kerennyt tänään tekemään. Viimeksi muokannut Radis : 10.11.2019 19:18 |
#80
|
|||
|
|||
Mie olen säätäny kyllä hammaskosketuksen ennen kuin olen mitään rymppejä tai stefoja laittanu paikalleen.
Tuurissaan sen pinionin saa purkaa monta kertaa että kosketus sattuu kohdalleen. Vasta sitten kun hammaskosketus on hyvä niin olen lappanut krympin ja stefan sinne väliin ja kiristänyt sitten sen esijännityksen laakereille. Samoten laakerit menee paikalleen ihan käsipelillä kun niitä lämmittää ~100 asteeseen, Huom ei yli! Viimeksi muokannut Mika_T : 10.11.2019 19:50 |
#81
|
||||
|
||||
Lainaus:
https://www.youtube.com/watch?v=1dOdeMdswc8&t Mun perässä ei ollut tuota pinionin sisemmän laakerin "master shimmiä", jolla pinionin hammaspyörän aksiaalista etäisyyttä laustaspyörään nähden säädetään. Ja eikös tuo krimppiholkki säädä ainoastaan pinionin uloimman ja sisemmän laakerin välistä etäisyyttä, jolloin sen krimppantumisella ei pitäisi olla suurta vaikutusta hammaskosketukseen? Toki kun pinionin laakerit kuluu, ja krimppiä kiristetään uudelleen, puristuu pinionin hammaspyörä lähemmäksi kardaanin laippaa. Tarkoituksena on siis säätää ainoastaan lautaspyörän sivuttaista etäisyyttä pinionin hammaspyörään nähden. Nähtäväksi jää onnistuuko. Se selviää sitten seuraavalla kerralla, kun menen talliin. Viimeksi muokannut Radis : 10.11.2019 20:29 |
#82
|
|||
|
|||
Krympin kiristyksellä säätyy ainoastaan pinionakselin ulomman laakerin sisäkoolin etäisyys hammaspyörään. Eli pinionin esijännitys. Ei vaikuta hammaskosketukseen ollenkaan.
Jos hammaskosketus ei ole kerralla kohdallaan niin jo kertaalleen kiristetyn krympin uudelleen käytössä (master shimmin vaihdossa) on aina vaarana ettei se itse krymppi enää kiristykkään sinne väliin vaan laakerien esijännitys menee liian tiukaksi. Jos master shimmiä lisää niin jo kiristetty krymppi on aina väljä. Toki tämän voi korjata vaikka parinkymmenyksen shimmillä krympin alle. Tuon takia itse säätelen ilman krymppiä kosketuksen ja sitten kun se on saatu säädettyä kohdalleen, puran vielä koko perän ja kasaan sen krympin ja stefan kanssa. Viimeksi muokannut Mika_T : 10.11.2019 21:23 |
#83
|
||||
|
||||
Master shimmejä näyttääkin olevan ainakin Partsouqilla hyllyssä. Osanumerot ovat seuraavat:
9020140551 T=1.05 9020140552 T=1.10 9020140553 T=1.15 9020140554 T=1.20 9020140555 T=1.25 9020140556 T=1.30 9020140557 T=1.35 9020140558 T=1.40 9020140559 T=1.45 9020140560 T=1.50 9020140561 T=1.55 Likkö sitten suositumpi tuo master shimmin säätö kuin noiden poskilaakerien shimmien säätö hammaskosketuksen kanssa? Tuota shimmiä vaihtaessa joutuu irrottamaan tuon sisemmän pinionin laakerin. Ainakin alkuperäinen laakeri oli aika tiukassa saada irti. Mitenkähän lie kestää monta irrotusta ja puristusta? No on mulla varalla toinen käyttämätön krimppiholkki, jos tuon vielä joutuu purkamaan…. |
#84
|
|||
|
|||
Lainaus:
Tuo on aika hyvä kuva kun kosketusta säätää. Ei mene aivan niin yritys-erehdys linjalla. Viimeksi muokannut Mika_T : 10.11.2019 21:34 |
#85
|
||||
|
||||
Sen verran jännän äärellä ollaan, että oli käytävä kokoamassa pyörästö kokonaan.
Alkuperäisillä poskilaakerien shimmeillä hammaspyörien välys on 0.25-0.3mm mittauskohdasta riippuen. Speksi näytti Lepoantin kuvien perusteella olevan 0.15-0.2mm? Joten 0.1mm liikaa välystä on ainakin. Pitää kattoo värillä miltä hammaskosketus näyttää. Tässä kokoonpanossa ei ollut ollenkaan master shimmiä... |
#86
|
|||
|
|||
En pitäisi tuota 0.1mm ylimääräistä mitenkään epäilyttävänä vanhoilla rattailla.
Itelle riittäis että hammaskosketus on kunnossa. |
#87
|
||||
|
||||
Ohessa kuvia väriaineen kanssa:
"Drive side" "Coast side" Noiden perusteella vosin väittää että mastershimmausta ei tarvii, ja lautaspyörän välystä vois jopa vähän kasvattaa, refereeraten ohjekuvan alaoikeeta kuviota. Taitaa olla riittävän kohdallaan näin? Ohessa varsin seikkaperäinen pätkä perän säädöstä: https://www.google.com/url?sa=t&sour...bdRJo6v9WOlg3g Viimeksi muokannut Radis : 11.11.2019 21:47 |
#88
|
|||
|
|||
Pinjoninlaipasta kun pyörittelet ja etenkin normaaliin ajosuuntaan ja tuntuma on ” järkevä ”, ei kihnuta eikä kahnaa vastaan mitenkään omituisesti niin se on sillon hyvä👌. Usein pakilla pyörittely on paljon omituisemman tuntuista.
Kerran tein yhteen hj:n akseliin lukon asennusta ja samalla tuli 4.88 aftermarket välitykset, välystä oli hankala säätää kun yhdessä kohtaa hävisi välys kokonaan ja toisessa kohtaa oli n.0.3mm. Eikun nippuun ja koppa kiinni ja ajossa se on edelleen. |
#89
|
|||
|
|||
Ei kannata alkaa sitä muuttamaan. Hitusen voisi toisioratasta ottaa kauemmas pinionista.
|
#90
|
||||
|
||||
Paljonkohan sitä kannattais siirtää? 0.06mm?
Välyshän ajautuu vielä kauemmaksi speksistä, missähän arvossa siitä tulee ongelma? |
#91
|
||||
|
||||
Rover-perän ohjeissa oli ottaa lautaspyörä irti ja kääntää eri kohtaan ja hakea paras sovitus. Vähän työläs kun piti kuitenkin aina vetää momenttiin ja kasata, mut kummasti se paras sieltä löyty, muistaakseni 3. yrityksellä oli heitot ja välykset kohillaan. Tämä kun 4.75 perävälityksiin vaihtui 24 spline sisuskalut.
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#92
|
||||
|
||||
Noniin, laitoin lukon puoleisen shimmin väliin suikaleen 0.1mm paksua kopiopaperia, ja otin lautaspyörän puoleisen shimmin pois. Tällä simuloin toisiohammaspyörän etäännyttämistä pinionista 0.1mm verran. Ohessa kuvat siitä:
Tuon perusteella ”Drive side” meni hieman yli, ja ”Coast side” saisi olla vielä vähän keskemmällä. Tällä säädöllä välys kasvoi mittauksesta riippuen välille 0.35mm – 0.65mm -> keskimäärin siis 0.5mm joka on yli tuplat speksiin 0.20mm nähden. Tämän perusteella 0.06mm siirto voisi olla hyvä kompromissi? Viimeksi muokannut Radis : 14.11.2019 14:52 |
#93
|
||||
|
||||
Kohtalo puuttui peliin. Fabian jarrut särky jotenkin aamulla päiväkodin pihaan. Vaimokin on työreissussa joten jotakin oli tehtävä välittömästi. Varmin tie saada joku auto käyttöön, oli laittaa BJ kasaan. Röheesti vanhat shimmit paikalleen, ja muun kasaamisen jäkeen koeajolle. No eipä sieltä perästä ainakaan mitään kummallista kuulu. Voisinpa väittää että paljon hiljaisempi on kuin muutama vuosi sitten kun kyseisen akselin auton alle asensin.
Ja välys oli kauttaaltaan 0.25mm kun laakerikannet oli kiritty momenttiin. Kosketuskuvio oli toki sama kuin aiemminkin noilla shimmeillä. |
#94
|
|||
|
|||
Kovaa ajoa vaan.
|
#95
|
||||
|
||||
Fabian jarruvian syyllinen selvisi, irronnut kitkapinta jarrukengästä:
Brembo on ainakin omissa mielikuvissa profiloitunut varsin laadukkaana merkkinä. Joku heillä tämän kengän kanssa on liimausprosessissa menny pieleen. Kenkä pääsi tuon irtoamisen seurauksena liikkumaan niin, että jarrumäntä tuli osittain ulos sylinteristään. Jarrupaineet pääsi siten purkautumaan männän ja sylinterin välistä. No onneks tapahtui pihassa eikä ajossa, ja matkaa oli sen verran vähän, että jarrunestesäiliössä riitti tavaraa kotimatkaa varten. |
#96
|
||||
|
||||
Lainaus:
Sama TRW:n kohdalla, osa laikoista jopa jopa hieman hifistyneesti viimeisteltyjä, osa ihan tavan hinnat-alkaen kamaa. |
#97
|
||||
|
||||
Tulipa tämä leimattua tänään
Taannoin valittelin korkeita öljynpaineta kymänä. Ratkaisuksi kokeilin pidempää ylipaineventtiiliä: Eipä auttanut, mutta alla varaosanumero tuolle pitkälle versiolle: Keskiviikkona pitäis lähteä töiden jälkeen ajelemaan kohti Inaria. Olis lintuluvat kolmelle päivälle Laveri taas takapenkkien väliin, ni voi nukkua matkanvarrella ja perillä. Saapa nähdä miten kroppa kestää jyrryyttää tällä. 14h siivu iman pysähdyksiä.. |
#98
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
FJ40 1967 -vaasansatama- BJ40 1976 -oldMama- BJ40 1977 -afrikantähti- BJ42 1981 -rosvo- BJ75 1987 -hillbilly- |
#99
|
||||
|
||||
Telttasaunavehkeet lähtee mukaan. Ja lattialaatoista muodostui kelpo punkka.
Jostain syystä kuvat latautu 90 astetta väärin... "Tulehan matkan puolivälissä pistäytymään pirtissä niinkeitellään kahveet!" -> Tottahan toki jos se vaan ajallisesti sattu järkevästi matkanvarrelle. Viimeksi muokannut Radis : 07.09.2020 19:34 |
#100
|
|||
|
|||
jos sawon kautta ajat ja järkevään aikaan liikkeellä niin järjestetään talliekskursio...
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu BJ45 | lepa77 | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 15.08.2013 16:47 |
Myyty BJ45 -81 Projekti | bj45lava | O/M/V Ajoneuvot | 5 | 14.08.2010 14:11 |
Myydään bj45 | SAMROCK | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 23.03.2010 16:42 |
o: bj45 | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 02.01.2006 19:53 | |
Myydään BJ45 pic-up projekti | Käyttäjä | O/M/V Muut | 0 | 16.09.2003 18:52 |