Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 05.06.2020, 15:11
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.248
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Berttaseni Näytä viesti
Ääh anteeksi unohdin kokonaan mainita mallin ja vuosiluvun
Eli Kyseessä on BJ45 -82
Wau. Kuvia kehiin!

__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 05.06.2020, 17:15
Berttaseni Berttaseni ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.03.20
Sijainti: Suomi
Viestit: 52
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Wau. Kuvia kehiin!
Minne voin laittaa kuvia? Meneekö tämä aihe "pilalle/ohi" jos tähän laitan?

Nonni nyt se minun bertta taitaa pelata niinkuin pitää, katsoin kaikki sulakkeet ja irroitin vielä anturin ja kellon uudestaan (en tiedä miksi). Mutta ilmeisesti siis joku sulake temppuili vaikka en palanutta löytänyt Toimii siis kaikki mittarit/valot taas, pysyy käynnissä ja sammuu avaimesta. Ei nyt riemunkiljahduksia aiheuttanut kun aiheutti surua nuo linnunpoikaset, mutta hyvä silti että toimii Kiitos kaikille vinkkejä laittaneille, kiitos myös niille jotka auttoi tuolla SLCK puolella, sinne minulla on porttikielto niin en voinut enää kirjautua ja vastata.

Vielä sellanen jäi mietityttää, onko moottorin käydessä akuilta mitattu noin 26.8 - 27v riittävä jännite, siis lataako oikein? Jotenkin muistelen että se olisi ehkä joskus ollut enemmän
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.06.2020, 13:36
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.248
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Berttaseni Näytä viesti
Minne voin laittaa kuvia? Meneekö tämä aihe "pilalle/ohi" jos tähän laitan?

Nonni nyt se minun bertta taitaa pelata niinkuin pitää, katsoin kaikki sulakkeet ja irroitin vielä anturin ja kellon uudestaan (en tiedä miksi). Mutta ilmeisesti siis joku sulake temppuili vaikka en palanutta löytänyt Toimii siis kaikki mittarit/valot taas, pysyy käynnissä ja sammuu avaimesta. Ei nyt riemunkiljahduksia aiheuttanut kun aiheutti surua nuo linnunpoikaset, mutta hyvä silti että toimii Kiitos kaikille vinkkejä laittaneille, kiitos myös niille jotka auttoi tuolla SLCK puolella, sinne minulla on porttikielto niin en voinut enää kirjautua ja vastata.

Vielä sellanen jäi mietityttää, onko moottorin käydessä akuilta mitattu noin 26.8 - 27v riittävä jännite, siis lataako oikein? Jotenkin muistelen että se olisi ehkä joskus ollut enemmän
No tee tuonne projektipuolelle oma topicci.

Kyä tuo riittää latausjännitteeksi. On varmaan ihan tehtaan lukemissa.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.06.2020, 21:46
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.065
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Berttaseni Näytä viesti
Vielä sellanen jäi mietityttää, onko moottorin käydessä akuilta mitattu noin 26.8 - 27v riittävä jännite, siis lataako oikein? Jotenkin muistelen että se olisi ehkä joskus ollut enemmän
Vähän alakanttiin on. Mut sitä voi säätää:
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	E211B7EE-09C0-4833-882D-F78299498072.jpg‎
Views:	1142
Size:	197,4 Kt
ID:	96073  
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.06.2020, 14:58
Berttaseni Berttaseni ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.03.20
Sijainti: Suomi
Viestit: 52
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Vähän alakanttiin on. Mut sitä voi säätää:
Kiitos Täytyykin kokeilla jos vähän saisi lisää voltteja.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.07.2020, 12:42
Berttaseni Berttaseni ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.03.20
Sijainti: Suomi
Viestit: 52
Perusasetus

BJ:n jarrut


Kysytäänpä tässä taas apuja viisaammilta. BJ45 jossa HJ:n akselit, eli levyt edessä ja takana rummut. No ajattelin katsoa jarrut ennen kuin edes yritän viedä katsastukseen. Kuskin puolen pyörä irti ekaksi ja jarrupalat sain taisteltua irti. Näyttää siltä että ne ylemmät isommat männät jumitti mutta sain niitä herkisteltyä liikkumaan. Laitoin palojen tilalle lattarautaa ja painoin jarrua. Sitten taas kampesin männät sisään ja uudestaan. Nyt alkaa liikkua ihan ok. Mutta onko tästä varsinaista hyötyä vai pitäisikö nuo männät ottaa irti ym? Eli auttaako tuollainen herkistely? Ei jaksaisi enää rempata älyttömiä
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 20.07.2020, 13:06
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.248
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Berttaseni Näytä viesti
Kysytäänpä tässä taas apuja viisaammilta. BJ45 jossa HJ:n akselit, eli levyt edessä ja takana rummut. No ajattelin katsoa jarrut ennen kuin edes yritän viedä katsastukseen. Kuskin puolen pyörä irti ekaksi ja jarrupalat sain taisteltua irti. Näyttää siltä että ne ylemmät isommat männät jumitti mutta sain niitä herkisteltyä liikkumaan. Laitoin palojen tilalle lattarautaa ja painoin jarrua. Sitten taas kampesin männät sisään ja uudestaan. Nyt alkaa liikkua ihan ok. Mutta onko tästä varsinaista hyötyä vai pitäisikö nuo männät ottaa irti ym? Eli auttaako tuollainen herkistely? Ei jaksaisi enää rempata älyttömiä
Auttaa. Ei muuta kuin leimalle lomps. Jos vielä jumii niin raottaa niitä kumeja ja putsaa ruosteet pois.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 20.07.2020, 13:10
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.065
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Auttaa. Ei muuta kuin leimalle lomps. Jos vielä jumii niin raottaa niitä kumeja ja putsaa ruosteet pois.
Tai tekee hyvin ja ottaa männät ulos, putsaa ruosteet jollain 600 tai 800 hiomapaperilla ja niputtaa männät reilun jarruvaseliinin kanssa.

Auttaa toki hetken kerrallaan tuo painelukin yksistään.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 20.07.2020, 21:33
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Herkistely vain ensiapua...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Berttaseni Näytä viesti
Kysytäänpä tässä taas apuja viisaammilta. BJ45 jossa HJ:n akselit, eli levyt edessä ja takana rummut. No ajattelin katsoa jarrut ennen kuin edes yritän viedä katsastukseen. Kuskin puolen pyörä irti ekaksi ja jarrupalat sain taisteltua irti. Näyttää siltä että ne ylemmät isommat männät jumitti mutta sain niitä herkisteltyä liikkumaan. Laitoin palojen tilalle lattarautaa ja painoin jarrua. Sitten taas kampesin männät sisään ja uudestaan. Nyt alkaa liikkua ihan ok. Mutta onko tästä varsinaista hyötyä vai pitäisikö nuo männät ottaa irti ym? Eli auttaako tuollainen herkistely? Ei jaksaisi enää rempata älyttömiä
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Auttaa. Ei muuta kuin leimalle lomps. Jos vielä jumii niin raottaa niitä kumeja ja putsaa ruosteet pois.
Noissa toyotan jarrusatuloissa on se ongelmana, että ne on tehty ruostuvasta raudasta/teräksestä;
Ja se ruosteen kannalta "paras-" paikka pesiytyä on juurikin nuo suojakumia vasten olevat pinnat: Siis siellä kosteus pysyy pisimpään, ja taitaapa kumissa olla rikkiäkin, joka aiheuttaa ruostumista.

Ja jos/kun noita kumia yhtään "raottaa" irroittaa tms, niin väliin kertynyt ruoste irtoaa, ja takuuvarmasti asettuu semmoiseen kohtaan, että pieni rako luikertelee tiivisteen ja metallin välistä....
Ja tuo rako oikein "imaisee" kapillaarilla kosteuden tiivisteen väärälle puolen, joten ruostuminen kiihtyy todella nopeaksi.
-> joskus taannoin ostin hj-60:sen, ja oli katsastettu pari kuukautta aikaisemmin, ja etujarrut oli hyvin saman tehoiset, olikohan ero 10 %?
Toiselle puolen oli laitettu uusi satula, ja toiselle puolen oli kasattu noista kahdesta satulasta toimiva.
-> 2 kuukauden kuluttua tuo vanhoista kasattu puoli jumi niin pahasti, että, että ei pystynyt ajamaan: nuo pölysuojan tiivistepinnat olivat paksussa ruosteessa, ja silikonirasvasta ei mitään jälkiä/merkkejä.
Vesi oli päässyt ruostuttamaan männän ja satulan pahasti, toki avatessa olivat kuivat, vesi oli poistunut "jarrujen hajun mukana" siis kävi niin kuumana, että jarrupalat haisi 50 km ajon jälkeen.

Jos Käytätte jarruja auki, ja suojakumit liikahtaa Männässä taikka satulassa, niin irroita kokonaan, että saat putsattua ruosteet pois.
Ja sitten kasaus Jarrusilikonin/-rasvan kanssa (Oliskohan tuo? https://www.motonet.fi/fi/tuote/6001...rrurasva-100-g, minulla jotain muuta, sinisessä metallituubissa, tarkoitettu juurikin tuohon jarrujen kumien voiteluun/tiivistämiseen)
Minä olen poistanut ruosteen suojakumien vastinpinnoista rapaamalla meisselillä/katkaistulla rautasanterällä, ja loput pois pienellä teräsharjalla, jota pyöritetään porakoneella.
Ja sitten silikonia hierotaan jäljelle jääneeseen ruosteeseen/karheaan pintaan muutaman millin leveämmälle alueelle, kuin mihin kumi asettuu. esim. rätillä. Samoin tiivisteen pinnat rasvataan.
Ja sitten ohut kerros, ja kumi paikoilleen. (silikoni tarttuu metalliin, ja ei päästä sitä ruostumaan, ja kun laitetaan asennuksen yhteydessä niin paljon, että pikkuisen tursuaa kumin alta pois, niin vedellä ei ole pääsyä suojakumin väärälle puolen.

Seuraavat "Hätäkorjaukset-" omalla vastuulla, ja nimenomaan ei tieliikennekäyttöön.

Ruosteen poisto jarrusylinterin ja -männän nesteen tiivistyskumin vastaisesta pinnasta:
Jos ruoste poistetaan sylinteristä/männästä kovakouraisesti/kokonaan, niin pintaan jää koloja, ja tiiviste ei tiivistä/pysy ehyenä.
Siis männät/sylinterit pitää uusia.
Jos uusia ei saa tms, niin vaihtelevalla menestyksellä olen tehnyt seuraavasti:
Ruoste "turvonnutta rautaa ja happea", siis pinta on yleensä koholla ehyestä pinnasta. Männän ruoste on kohtuu helppo hioa pinnan tasoon lasin päällä olevaa ohutta, 800-1600 öljyttyä hiekkaparia vasten.
Minä olen hionut ruosteen pinnan tasaan mäntää käsin pyörittämällä:
Siis mäntä etusormen ja peukalon väliin, ja mäntää painamatta vedetään ruostekohtaa hiekkapaperia vasten pikkuisen vinossa, esim. pölysuojan pää edellä, samalla pyörittäen.
Siis yhdellä "vedolla" saadaan mikroskooppiset naarmut noin kolmasosalle kierrosta, ja naarmut eivät ole kuin sorvin jäljiltä, vaan pikkasen vinossa... seuraavalla kieroksella mäntää vedetään toinen pää edellä, ja silloin mäntään saadaan mikroskooppisen pienet, ns. hoonausjäljet.

Kemiallisella metallilla en ole saanut aikaan kestävää korjausta; kemialliset metallit ei kestä jarrunestettä, varsinkaan paineistuskohdassa; siis siinä kohdassa, missä toinen reuna "paikasta" on satojen? baarien paineessa, ja toinen puoli normaalissa ilmanpaineessa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 21.07.2020, 08:40
lepa77:n Avatar
lepa77 lepa77 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 26.10.10
Sijainti: Salo
Viestit: 3.645
Perusasetus

eikä uudetkaan satulat mahdottoman kalliit ole 80e kpl pääsee ainakin helpolla ja satulat saa ihan motonetistä
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 21.07.2020, 09:16
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Mulla on BJ:ssä edessä ja takana motonet satulat ja ne on toimineet todella hyvin. Näissä huomioitava että tilalle vietävä usein vaihdossa vanhat jolloin saa takaisin "pantin". Olleet jo vuosia ja vuosia käytössä ongelmitta. Sitten toisena esimerkkinä hdj takasatulat jotka jo hieman päälle vuoden ikäisinä alkoivat kenkkuilemaan. Männät ruosteessa vaikka kumit ehjät. Välillä purin ne ja teräsharja porakoneeseen kiinni ja ruosteeks veks. Taas toimi jonkin aikaa kunnes rupesi jarrut haisemaan kun ei palaudu. Lopulta kyllästyin siihen ja tilalle sorvattiin rosteriset männät jotka nyt "testissä". Tästä eteenpäin kun männässä ruostetta, en ala taistelemaan vaan RST mäntä tilalle.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan Pakettiauto (umpi) kj_temmes O/M/V Ajoneuvot 8 27.11.2010 15:27
Umpi vw lt lavapeliksi? jansku Chit-Chat 0 20.02.2008 17:19
BS vai BFG? + ET kysymys MrShit Tekniikka & Jutustelu 27 26.04.2005 10:17
HJ-61 kysymys Tekniikka & Jutustelu 1 09.04.2005 14:05
Umpi suitsasta avo suikka BeGe Tekniikka & Jutustelu 1 05.07.2004 09:58


Sivu luotu: 17:41 (GMT +2).