![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Oletko rakentanut tupla laturit vai kuin tuo on toteutettu? Jos niin silloinhan ei ole väliä kumpaan jännitteeseen kun molemmat latautuu auton käydessä.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Mulla on ollut jo vuosia satunnaisessa käytössä expondolta tilattu reilu 6t vetävä vinssi. Kahdesti olen sillä traktorinkin vetänyt irti, joten uskallan väittää että riittää tuolle autolle. Hintakin oli suhteellisen edullinen, ~400 euroa. Jos vain lompakko kestää, niin suosittelen vinssejä molempiin päihin. Jos niitä on vain yksi, niin se on aina väärässä paikassa. Irtovinssissä taas oma hommansa kaapeleiden ja kiinnityksen kannalta. Onhan jotkut laittanu kiinteän vinssin autoon siten, että perässä on pylpyrä jolla voi vetää taakse tai yksinkertäisena eteen. Ja 24v, jos laturien tehoissa ei ole isoja eroja. Kaapeloinnin kannalta isompi jännite parempi ja nuo akut riittää tuollaiseen käyttöön varmasti. Ja miinuksen voi laittaa auton runkoon.
Viimeksi muokannut Ippe69 : 22.05.2020 23:17 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Auton "omat" sähköt on 24V.
12V on hupiakut, jotka lataantuu ajossa, aurinkopaneelilla ja invertterilaturilla töpselistä. Ei ole tuplalatureita, Victronin 24/12 muunnin systeemien välissä, joka lataa 12V akkuja kun auto käy. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Kiitos vastauksista!
Ja nopeus ei tosiaan ole "se juttu". Hyviä pointteja, ei ole tullut ajateltuakaan että edessä olevalla vinssillä vois vetää taaksepäin...millasia toteutuksia tollasista on? |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Ja pylpyrällä saa tuplattua voiman ja puolitettua nopeuden.
|
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
vinssi on keskellä autoa, vaijeri lähtee taaksepäin josta pylpyröiden kautta eteen. Muistelen jossain toisessakin Geessä olleen samantyyppisen ratkaisun, mutta en löytänyt sitä... Sähköistä vielä, tuollaiseen järjestelmään ehdottomasti 24V vinssi(t). |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Jos kyseessä satunnainen pelastus, niin laittaisin vinssin siihen päähän, johon se paremmin mahtuu. Irrotamiseen riittää, että saa auton metrin liikkumaan. Sitten voi hakea oksia yms. uriin ja ajaa yli.
Jos 12V järjestelmälle ei ole kunnon laturia, niin laittaisin 24V vinssin. Toki akkujen sijainti vaikuttaa. Jos 12V akut samassa päässä autoa, kuin vinssi niin kaapelointi ei ongelma. Virta kyllä riittää kohtuulliseen nykimiseen. Pylpyrä kannattaa ehdottomasti hankkia. Tuplaa voiman tai mahdollistaa vedon eri suuntiin: https://www.cfline.fi/tuote/urapyorakoukku-6800-kg Tässä esimerkki vinssistä: https://www.cfline.fi/tuote/runva-sa...3kg-vaijerilla Budjettiratkaisu on sitten tämä: https://www.karkkainen.com/verkkokau...SABEgLe8fD_BwE |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Mitäpä jos laittais vaan eteen ja taakse hyvät hinauspisteet ja niihin riittävät sakkelit. Ja sitten eteen ja taakse valmiit trukkipistokkeet sähkölle. Ja sitten irto vinssi joka pultattu kiinni vinssipetiin jossa vinssin takana, rullakidan korkeudella suunnileen on vahva kiinnityspiste sakkelille. Ja sitten jumitilanteessa laittaa sitten lyhyellä liinalla vinssin kiinni sopivaan kohtaan autoa ja rupee talkoisiin. Sitten kun ei tarvita vinssi voi olla säänsuojassa takakontissa jemmassa.
Ja vinssin koosta mielummin liikaa kuin liian vähän, varsinkin jos vinssi on halpa kiinari, voi luvuissa muutenkin olla vähän ilmaa.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja päivätyökseen maastokelpoista hinausautoa ajavana arvostan sitä että asiallinen vetopiste löytyy molemmista päistä ![]() ![]() ![]() Mitä tuohon vinssin kokoon tulee, niin itse ehkä kallistuisin pienemmän suuntaan jos irtovinssin toteuttaa, helvetin paljon kevyempi kantaa paikalleen ja vaijerin tuplaamalla saa vetoja tarvittaessa kunnolla jos ei yksin kerroin irtoa. Edelleen mainostan tässä kohtaa nopeaa Runvaa, 9500 Q-malli on palvellut mulla nyt kahdessa maastokuorma-autossa, ei tokikaan noin painavassa mutta kertaakaan ei ole narua kaksin kerroin laitettu. Hinta-laatusuhteeltaan hyvä. Omani olen ostanut MakeO :lta ja homma toimii.
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tein itselle moottorikelkkaan näin |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
jos 12V latauksen välissä on joku muunnin. 12 volttisena tuo voi haukata +450A,saattaako siinä muunnin kärvähtää jos vinssaa auto käynnissä niin pitkään että akkujen varaus laskee..?.. Nimim polttanut yhden laturin.. 2x100A akuilla käytössä itsellä tuommoinen 24V 12000,taitaa olla n 6-7 metriä pitkä pluskaapeli kun akut takana mutta ei ole virtojen kanssa ollut´ongelmia
__________________
http://www.cfline.fi/ |