Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.04.2005, 09:44
sjeeppi:n Avatar
sjeeppi sjeeppi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 03.03.05
Sijainti: Böle, Sjundeå, Finland.
Viestit: 2.045
Perusasetus

lukekaa toi Tapsan juttu

ensin tehtiin Jeeppi, loput on kopioita !

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.07.2008, 12:34
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Mutta etyleeniglykolin kiehumispistekin on 190°C kun vede on ainoastaan 100.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.07.2008, 13:56
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Meille karujen ilmojen miehille, paras on 50/50 suhde. Silloin kestää pakkasta ja keittää vasta 107asteen kohdalla ILMAN paineistusta.

- Pelkkää vettä --> rauta ruostuu ja aiheuttaa kalkkeumaa lauhduttimiin. Hapettaa alumiiniin syövyttämällä reikiä osiin.

- Pelkkää glykolia (vihreä) --> kiehuu 127asteessa, mutta lämpenee hitaammin. Sohjoutuu -14asteessa ja jäätyy joskus -100asteen paikkeilla.
Suojaa alumiinia 2vuotta korroosiolta ja 4vuotta rautaa.
(Ja jenkkilässä etelävaltioiden pojat käyttää 100% tätä, kiehumispisteen takia --> 1bar paineessa 148astetta kiehumispiste) Tukkii innokkaasti lämmityslaitteen kennon, syylari ei jostakin syystä ota nokkiinsa glygolista???

Ja kannattaa lukea myös toi Tapsan juttu!!!
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.07.2008, 16:07
Pete:n Avatar
Pete Pete ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.03.05
Sijainti: Sipoo, Suomi
Viestit: 1.673
Perusasetus

siksti-fifti sanois M.Nykanen
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.07.2008, 18:00
Flugfiske:n Avatar
Flugfiske Flugfiske ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 05.11.05
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 1.113
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikki3011 Näytä viesti
- Pelkkää vettä --> rauta ruostuu ja aiheuttaa kalkkeumaa lauhduttimiin. Hapettaa alumiiniin syövyttämällä reikiä osiin.
Ja autossa ei ole lauhdutinta, ellei siinä ole ilmastointia, silloinkaan ei lauhdepiirissä käytetä glykolivesiseosta, vaan ilmakanavassa on suorahöyrysteinen kenno ja lauhdutin on jäähdyttimen edessä ja siellä kiertää kylmäaine (esim. R134a).

lainaus:

"Lauhdutin on lämmönsiirrin, jossa virtaava höyry tai kaasu lauhdutetaan nesteeksi siirtämällä lämpöenergiaa fluidista toiseen virtaavaan aineeseen tai ympäristöön. Tavallisimpia käyttökohteita ovat voimalaitokset ja kompressorikylmäkoneet."

ei mul muuta...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.07.2008, 22:55
junnu78:n Avatar
junnu78 junnu78 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.03.06
Sijainti: mikkeli, Finland.
Viestit: 2.782
Perusasetus

kalaviehe näsäilee...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 24.07.2008, 01:02
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Lightbulb

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Flugfiske Näytä viesti
Tavallisimpia käyttökohteita ovat voimalaitokset ja...
Kyl mulla on Rangessa toi. Ja Volvossakin... Ja saivartelijoille, korjataan sana "lauhdutin" LÄMMÖNVAIHTIMEKSI, koska sitähän ne syylarit ja lämppärit ovat...
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 24.07.2008, 07:17
-sami- -sami- ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 547
Perusasetus

Miten on, tietääks Tapsa (melkeen naapuri muuten ;-) ) tai joku muu onko vesillä eroa jäähdytykseen? Siis tislattu vs. kraana vesi.

Muistan vaan lukeneeni jostain jenkki lehdestä että olisivat tunkeneet tislattua vettä moottoriin!? Mulla itsellä on tollaisesta oikeesti puhtaasta vedestä meinaan vaan sellaista kokemusta että se ainakin ruostuttaa ja nopeasti! =:-O

-sami-
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 24.07.2008, 10:24
A-P A-P ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.04
Sijainti: Rehakka, ei enää niin vapaassa Janakkalassa..
Viestit: 2.497
Perusasetus

Kyllä nuo ihmenesteet on saman asian parempaa tuotteistamista, eli katteen kohennusta. Normi glygoli 50/50-suhteessa kaiken paras. Ja aina, oli kesä eli talvi. Kotimaisista dieseleistä lämpimissä maissa asiantuntemattomien käyttäminä, ilman glygoleita, on kilahdellut sylinteriputkien katkeamisiin. Korroosio syö sopivassa kohtaa märän putken seinämän, ja naps!
Ja eikös jäähdytysneste ja jarruneste mene samaan ongelmajäteastiaan?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Puristus suhde-puristuspaine-bensiinin oktaani Killman Tekniikka & Jutustelu 36 08.01.2010 13:14
M: 7X15 Olosuteiden pakosta omistus suhde muuttunu tomikoo O/M/V Renkaat ja vanteet 13 17.03.2007 16:49
Johtajan ja sihteerin suhde tuska Jokes 0 10.09.2006 14:03
nenän ja aikidon suhde Luomu Rakas Päiväkirja 0 11.03.2005 08:38
Suhde tämäkin. Rudolf This And That 0 29.10.2002 12:14


Sivu luotu: 21:02 (GMT +2).