Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #11  
Vanha 04.02.2020, 23:20
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.475
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Itse olen monesti pohtinut noita arvoja; siis paljonko sisältä otettava (usein katon rajasta) otettava ilma jäähtyy lämmönvaihtimessa?
Ja paljonko ulkoilma lämpenee lämmönvaihtimessa?

Teillä näkyy olevan ulkoilman lämpötila 0c ja +4c astetta, joten kennon jäätymiseltä suojaava sähkövastus ei pitäisi olla päällä.
Onko teillä käsitystä, paljonko ilmanvaihtokone kondensoi kosteuutta? siis siitä poistoputkesta valuvan veden määrää? oletetaan nollaksi, koska jostain jäänyt käsitys että ilmanvaihto huomattavan tehokas, ollakseen jatkuvasti päällä?
Tässäkin koneessa kennon jäätymisen esto hoidetaan niin että kone pysäyttää puhalluksen aina välillä jos meinaa mennä jäähän. Ei ole vastus päällä siis. Kondenssiveden tiputtamista olen tavannut yhden kerran, jonka jälkeen laitoin kondenssipoistoputken päähän puolikkaan tuulilasinpesunestekanisterin keruuastiaksi. En ole sen jälkeen seurannut asiaa, mutta ei ainakaan ole tulvinut siitä yli.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
- ulkoa tuleva ilma lämpeni 11 astetta, ja poistoilma jäähtyi 5 astetta?


Ylläolevissa lämmön vaihtimen hyötysuhteella ei ole juurikaan merkitystä, kun puhutaan tulevan ilman lämpenemisestä JA poistettavan ilman jäähtymisestä, (ja suure on c aste)
En nyt ole ihan varma mitä tarkoitat. Hyvä hyötysuhde tekee juurikin sen että tulolämpö saadaan pidettyä lähellä sisälämpöä ilman vastuksia.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
En muista ulkoa laskukaavoja, mutta "Minusta tuntuu" että nuo poistoilmapuhaltimet niin isolla, siis talliin vuotaa ilmaa (suuruusluokkaa) yhtäpäljon, kuin tulee tuloilmana IV- koneesta.

Ja totuushan on se, että mm. Autotallissa pitää olla alipaine, että kosteus ei pääse ilmavuotojen mukana kondensoitumaan rakenteisiin.
Se, paljonko alipainetta pitää olla, on hyvä kysymys. (ja yhtä hyvä kysymys on se, että mistä mitataan)

10+v sitten keskustelin yhden Kouluttajan/Asiantuntijan kanssa, ja hän ei ottanut julkista kantaa asiaan.

-> Siis kannattaa pyörittää sitä poistopuhallinta vähintään niin suurella, että tallissa varmasti aina alipaine joka paikassa.
Alipaineen erinoimaisuutta on toitotettu näihin päiviin asti, mutta viimevuosina yleinen mielipide on kääntynyt siihen että tasapainoinen ilmanvaihto on parempi. Siitä ei ole kenellekään hyötyä että poisto on niin kovalla että seiinien läpi imetään korvausilmaa sisään. Seinät on suhteellisen tiiviit höyrynsulun vuoksi, joten en usko että eristeisiin tulee isoa kosteusrasitusta sisältäpäin. Itselläni on säädetty poisto on kuitenkin säädetty aavistuksen kovemmalle ilmanvaihtoneen säädöistä, mutta en ole tuota mitannut mitenkään. Alipaineen tuntee kyllä kun avaa käyntioven.
Vastaa lainaten
 

Luokat
autonostin, autotalli, autotalliprojekti, lattialämmitys, maalämpö, nosturi, pitkästä rakentaminen, rakennusohje, rakentaminen, siltanosturi, talliprojekti, vilp


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 3 (0 jäsentä and 3 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hj-61 käynnissä pysymis ongelma! datsun 3.3d Tekniikka & Jutustelu 20 10.07.2014 21:36
OHI: 11.10. Hakumoottorin uudelleenindeksointi käynnissä Lars Uutiset 0 11.10.2012 04:53
Jeep 2.1 TD ei pysy käynnissä Mikedeus21 Tekniikka & Jutustelu 4 02.10.2009 16:33
salainen operaatio käynnissä poliisilla ja puolustus voimilla suomen ilmatilassa toyota4x4 Chit-Chat 5 14.06.2009 09:47
Range 3.5 efi, lievä notkahdus käynnissä Paavo Tekniikka & Jutustelu 15 24.05.2006 16:22


Sivu luotu: 11:47 (GMT +2).