Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.02.2020, 00:36
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

""" Väärin korjattu"""" Vai onko?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja G13b Näytä viesti
Vaihtelevasti woblaavaan jimppaani laitettiin tänään Raptorin ohjausiskari. Odotukset eivät olleet kovin korkealla, mutta ainakaan ensimmäiseen 100km ei vispannut kertaakaan, tuli hyvä mieli.

Muuten ohjaus lähes ennallaan, ehkä hieman rauhoitti tuntumaa.

Mekatsu oli sitä mieltä ettei navoissa juurikaan väljää, mutta kuulat kuivat, pitäisi kuulemma olla rasvassa, tuomitsi tiivisteet entisiksi.
Jimmystä ei käytännössä yhtään kokemusta, mutta vastaavalla alustalla olevista isommista aika paljon.

Onhan Jimmyssä alunperin "Ohjaus Iskari"?

Missä kunnossa se on/oli?

Toyotassa, jäykillä etuakseleilla olevissa nelivedoissa ohjausiskari on uutena niin jäykkä, että ei sekunnissa/parissa käytä päästäpäähän edestakaisin edes keskiverto mies. (Huom. useat iskarit pitää olla oikeassa asennossa; siis siinä asennossa mihin ne asennetaan autossa; jos käytetään väärässä asennossa, jotkin iskarit vetää ilmaa/kaasua männän jommalle kummalle puolen, ja silloin siitä ilmasta/kaasusta tulee "jousikomponentti" )

Toinen, paljon tarkempi tapa todeta kuluminen (ei vielä välttämättä täysi romu) on se, että vetää/työntää käsin iskaria vakiovoimalla esim. suuruusluokkaa 10 N tai 1 kg edestakaisin, ja jos keskellä (asennossa jossa ajetaan suoraan) on selvästi nopeampi liike, niin kannattaa harkita iskarin vaihtoa.

Ja jos iskari on todella loppu, niin se ei pane vastaan juuri yhtään, siis sitä voi pumpata melkein kuin polkupyörän pumppua...

Ja kun luin nuo vastaukset/jäljemmät viestit:

Niin aloin miettiä asiaa syvällisemmin: Tuo mm. Minun käyttämä "Iskari" "Ohjaus Iskari" yms.
Juontaa juurensa tuonne 80- luvun alkuvuosiin (-82?); silloin minulle kerrottiin että ""tässä (HJ-60) on toimiva ohjausiskari"" kun ajoin "mersumiehenä-" Vasen peukalo näytti kello 10 ja oikea kello 2....
Taustaa- olin ajanut Fordson Majoria jo vuosia, ja täytyy sanoa, että kokemus on paras opettaja...

Ja kun rasvattiiin tuota alustaa, niin sieltähän se viides iskari löytyi....

Englannin kielellä tuota "Ohjausiskaria" kutsutaan "Steering Damper" ja "Steering Stabilizer"

Siis ohjaus vaimennin taikka ohjaus vakain? (google translator)

ei iskunvaimennin, joka on ylläolevan mukaan Shock absorber

Siis tuo minun ohjausiskari on väärää termi....
Esim. "Palex" käyttää tuota vakiintunutta suomenkielen termiä.

-> Noiden jäykillä etuakseleilla olevien autojen ohjaus; siis Ratin liikkeet, menee niin monen nivelen (ei merkittävästi väljyyttä) kautta renkaiden väliseen raidetankoon, JA siinä vastavoimana on (esim. hdj-80 land cruiser) panhardin (kumi)-puslat, jotka toimivat jousena... siis siis jos renkaat "haluaa" pikkasen ravistaa....

ja voblauksen perimmäinen syy on todella renkaiden epätasapaino/-pyörimissäde/epätasapaino.

Kun renkaat lähtee voblaamaan esim. 60 gramman (hihasta; arvaus) epätasapainon vuoksi, niin kun ei ole vaimennusta (ohjaus "iskaria")

Niin tuo alunperin huomaamaton epätäsapaino lähtee kertaantumaan, ja kun ei ole vaimenninta (joka muuttaa tuon voblaaamisen lämmöksi) niin siinä sitten vuorotellen kuljettaja pitää vastaan, ja renkaat "vetää---"


Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 02.02.2020 00:37 Perustelu: mikä sen alkuperisen ohjaysiskarin kunto oli?
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.02.2020, 09:12
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.050
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Onhan Jimmyssä alunperin "Ohjaus Iskari"?
Ei ole ollut vakiona 1998-2018
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.02.2020, 18:05
G13b G13b ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.11.16
Sijainti: Espoo, Suomi
Viestit: 143
Perusasetus

Tietenkään vanhan liiton jimpoissa mitään vaimentimia, kaikenlaisia lisäpainoja sitä viritelläänkin No eka tankki vaimentimen kanssa ajettu eikä kertaakaan woblannut, ylittänyt odotukset kirkkaasti, hyvä mieli.
__________________
kalusto: Jimny 2004 G13bb cabrio
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 28.03.2020, 16:34
G13b G13b ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.11.16
Sijainti: Espoo, Suomi
Viestit: 143
Perusasetus

Kiitän ja pokkaan palstalaisia. Jimpan tyhjäkäynti alkoi seilata hervottomasti, selasin viestit läpi(tarkempi haku ei onnistunut), konepelti ylös ja taivuttelemaan huohotinletkua, halki oli, uusi letku tilalle ja taas pelaa, hieno homma.
Woblaus on muuten pysynyt poissa ohjausvaimintimella, aistittavissa pohjalla mutta ei ravista.
__________________
kalusto: Jimny 2004 G13bb cabrio
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 28.03.2020, 20:47
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.050
Question

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja G13b Näytä viesti
Woblaus on muuten pysynyt poissa ohjausvaimintimella, aistittavissa pohjalla mutta ei ravista.
Eli syy on edelleen olemassa, mutta jemmattu hetkeksi.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 28.03.2020, 23:04
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Missä se ALKUPERÄINEN syy on? siis valmistajassa vai rekisteriotteessa vai ....


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja G13b Näytä viesti
Kiitän ja pokkaan palstalaisia. Jimpan tyhjäkäynti alkoi seilata hervottomasti, selasin viestit läpi(tarkempi haku ei onnistunut), konepelti ylös ja taivuttelemaan huohotinletkua, halki oli, uusi letku tilalle ja taas pelaa, hieno homma.
Woblaus on muuten pysynyt poissa ohjausvaimintimella, aistittavissa pohjalla mutta ei ravista.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wikke Näytä viesti
Eli syy on edelleen olemassa, mutta jemmattu hetkeksi.
Sorry wikke, mutta fysiikan lait on sikäli lahjomattomat; Että kun massan etäisyys keskipisteestä kasvaa, niin myös sen vaikutus kasvaa...

https://fi.wikipedia.org/wiki/Hitausmomentti

ei ehkä paras esimerkki, mutta tuosta voi päätellä, paljonko eroa on esimerkiksi tämän Suzukin alkuperäisen rengas/vannepaketin painossa ja -halkaisijassa; verrattuna tähän uuteen rengas/vanne sarjaan?

Toki siinä olet oikeassa, että "ohjausiskari" "korjaa tasapainoitus tms. virheitä"

Ja sikäli wikke olet oikeassa, että ongelma ei ole täysin poistunut....
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.04.2020, 23:53
antsup antsup ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 19.12.19
Sijainti: Riihimäki
Viestit: 11
Perusasetus

Facen puolella oli vähä alkavaa keskusteluu niin siirrettään tänne puolelle.

Eli jimnyn kansiviat (g13bb), mikä mättää? Myynnissä olevista joka toisessa mainostetaan tehtyä kansiremppaa. Omasta menee paisari tyhjäksi alle parinsadan km, ja entinen omistaja sanoi että olisi mennyt öljyn sekaan, mutta ei öljyn taso ole ittellä noussut.

Onko joku tyyppivika tyylinen kohde mikä pettää niin osaa omaan remppaan vähän valmistautua. Pahvi vai kansi halki?
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
jimny, jutustelua, suzuki, yleistä


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 7 (0 jäsentä and 7 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty suzuki jimny Pönde O/M/V Ajoneuvot 10 19.05.2013 09:53
Myyty Suzuki Jimny Smäkä O/M/V Ajoneuvot 1 14.06.2012 08:17
Ostetaan Suzuki Jimny ahola O/M/V Ajoneuvot 0 30.01.2012 20:26
Myyty Suzuki Jimny 1.3JLX -02 "Off / On Road Jimny" JER81 O/M/V Ajoneuvot 2 16.09.2009 21:01
M: Suzuki Jimny raw O/M/V Ajoneuvot 0 04.04.2008 11:07


Sivu luotu: 00:36 (GMT +2).