Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #11  
Vanha 14.01.2020, 08:28
lauri a. lauri a. ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.01.14
Sijainti: Sastamala, Finland
Viestit: 78
Perusasetus

W463 etuakselin huoltoa


Onkos porukalla kokemusta tai ohjeita Geen etuakselin hammaskosketuksen ja laakerivälysten säädöstä? Myös jos on jotain Mersun manuaalia noihin akselihommiin niin voi tarjota tietoa, aika heikosti noihin löytyy mitään tietoa mistään. Kyseessä siis W463 -90 300GE, 730.391 akseli leveemmällä raideleveydellä. Oireina on ollut viime aikoina voimistuva jollotus ja öljyissä hiukan metallihohtoa, joten päätin ottaa akselin auki ennen kun sieltä hajoaa jotain kalliimpaa. Välitys oli ehjän näköinen. Ainakin tasauspyörästön laakerit, ne pikkurattaiden puolipallon malliset peltilaakerit ja pinionin laakerit menee vaihtoon vaikka nuo ei kovin huonokuntoisilta vaikuttaneetkaan. Akselilla ajettu n. 400tkm, öljyjä on vaihdettu säännöllisesti. Pyöränlaakerit, vetonivelet, navat ja kääntöpäät tuli remontoitua muutama vuosi sitten.

Ippe69:ltä sainkin jo jotain säätöarvoja Mersun korjauskäsikirjasta, suuri kiitos hänelle:

Hammasvälys 0,1-0,15mm (miten mitataan?)
Pienen vetopyörän kitka-arvo säteittäistiivisteen kanssa 2,5-3nm
Kitka-arvo pyöritettäessä täydellistä tasauspyörästöä 20-40nm
Sallittu laakerivälys 0,02-0,04mm (vaikuttaisi äkkiseltään pyöränlaakerin välykseltä kun taulukossa oli niitäkin tietoja sekaisin eikä tuossa ollut täsmennystä)

Lähinnä kiinnostaa millä ohjeilla nuo shimmilevyt tuonne lasketaan ja hammaskosketus ja laakerivälys säädetään, shimmejä näytti olevan sekä pinioniakselilla että tasauspyörästön molemmin puolin. Toki isoja muutoksia ei pitäisi tulla kun vaihtaa laakerit uusiin samanlaisiin. Pinionin mutteriahan kiristetään uudella krymppiholkilla niin kauan, että haluttu kitka-arvo saavutetaan kun laippaa pyörittää momenttiavaimella. Noihin tasauspyörästön laakereiden "kansiin" tarvis vielä kiristysmomentit. Paras olis kun tuollaiseen olisi joku kuvallinen korjaamokäsikirja mutta noissa ite käsiini saamissa ohjeissa tuntuu olevan periaate se että välityksiä ei aleta noista purkamaan ja sorkkimaan, korkeintaan jotain tiivisteen vaihtoja.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	20200111_162321.jpg‎
Views:	264
Size:	311,8 Kt
ID:	93962   Click image for larger version

Name:	20200111_170106.jpg‎
Views:	254
Size:	297,6 Kt
ID:	93963   Click image for larger version

Name:	20200111_170850.jpg‎
Views:	253
Size:	231,2 Kt
ID:	93964  
Vastaa lainaten
 

Luokat
mercedes, mersu


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Räjäytyskuvia mersusta Larha Tekniikka & Jutustelu 12 23.06.2015 07:30
Huomio!!! Kaikki metsästystä/ammuntaa harrastavat offroad miehet ja naiset!!!! TOPPAHOUSU Chit-Chat 87 26.11.2008 14:00
Mersusta loppuu joustot! Larha Tekniikka & Jutustelu 13 26.02.2008 20:41
Mersusta huoltoauto MakeH Tekniikka & Jutustelu 2 13.04.2006 17:24
Mersusta Masi Tekniikka & Jutustelu 0 23.11.2005 18:07


Sivu luotu: 23:40 (GMT +2).