Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 05.01.2020, 10:54
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.457
Perusasetus

Niin antaahan se g- luokka mahdollisuuden isommalle korotukselle ja suuremmalle rengaskoon kasvatukselle, mutta eihän siitä ole mitään hyötyä tuollaisessa erillisjousitetussa cityrimpulassa.. Toisin sanoen vaihto m1g- ajoneuvoluokkaan ei tuo mitään käytännön hyötyä, joten miksi edes vaihtaa?

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 05.01.2020, 11:32
J_Pe J_Pe ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 19.05.19
Sijainti: N/A
Viestit: 7
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Niin antaahan se g- luokka mahdollisuuden isommalle korotukselle ja suuremmalle rengaskoon kasvatukselle, mutta eihän siitä ole mitään hyötyä tuollaisessa erillisjousitetussa cityrimpulassa.. Toisin sanoen vaihto m1g- ajoneuvoluokkaan ei tuo mitään käytännön hyötyä, joten miksi edes vaihtaa?
Aika jyrkät mielipiteet. Itselläni on käyttiksenä -06 CR-V, ja minun muistikuvan mukaan se oli M1G ennen kuin katsastin sen pakuksi. Silloin tuo G tippui pois ja se on nykyään N1. Kyllähän isommalla rengaskoolla saa vähän lisää maavaraa sen hyötyjä tuskin voit kiistää? Ei tuo toki ole oikea maasturi, mutta itse olen kyllä päässyt sillä kaikkiin paikkoihin, joihin metsästysreissuilla on ollut tarve mennä. Isommalla rengaskoolla uskaltaisi sitten ajella huonommillakin teillä ilman pohjan kopsumista. -99 HR-V oli ainakin M1G, se on varma tieto, jos siitä on jotain apua.

Ja ennen kuin sanot. On minulla vähän eri kaliiberia oleva oikeakin maastojyrä mehtäkäyttöön, mutta siitähän tässä ei nyt ollut puhe.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.01.2020, 11:51
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Riippunee cr-v:n iästä. 07- lienee sen verran matala ettei täytä ehtoja. Vanhemmassa selkeesti enemmän tilaa alla.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.01.2020, 11:56
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.457
Perusasetus

Kyse on lähinnä siitä, että ei taida saada mahtumaan CR-V:n alle halkaisijaltaan 77mm/ 10% isompia renkaita, ja toisaalta tuollaisen alusta ei varmasti kestä korottaa 77mm.
Eli siitä g- luokasta ei saa silloin mitään hyötyä irti, koska n1- tai m1- luokassakin ne korotusvarat ja rengaskoon kasvatukset riittää hyvin siihen mitä auto antaa myöden.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 05.01.2020, 23:54
joolvi joolvi ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 24.11.19
Sijainti: Suomi
Viestit: 25
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HJ60_Jussi
G merkintä taitaa antaa 75mm korotuksen.
Juuri näin. Tai nykylain mukaan, 77 mm korotuksen.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Kyse on lähinnä siitä, että ... ei varmasti kestä korottaa 77mm.
Maksimikorotus, mitä CR-V (MK2, -vm. 2006) kestää, lienee 3" eli ~76.2 mm (HRG Engineering, 2020). Tämä siis ohajuksen hammastangon sijainnin vuoksi. 2" (~50,8 mm) ja sitä suuremmat korotukset taas vaativat jo aurauskulman säätöpultit eteen ja säätövarret taakse. M1G-ajoneuvoluokassa sallittu korotus on enintään 77 mm (https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779 15 § Auton korkeuden muuttaminen). Tämähän tarkoittaa 26 mm lisäkorotusvaraa M1-luokkaan verrattuna. Eli kyseinen korotusluokka, se kyllä sallisi tuon korkeuden muuttamisen yhdellä tuumalla, mikä kyllä antaa paljonkin valinnanvaraa rengasvalinnoissa — kokoa silmällä pitäen.

Mitä muihin kommentteihin tulee, inspiraatio autoni korottamiseen tuli australialaiselta ystävältäni, joka on jo korottanut oman Honda CR-V:nsä. Ei vain huvin tai näön vuoksi, vaan kyllä se kulki niitä polkuja, joita monet Jeep-valmisteiset ajoneuvotkin kulkivat. Jos ei ehkä ihan mutasarjassa painittu, ainakin hienosti kuljettiin monia liukkaita, monttuisia – jopa hiekkaisiakin – syrjänteitä.

@Rak, itselläni alla siis Honda CR-V 2,2 i-CTDi 4WD (MPV-RD97-4X4/263) [2MK, -vm. 2006]. Yö jo hämärtää, ja rekisteriote (se paperinen) lymyää jossain auton hansikaslokerossa. Digitaaliset otteet ovat tämän suhteen kuitenkin sen verran epäselviä, etteivät puhu oikein mitään sen kummemmin M1- kuin M1G-luokasta. Kohtaan b) liittyen tuo "varustettu vastaavalla järjestelyllä" tuntuu olevan aika tulkinnanvarainen, ja ehkä tuo hieman toivoakin.

Myös tuo kohta a), "yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä"; mitä tarkoittaa, kun sen tekee tietokone? Irtikytkettävissä siis on, mutta ei manuaalisesti.

@J_PE, jos sulla siis oli -vm. 2006 CR-V rekisteröitynnä M1G:ksi, niin ilmeisesti pitäisi olla mahdollista? Noista kohdan d) ehdoista en vielä osaa sanoa. Tällä hetkellä alla ~40 mm korotinjoustintuet, ja ~10 mm korotinpalat. Näillä varmaan vaikutusta ainakin akselien maavaraan ja kulmiin?

Noh, saapi nähdä josko on apua M1G:hen korottamisessa. :-)
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 06.01.2020, 02:06
J_Pe J_Pe ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 19.05.19
Sijainti: N/A
Viestit: 7
Perusasetus

Nyt vastaillaan ihan ulkomuistista, joten pienellä varauksella Pohdin itsekin tuota korotusta joku vuosi sitten, mutta tuolla pääsikin kulkemaan omat reissut melko hyvin, niin se sitten jäi. Kokeilin ettiä vanhoja rekisteriotteita, mutta vielä en löytänyt sitä, jossa pitäisi olla M1G. Vilkaisen päivänvalolla uudelleen. Traficomistakaan ei näkynyt vanhaa luokkaa. Samanlainen Mk 2 RD kuitenkin kyseessä.

Näissähän on takana visko, joka ilmeisesti täyttää nuo a- ja b-kohdan kriteerit siinä määrin, että se on riittävä. HR-V:ssä on vastaava systeemi ja siitä tarkistin, että M1G merkintä löytyy. Eli molemmat akselit vetävät, mutta visko ja tietokone päättää, milloin takanen kytketään päälle ja pois. D-kohdan kriteerit lienee täyttynyt jo tehtaalta lähtiessä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 06.01.2020, 10:16
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.094
Perusasetus

Veholta todistus laskennallisesta mäennousukyvystä 30°. Muuthan saa selvitettyä mittanauhalla ja kulmamitalla. Eikä sen tartte vakioalustalla niitä kulmia täyttää, muuttaa sit samalla kun korotussetti alla.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 06.01.2020, 12:49
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja joolvi Näytä viesti

Mitä muihin kommentteihin tulee, inspiraatio autoni korottamiseen tuli australialaiselta ystävältäni, joka on jo korottanut oman Honda CR-V:nsä. Ei vain huvin tai näön vuoksi, vaan kyllä se kulki niitä polkuja, joita monet Jeep-valmisteiset ajoneuvotkin kulkivat. Jos ei ehkä ihan mutasarjassa painittu, ainakin hienosti kuljettiin monia liukkaita, monttuisia – jopa hiekkaisiakin – syrjänteitä.

@Rak, itselläni alla siis Honda CR-V 2,2 i-CTDi 4WD (MPV-RD97-4X4/263) [2MK, -vm. 2006]. Yö jo hämärtää, ja rekisteriote (se paperinen) lymyää jossain auton hansikaslokerossa. Digitaaliset otteet ovat tämän suhteen kuitenkin sen verran epäselviä, etteivät puhu oikein mitään sen kummemmin M1- kuin M1G-luokasta. Kohtaan b) liittyen tuo "varustettu vastaavalla järjestelyllä" tuntuu olevan aika tulkinnanvarainen, ja ehkä tuo hieman toivoakin.

Myös tuo kohta a), "yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä"; mitä tarkoittaa, kun sen tekee tietokone? Irtikytkettävissä siis on, mutta ei manuaalisesti.

@J_PE, jos sulla siis oli -vm. 2006 CR-V rekisteröitynnä M1G:ksi, niin ilmeisesti pitäisi olla mahdollista? Noista kohdan d) ehdoista en vielä osaa sanoa. Tällä hetkellä alla ~40 mm korotinjoustintuet, ja ~10 mm korotinpalat. Näillä varmaan vaikutusta ainakin akselien maavaraan ja kulmiin?

Noh, saapi nähdä josko on apua M1G:hen korottamisessa. :-)
07 tulleessa uudessa crv:ssä vararengas on tavaratilan pohjassa, ei enää takaluukussa.

Nelivetoahan ei hondassa ohjaa aivolaatikko, vaan on mekaanishydraulinen komplikaatio. Kun etuakseli pyörii nopeampaa kuin takanen, se aktivoi mekanismin joka lisää vetoa taakse, maksimi tais olla jotain 40% voimasta. Ei ole visko.
Eli sitä ei saa poiskytkettyä.

Tasauspyörästöt on avoimet.
Kohta b kaataa minusta koko homman, mutta todellisuudessa katsuri ei välttämätä tunne rakennetta tarpeeksi tarkasti ja voi pitää em. Nelivetohässäkkää kohdan b vaatimukset täyttävänä.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 06.01.2020, 15:15
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.094
Perusasetus

Mun ymmärtääkseni keskilukko eli tönkkö nelikko kuittaa tuon. Onhan iso osa maastureista (M1G) avoimilla perillä.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 06.01.2020, 18:48
J_Pe J_Pe ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 19.05.19
Sijainti: N/A
Viestit: 7
Perusasetus

Löysin paperit ja muistikuvat oli väärät, eli M1-luokkaahan se oli, pahoittelut disinformaatiosta.

Ja tosiaan tuota öjypumpuilla varustettua mekaanista monilevykytkintä tarkoitin, meni termit vain sekaisin keskellä yötä vastaillessa... Eli taka-akseli kytkeytyy mekaanisesti ilman tietokonetta, mutta luistonesto kuitenkin jarruttelee sutivia pyöriä ja osallistuu sitä kautta etenemiseen.

Minun veikkaus on, että kulmista jää kiinni, jos jää. 1999 3-ovinen HR-V on M1G-luokassa ja siinä on minun käsityksen mukaan vastaava nelivetoärjestelmä. CR-V:hen sitä on tietysti vielä vähän paranneltu nopeammalla ja pehmeämmällä kytkeytymisellä sekä ajonvakautusjärjestelmällä. HR-V:n maavara on 190 mm, CR-V:n 205 mm. En tiedä, miten HR-V täyttäää tuon akselien välisen 200 mm maavaravaatimuksen?
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
cr-v ajoneuvoluokka m1g


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Akselivälin muuttaminen HeikkiH Tekniikka & Jutustelu 10 09.08.2011 23:01
Myyty Honda FourTrax 300 4x4, Asiallinen ja toimintavarma neliveto Honda, VAIHTO / TARJOUS Kimpsu O/M/V Ajoneuvot 7 23.09.2010 17:01
Akselivälin muuttaminen Arska Tekniikka & Jutustelu 1 07.05.2007 23:26
Ozi wpt tiedoston muuttaminen slipoveri Tekniikka & Jutustelu 15 07.02.2006 18:34
rengaskoon muuttaminen kirurgi Tekniikka & Jutustelu 2 16.12.2005 13:49


Sivu luotu: 15:48 (GMT +2).