![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Paitsi jos on niin vanha, ettei siihen ole saatavilla. Eikös ne rungossa olevat paikat ole erilaisia alkupään autoissa, vai muistanko ihan väärin? Muuten jos on aikaa ja intoa selata tämä ketju läpi, niin kannattaa myös lukea minun kokemukset om603 moottorista ja miettiä vakavasti kannattaako sellaista alkaa laittamaan.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
-83 vaihtui uudenmalliset moottorin kannakkeet ja rungon kiinnikkeet, siitä eteenpäin käy Geen omilla om60x kannakkeilla suoraan.
__________________
@merc80s_benz |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä aikoinaan olen kahlannut tämän ketjun läpi, ja siitä jäi mielikuva että kuskinpuoleinen moottorikannake menisi suoraan, voi kyllä olla täysin virheellinen mielikuva. Auto on tosiaan -80 luvun loppupuolelta, eli sen suhteen helppo nakki. Pieni epäusko silti kun googlailin osakoodeilla G:n omia kannakkeita, tuntuu ettei ne korjaa tuota n. 10-15cm heittoa pituussuunnassa. Kai nämä molemmat moottorit on nyt niin lähelle tulipeltiä sijoitettu kuin mahdollista.
Ja sen takia lupasin tämän projektin tehdä, kun on kerran harjoitellut, niin saa oman päivittäisessä ajossa olevan G:n myös päivitettyä, ehkäpä itsellä lähinnä mielessä 290td:n suorasuihkutusdieseli sähköohjatulla automaatilla, vaikka siitä ei mitään tehohirviötä ei saa. Viimeksi muokannut dmn : 15.11.2019 20:30 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Koneessahan on ainakin toisella puolella kahdet korvan paikat.
Ja laatikkoahan saa passattua pituus suunnassa myös Jotain outouksiakin kyllä esiintyy, vaihdoin omaan 603 n tilalle 605 koneen, ja samalla vaihtui vaihteisto ei mallisarjalaisesta, niin jopas saikin pähkäillä ... (kannattaa kattella öljypohja kans passeliks) Jos keksit numerot korville joita tarvitset, niin laita näkyviin, mulla on laatikollinen erilaisia ...
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 15.11.2019 22:38 |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tämän mukaan pähkäilin että sopivat olis: Oikea: A 602 223 08 04 (vanhempi osa A 602 223 02 04) Vasen: A 603 223 55 04 (vanhempi osa A 603 223 54 04, A 603 223 16 04) Pitääkin mennä putsaamaan lohkoja, jäi ylimääräiset korvan kiinnikkeen lohkossa huomaamatta. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Onko kukaan korvannut W463:n peilejä jonkin muun auton peileillä? Meinaan, että löytyiskö edullisemmin hyvin sopivaa peiliä lämmityksellä ja sähkösäädöillä? Alkuperäinen näkyy maksavan +700 euroa ja sopivat tarvikemallitkin ~300/pari...
IKH:n tms. yleismalliset on tietenkin yksi vaihtoehto... |
#7
|
|||
|
|||
![]() W463 etuakselin huoltoa
Onkos porukalla kokemusta tai ohjeita Geen etuakselin hammaskosketuksen ja laakerivälysten säädöstä? Myös jos on jotain Mersun manuaalia noihin akselihommiin niin voi tarjota tietoa, aika heikosti noihin löytyy mitään tietoa mistään. Kyseessä siis W463 -90 300GE, 730.391 akseli leveemmällä raideleveydellä. Oireina on ollut viime aikoina voimistuva jollotus ja öljyissä hiukan metallihohtoa, joten päätin ottaa akselin auki ennen kun sieltä hajoaa jotain kalliimpaa. Välitys oli ehjän näköinen. Ainakin tasauspyörästön laakerit, ne pikkurattaiden puolipallon malliset peltilaakerit ja pinionin laakerit menee vaihtoon vaikka nuo ei kovin huonokuntoisilta vaikuttaneetkaan. Akselilla ajettu n. 400tkm, öljyjä on vaihdettu säännöllisesti. Pyöränlaakerit, vetonivelet, navat ja kääntöpäät tuli remontoitua muutama vuosi sitten.
Ippe69:ltä sainkin jo jotain säätöarvoja Mersun korjauskäsikirjasta, suuri kiitos hänelle: Hammasvälys 0,1-0,15mm (miten mitataan?) Pienen vetopyörän kitka-arvo säteittäistiivisteen kanssa 2,5-3nm Kitka-arvo pyöritettäessä täydellistä tasauspyörästöä 20-40nm Sallittu laakerivälys 0,02-0,04mm (vaikuttaisi äkkiseltään pyöränlaakerin välykseltä kun taulukossa oli niitäkin tietoja sekaisin eikä tuossa ollut täsmennystä) Lähinnä kiinnostaa millä ohjeilla nuo shimmilevyt tuonne lasketaan ja hammaskosketus ja laakerivälys säädetään, shimmejä näytti olevan sekä pinioniakselilla että tasauspyörästön molemmin puolin. Toki isoja muutoksia ei pitäisi tulla kun vaihtaa laakerit uusiin samanlaisiin. Pinionin mutteriahan kiristetään uudella krymppiholkilla niin kauan, että haluttu kitka-arvo saavutetaan kun laippaa pyörittää momenttiavaimella. Noihin tasauspyörästön laakereiden "kansiin" tarvis vielä kiristysmomentit. Paras olis kun tuollaiseen olisi joku kuvallinen korjaamokäsikirja mutta noissa ite käsiini saamissa ohjeissa tuntuu olevan periaate se että välityksiä ei aleta noista purkamaan ja sorkkimaan, korkeintaan jotain tiivisteen vaihtoja. |
![]() |
Luokat |
mercedes, mersu |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 4 (0 jäsentä and 4 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Räjäytyskuvia mersusta | Larha | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 23.06.2015 07:30 |
Huomio!!! Kaikki metsästystä/ammuntaa harrastavat offroad miehet ja naiset!!!! | TOPPAHOUSU | Chit-Chat | 87 | 26.11.2008 14:00 |
Mersusta loppuu joustot! | Larha | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 26.02.2008 20:41 |
Mersusta huoltoauto | MakeH | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 13.04.2006 17:24 |
Mersusta | Masi | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 23.11.2005 18:07 |