![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Niin. Oikea ja oikea...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Just tulin tallilta. Mennessä oli alla allterrainit ja takas tullessa hankook i pike nastat. Olihan nuissa vähä eroa kuten olettaa sopii. Varsinki jarrutusmatka on varmaan puolet lyhkäsempi.
Ajoin tässä syksyllä jonkin verran allterrainilla lumella ja kyllä silläki pärjää kun ei hankkiudu äkkitilanteisiin, toki nuo on vasta muutaman kuukauden vanhat, jollain 10 vuotta rullatuilla tuskin viittisin ajella. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Nokian Rotiivassa on myös lumihuippu-merkintä ja oikeasti jopa talvipitoa
__________________
HDJ100 -99 Ex: HDJ80 -91 VW Taro -90 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Kesäkelillä ajetaan kesärenkaalla, mudassa mutarenkaalla ja talvikelissä talvirenkaalla, valitettavasti kompromissia talveksi ei ole.
Hengellä (omalla ja muiden) leikkii kun mutapyörällä talvikelissä ajaa.
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tosin tämähän on offtopic, sillä mitkään mutarenkaathan nämä ei ole, kuvio on niin pieni. Viimeksi muokannut Tilley : 15.11.2019 10:45 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
En ymmärrä, jos on rahaa autoa rakennella, mutta pitää miettiä voiko mutarenkailla ajaa talvella?
Vaikka niillä pärjäisi, niin pitää muistaa, ettet ole yksin liikenteessä. Osaat kyllä ennakoida jarruttamalla aikaisin niihin tuttuihin liikennevaloihin, mutta entäs yllättävässä tilanteessa, pysähtyykö se ruosteen raiskaama tojota hyvin niillä boggereilla? Tuskin. Nykyaikana kun on hyvät akkupulttipyssyt yms(ja tietenkin jokasella palkkihelmat josta voi autoa hiliftillä nostaa) niin miksei voi niitä mutarenkaita laittaa alle silloin kun on edessä ajopäivä tms.? Itsellä jeepissä nokian hakkapeliitat talvella ja ketjut, jotka saa sillon alle kun tarve vaatii. Ja ketjuilla kyllä kulkee siellä talvisessa metsässä paremmin, kuin mudterraineilla.. Ja auttavat kesälläkin. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Mites toi ruoste vaikuttaa pysähtymiseen/renkaisiin
![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Se ruoste varisee kivasti renkaiden alle ja toimii kuin hiekoitus tuollaisessa paniikkijarrutuksessa.
![]()
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Oli muuten jännä homma viime viikolla kun aamulla oli Kehä I, Lahdenväylä ja Porvoonväylä täysin peilijäässä. Normaalisti siellä mennään kuuden jälkeen aamulla mittarin mukaan 70-85km/h nopeutta ja motarilla 90-110km/h. Täysin peilijäässä olevilla teillä mentiin - kuinkas muuten - aivan samaa nopeutta. Menneinä talvina olen todistanut useaakin tilannetta missä edessäoleva on pyörähtänyt motarin rampissa kaiteeseen tai penkkaan, kun urpot ajaa talvirenkailla ihan älyttömiä nopeuksia uusilla autoilla. Kummasti ne samat mutkat on päässyt ehjin nahoin all-terraineilla autolla missä ei ole mitään ajonvakautuksia. Peilijää ja kiillottunut nuoskalumi on "ei-talvirenkaiden" pahimmat ongelmapaikat, ja esim. sohjokelillä tai kaistojen väliin kasautuneita lumivalleja ylittäessä taas ovat kuvioltaan avoimempana usein parempia ja suuntavakaampia kuin vastaavankokoinen kitka tai nasta. Mutta hyvät renkaat ei auta mitään, jos kuski on täysi idiootti. Niitä idiootteja tuntuu riittävän ihan poskettoman paljon.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 11.11.2019 09:05 |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Ja eniten täällä pelti paukkuu sisääntuloväylillä, kun maalaiset tulee stadiin!
![]()
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Nyt höpö höpö soo soo.
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
Mut niil on varmaan kaikilla passateissaan mutikat, tai vähintään altsikat. Ei ne muuten törmäilis!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#13
|
||||
|
||||
![]()
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
__________________
Liian monta ikuisuusprojektia... |
#15
|
||||
|
||||
![]() |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Onko Vantaa stadia?
|
#17
|
||||
|
||||
![]() Ei. Vaan Stadi on vain pieni osa Helsinkiä. Oletko aina elänyt tässä uskossa että Vantaakin olisi Stadia? Eli kuulunet heihin jotka tutustuvat Stadin yöelämään jo Riihimäkeläisellä nakkikioskilla iltapäivästä... ![]()
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#18
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
PS. Veijon Esson kotipaikka näyttäs olevan Vantaa, siksi utelin. |
#19
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tämän maalaisen passatissa on 6 vuotta vanhat nastat jotka kieltämättä on jo uutuudenkarheutensa menettäneet. Mutta ei pelkoa, en oo tulossa etelään sekoilemaan jos ei ole aivan pakko ![]() ![]() |
#20
|
||||
|
||||
![]()
On kyllä vähän kelistäkin kiinni, mikä rengas toimii. Tätä tuli kummasteltua lauantaina, nelostiellä lähellä Pihtipudasta, vesisateen pehmentämää lunta ohituskaistalla, sinne tottakai piti lähteä kokeilemaan miten "oikea" talvirengas toimii... Ja joo, palattiin takaisin sen seittemääkymppiä ajelevan taakse, kun ei vaan saanut yhtään lisää vauhtia siellä sohjossa, verrattuna enemmän ajettuun kaistaan missä taasen kulki hyvinkin kevyesti...
Tosiaan, kulkupeli oli semmoinen mistä puuttuu kaikki maasto-ominaisuudet, Sitikan C8, alle tuhat kilometriä ajetuilla nastarenkailla. Potku ei olisi loppunut koneesta, ellei ESP olisi sitä vähentänyt. Vähänkin kun yritti lisätä kaasua, niin merkkivalo tauluun ja tehot pois, ei vaan toimi tuommoinen talvirengas semmoisessa pöperössä. Aivan toista oli Rangella niillä Ziarellin BFG-kopioilla, kuten myös P38:n alla olevilla "oikeilla" kitkarenkailla joilla samaisessa paikassa ohittaminen ei aiheuttanut minkäänlaisia harmaita hiuksia 15 senttiseen lumeen painaessa. Pöllysi vaan kivasti perässä se... Se mitä on tullut sohjopöperössä ajeltua "mutiaisilla" niin paremmin ne tuntuu siinä toimivan mitä oikeammat talvirenkaat. Muutamia eri renkaita on tullut eri ajopeleissä koettua, mutta ei mikään ole ollenkaan niin pätevä tuommoisessa sohjossa mikä ei mahdu renkaan urista pakenemaan... Muutenkin kyllä tuota tila-autoa tuli sitten pohdittua, että minkälaiseen keliin se on tarkoitettu. Ja minkälaiselle tielle. Kyllä se menee asvaltilla, ilman lunta tahi jäätä, vallan kivasti, oli se sitten kuivaa tai sateesta märkää. Ei mitään ongelmia. Liukkaalla sitten en tykkää ollenkaan, ESP tekee omia ylläreitään, sen sielunelämästä en vielä saanut kiinni. Ehkä keväällä, kun pääsee taas liukastelemaan radalle eli jäälle, saa sen toiminnasta jotain tolkkua? Missään kun ei aiemmin ole ollut tuommoista avustinta, niin jotenkin tulee selkärangasta ohjauskomennot, kaasunkevennykset yms, joihin taas tämmöinen avustettu keksintö reagoi aivan toisin. Hiekkatiellä ei isommin viitsi ajaa, täristää ilman nimismiehen kiharoitakin, josta niska ei vaan tykkää. Joustot loppu kesken, ja kun on yritetty tehdä mukavaksi, niin loppuu sitten joustovarat varsin pikaseen, suuntaan ja toiseen... Kävi kyllä mielessä hukata tuo, ja haalia vaikka seitenpaikkainen Disco perhekuljettimeksi... Vähän karkasi aiheesta, mutta taisi olla vähän aihetta sivuavaakin seassa..? |
#21
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
#22
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#23
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#24
|
||||
|
||||
![]()
Itse heitin kuukausi sitten alle omat nastoitetut M/T -renkaat (ikää varmasti yli 10v) ja jo pelkästään vesisateella hiljaa jarruttaessa meni risteyksessä pitkäksi ja ABS teki töitä käskettyä. Totesin että näillä ei kyllä talvikäytössä tee enää yhtään mitään. Tuskin on koskaan tehnytkään, nimittäin elämäni ainoan kolarin olen näillä ko. renkailla ajanut talvella kun ei pysähtynyt riittävän nopeasti...
Päätin että pienempi paha on heittää omat BFG A/T KO2:t alle, kun niistä tosiaan löytyy se 3PMSF- merkintä. Vaikka nekään ei kunnolliset talvirenkaat olekaan, mutta kyllä varmasti nuo toiset voittaa. ![]()
__________________
Satunnainen huutelija. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
allterrain talvella | örvelö | Chit-Chat | 164 | 21.11.2023 18:46 |
Snorkkeli talvella | tsss1 | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 23.05.2011 22:08 |
Creepyt talvella ??? | Sten | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 14.12.2009 03:58 |
chevy talvella | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 05.09.2005 12:03 | |
Tarkeneeko talvella? | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 08.08.2004 16:26 |