![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Palaute mitä ratin kautta tulee kuskinpenkille on todella vähäistä. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Mä ajoin kerran kohti tamperetta ja heti Helsingistä lähdetyttyä huomasin että on todella liukasta. Buickissa oli uudet kitkarenkaat ja painavana pitkänä autona se oli oikeasti todella vakaa menijä, niin sekin alkoi ottamaan sivutuulesta uutta suuntaa ja ratti vinossa sai ajaa suoralla tiellä, eturenkaat luistivat siis kokoajan. Yleensä auto hakeutui reunaan asti missä oli lumipintaa tarjolla sen kiilloittuneen ajouran lisäksi. Vauhdin kun tiputteli jonnekkin alle 80 niin just pystyi jatkamaan. Sanomattakin lienee selvää että uudet citymaasturit ja muut sukkulat painoi ohi kuin kesäkelissä.
Sitten tuntui että nyt riittää ja ekalle huoltikselle pitämään kunnon kahvitauko. Tunnin aikana keli vähän parani, suola-auto oli mennyt ja ei ollut mitään ongelmaa jatkaa. Ja aika helvetin monta autoa oli motarin penkoilla suistuneina, just niitä uusia hienoja citymaastureita. Varmaan joku niistä oli painanut meikäläisestäkin ohi kun köröttelin sitä 80kmh vauhtia..
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Pari talvea on tullut ajeltua Ziarellin BFC -kopioilla Classic Rangella. Kaikessa muussa kelissä ihan toimivat, paitsi jäällä ja kiillotetulla lumella eli kaupungissa risteyksissä. Piikkejä kaipaisivat, reiätkin olisi valmiina mutta ei tullut nastoitettua niitä...
Kumpanakin talvena yksi punaisten valojen läpiajo, muuten ongelmitta. Lumella tällaisen amatöörin kokemana huikea etenemiskyky, toimivat oikeastaan paljon paremmin mitä odotin. Eikä jääkelit olleet ongelma, kun vierestä voi ottaa nastarenkailla varustetun ajopelin. Jos olisi ollut ainoa liikkuva, niin kyllä siihen sitten olisi nastoja katseltu alle... Nyt tuli alle laiteltua Avon Rangemasterit, saas nähdä pysyvätkö alla vai vaihtuuko kuitenkin Ziarellit vielä takaisin? Hätäisen koeajon perusteella ihan toimivan oloiset, liukkaat ja lumet sitten totuuden paljastaa... Eihän nuo mutarenkaat mitkään kunnon talvirenkaat ole sellaisiin verrattuna, mutta ihan yleispätevät tuntui olevan, mitä tässä niillä on nyt sen vajaan kolme vuotta satunnaisia ajoja suorittanut. Oikeastaan kaikissa kuviteltavissa olevissa keleissä on kokeiltu. Jatkuva neliveto toki tekee sitä kuvitteellista pidontunnetta, kun lähtee aina liikkeelle eikä mutkissa vetele mihinkään, jarrutustilanteet sitten on ne missä pitoa joskus olisi vähän lisää kaivannut. Siitäkin selviää yleensä ennakoimalla, täällä näyttävät osaavan jättää tilaa kun ajopelin ulkoasu on mikä on, ei tungeta ihan väkisin joka väliin. Hieman toinen meininkin kuin jo kuvatulla Lahdenväylällä, onneksi sellainen kulttuurikaan ei ole tänne vielä ehtinyt... Voisin siis suositella, jos on ajoa jos-vaikka-missä, ja on myös se toinen millä voi sitten niihin tiedettävissä oleviin ongelmakeleihin mahdollista lähteä soveliailla renkailla. Jos taas on vain kyseinen keksintö liikenteessä, ja joutuu sinne jäiseen kiillotettuihin risteyksiin ajelemaan, ja muutenkin pääasiassa kaupunkipyöritystä, niin sellaiseen en menisi suosittelemaan. Aina kun on niitä muitakin muuttujia mukana, kuin ne mihin pystyy vaikuttamaan... Monenlaista rengasta on kyllä tullut koettua sitten muissa, suht heikkokuntoisillakin on monia talvia tullut ajeltua Rättärillä, ja ainoat avustimet tähän mennessä mitä on talvikeliin ollut omissa, ovat olleet ABS-jarrut, eikä niitäkään kovin monessa. Nyt, kunhan saa tuon perhekuljettimen kasaan, niin siinä on sitten ABS:in lisäksi ESP, ja uudet nastarenkaat niistä huolimatta. Jotenkin sitä vaan on alkanut panostaa parempiin renkaisiin kun noita kyytiläisiä on siunaantunut mukaan, itekseen liikkuessa jotenkin sen asian mielsi toisin... |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Mulla on Ziarelli Mountain Devileistä aika samat kokemukset kuin JasuT:llä.
https://www.4x4parts.fi/fi/mountain-...000077343.html 2018 tammikuussa ostettu eli nyt lähtee kolmas talvi. Viime talvella leikkasin katkoteräveitsellä lisää lamelleja, mutta en huomannut perstuntumalta mitään eroa. Keulapainoinen Chevy menee takavedolla (lukon kanssa) lähes jokaisesta katutilanteesta ongelmitta, toki kiihtyminen on välillä hidasta. Niin ja näissähän on ihan oikea talvirenkaan 3PMSF merkintäkin https://www.pirelli.com/tyre/ww/en/n...er-excellence/ |
#7
|
|||
|
|||
![]()
3PMSF-leima jos löytyy niin talviajelu on täysin laillista, eikä vakuutusyhtiölläkään pitäis olla nokankoputtamista.
Hyvyys tai huonous riippuu tosi paljon siitä mihin vertaa ja missä olosuhteissa. Boggeri tms harvakuvioinen on hangessa hyvä, jäisellä maantiellä venäläistä rulettia. Altsikat voittaa ainakin huonot kitkat ja vaihtokuntoiset nastarenkaat tiellä, mutta hieman liukkaat ne on nekin. Mutikat sun muut sijoittuu sitten satunnaisessa järjestyksessä tähän väliin. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
allterrain talvella | örvelö | Chit-Chat | 164 | 21.11.2023 18:46 |
Snorkkeli talvella | tsss1 | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 23.05.2011 22:08 |
Creepyt talvella ??? | Sten | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 14.12.2009 03:58 |
chevy talvella | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 05.09.2005 12:03 | |
Tarkeneeko talvella? | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 08.08.2004 16:26 |