Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.09.2019, 21:03
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.481
Perusasetus

Päivitystä taas. Kesällä tuli asennettua ilmanvaihto, ja päädyin aikaisemmassa kuvassa esitettyyn vaihtoehto #1:een.



Ilmanvaihtokone on sijoitettu parvihyllylle niin että ulkoilma otetaan tallin eteläseinän läpi ja jäteilma pusketaan ulos itäseinästä. Ilmanvaihtoputket kulkevat parvihyllyn alapinnassa. Kiinnitykset hoidin reikänauhalla parvihyllyn vaneriin.



Asennuksen aikoihin oli kovia helteitä, ja LTO toimii silloinkin hyvin. Tallin sisälämpö pysyy melko hyvin vakiona vaikka ilma vaihtuu. Tallissa ilma on ollut aina vähän tunkkaista, mutta kun ei ole paremmasta tiennyt niin ei ilmanvaihtoa ole juuri kaivannut. Nyt kun koneen kytki päälle, niin tuli alkuun aina hämmästynyt olo kun tuli talliin sisään eikä tunkkainen ilma tullutkaan vastaan. Ei ilmanlaatu vedä vieläkään ihan vertoja normaaleille asuinrakennuksille mutta öljyjen yms hajut on kyllä pudonneet murto-osaan aikaisemmasta.



Sähköjohtojen vetoa olin miettinyt jo pitkään, ja todennäköisimpänä vaihtoehtona asennustapana pidin tikashyllyjä tai lankahyllyjä. Aloin kuitenkin miettimään että kuinka johdot saisi kulkemaan noiden ilmanvaihtoputkien kyljessä, ja päätin kokeilla taivutella reikänauhasta kannakkeita jotka sitten liimataan uretaaniliimalla putken takaseinustalle. K600 jaolla näitä sitten asentelin ja niistä tuli ihan kohtuulliset tilaasäästävät ja edulliset kannakkeet.




Ilmanvaihtokoneesta ulos menevät putket pitää eristää ja tavoitteena oli löytää joku riittävän siistin näköinen ja paloturvallinen materiaali. Päädyin 100 mm eristepaksuudella olevanan sujutettavaan Isover Climcover Alu2 125/100 -eristeeseen, josta kulmia leikkailemalla syntyy kohtuullisen siistiä aluminiiteipillä liimattavaa pintaa. Leikkaaminen onnistuu kohtuu hyvin samalla erikoistyökalulla jota käytin aikaisemmin ekovillalevyjen leikkaamiseen: Käsisaha josta on lamellilaikalla pyyhkäisty hampaiden sivulle harittavat piikit pois.



Asennuskin tuntui onnistuvan muuten nätisti mutta ylhäältä tulevan ulkoilman putki ei meinannut asettua paikalleen lisäeristeen kanssa ilman pientä väkivaltaa. Eristeet meni vähän kasaan tuon taistelun tiimellyksessä, mutta koitan jatkaa elämää näistä rypyistä huolimatta.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.09.2019, 22:35
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Tuloilman saattolämmitys päällä ⬆️❓
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.09.2019, 16:50
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.481
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Tuloilman saattolämmitys päällä ⬆️❓
Tavallaan... Koneessa on mahdollisuus ohittaa LTO-kenno painamalla tuota nappia:
  • Kesätoiminnossa LTO ohitetaan kun tulolämpö nousee yli kennon ohitukselle asetetun arvon. Olen säätänyt tämän minimiin, joten kenno ohitetaan käytännössä aina kun ollaan kesämoodissa. Jälkilämmityksen valo on pois päältä.
  • Talvitoiminnossa LTO-kenno on käytössä aina. Sähköinen jälkilämmitys kytkeytyy päälle jos tulolämpö putoaa alle asetetun +10 asteen (minimi mihin voidaan säätää). Jälkilämmityksen valo palaa aina riippumatta siitä onko vastus oikeasti päällä vai ei.

Pidän tuota talvitoimintoa päällä myös kesäisin, koska LTO pyrkii pitämään sisälämmön vakiona, eli kuuma ilma ei tule sisään. Kesätoimintoa käyttämällä ilmaa voisi vähän jäähdyttää kesäöisin, mutta en tuon tehoa ehtinyt juuri testaamaan. Tarkoituksena on vielä kytkeä jälkilämmityksen vastus kokonaan pois käytöstä, koska en halua että se alkaa lämmittämän sisätilaa koskaan. Näin ainakin kuvittelen tällä hetkellä - katsotaan muuttuuko mieli kun kylmä ilma puhaltaa niskaan talvella.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 14.09.2019, 18:13
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Thumbs up

Koneelle näkyy olevan hyvä paikka lähellä kylmiä, eli kanavissa on vähän eristämisen tarvetta. Tämä helpottaa aina toteuttamista. Ohjausmahdollisuuksia näyttää myös olevan hyvin.

Oman tallin IV-kone on niin vanha/perus/halpis, että siinä on toimintaa ohjaamassa vain pari termostaattikytkintä: jälkilämmitys + jäätymisen esto. Puhaltimet pyörivät aina samalla jännitteellä (AC-puhaltimet). Jos jäteilman lämpötila menee alle termostaatin valvoman rajan, pysähtyy tulopuhallin (lämmönvaihtimen jäätymisen esto). Jos tuloilman lämpötila menee alle termostaatin valvoman alarajan, kytkee termari 500 W jälkilämmitysvastuksen päälle. 90-luvun tekniikka ovat.

Noin siis vakiona. Ajattelin laittaa sen kuitenkin vielä käyttöön. Paikka tuli lopulta vähän turhan kauaksi kylmistä rajapinnoista ja eristämistä tuli jokunen metri enemmän, mutta elämä on

Erotin puhaltimet toisistaan ja jälkilämmityksen ohjauksen. Nämä menevät nyt talotekniikan ohjauskaappiin, missä on puhaltimia varten AC-säätömuuntaja ja sen perässä relelähdöt. Toimintojen ohjausta varten on Siemens'in logiikka, joka saa mm. lämpötilatiedot kanavista ja ulkoilmasta, sekä poistosuodattimen paine-erosta. Ilmanvaihto pysäytetään siksi aikaa, kun olosuhteet ovat liian epäedulliset.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.10.2019, 23:18
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.481
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Koneelle näkyy olevan hyvä paikka lähellä kylmiä, eli kanavissa on vähän eristämisen tarvetta. Tämä helpottaa aina toteuttamista.
Tämä olikin pääasiallinen syypää LTO-koneen sijainnille. Ajattelin että jäteilman putken pituus kannattaa minimoida ja toissijaisena muuttujana ulkoilman putken pituus.

Askartelin paskartelin tiskipöydän talliin. Olin jo hankkinut isomman kokonaan rosterisen, mutta päädyin tähän pienmpään tilan säästön vuoksi. Talossa on keittiön tasot tehty tuollaisesta massiivipuulevystä jota oli jemmattu pieni pala vintille kun siihen oli kairattu reikä allasta varten. Siitähän se idea sitten lähti että teen tuosta ylijäämäpalasta tason tallin tiskipöydälle. Kun sahasin siihen reijän tiskialtaalle niin keksin että taas yli jäänyt epäreikä pitäisi saada hyötykäyttöön. Siitä tuli pystyseinä johon kiinnitin läpivirtauslämmittimen ja sisäpuolelle veden jakotukin. Materiaalin hyötykäyttöä siis. Huomaa taustalla käden heilautuksella toimiva käsipaperin annostelija.



Tajusin vasta tässä syksyllä että lumiesteet on pakollinen turvavaruste kulkuväylien kohdalla lopputarkastusta ajatellen. Tarpeen oli siis asentaa lumitesteet vähintäänkin toiselle sivulle sivuoven vuoksi. Mietin jo että voisiko sen välttää teippaamalla oveen lapun "ei talvikunnossapitoa", mutta päädyin asentamaan esteet kummallekin sivulle kun lapset kuitenkin liikuskelee tallin ympäristössä. Katolle ei ole kiinteitä tikkaita eikä minulla ole muutenkaan riittävän pitkiä tikkaita, joten homma alkoi etsimällä vanha pesäpallo ja sitomalla siihen naru.



Pallo lensi tallin yli ja narun avulla vedin kiipeilyköyden harjan yli. Sidoin toisen pään köydestä Jeeppiin...



...Ja toisen pään Jeeppiin. Jeepin katolle nostin taas A-tikkaat ja niitä pitkin pääsi kiipeämään katolle.



Kiipeilyvaljaissa oli aika kätevä työskennellä katolla kun pystyi nojailemaan tyhjän päälle lumiesteitä asentaessa. Puolisen päivää meni yksinään touhutessa ja asennus oli valmis ilman isompia ongelmia. Google Photosin tyylittelemä kuva todisteena.



Sitten vielä panomaaralla otettu kuva sisältä nykykuosissaan. Hommat alkaa olemaan valmiina lopputarkastukseen. Ainoa puuttuva asia taitaa olla rakennuksen käyttö- ja huolto-ohje (wtf?) joka pitää vielä kirjoittaa. On se hyvä että tälläinen kirjanen vaaditaan lopputarkastuksessa kun tuskin olisin oma-aloitteisesti sellaista tehnyt. Paineilmaverkko ja pakokaasuimuri pitää vielä rakennella jossain vaiheessa.

Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.10.2019, 18:06
Harriko Harriko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 02.10.12
Sijainti: Sysmä
Viestit: 736
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Tämä olikin pääasiallinen syypää LTO-koneen sijainnille. Ajattelin että jäteilman putken pituus kannattaa minimoida ja toissijaisena muuttujana ulkoilman putken pituus.

Askartelin paskartelin tiskipöydän talliin. Olin jo hankkinut isomman kokonaan rosterisen, mutta päädyin tähän pienmpään tilan säästön vuoksi. Talossa on keittiön tasot tehty tuollaisesta massiivipuulevystä jota oli jemmattu pieni pala vintille kun siihen oli kairattu reikä allasta varten. Siitähän se idea sitten lähti että teen tuosta ylijäämäpalasta tason tallin tiskipöydälle. Kun sahasin siihen reijän tiskialtaalle niin keksin että taas yli jäänyt epäreikä pitäisi saada hyötykäyttöön. Siitä tuli pystyseinä johon kiinnitin läpivirtauslämmittimen ja sisäpuolelle veden jakotukin. Materiaalin hyötykäyttöä siis. Huomaa taustalla käden heilautuksella toimiva käsipaperin annostelija.



Tajusin vasta tässä syksyllä että lumiesteet on pakollinen turvavaruste kulkuväylien kohdalla lopputarkastusta ajatellen. Tarpeen oli siis asentaa lumitesteet vähintäänkin toiselle sivulle sivuoven vuoksi. Mietin jo että voisiko sen välttää teippaamalla oveen lapun "ei talvikunnossapitoa", mutta päädyin asentamaan esteet kummallekin sivulle kun lapset kuitenkin liikuskelee tallin ympäristössä. Katolle ei ole kiinteitä tikkaita eikä minulla ole muutenkaan riittävän pitkiä tikkaita, joten homma alkoi etsimällä vanha pesäpallo ja sitomalla siihen naru.



Pallo lensi tallin yli ja narun avulla vedin kiipeilyköyden harjan yli. Sidoin toisen pään köydestä Jeeppiin...



...Ja toisen pään Jeeppiin. Jeepin katolle nostin taas A-tikkaat ja niitä pitkin pääsi kiipeämään katolle.



Kiipeilyvaljaissa oli aika kätevä työskennellä katolla kun pystyi nojailemaan tyhjän päälle lumiesteitä asentaessa. Puolisen päivää meni yksinään touhutessa ja asennus oli valmis ilman isompia ongelmia. Google Photosin tyylittelemä kuva todisteena.



Sitten vielä panomaaralla otettu kuva sisältä nykykuosissaan. Hommat alkaa olemaan valmiina lopputarkastukseen. Ainoa puuttuva asia taitaa olla rakennuksen käyttö- ja huolto-ohje (wtf?) joka pitää vielä kirjoittaa. On se hyvä että tälläinen kirjanen vaaditaan lopputarkastuksessa kun tuskin olisin oma-aloitteisesti sellaista tehnyt. Paineilmaverkko ja pakokaasuimuri pitää vielä rakennella jossain vaiheessa.

Hieno tulee, tai on jo. Tosta köysisydeemistä tuli mieleen vanha tarina miehestä joka päätti tehdä kattoremonttia. Turvaköyden hän sitoi auton vetokoukkuun, nousi katolle ja alkoi työskennellä vastakkaisella lappeella. No emännällehän tuli asiaa kauppaan, ja niin edelleen. Eli muistakaahan kertoa emännälle kun ootte narun toisessa päässä ja tämä tarina saattaa olla totta
__________________
T: Harri
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 12.10.2019, 19:47
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Harriko Näytä viesti
Hieno tulee, tai on jo. Tosta köysisydeemistä tuli mieleen vanha tarina miehestä joka päätti tehdä kattoremonttia. Turvaköyden hän sitoi auton vetokoukkuun, nousi katolle ja alkoi työskennellä vastakkaisella lappeella. No emännällehän tuli asiaa kauppaan, ja niin edelleen. Eli muistakaahan kertoa emännälle kun ootte narun toisessa päässä ja tämä tarina saattaa olla totta


Minulla oli sinä vaiheessa painotettu tennispallo (pientä romurautaa reiästä sisään) 0.5 siiman päässä ja turvaköyden pää oli sitten sidottu puuhun kiinni. Nyt on lumiesteet ovisivulla 25 metriä ja talo- & lapeteikkaat.

Hienon ja toimivan tallin on Jouni tehnyt
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
autonostin, autotalli, autotalliprojekti, lattialämmitys, maalämpö, nosturi, pitkästä rakentaminen, rakennusohje, rakentaminen, siltanosturi, talliprojekti, vilp


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hj-61 käynnissä pysymis ongelma! datsun 3.3d Tekniikka & Jutustelu 20 10.07.2014 21:36
OHI: 11.10. Hakumoottorin uudelleenindeksointi käynnissä Lars Uutiset 0 11.10.2012 04:53
Jeep 2.1 TD ei pysy käynnissä Mikedeus21 Tekniikka & Jutustelu 4 02.10.2009 16:33
salainen operaatio käynnissä poliisilla ja puolustus voimilla suomen ilmatilassa toyota4x4 Chit-Chat 5 14.06.2009 09:47
Range 3.5 efi, lievä notkahdus käynnissä Paavo Tekniikka & Jutustelu 15 24.05.2006 16:22


Sivu luotu: 07:12 (GMT +2).