Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 29.08.2019, 13:41
riude riude ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 16.04.06
Sijainti: SLN, .
Viestit: 938
Perusasetus

B vectrassa kävi jossain vaiheessa iän myötä suristelemaan toisinaan, ei aina. Joskus myös kun laittoi virrat päälle muttei autoa käyntiin (ei olisi varmaan kuullut moottorin käydessä).
Automaatti ilmastointiin noitten uskoin liittyneen, ei haitannut koskaan menoa. Kai siellä läpät hakivat tosiaan paikkaansa jos oli "tieto" hukkunut.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 06.09.2019, 20:20
bertta40 bertta40 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 09.09.14
Sijainti: Eura
Viestit: 245
Perusasetus

Mistä ootte ostaneet 1hdteen kampiakselin laakerit (toyotalta 640e) ja kiertokankien laakerit (toyotalta 450e) entäs männänrenkaita tais olla toyotalta 850e onko jossai hyvää edullisemmin tarvike luiskien johdosta hajos koko paletti eli ei oikeen ole vaihtoehto!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 07.09.2019, 07:12
dodge3500 dodge3500 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.01.13
Sijainti: Lompolo
Viestit: 1.342
Perusasetus

Kysäses hessu888
Australiassa on edullista
Kaikki tiivisteet, laakerit ja männät renkaineen 1500e
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.09.2019, 11:21
bertta40 bertta40 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 09.09.14
Sijainti: Eura
Viestit: 245
Perusasetus

Onko kellään käytännön kokemusta tommosista sarjoista? Et minmosta laatua on?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.09.2019, 15:53
dodge3500 dodge3500 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.01.13
Sijainti: Lompolo
Viestit: 1.342
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bertta40 Näytä viesti
Onko kellään käytännön kokemusta tommosista sarjoista? Et minmosta laatua on?
Nyt noin 50 tkm ajettu ja hyvin pelaa
Ainoo tiiviste mitä en käyttäny oli kansipahvi sen otin toyotalta
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 08.09.2019, 00:07
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Tarviketiivisteistä


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bertta40 Näytä viesti
Onko kellään käytännön kokemusta tommosista sarjoista? Et minmosta laatua on?
Laatu on noissa tarvikesarjoissa hyvin kirjava:
On täyttä p****a... ja kuulopuheiden mukaan myös alkuperäisiä paljon parempia;
Toki noissa "hyvissä-" "tarvikkeissa-" hinta ei varmaan ole se halvin hinta?

-> Kun/jos remontti budjetti on tiukka, ja pitäisi korjata itselle hdj vuosiksi eteenpäin, niin kiusaus ostaa HALVIN tiivistesarja on suuri! (Lankesin itse siihen...) siis "hyvä ja halpa".....
(Halpa -vat on jossain säilössä varoittavana muistutuksena...)

1. kannen tiiviste "Marmorilta-" samoin venttiilin ohjarin kumit. (tuo alkuperäinen kannen tiiviste maksaa paljon enemmäm, kuin koko tiivistesarja halpatuontina.)

2. Ja stefoja ainakin kampiakselin takapäähän, ja nuo syöttöpumppu/nokka-akseli stefat. (ja tuo kampiakselin etupään stefa?)

- - -

Olen tilannut Milner offroadilta mm. noita tiivisteitä:
Kannentiiviste näytti hyvältä, ja silmämääräisen vanhaa vertailun tuloksena olisi voinut tulla samalta tehtaalta; kaikki samat reijät, ja samalla lailla silikonit yms.

Laitoin paikoilleen, ja n. 500 kg kuomukärryä kesti vetää maantiellä laillisia nopeuksia reilu 100 km, ja sitten alkoi lämpömittari "humpaamaan" (siis todella varovaista ajoa, kun vaihdoin männänrenkaatkin, että saavat "rauhassa" sijaantua reilu 700 tkm ajettuun juuri hoonattuun lohkoon)
-> siis kannen tiiviste vuoti sylinterin paineet vesitilaan.

No, kansi pois, ja katsomaan mistä mättää; -> yhdestä, en muista mistä, sylinteristä näkyi vuotaneen.
Kannen tiiviste oli yhdestä liekkirenkaasta? "luhistunut/puristunut/sortunut" palotilaan.
Sitten tutkin työntömitalla yms. kolmea tiivistettä: alkuperäinen? 700 tkm? ajettu; tarvike, reilu 200 km ajettu, ja toyotalta runkonumeron mukaan ostettu uusi.

Tuossa tarviketiivistessä oli (700+tkm ajettuun verrattuna) pikkasen pienemmäksi puristunut liekkirengas noissa vuotamattomissa sylintereissä.
tuossa pettäneessä sylinterissä liekkirengas oli siirtynyt muistaakseni suuruusluokkaa millin sylinteriin päin.

Tuolle kannentiivisteen pettämiselle löytyi myös toinen syy: kannen tiiviste kohdistataan lohkoon kahdella lohkossa olevalla ohjarilla, 1. ja 6. sylinterin kannen pultti menee "sormuksen" läpi, siis siellä on teräksinen putken pätkä, joka asemoi sylinterinkannen, ja -tiivisteen täsmälleen oikealle kohtaan.
Toinen noista kohdistusrekiistä oli noin millin väärässä kohtaan!
Ja kun nuo liekkirenkaat oli vielä pikkasen pienemmät, ohuemmat yms, niin tuo tilanne vastasi sitä, että lohko olisi porattu yli 3mm ylikokoon.

Ja sitten nuo kumitiivisteet; siis venttiilikopan tiiviste (semmoine "kumista" tehty u-kirjaimen profiililla oleva tiiviste, joka asettuu venttiilikopan "uros-" reunaan, sulinterin kannen tiivistepinta on tasainen) kiristetään noin 15-20 kpl pultilla kiinni; pulttien ympärillä on teräksiset putkenpätkät:
Ei kestänyt Teboilin 10w-40 super hpd öljyä;
Tiiviste kutistui ja kovettui parissa vuodessa niin paljon, että alkoi vuotaa.

Ja stefat: tilanne ei yhtä paha, kuin venttiilinkopan tiivisteessä; mutta "tihkasee" hivenen öljyä; näkee siitä, että pöly tarttuu, ja kertyy mustaksi "paskarenkaaksi"

Moottorin stefat näyttää pääsääntöisesti samalta kuin alkuperäiset, mutta:
Voiman siirron stefat ei edes näytä alkuperäisiltä, kauhein? esimerkki on HDJ-80 etu vetarin stefa: se on alunperin varustettu "ylimääräisellä" kumipalkeella, siis akselin ei tarvitse olla keskellä stefaa, kun tuo ylimääräinen kumipalje päästää liuku/tiivistepinnan kokonaisuudessa siirtymään. (tuo akselin tiivistyskohta kuluu akselista usein pahasti uralle ensimmäisen 500tkm aikana, ja Minullakin on pari Tamgears:n "super stefaa" varastossa noille wanhemmille cruisereille, siis siirtää tuon tiivistyspinnan muutaman millin eri kohtaan)
Noita tarvike stefoja olin "jokunen" halvalla (siis ei kannata laittaa ainakaan toyotan etuakseliin)

Yhteenvetona voin todeta, että kun teen remonttia ITSELLE: Kannentiiviste aina alkuperäinen, varsinkin jos lisätty "tehoa".
Paperitiivisteet, monesti, esim. tuossa aiemmin mainitussa Milnerin sarjassa oli OK, toki jos vähänkään epätasaisuutta tms, niin olen "silikonoinut-" pinnat ns. "Bilteman Punaisella"
Stefat, ainaki kriittisissä/vaikeasti vaihdettavissa olevat (jätetään vaihtamatta, jos ei ole vuotanut, ja JOS täsmätietoa, että joku halpis/tarvike on hyvä; siis parempi 5-10vuoden päästä) taikka vaihdetaan alkuperäiseen.

https://www.milneroffroad.com/toyota...xg0057/AXG0057
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 08.09.2019, 10:04
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.092
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76
Moottorin stefat näyttää pääsääntöisesti samalta kuin alkuperäiset, mutta:
Voiman siirron stefat ei edes näytä alkuperäisiltä, kauhein? esimerkki on HDJ-80 etu vetarin stefa: se on alunperin varustettu "ylimääräisellä" kumipalkeella, siis akselin ei tarvitse olla keskellä stefaa, kun tuo ylimääräinen kumipalje päästää liuku/tiivistepinnan kokonaisuudessa siirtymään. (tuo akselin tiivistyskohta kuluu akselista usein pahasti uralle ensimmäisen 500tkm aikana, ja Minullakin on pari Tamgears:n "super stefaa" varastossa noille wanhemmille cruisereille, siis siirtää tuon tiivistyspinnan muutaman millin eri kohtaan)
Noita tarvike stefoja olin "jokunen" halvalla (siis ei kannata laittaa ainakaan toyotan etuakseliin)

Yhteenvetona
Stefat, ainaki kriittisissä/vaikeasti vaihdettavissa olevat (jätetään vaihtamatta, jos ei ole vuotanut, ja JOS täsmätietoa, että joku halpis/tarvike on hyvä; siis parempi 5-10vuoden päästä) taikka vaihdetaan alkuperäiseen.
Mitä tällä haluat sanoa? Et tykkää Tamgearsin super stefoista? Mistä syystä?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 08.09.2019, 22:17
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.952
Perusasetus

Amerikan joet kehuu että kardaanien liukuihin ois paras aine tällainen https://www.amazon.com/Harvey-023045.../dp/B00004SWKE

Ohut kerros pitäs riittää pitkään ja tolla pääsis eroon siitä rasvan määrän säätelyn tuskasta.

Saako Suomesta jotain vastaavaa?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 10.09.2019, 00:36
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

En millään muotoa tahtonut paheksua noita "tamgears- super stefoja


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Mitä tällä haluat sanoa? Et tykkää Tamgearsin super stefoista? Mistä syystä?
""""Moottorin stefat näyttää pääsääntöisesti samalta kuin alkuperäiset, mutta:
Voiman siirron stefat ei edes näytä alkuperäisiltä, kauhein? esimerkki on HDJ-80 etu vetarin stefa: se on alunperin varustettu "ylimääräisellä" kumipalkeella, siis akselin ei tarvitse olla keskellä stefaa, kun tuo ylimääräinen kumipalje päästää liuku/tiivistepinnan kokonaisuudessa siirtymään. (tuo akselin tiivistyskohta kuluu akselista usein pahasti uralle ensimmäisen 500tkm aikana, ja Minullakin on pari Tamgears:n "super stefaa" varastossa noille wanhemmille cruisereille, siis siirtää tuon tiivistyspinnan muutaman millin eri kohtaan)
Noita tarvike stefoja olin "jokunen" halvalla (siis ei kannata laittaa ainakaan toyotan etuakseliin..."""""

Ja kuten sanoin,
""""" Minullakin on pari Tamgears:n "super stefaa" varastossa noille wanhemmille cruisereille"""""
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 07.09.2019, 14:17
Jull Jull ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.08.05
Sijainti: Lieksa
Viestit: 654
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bertta40 Näytä viesti
Mistä ootte ostaneet 1hdteen kampiakselin laakerit (toyotalta 640e) ja kiertokankien laakerit (toyotalta 450e) entäs männänrenkaita tais olla toyotalta 850e onko jossai hyvää edullisemmin tarvike luiskien johdosta hajos koko paletti eli ei oikeen ole vaihtoehto!
Partsouqilta olen tilannut Land Cruiserin moottorin osia lähinnä 12H-T:n useita kertoja vuoden sisällä. Näyttää olevan varastossa myös 1HDT:n laakereita, männänrenkaita ym. Hinnat tuolla on kilpailukykyisiä yleensä, rahdin saat katsottua ostoskorin kautta, sitten vaan lisäät alvin (24%) ja tullin (2,7% moottorin osille muistaakseni). Toimitus noin viikon tilauksesta.

esim:
https://partsouq.com/en/catalog/genu...&uid=345549&q=
__________________
BJ75
SLCK #274
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 08.09.2019, 22:24
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.952
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bertta40 Näytä viesti
Mistä ootte ostaneet 1hdteen kampiakselin laakerit (toyotalta 640e) ja kiertokankien laakerit (toyotalta 450e) entäs männänrenkaita tais olla toyotalta 850e onko jossai hyvää edullisemmin tarvike luiskien johdosta hajos koko paletti eli ei oikeen ole vaihtoehto!
Australian ebaystä löytyy hyviä korjaussettejä. Joskus ostin Roodogs4wd, mutta en tiedä myykö se siellä enää. Niissä aussiseteissä on japanilaiset laakerit jne. eikä mitään paskaa, mutta kannentiiviste aina alkuperäsenä vaikka suht tyyris onkin.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
4Runnerin omistajat tänne Daddy's Toy Chit-Chat 34 12.10.2022 09:51
Suzukin omistajat tänne Suzukisj410K Chit-Chat 260 17.06.2015 12:01
Pehmolelukoiran omistajat tänne!!! baxxter Chit-Chat 16 24.05.2013 20:27
Jeepin Omistajat Tänne KössiKenguru Chit-Chat 114 03.10.2012 19:02
BULLTERRIERIN omistajat tänne! Urbancityboy Chit-Chat 14 20.09.2009 18:30


Sivu luotu: 08:16 (GMT +2).