![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
En ole tässä 28 ikävuoden aikana vielä kertaakaan tarvinnut palosammutinta (käden ulottuvilla oleva vesi on riittänyt) niin en pidä kovin isona asiana siivota sammuttimen jälkiä tällä tarvemäärällä. Autoon voi harkita vaahtosammutinta koska ymmärtääkseni jauhe pilaa kaikki sähkötliitokset (hapettuvat).
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Melkein voisi sanoa, että jotain meni mönkään jo ennen tulitöitä, jos syttymä leimahtaa. Siis palava matsku pois lähitienoolta, kipinöitten lentelyn estäminen/rajaaminen, jne...
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Eikös auto ole syttymäs vähän väliä kun sitä hitsaa, ei tietenkään ole viikkotolkulla aikaa poistaa massoja? Mul ainakin ihan perusjuttu, et vähän väliä pitää sammutel ja se ei ongelma.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Työkoneissa on automaatti sammutusjärjestelmiä, mm. lvs-kalvovaahto.
YTM-firestop, Ansul, jne. Tulipalon jälkeen vahingot on mitä on... Mutta jos laukeaa vahingossa ja pesee heti pois, niin ei pahemmin johtosarjoja hapeta tai metalli osia ruostuta. Mutta jos ei pese ja jatkaa koneella ajamista ja lämmön kanssa kuivuu, niin sen jälkeen on ongelmia. Vaahdossa hyvä ominaisuus, tukahduttamisen lisäksi se jäähdyttää kohteen, jolloin ei pääse leimahtamaan uudestaan niin herkästi. Jauhesammuttimien huonopuoli kun sotkee isosti, jauhe tunkeutuu joka ikiseen pieneen koloon ja rakoon ja jää johtosarjoihin ja peltien väliin, hapettuu, ruostuttaa, jne. Ajoneuvo nestevaahdot ei jäädy. Mutta joskus oli puhe, että käsisammuttimet jäätyisi, ovatten lähtökohtaisesti vesipohjaisia? Itselläni tallissa ei jatkuvaa lämmitystä ja pääsee reilusti pakkasen puolelle talvella, joten sammuttimien valinta senkin mukaisesti. (Jauheita on useampi). Hiilidioksidi sammutin vois olla ihan hyvä ensiapu, ei sotke ja ei oo myrkyllinen tai haitallinen johdoille, pinnoitteille, jne. Ja siihen rinnalle todellista tarvetta varten kunnon sammuttimet. Autoja hitsaillessa usein tulee otettua ämpäriin vettä varmuuden vuoksi, jos syttyy pahemmin, niin on ensiapuna heittää vettä ensin, ennen kuin jauheita sotkee. Kerran on tarvinnut vesi ämpäri tyhjätä, mutta ei kertaakaan ole jauheeseen tarvinnut turvautua. Yleensä ne "normaalit" pienet maali tai massa palon alut, sammuu rukkasella tai hitsikoneen suuttimesta hiilidioksidia syöttäen. Kaikki sammute jauheet/nesteet sisältävät erilaisia myrkkyjä, tuossa vuodelta 2005 oleva tutkielma, jos jaksaa selata ja lueskella. Ja varmaan nykypäivänä koostumukset saattanut muuttuakin... https://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2005/t2290.pdf
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Noi tollaset pienet tai kotelon sisällä alkavat sammuu myös näppärästi ihan paineilmalla täräyttämällä.
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Näinpä. Pääasia että tiedostaa mitä saattaa leimahtaa lähistöllä ja miten ne sammutetaan heti alkuunsa.
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Vai onko juuri käydyn kortin höpinät ressussa? ![]()
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Korttikoulutusten höpinätkin ovat saattaneet juurtua vähän jo päähän, n.20v ajalla kun on joutunut kuuntelemaan säännöllisesti. Ymmärrän toki leikkimielisen pikku piikin, melko mahdotonta saada kotteron koteloista kaikki palava pois. Mutta mitä tähän sanoo se korttikouluttaja? No, jos et saa, niin muilla tavoin pitää ehkäistä se syttymä. Tai jättää tekemättä... |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Mistäs semmosia veden alla hitsattavia puikkoja sais? Jos ajaa rotiskon järveen ja hitsaa siellä. Mut kestääkö jauhesammuttimet olla veden alla? Nehän tarvi pykälien mukaan kuitenkin olla vieressä..
![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Kysele nimimerkki "Perkei":ltä noita umpihuppelus hipsuuttelu vinkkejä. Hällä lienee palstalaisista eniten aiheesta kokemusta?
![]() Ja oman turvallisuuteni tähden korostan että "umpihuppelus" on siis tässä tapauksessa termi olla kokonaan veden alla, ei synonyymi olla tuhannen jurrissa... ![]()
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Jep, on siellä tallissa ne "tavallisetkin" sammuttimet.
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan Maasturi/lava auto! Leimaa pitää olla max hp 4000e | 0Jesse0 | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 04.11.2016 13:26 |
mikä et pitää olla hj:n 16" vanteissa? | VonLeka | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 15.09.2014 22:10 |
Pitää olla V8: Eli tarinaa yhden Blazerin kunnostuksesta. | kelervotti | Maasturiprojektit | 8 | 27.05.2013 07:25 |
Kyllä pitää olla laiska! | j1s | Chit-Chat | 20 | 18.01.2009 22:37 |
Minkä värinen moottorin pitää olla? | Killman | Chit-Chat | 59 | 18.11.2008 00:20 |