Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 17.06.2019, 22:00
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.429
Blog Entries: 5
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mettämie5 Näytä viesti
Miten saisi lukot olemassa olevaan 4x4?

Ja onko joissain autoissa vakiona?
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jmk Näytä viesti
Olen miettinyt ensimmäisistä kysymyksistä alkaen
A, ompa tiedon haluinen kaveri
B, onks tää joku trolli

Niin, voisi vielä lohkaista, jos vitsailemaan alkaa, että mulla on kyllä lukot 4x4 autoissa jokaisessa vakiona (ovissa).

__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 17.06.2019, 22:33
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.088
Perusasetus

Mullapa on napalukotki. Ne kun kääntää kiinni niin muuten etenee.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 17.06.2019, 23:32
Mettämie5 Mettämie5 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 27.03.19
Sijainti: Lahti
Viestit: 28
Perusasetus

Heh, utelias kaveri vain. Ja täysi amatööri kuten olette huomanneet.
Mutta paljon informaatiota olen tätä kautta saanut, kiitos siitä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 17.06.2019, 23:57
riude riude ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 16.04.06
Sijainti: SLN, .
Viestit: 937
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Mullapa on napalukotki. Ne kun kääntää kiinni niin muuten etenee.
entäs napalangot, miten jos on sellaiset?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.06.2019, 09:31
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Pistähän kuva Nissanistasi!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.06.2019, 09:42
Mettämie5 Mettämie5 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 27.03.19
Sijainti: Lahti
Viestit: 28
Perusasetus

Vielä en ainakaan taida kehdata kuvia laitella, vielä yksi kysymys.
Miten nuo napalukot eroavat paineilmatoimisista lukoista?
Ne löytyy minunkin kärrystäni
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 18.06.2019, 12:02
riude riude ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 16.04.06
Sijainti: SLN, .
Viestit: 937
Perusasetus

https://www.nelivetoa.fi/mika-neliveto/
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 18.06.2019, 12:08
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 731
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mettämie5 Näytä viesti
Vielä en ainakaan taida kehdata kuvia laitella, vielä yksi kysymys.
Miten nuo napalukot eroavat paineilmatoimisista lukoista?
Ne löytyy minunkin kärrystäni
Tasauspyörästön lukko (esim se paineilmatoiminen) sijaitsee tasauspyörästössä, joka on se murikka akselin keskellä. Tasauspyörästön lukolla pakotetaan veto molempiin pyöriin yhtäaikaa.

Napalukko sijaitsee taas kummassakin etupyörän navassa. Tällä voidaan erottaa etuvetoakseli pyörännavasta. Napalukkoa käytetään yhdessä kytkettävän nelivedon kanssa. Eli kun käännetään napalukot auki ja ja valitaan vaihdekepillä "2H" eli vain takaveto on päällä. Ajonaikana etuperä, etukardaani ja etuvetarit eivät pyöri. Vähentää vastusta, kulumista ja polttoaineen kulutusta.

Sitten kun kytkee kepistä "4H" tai "4L" niin neliveto kytkeytyy päällä. Etupään akselit alkavat pyöriä, mutta veto ei välity renkaisiin jos napalukot on auki. Eli kun kytkee nelikon päälle, niin samalla pitää käydä vääntämässä napalukot kiinni.

Napalukot saa olla vaikka aina kiinni, tosin silloin etupään romut pyörii turhaan, jos nelikko ei ole päällä.

Tiedonjano on positiivinen asia. Eihän sitä muuten opi.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 18.06.2019, 17:54
riude riude ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 16.04.06
Sijainti: SLN, .
Viestit: 937
Perusasetus

ja lisäksi, napalukkojakin on paineilmatoimisia, jolloin ne naksahtavat kiinni automaattisesti kun nelikko laitetaan päälle
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 20.06.2019, 08:41
cybress:n Avatar
cybress cybress ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.08.11
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.751
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sumsar Näytä viesti
Tasauspyörästön lukko (esim se paineilmatoiminen) sijaitsee tasauspyörästössä, joka on se murikka akselin keskellä. Tasauspyörästön lukolla pakotetaan veto molempiin pyöriin yhtäaikaa.

Napalukko sijaitsee taas kummassakin etupyörän navassa. Tällä voidaan erottaa etuvetoakseli pyörännavasta. Napalukkoa käytetään yhdessä kytkettävän nelivedon kanssa. Eli kun käännetään napalukot auki ja ja valitaan vaihdekepillä "2H" eli vain takaveto on päällä. Ajonaikana etuperä, etukardaani ja etuvetarit eivät pyöri. Vähentää vastusta, kulumista ja polttoaineen kulutusta.

Sitten kun kytkee kepistä "4H" tai "4L" niin neliveto kytkeytyy päällä. Etupään akselit alkavat pyöriä, mutta veto ei välity renkaisiin jos napalukot on auki. Eli kun kytkee nelikon päälle, niin samalla pitää käydä vääntämässä napalukot kiinni.

Napalukot saa olla vaikka aina kiinni, tosin silloin etupään romut pyörii turhaan, jos nelikko ei ole päällä.

Tiedonjano on positiivinen asia. Eihän sitä muuten opi.

Kröhöm. Se murikka ei ole aina keskellä. Joissakin malleissa se on aavistuksen sivussa.
__________________
LaMaas offroad
Pohjois-suomen offroad
Offroad Oulu
Www.Suzuki4x4club.fi
www.laplandtrophy.com
Perkele! Meni lunta kenkään, Nyt kyllä lähteee !!
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 19.06.2019, 07:26
A-P A-P ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.04
Sijainti: Rehakka, ei enää niin vapaassa Janakkalassa..
Viestit: 2.497
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Mullapa on napalukotki. Ne kun kääntää kiinni niin muuten etenee.
Mielelläni käytän termiä vapaanapa näistä puhuttaessa, sekomielisyyttä välttääkseni.
__________________
A-P
*Muovi on saatanasta*
KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 19.06.2019, 13:08
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja A-P Näytä viesti
Mielelläni käytän termiä vapaanapa näistä puhuttaessa, sekomielisyyttä välttääkseni.
Tämähän se on se oikea suomennos.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 20.06.2019, 17:58
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.456
Perusasetus

Jos poistat navoista planeettavaihteiston ja laitat niiden tilalle?
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 20.06.2019, 19:01
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.062
Perusasetus

Aika moni ihan oikeasti kyselee tietämättömyyttään. Moniko meistä syntyjään nelikoiden tekniikat osannut... Varsinkin nuoremmille oikeasti tietyt asiat vähän vaikeampia hahmottaa, kun ei ole kersasta asti kaluston kanssa rupannut.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 20.06.2019, 20:17
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.456
Perusasetus

Tottahan toki sekin, mutta vittuiluhan on välittämistä

Mutta eipä siinä, on tässä annettu ihan oikeitakin neuvoja. Vähän asiaan liittyen, töissä taas huomannut viime viikkoina että vaikka perusduuni meillä on sellaista minkä apinakin oppisi, niin kyllä siinä vaan ihmeen pitkään kestää että uudet tilapäiset oppii asiat - edes ne yksinkertaisimmat - niin että ei tartte joka asiaa olla kertomassa ja neuvomassa kädestä pitäen.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 21.06.2019, 08:35
kesis kesis ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 22.12.04
Sijainti: salo, Finland.
Viestit: 935
Perusasetus

Napalukoista mullakin yks kysymys,jäin aikoinaan ihmettelemään tuota jeepin etuvetarin
jatkoa et mikä idea siinä on ameriikan insinöörillä ollu.mun järjen mukaan esim.yj:ssä kun
ajaa pelkällä takavedolla niin eiks siellä pyöri pikkurattaat miljoonaa ympäri?
jatkuvanelivedossa asia on eri kun kardaani pyörii koko ajan.Vaik onko mulla jääny joku seikka huomaamatta.Tosin ite oon lukinnu sen holkin ku alipaine kello oli paskana.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 21.06.2019, 10:20
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.456
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kesis Näytä viesti
Napalukoista mullakin yks kysymys,jäin aikoinaan ihmettelemään tuota jeepin etuvetarin
jatkoa et mikä idea siinä on ameriikan insinöörillä ollu.mun järjen mukaan esim.yj:ssä kun
ajaa pelkällä takavedolla niin eiks siellä pyöri pikkurattaat miljoonaa ympäri?
Näinhän se on, katkeavalla vetarilla olevissa ainoa mitkä ei pyöri on murikka/ lautaspyörä, pinioni, etukardaani ja jakiksen ketju. Pikkurattaat vispaa miljoonaa, koska toinen vetari pyörii ja murikka/ kardaani on paikallaan.

Siksipä tuo ei oikeasti liiemmin polttoainetta säästäkkään - eikä oikeastaan mitään muutakaan. Ihan typerä ja turha systeemi, mutta niin se vaan tuli tuo pöljä systeemi parinkymmenen vuoden jälkeen takaisin esim. uuteen Wrangleriin, koska nykyisin desilitrankin säästö pelastaa maailman tuholta..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 21.06.2019, 11:40
HiluxMan:n Avatar
HiluxMan HiluxMan ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 927
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kesis Näytä viesti
Napalukoista mullakin yks kysymys,jäin aikoinaan ihmettelemään tuota jeepin etuvetarin
jatkoa et mikä idea siinä on ameriikan insinöörillä ollu.mun järjen mukaan esim.yj:ssä kun
ajaa pelkällä takavedolla niin eiks siellä pyöri pikkurattaat miljoonaa ympäri?
jatkuvanelivedossa asia on eri kun kardaani pyörii koko ajan.Vaik onko mulla jääny joku seikka huomaamatta.Tosin ite oon lukinnu sen holkin ku alipaine kello oli paskana.
Japanin insinöörilläkin sama idea ainakin Pajerossa ja 4Runnerissa nähty.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
gr lukot RIKSRAKS Tekniikka & Jutustelu 7 20.03.2013 20:25
tml.lukot Unregistered Tekniikka & Jutustelu 23 17.12.2012 19:49
TML lukot Gegguli86 Tekniikka & Jutustelu 20 20.09.2011 22:08
Kam lukot ? RST Tekniikka & Jutustelu 25 21.11.2005 22:00
Lukot wallu Tekniikka & Jutustelu 35 08.06.2004 19:38


Sivu luotu: 23:32 (GMT +2).