![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() RemontSuzuki Safari Vol 3 kotiutushuolto tehty. Vaihdoin ohjausvarren nivelen suojakumin raidetangon puolelta, vanha oli riekaileina. Perät ja jakolaatikko sai uuden öljyn. Jakolaatikon tyhjennyspropun magneettiin oli tarttunut jännää hippua. Mistähän moinen tulee? Taitaa olla jakolaatiokon 10V huollon aika... Subbari hörppäsi liittimien rei'istä vähän turvelietettä välisäiliöön Availin vain putsailua varten, mutta huomasin, että yksi konkka pullotti ja toinen oli silminnähden laskenut alleen. Irroittelun jälkeen lopputulos oli selvä, vaihtokuntoisia kaikki. Jemmassa ei ollut 36V konkkia, mutta löytyi 25V konkat muuten samoilla arvoilla. Tarkistin vielä ennen kasaamista, että konkkien yli menevän jännitteen. Noi 1000u konkat on ilmeisesti jotku häiriönpoistokonkat tms, kun ne on kaiuttimen - lähdössä. 2200u konkat on taas sisääntulossa, johon tulee akulta jännite, eli nuo 25V konkat kelpaa mainiosti tähän.
__________________
~~~~~~~~~~~~~~~~ Finnish Jeep Drivers' Club ~~~~~~~~~~~~~~~~ Suzuki 4x4 Club Finland ~~~~~~~~~~~~~~~~ Offiblogi: Tarinoita tosia Suzukeista Suzuki tarinoita: Pääosassa SJ413 avo Suzuki sivut: Paljon juttuja ja vielä enemmän kuvia |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Pikkasen meni pieleen noiden konkkien kanssa. Niissä on semmoinen ilmiö että esim 36 volttinen konkka antaa sen kyseisen varauskyvyn 12 voltin jännitteellä mutta ei 36 voltin jännitteellä. Vastaavaan suhteeseen pääsisit noiden 25 v konkkien kanssa jos sulla ois autossa 8 volttia jännite.
Saattaapi pelata silti ok. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Toi konkan kylessä oleva jännite on maksimi jolle konkan saa altistaa ilman konkan elinajan ja suorituskyvyn heikkenemistä. Q=CxV Q=varaus, C=kapasitanssi, V=jännite
__________________
~~~~~~~~~~~~~~~~ Finnish Jeep Drivers' Club ~~~~~~~~~~~~~~~~ Suzuki 4x4 Club Finland ~~~~~~~~~~~~~~~~ Offiblogi: Tarinoita tosia Suzukeista Suzuki tarinoita: Pääosassa SJ413 avo Suzuki sivut: Paljon juttuja ja vielä enemmän kuvia |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Juu. Tod näk eri vuosikurssin oppilaita ollaan. Minulle tämä on ollut ammatti vuodesta 92.
Laitan tähän nyt linkin internettiin joka selittää tapahtumaa tarkemmin. https://www.murata.com/support/faqs/...mlcc/char/0005 Ei kylläkään ole elkosta kyse tuossa linkissä mutta selitys yleisesti kattaa näköjään senkin äkkiä luettuna. T. Juha |
#5
|
||||
|
||||
![]() Kondensaattorit
Ei liity offroadiin, mutta kun keskustelu alkoi tässä niin jatketaan samaan. Onhan tässä hyvää taustatietoa ECU:n korjaajille
![]() Viittaat todennäköisesti kapasitanssin riippuvuuteen konkan yli vaikuttavasta DC jännitteestä. Tämä on merkittävä ilmiö MLCC (keraamisilla) konkilla minkä dielektreettin dielektrisyysvakio on hyvin suuri. Elektrolyyttikonkilla ilmiö on pienempi ja yleensä menee konkan toleranssin rajoihin. Lisäksi tässä Juuson subbarin fiksauksessa pitää ymmärtää käyttökohde, Toiset powerin bypass konkkia ja toiset ämyrin kytkentä (keskimääräinen DC bias nolla). Nämä kun ei ole missään VCO:n filtterissä tai integraattorin konkkina. Muuten kondensaattorit ovat hyvin mielenkiintoisia komponentteja kun ryhdytään valitsemaan oikeaa tavaraa johonkin käyttökohteeseen. Käyttäytymiseen vaikuttavat lähes kaikki luonnonvakiot. Tuo DC bias merkittävä tietyillä keraamisilla materiaaleilla. Äkkiä mieleen tulevia huomioon otettavia speksejä: - kapasitanssin riippuvuus lämpötilasta - kapasitanssin riippuvuus taajuudesta (konkan ESL ja ESR) - itseresonanssitaaajuus - vuotovirta - dielectric absorbtion ("konkan muisti") - elkoilla tyhjänä pitkään säilytyksen vaikutus -> reforming prosessi - ikääntymisen vaikutus - paineen vaikutus / mekaaniset rasitukset Nämä tietysti perus-speksien: Jännitteet, virran/transienttien sieto, jämpötila lisäksi Tässä pari elektrolyyttikondensaattoreiden ominaisuuksia käsittelevää paperia. http://www.cde.com/resources/catalogs/AEappGUIDE.pdf https://content.kemet.com/datasheets/KEM_A4004_ESK.pdf Mikäli passiivisten komponenttien vähemmän tunnetut ominaisuudet kiinnostavat niin tässä Bruce Hoferin (Audio precisionin ukko) esitelmä vastusten ja konkkien kummallisista ominaisuuksista. Konkkatarina alkaa noin 34:40 kohdalla. https://www.youtube.com/watch?v=HsPNGVwCrhw Hyvää Jussia t. toinen Juha |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Ihan vahingossa selailin ja huomasin mustan suzukin. Todellakin hienoa että se on olemassa. Minulta se lähti kansi vikaisena, jossa piti enään yhdessä nurkassa jarrut. Vieläkin varpaat jäätyy kun muistelee haku reissua zaulta
![]() https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=69372 Sittemmin oppinut ettei tee yhtään topickia kun autot hajoaa heti kun niistä jotain julkaisee ![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Ennen juhannusta sain tämmöisen:
Oli jousen korvat ja parit riiput kuluneet väljäksi. Korjauskehotus tuli helmassa olevasta pienenpienestä reiän alusta. Lisäksi oli viikon kylmä leima (olin kuvitellut, että viime vuonna katsastaessani ennen 25.6, olisin saanut ajoaikaa vanhaan tyyliin, mutta ei...) Tuli vähän huonosti kuvattua operaatiosta, mutta hitsailin vahvikelaput rungon puolen korvakkeisiin ja laitoin uudet riiput. Perjantaina käyn kokeilemassa, josko kelpaisi ![]()
__________________
~~~~~~~~~~~~~~~~ Finnish Jeep Drivers' Club ~~~~~~~~~~~~~~~~ Suzuki 4x4 Club Finland ~~~~~~~~~~~~~~~~ Offiblogi: Tarinoita tosia Suzukeista Suzuki tarinoita: Pääosassa SJ413 avo Suzuki sivut: Paljon juttuja ja vielä enemmän kuvia |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
M: Suzukin vanteita | LaaLaa | O/M/V Renkaat ja vanteet | 21 | 13.07.2007 09:21 |
suzukin rakentelua .. | longfiedteam | Linkit | 2 | 10.01.2007 19:38 |
Tarinoita tosi elämästä (työ sellaisesta) | Ex_inkkari | Chit-Chat | 5 | 15.11.2006 23:18 |
o: suzukin | luke_L | O/M/V Muut | 0 | 14.11.2004 21:52 |
Tarinoita TV-lupatarkastuksista | Laskos | This And That | 0 | 11.10.2002 10:55 |