![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
|
||||
|
||||
|
No tässä keskustelussa on mielestäni nyt kaksi eri haaraa: 1. Mikä on suositeltavaa, toimii ja tuottaa hyvän tuloksen. 2. Sammumattoman tiedonhalun tyrehdyttäminen tilanteessa, jossa sanotaan että ei onnistu, mutta kokeilunhalu silti yllyttää yrittämään. Kohtaan 1. aloittelevalle TIG-harrastajalle (joka itsekin olen), suosittelen ostamaan, vaikka Motonetista 300€ alkuinvestoinnilla AlBee-pullon omistusoikeuden. Tuon kokoinen Argon-pullo kyllä tyhjenee käden käänteessä TIG:llä ihan vaan hitsausta harjoitellessa. Jos tuntuu, että haluaa vaihtaa sen muuhun kaasuun, se käsittääkseni (pitäisi varmistaa) onnistuu tiskillä. Ja jos tuntuu että haluaa pullosta eroon, omistusoikeuden voi myydä vaikka tällä foorumilla tai Torissa eteenpäin. Kohtaan 2. voin vain kommentoida, että vastoin teoriaa ja suosituksia hitsaaminen Mison 25:lä kuitenkin käytännössä onnistui mustalle raudalle vastoin kaikkia odotuksiani yllättävän hyvin. Tämä kokeilun kautta saatu tieto lienee kuitenkin monen mielestä mielenkiintoinen, ja tuota tietohan täällä myös kyseltiin. Oma tiedonhalu ei riitä kokeilemaan alumiinin kanssa, koska oikeallakin kaasulla sen hitsaaminen on kohtuullisen haasteellista. Mielenkiintoa aihetta kohtaan kuitenkin on, joten jos joku sitä kokeilee, niin mielelläni siitäkin kokemuksesta kuulen. Henkilökohtaisesti, jos olisin ostamassa TIG:iä ensimmäistä kertaa, hommaisin kyllä ensialkuun oikeat kaasut oikeille materiaaleille. TIG-hitsaamien on kuitenkin sen verran vaikeampaa (ainakin aluksi) MIG-hitsaukseen verrattuna, että mieluusti harjoitellessa olosuhteet ja välineet tulisi olla mahdollisimman otolliset hyvän lopputuloksen aikaansaamiselle. Muutoin voi tulla tunne, että eihän tästä hommasta tule mitään, ja opettelu tyssää siihen.
Viimeksi muokannut Radis : 14.04.2019 10:52 |
|
|
|||
|
|||
|
Älkää nyt käsittäkö väärin, EN MISSÄÄN TILANTEESSA SUOSITTELE SAATI KEHOITA KÄYTTÄMÄÄN MUITA KUIN TARKOITUKSEEN SOPIVIA KAASUJA. Sen verran olen kouluja käynyt ja jopa hitsarinakin nuorenamiehenä itseäni elättänyt, että ymmärrän oikeiden välineiden ja lisäaineiden merkityksen.
Esimerkkinä kerroin että olen jossakin akuutissa hätätilanteessa saattanut kokeilla. Tätähän topicin aloittajakin kyseli. |
|
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Josko nyt on pätevä ja tekee vaikka niitä himottuja turvarakenteita eli kaaria autoon niin netissä sepät kehuu ja tumpelo tekee vaikka ei ymmärrä mitä tekee... |
|
|
||||
|
||||
|
Ihan vielä mielenkiinnosta, mikäslaisia kohteita Sako meinasit TIGillä hitsuutella? Ja miksi ei MAG käy, jos kerta mustaa meinasit pääsääntöisesti yhteen liimailla?
|
|
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Kyllähän meillä MAG kone on. Ja sillä mun kysymyksellä oli tarkoitus että jos hommaa TIGin niin ensin harjoittelee mustan hitsausta Mison 25 kaasun kanssa. Tai sitten olis toinen vaihtoehto että hommaa muutaman niitä 2,2L Argon kertakäyttöpulloja.
Montenegro Offroad #55 2x 4x4 Outlander PHEV ja Wrangler |
|
|
|||
|
|||
|
Aiheesta innostuneena vaihdoin kempomatista albee-seospullon tigiin kiinni, ku argoni loppui kesken kaiken. Noin 5 cm kerkesin suhuuttaa, kun totesin homman aivan toivottomaksi. Ja olen tuon tigini kanssa vielä ihan opetteluasteella itsekin.
Valokaari muuttui ihan uskomattoman epävakaaksi tai leveäksikö sitä sanois. Saumasta tuli semmonen pottuvaon näköinen eli keskeltä korkee ja reunoilta kuopalla. Ja elektrodin pintaan ilmesty hilsettä jo tuossa ajassa. Jotenka, jos opetella meinaa, niin oikee kaasu on pakko olla. Tuolleen ei kyllä tuota lajia opi, koska se ei vaan toimi niin. Mun mielestä ihan sama ostaa jo tuo 11 litranen albee. Sekin menee ihan vahingossa tyhjäks ku treenaa. Viimeksi muokannut dartsan : 19.04.2019 22:01 |
|
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Muistelen vaan kun joskus väittivät että pun elektrodi kielletään ja noita värejä muistanut kaikkia, mesu toi meille noita lisää, toki vihreä oli väri. Alumiinille tarkoitettu ei ole mustaan tai kirkkaaseen paras |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Hitsauksesta... | arhe | Chit-Chat | 21 | 04.05.2024 17:04 |
| kysymys | ärjy | Ongelmia palstalla? Kysyttävää ylläpidolta? | 4 | 21.11.2010 18:22 |
| Kysymys | -Juuso- | Ongelmia palstalla? Kysyttävää ylläpidolta? | 2 | 06.09.2009 10:58 |
| Hitsauksesta enempi tietävät huom!!! | Flugfiske | Chit-Chat | 3 | 29.08.2006 13:51 |
| Hitsauksesta | jappe | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 09.01.2006 23:26 |