![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Tämä menee jo vähän off-topic, mutta… Harrastepuolen laatuvaatimukset hitsisaumalle voivat usein olla hyvinkin heppoisia. Olenpa joskus saavuttanut riittävän hyvän tuloksen MIGillä jopa ilman suojakaasua, kun piti nopeassa kokeiluprojektissa saada mustan raudan kappaleet vain jotenkin kiinni toisiinsa. Saumahan oli vähintäänkin kuohkeaa, mutta ajoi asiansa. Kaverit tekivät 90-luvulla jäärata-autoonsa peltipakosarjan hitsaamalla valurautaa ja mustaa putkea yhteen normaalilla mustan raudan langalla ja Mison 25:lla. Tämäkin kesti hyvin niin kauan kuin tuollaiset autot tuossa käytössä yleensä kestää. Tämmöisen saumanhan ei pitäisi teoriassa onnistua mitenkään. Itse olen hitsannut vastaavalla langalla ja kaasulla yhteen rosteria ja mustaa rautaa, ja sauma on kestänyt hyvin siinä tarkoituksessa missä sen pitikin. Tämänkään ei pitäisi olla mahdollista. Sitten jousi- ja korkeahiiliset työkaluteräkset. Näitä hitsatessa pitäisi tietää paljonko hiiltä teräs sisältää, ja sen perusteella pitäisi osata esilämmittää teräs ennen hitsausta, ja sen jälkeen vielä jännityksenpoistohehkuttaa, ja lopuksi vielä karkaista ja päästää kappale, jotta saavutettaisiin vastaavat materiaalitekniset ominaisuudet mitä kappaleella oli ennen hitsausta. Harrastepajassa nuo vaan hitsataan yhteen ja ollaan tyytyväisiä niin kauhan kun sauma kestää. Ja jos särkyy, niin hitsataan uudelleen. No sitten tähän 18-25% CO2 sisältävään suolikaasuun TIGissä. Kokeilunhaluni kasvoi vähintäänkin samaan tasoon kuin Lepoantilla tekijämiehenä jo perusvireenä löytyy. Kun seuraavan kerran kaivan TIG:ini esiin, kokeilen miten tuo kaasu TIGissä käyttäytyy. En tule kuitenkaan pettymään, jos se ei toimi. Olisin hyvin yllättynyt, jos tuolla säälillistä saumaa syntyy. Hätätapauksessa tämä saattaa kuitenkin joissakin tarkoituksissa riittää, ja se selviää kokeilemalla. Ensisijaiseksi kaasuksi TIG:iin nuo ei kuitenkaan varmasti kelpaa, mikä lienee tässä keskustelussa olleen se viimeaikaisin kysymys.
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
^No se sähisee ja paskoo elektrodin. Ammattilainen lopettaa hitsauksen siihen ja vaihtaa kaasun. Harrastehitsaaja (hitsauksen alalaji josta kerroitkin osuvia ja hyviä esimerkkejä) todennäköisesti jatkaa hitsausta autuaan tietämättömänä ja saa aikaan sauman, johon on erittäin tyytyväinen, eikä ymmärrä miksi sanottiin ettei voi hitsata seoskaasulla.
__________________
- En pidä teistä. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Kiitoksia kommenteista, mutta vieläkään en ole saanut tarkkaa vastausta kysymykseeni. Ehkä kaikki Tiggaa sit Argonilla...
Mutta jos jollakin on Mison 25, SK25, vastaavaa seoskaasua (argon/co2), niin voisko kokeilla Tig hitsausta mustaan rautaa onnistuuko, tuleeko kohtuullinen sauma, jne. Yhdellä foorumilla joku oli kokeillut Argonin sekaan lisännyt hiilaria toisesta pullosta. 1,6mm elektronilla koe hitsannut 50%/50% seoksella tikku kestänyt kohtuudella ja 80%/20% (CO2) seoksella ei paljon eroa ollut puhtaaseen Argoniin. Onhan sitä tullut Mig/Mag koneella hitsattua ruostumatonta tai hapokasta Mison 25 kaasulla ja muistaakseni sauma oli musta/tumman värinen...???
__________________
Montenegro Offroad #55 2x 4x4 Outlander PHEV ja Wrangler |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Agan suojakaasukäsikirjaa kun jaksaa vähän selailla niin sieltä kyllä löytyy vastaukset ja perusteet.
https://www.aga.fi/fi/images/AGA%20S...634-122349.pdf |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Noniin,
Huomioitakoon nyt tähän alkuun, että eipä ole TIG:illä tullu hitsattua viimeiseen kahteen vuoteen, ja kokeilin tänään ekaa kertaa hitsata mustaa rautaa yhteen kyseisellä koneella. Lisäainelankaa ei ollu mustalle raudalle, joten sulatin rautaa vain yhteen. Ohessa tulos Argonilla ja Mison 25:llä. Rauta on 2mm kulmarautaa, elektrodi 1.6mm sininen, ja numero 6 kaasukupu. Täytyis tehdä enemmän kokeita eri tehoilla ja puhtaaseen ruosteettomaan pintaan. Nyt halusin vain kokeilla onnistuuko yhtään. Sanottakoon, että ero kaasujen välillä oli huomattavasti pienempi kuin odotin. Huomioita Mison 25:llä: - Kaari on huomattavasti kuumempi kuin Argonilla - Sähisee hieman enemmän kuin Argonilla, mutta ei häiritsevästi. - Kaari on hieman epästabiilimpi kuin Argonilla, mutta ei häiritsevästi - Saumasta tuli hieman huokoisempi ja rosoisempi 70A virralla, kuin argonilla 105A virralla, mutta tuon raudan pintahilse, jota en viitsinyt hioa pois, saattaa vaikuttaa asiaan. Tämä pohjalta kyllä tuolla Mison 25:lla ainakin pienen mittakaavan harrestejuttuja voinee tehdä. Viimeksi muokannut Radis : 13.04.2019 15:57 |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Koita köykämiiniin
|
|
#7
|
||||
|
||||
|
Omat kokeilunhalut tyrehtyivät mustan raudan kanssa.
Aikoinaan kokeilin MAG-hitsata alumiinia, ja siitä ei tullu yhtään mitään. Tosin oksidin harjaus ja esilämmitys saattoi jäädä tekemättä, jotka saattoivat osaltaan vaikuttaa asiaan. Tuloksena oli kuitenkin vai mustia rosoja ja alumiinipalloja ympäriinsä. Ottaisikohan Lepoantti haasteen vastaan kun hänelläkin AC/DC - TiG on käytössä? |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Hitsauksesta... | arhe | Chit-Chat | 21 | 04.05.2024 17:04 |
| kysymys | ärjy | Ongelmia palstalla? Kysyttävää ylläpidolta? | 4 | 21.11.2010 18:22 |
| Kysymys | -Juuso- | Ongelmia palstalla? Kysyttävää ylläpidolta? | 2 | 06.09.2009 10:58 |
| Hitsauksesta enempi tietävät huom!!! | Flugfiske | Chit-Chat | 3 | 29.08.2006 13:51 |
| Hitsauksesta | jappe | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 09.01.2006 23:26 |