![]() |
|
|
|||||||
| Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#26
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Noin periaatteessa 3-vaiheisen invertterin voi tehdä kykeneväiseksi syöttämään hyvinkin vinoa kuormaa ja sitten se pitää vaan ylimitottaa sen mukaan mitenkä vinoa halutaan pystyä käytännössä syöttämään. Käytännön tilannetta voi helpottaa rakentamalla sähkön kulutuspuolesta mahollisimman symmetristä ison energiankäytön osalta. Isoja kuormia on tässä mielessä omakotitalossa käytännössä lähinnä lämmitystekniikka ja vähääkään isommat moottoroidut koneet pumput sun muut päristimet. Moottorien olis hyvä olla kolmivaiheisia paremman käynnistyvyydenkin vuoks kaikesta muusta puhumattakaan. Yksittäiset lämmittimet on ehkä hankalimpia symmetrian kannalta, kilowatti tai pari yksivaiheisena releellä kytkettynä bang-bang-säädöllä. Vesikiertonen lämmitys pelastaa, sillä kilowattien lämpövastuksia saa yksittäisinä yksvaiheisina tai valmiiks kombottuna kolmivaiheisina. Vesivaraajissa mun käryn mukaan on enimmäkseen kolmivaiheisia [1]. Kiukaissa on läjä yksvaiheisia ja jos on kolmen moninkerta, niin ovat helposti kytkettävissä symmetrisesti tähteen. Toisaalta se puuta syövä kiuas on sekin kolmivaihejärjestelmän kannalta symmetrisesti kaunis, eikä aiheuta vinokuorman häivettäkään... Lämpöpumput on mulle käytännössä vähän vieraampia otuksia, enkä osaa sanoa kolmivaiheisten saatavuudesta hiittäkään. Toivottavasti niitä on ja hintaluokka sama yksivaiheisten kanssa. Koko sähköjärjestelmän voi toki rakentaa yksvaiheisenakin. Pääsulakkeen koko ja syöttökaapelin paksuus toki kasvaa aika rajuks, jollei sitten keksi jotain kulutuspuolen rajoittavaa järjestelmää pitämään kuorma aina vaikkapa alle 25A suuruisena. Toisiaan apukontakteilla poissulkevat kuormakontaktorit voi hoitaa tätä puolta kytkemällä vaikkapa sähköpatterit kokonaan pois kehistä sillon kun varaajaan tarvitaan tehoa. ... Jos sitä KISS-periaatetta noudattaa, niin kyllähän sen tasasähkön voi sopivan ohmiseen ja tehoiseen vastukseen työntää. Samassa varaajassa voi aivan hyvin olla useampi vastus, eikä niitä ole pakko kytkeä samaan sähköjärjestelmään. Tasavirtaa kytkevän kontaktorin osa on surkea ja siihen virkaan kannattaa harkita jotain järeetä fettiä tai "solid state relaytä" tai vähintäänkin kattoa kontaktoria valitessa huolellisesti sen kyky _katkaista_ tasavirtaa. - t [1]: https://jaspi.fi/wp-content/uploads/...oohje_0310.pdf |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Myydään Lämminvesivaraaja | olenko minäkö | O/M/V Muut | 0 | 04.10.2014 20:02 |
| Myydään / Vaihdetaan Lämminvesivaraaja | vepele | O/M/V Muut | 0 | 07.09.2013 19:26 |
| Ostettu Lämminvesivaraaja | lepa77 | O/M/V Muut | 1 | 24.06.2013 16:55 |
| Myydään lämminvesivaraaja | o'boy | O/M/V Muut | 1 | 14.09.2012 16:18 |
| Myyty Lämminvesivaraaja. | 454SS | O/M/V Muut | 5 | 25.09.2010 14:32 |