Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.02.2019, 14:44
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.708
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jmk Näytä viesti
Jos on puolet suomen hinnoista,niin paljonko sit on tullit alv ja rahti osuus? Ja takuu asiat ym. Kaikki kun laskee niin ei siinä kauheaa tiliä tee...toki säästöä se on jokainen sentti

Kyllä nämä seikat kohtuu hyvin hallussa jotta tietää maailmalta tilailun lainalaisuudet, takuuasioiden hankaluuden ( näissä tosin voi tulla vastaan erittäin hyvin toimivia kauppiaita, lähettävät uuden tuotteen viallisen tilalle) ja suomen postin ja tullin toiminnan. Jos suomalainen kivijalkakauppias tai nettikaupustelija myy samaa tavaraa huimalla katteella niin miksi ei tilaisi halvemmalla itse! Usein jopa täällä ostaen maksat ensin ja sitten kauppias vasta tilaa tuotteen. Myös takuuasioiden ym. hoito ei ole täällä välttämättä yhtään sen helpompaa, pienesti googlailemalla löytää runsaasti esimerkkejä kelvottomasti toimivista suomikauppiaista.

Linkkaamani tuote oli vain esimerkki, sen avulla kyselin josko jollakin sähköstä tietävällä järkevää kommentoitavaa. Tai sitten joillakin omakohtaista käyttökokemusta.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.02.2019, 14:59
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.006
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti Näytä viesti
Linkkaamani tuote oli vain esimerkki, sen avulla kyselin josko jollakin sähköstä tietävällä järkevää kommentoitavaa. Tai sitten joillakin omakohtaista käyttökokemusta.
Se on se jännitteen pysyminen vakaana matalajännitepuolella se kovempi haaste kuin invertteri. Varaa siihen kanssa rahaa jos ei ennestään riittävä. Tämä on se omakohtaisen kokemuksen tärkein huomio. Eli niin iso invertteri kuin perse kestää ja tehot siitä saa ulos vasta sähkönsyöttöä parannellen.

Itsel on 2500 watin pehmokäynnistin Stihl sähkösaha ja se pitäs seuraavaksi saada pelaa. Vaatiiko sitten neljännen 100 ampeeritunnin akun vai mitä. Jännitteen kyykkäys on se ongelma ja invertteri sammuttaa itsensä.

Jos ottaa pitkään paljon virtaa, invertterin pitää myös jäähtyä, olla paikassa, jossa tuulettuu puhallinjäöhdytyksellä. Esimerkiksi vettä pumpatessa Divertron 1200 pumpulla saanut lämpenemistä vaik sen ottama teho ei kovin raju syystä, et samal ilmakin ollut aika lämmin.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.02.2019, 19:46
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Tuohon aloitustopiikissa olevaan lisätään alv, jos hoksaavat tullissa. (mulle tuli kiinasta dsl lämmitin paketti, missä oli mm. 10? litran tankki, ja ei jäänyt tulliin, paketti oli noin 40x55x65cm ja painoi yli 10 kg)

Aliexpressissä yleensä samat tuotteet vielä halvemmalla.

Ja tuo 4000w on käytännössä 4000 VA toki sekin taitaa olla yläkanttiin.
Ja tuo 4000 VA tarkoittaa käytännössä 400 Amppeeria 12v sähköistä, ja 200 Amp. 24 sähköistä.
Toki tuo hetkellinen ulosanto voi olla tuon, vaikkapa max 5 sekunttia.
Tuolla toimii varmaan isompikin pakastin, samaten kaikki jääkaapit.

Mulla on 12 voltin invertteri jonka tehot on ilmoitettuna seuraavat: 1000 W (VA) jatkuva, 1300 15 min, ja 2400 5 sekunttia.

Toimii jopa pieni kahvinkeitin tai jääkaappi, ISO todella vanha pakastin laukoi pois päältä satunnaisesti kytkeytyessään.

Toinen 24v invertteri on kärkkäiseltä ostettu 600 W joka on huomattavan riski: iso, olikohan 750w? halpakaupan metallivaihteistoinen porakone
Jaksoi vetää 5,5x70mm puuruuvin uppokannan sentin pari kuivan kuusipuun sisään.
Samaten toimii kuviosaha, mutta 115mm pikkurälläkkä ei.(suorakaynnistys)
Ja tuolla toimii pieni auton sisätilan lämmitin (kätevä talvella hinattaessa käymätöntä autoa)
Akut pitää olla isot, ja kunnossa. oli mulla hj-61:ssä, akut 88- vai 100 ah. Vanhoilla 60 ah akuilla ei jaksanut paljon mitään.

Kuten aiemmin tuolla kirjoitettiin, akkujohtojen pitää olla todella paksut ja lyhyet, 24v inverttereissäkin aika paksut/lyhyet.

Noissa inverttereissä tuo 230v puolen käynnistysvirta on se ongelma:
Siis kaikki moottorikäytöt, jotka ei ole pehmokäynistyksellä, ottaa aivan hirveitä piikkivirtoja käynnistyksessä, siis jos normaali käyntivirta tyyppikilvestä on esim. 2,5 amppeeria, kannattaa varmaankin katsoa semmoinen invertteri, joka jaksaa työntää laskennallisesti hetkellisesti 7-10 x tuo, siis 15,5 -25 amp, siis n. 3500- 5700 wattia. silloin ollaan yleensä aika hyvin turvassa tuon käynnistyvyyden suhteen.
Toki voi lähteä paljon pienemmälläkin käyntiin, mutta se selviää yleensä vasta kokeilemalla. (pienehkö 230v/1kW lähtee joillakin 2 kw jatkuvatehoisilla käyntiin, ja jos ei aina lähde, niin laskee säiliön tyhjäksi ja yrittää sitten uudelleen)
-> invertterit on yleensä paljon huonompia saamaan käyntiin noita koneita, kuin agrekaatit.
Mulla on -70 luvulta, olikohan 1000 VA brigsin koneella oleva agrekaatti, ja sillä lähtee 1 kw koneella oleva kompura käyntiin, kun tankki on tyhjä.
ja käy ainakin 15 min. Agrekaatti painaa yli 40 kg, josta generaattori varmaan yli puolet.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.02.2019, 21:48
Satakunta Satakunta ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.01.19
Sijainti: Satakunta
Viestit: 31
Perusasetus

Jääkaappi vaatii usein sen 10 kertaisen käynnistys virran.
Suosiolla waeco. Halvempi lyhyessä juoksussa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.02.2019, 23:02
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.708
Perusasetus

Nyt suunnitelmissa oleva invertteri tulossa kuorma-autoon, taitaa olla kaksi 170a akkua mikäli oikein muistan. Siis 24v systeemi, kaapelointi varmasti riittävä kun kaapissa on vinssi johon akuilta tuodaan virtaa. 12v järjestelmässä käytin 95mm2 kaapelia vinsseille, tässä taitaa olla 70mm2 ja vedot keveitä offiin verraten. On laskurilla laskettu jotta häviöt minimissä. Käytännössä kone pyörii lähes aina kun invertteri tyrkyttää virtaa jääkaapille

Hyllyssä vielä offi suzukissa ollut 12v 1000/2000w invertteri, sillä ajettiin 900w sähköpulttimopoa, pientä valovirta kompuraa, ja 800w pikkurälläkkä pyöri myös ihan ok. Akkuna oli yksi normi kokoinen keltainen optima. Näihin kokemuksiin pohjautuen uskoisin että tavallinen jääkappi toimii varmasti, mutta tämäpä selviää aikanaan kun kokeilee.

Tai sit mennään vahnaan malliin että jääkaappi päällä lähtöön saakka ja ladataan siihen jäädytettyä vettä tms., näinkin homma toimii mutta toimiva vertteri toisi hiukan pelivaraa sähkön löytymiseen kohteessa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.02.2019, 00:34
Satakunta Satakunta ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.01.19
Sijainti: Satakunta
Viestit: 31
Perusasetus

Suht pitkälle olet miettinyt.
sen invertterin hinnalla vaihdat kaappiisi 12/24v kompressori koneiston. Waeco myy.

Moneen kertaan rekassa, veneessä ja vaunussa testattu tuo, ei invertteriä noihin. Usein halvan invertterin hyötysuhde jo metsässä huolella. Ja startti 220v kaapissa ei kaunista.

Ja kun aikanaan kyllästyy leikkiin, inverreristä ei saa latiakaan, kompura kaapista saa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.02.2019, 09:34
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.708
Perusasetus

Tämäkin asia alkaa pian kuulostaa omalta erilliseltä harrastukseltaan😀 hienoa kertoa että harrastan jääkaappeja ja niiden virittämistä, vaikken kylmälaitteista mitään ymmärräkkään. pikaisella haeskelulla kyllä löytyy erillisä kompurayksiköitä, halpoja niiden ei voi sanoa olevan. Tai sitten en osannut etsiä. Siihen kun vielä lisätään asennus/asennuttaminen ja asiaan käytetty aika niin ei kiitos. Järkevämpi olisi varmaan ostaa suoraan sellainen kompurakaappi, sellainen maksaa aikalailla kun täytyy olla ns. normi jääkaapin kokoinen.

Nyt kyllä täytyy kaivaa 12v vertteri hyllystä ja alkaa suorittaa kokeiluja että kuinka käy kun kuljetuskalustossa olevaa jääkaappia alkaa startata....
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 10.02.2019, 09:41
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.006
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Satakunta Näytä viesti
Suht pitkälle olet miettinyt.
sen invertterin hinnalla vaihdat kaappiisi 12/24v kompressori koneiston. Waeco myy.

Moneen kertaan rekassa, veneessä ja vaunussa testattu tuo, ei invertteriä noihin. Usein halvan invertterin hyötysuhde jo metsässä huolella. Ja startti 220v kaapissa ei kaunista.

Ja kun aikanaan kyllästyy leikkiin, inverreristä ei saa latiakaan, kompura kaapista saa.
Invertteristä ollut hintaansa nähden paljon iloa, mutta nälkä kasvanut syödessä. Seuraavaksi meinaan lähteä kotiin yrittämään prototyyppitason aurinkosähköjä ja hyödynnän alkuun sitä mitä hankin autoon. Lisää paneeleita ja autoon hankittuun Victron lataussäätimeen pääsee kiinni puhelimella, on helppo laskea paljonko systeemiä on tehostettava, jotta siihen voi laittaa kotona olevia härveleitä. Meinasin aloittaa lämminvesivaraajasta. Kiinnostava kokeilla myös pesukoneita ja kun ne ei uusinta mallia, ei pelota oliko invertterinä sähkö ihan parasta bestiä.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 10.02.2019, 09:34
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.006
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti Näytä viesti
Nyt suunnitelmissa oleva invertteri tulossa kuorma-autoon, taitaa olla kaksi 170a akkua mikäli oikein muistan. Siis 24v systeemi, kaapelointi varmasti riittävä kun kaapissa on vinssi johon akuilta tuodaan virtaa. 12v järjestelmässä käytin 95mm2 kaapelia vinsseille, tässä taitaa olla 70mm2 ja vedot keveitä offiin verraten. On laskurilla laskettu jotta häviöt minimissä. Käytännössä kone pyörii lähes aina kun invertteri tyrkyttää virtaa jääkaapille
.
Mielestäni lähtötilanne virran tuloon on niin hyvä, että voisit ajatella vielä järeämpääkin. Oma Genius Power 3000 watin 12 voltin invertteri on ollut toiminnaltaan häilyvä. Kolmella 100 ampeeritunnin akulla on toiminut hyvin Einhell 1500 watin kompressori. Joskus invertteri sammuu hämärästi puukkosahalla tai pienellä käsiporalla kun tulee tilanne, jossa nopeasti päälle ja pois.

Kuorma-autossa akkujen määrää helpompi suurentaa kuin pienemmässä. Olen asiaa ratkaissut sitä kautta myös, että kytkin aurinkopaneelin lataussäätimen ja kokeeksi pienen paneelin. Lataussäätimeen voi kytkeä halutessaan vaikka sähköpyörän akun ja kun lyijyakuilla täysi jännite, invertteri pelaa paremmin.

Kahdella 170 ampeeritunnin akulla ja 24 voltilla voisit kokeilla riittääkö se tarpeisiisi vai onko hivenen kehitettävä.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 16.02.2019, 21:57
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Meinaako mennä puurot ja vellit sekaisin?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti Näytä viesti
Tämäkin asia alkaa pian kuulostaa omalta erilliseltä harrastukseltaan�� hienoa kertoa että harrastan jääkaappeja ja niiden virittämistä, vaikken kylmälaitteista mitään ymmärräkkään. pikaisella haeskelulla kyllä löytyy erillisä kompurayksiköitä, halpoja niiden ei voi sanoa olevan. Tai sitten en osannut etsiä. Siihen kun vielä lisätään asennus/asennuttaminen ja asiaan käytetty aika niin ei kiitos. Järkevämpi olisi varmaan ostaa suoraan sellainen kompurakaappi, sellainen maksaa aikalailla kun täytyy olla ns. normi jääkaapin kokoinen.

Nyt kyllä täytyy kaivaa 12v vertteri hyllystä ja alkaa suorittaa kokeiluja että kuinka käy kun kuljetuskalustossa olevaa jääkaappia alkaa startata....
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Mielestäni lähtötilanne virran tuloon on niin hyvä, että voisit ajatella vielä järeämpääkin. Oma Genius Power 3000 watin 12 voltin invertteri on ollut toiminnaltaan häilyvä. Kolmella 100 ampeeritunnin akulla on toiminut hyvin Einhell 1500 watin kompressori. Joskus invertteri sammuu hämärästi puukkosahalla tai pienellä käsiporalla kun tulee tilanne, jossa nopeasti päälle ja pois.

Kuorma-autossa akkujen määrää helpompi suurentaa kuin pienemmässä. Olen asiaa ratkaissut sitä kautta myös, että kytkin aurinkopaneelin lataussäätimen ja kokeeksi pienen paneelin. Lataussäätimeen voi kytkeä halutessaan vaikka sähköpyörän akun ja kun lyijyakuilla täysi jännite, invertteri pelaa paremmin.

Kahdella 170 ampeeritunnin akulla ja 24 voltilla voisit kokeilla riittääkö se tarpeisiisi vai onko hivenen kehitettävä.
Siis tuo jääkaapin käynnistäminen tekee kuormituspiikin noin sekunniksi? Ja muuten kulutus on kohtuullinen.
Tuon piikin takia invertterin täytyy olla kohtuu iso nimellisteholtaan, ja kaapelointi kohtuu järeä

Kohtuullisen pienestä (täydestä) akustakin saa tuon sekunnin-pari virtaa ulos. (minusta 24v/170Ah on jo iso akusto, jos puhutaan 2000/4000 watin invertteristä, ja normi jääkaapista, mitä käytetään yleensä silloin kun moottori lataa akkuja)

Jos taasen haluat esim. pohjoisessa olevalle mökille varashälyttimen, joka vaatii 5 wattia 230v sähköä, ja 100w invertteri riittää, niin 24v/170Ah akusto on todella pieni, jos sähkön syöttö on normaalin aurinkopaneelin varassa...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ebay.de Arska-tehtaalta Linkit 0 04.12.2012 21:31
ebay iikkoo Chit-Chat 3 11.05.2010 19:30
Ha Ha Ebay Baileigh Inc Chit-Chat 4 15.01.2010 22:02
Ebay??? Rompe1 Chit-Chat 16 31.10.2009 16:48
taas saa uusia Lada Nivoja kaupasta -MaTTi- Tekniikka & Jutustelu 1 11.08.2007 14:57


Sivu luotu: 19:17 (GMT +2).