![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Vanhuksien perintönä olen himassa käyttänyt tälläistä ![]() Tuo laitos on varmaan yli 15v vanha. Himassa se toimii hyvin pihan aurauksessa. Tosin jos on loskaa niin tuolla tee yhtään mitään. Ainut, että toi laitos on kokonaan muovia. Sitä pitää itse työntää kun se ei ole vetäviä renkaita. Ja kun se on muovia niin perjantaina selvisi, että tuon lingon alla on ohjuri, minkä sillä on todella ohutta peltiä. Joka on sitten useasta kohtaa mennyt aikojen saatossa poikki. Minkä myötä koko alaosa tuosta laitoksesta pääsee liikkumaan ja minkä myötä se on rikkonut muovit tuon lingon sisältä. Mitään varaosia ei ole saatavilla. Nyt sen laitoksen korvasi tämän kaltainen Husqvarna. ![]() Saattaa olla jopa samaa mallia? Ainut, että toi on vuosia seissyt mökillä, missä auraus on hoidettu autolla tai mönkijällä. Joten tuolle ei ole ollut mitään tarvetta. Liekö polttoaineetkin jotain 5-6v vanhoja. Eikä se kovin hyvää tee. Se ei nimittäin tahdo pysyä käynnissä sitten millään. Kaasarikin puhdistettiin ja ei vaan toimi kunnolla. Se pysyy käynnissä. Karmeeta paukkumista välillä. Välillä pitää olla ryyppyä ja välillä ei. Tosi kumma. Mut varmaan vaatii uuden kaasarin toimiakseen kunnolla. Tuossa on vaan kaikenmoisia säätöjä ihan helvetisti enemmän kuin Stigassa. Lisäksi tuossa on kahvanlämmittäjät ja ne vetävät renkaat. Kokoakin on enemmän kuin tuossa Stigassa. Stiga on kyllä ollut hyvä. Se on pieni laitos ja hoitaa sen minkä tarvii. Yhdellä tankillisella mennyt yleensä koko talvi. Kummasakin on muuten tuollainen sähköstartti. Enkä kummassakaan ole ikinä sitä käyttänyt. Se on ihan turhake. Tuo Stiga on lähtenyt aina käyntiin ensimmäisellä vedolla. Vaikka se on seissyt puolet vuodesta varastossa. Tuota Husqvarnaa sai pari kertaa vetää käyntiin, mut kyllä se aina käyntiin lähti. Typerää vetää jotain sähköjohtoa siihen viereen, jotta laitteen saa käyntiin. Jätetään se sähköjohto sinne varastoon ja vetää tuon laitteen narulla käyntiin.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Olen tehnyt verstaan lumityöt viimeiset 25 vuotta MTD 826 lumilingolla. 8 tarkoittaa hevosvoimia, 26 leveyttä tuumina. Moottori on Tecumseh, valurauta sylinteriputkella, muistaakseni 318 cc.
Ostin lingon 90-luvun alkupuolella vähän käytetynä veljeni appiukolla. Hänellä alkoi kerran ottamaan sydämestä, kun repi lingon käymään ja alkoi ajamaan lunta. Myi sitten lingon minulle, ilmeisesti muijansa painostuksesta, ja sopi että naapuri tekee korvausta vastaan traktorin perälevyllä lumityöt pihasta. Minä maksoin tuosta 1500 markkaa, uutena taisi olla yli kymppitonnin kone. Moottorin käyntiin repiminen ei ole ottanut minua sydämeen, mutta aivoon on. Purin narustarin pian pois, ja nykyään käynnistän sen 700 watin Bosch porakoneella. Istukkaan sopiva hylsy, taisi olla 24 mm, ja kampiakselin päästä pyörittäen käyntiin. Samalla kaasu ja ryyppy 3/4 osaa päälle, ja painallus ryyppy tutista. Porakone on parempi olla 2 vaihteella, muuten porakoneesta menee istukkapultti poikki ja/tai moottorin vauhtipyörän mutteri aukeaa. Molempia on joskus sattunut. Ohessa huono kännykkäkuva vuosien takaa. Toissapäivänä linkosin verstaan pihasta 20 cm pakkaslunta pois. Oli hyvä keli, -15, ja ei tuullut yhtään. Tuulella saa helposti lumipesun. Verstaan piha on hyvä lingottava, kun pääsee heittämään molemmin puolin. Jos tuulee pellolta, niin sitten heitetään vaan toiseen suuntaan. Lumityö ovat silloin hitaampaa ja hankalampaa, kun pitää torvea kääntää koko ajan, ja varoa ettei heitä lunta naapurin pihaan saakka. Ei siitä välttämättä ilahdu? Edellinen linkoaminen oli yhtä tuskaa. Moottori haisi rikkaalle, mutta välillä taas ampui laihuuttaan putkeen, ja meinasi sammua tämän tästä. Ja pari kertaa sammuihin, sitten vaan piti työtää koko satakiloinen roska starttimoottorin ulottuville. Nyt perjantaina otin Snow Thrower Manual-kirjan esiin, ja säädin kaasarin perus asetuksiin. Tyhjäkäynti seosruuvi oli liian kiinni, ja tehopuolen ruuvi liian auki. Säädön jälkeen toimi hyvin, ei hajua ja voimaa oli. Vähän käänsin sopparuuvia vielä aukipäin työn edetessä. Pienkone bensaa ajattelin ostaa 20 litran kannun kokeeksi, sitä myydän viereisen kaupungin asemalla letkusta. Olen katsellut ebaystä tuohon sähköstarttia. 110V malleja löytyy helpsti, 220V vähän huonommin. Muistaakseni 50-70 euroa maksaisi kuluineen. Toistaiseksi olen tyytynyt porakone starttiin. 12V startti vaatii jo enempi askartelua ollaakseen kätevä. Pyörävetoinen ketjuilla tempoilee jonkin verran. Teloilla olevaa en ole kokeillut, mutta on varmasti rauhallisempi. Olen muutaman kerran lingonnut kotitalon pihaakin, mutta vaikeata se on. Ei pääse heittämään lunta oikein mihinkää, kun on rakennuksia ja tie. Lingon vetohihna on kulutusosa. Joskus ostin, muistaakseni SGN Niemiseltä, joka oli ilmeisesti näiden maahantuoija, uuden vetohihnan. Oli pirun kallis, 250-300 markkaa, kevlar vahvistettu hi-tech remmi. Vit..., siis harmitus oli valtaisa kun kallis remmi oli suikaleina parin-kolmen vuoden jälkeen. Sen jälkeen olen käyttänyt tavallista 13 mm hihnaa, joka on kokeilemalla haettu sopivan pituiseksi. Remmi kuuluisi olla 1/2 tuumaa leveä ja terävällä profiililla. 13 mm kiljuu muutaman minuutin, sitten kuluu sopivaksi. Ja kestää jostain syyntä pidempään kuin se kevlar-hihna...!!! Pyörävedon remmin olen tainnut kerran vaihtaa, ja lingon remmin siis 4-5 kertaa. Hinhapyöriä on haljennut, peltiä kun ovat, mutta hitsaamalla saa ne kuntoon. Yhtenä talvena tein mönkijän lumilevyllä samassa pihassa lumityöt. Sillä homma kesti kaksi-kolme kertaa pidempään kuin lumilingolla. Penkat nousivat korkeaksi, lingolla sitä ongelmaa ei ole. Lingolla tekee tuon pihan noin puolessa tunnissa. Perjantaina kesti 45 min, mutta välillä kävin sisällä laittamassa puita pesään, ja ajoin muutenkin vähän tavallista laajemmalta alueelta.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! Viimeksi muokannut sisua45 : 20.01.2019 11:49 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Jos on ahdas ja sokkeloinen piha niin pyörillä, kevyempi käännellä ympäri.
Jos on suora pihatie niin teloilla, tosi raskas käännellä ympäri mutta kulkee missä vain. Ja jos jos tarvitsee kattoja tyhjennellä niin telavetoinen onkin sitten ainoa vaihtoehto. Pyörillä varustettu käy helposti "telkkimään" eli loikkimaan jos ei asfalttia myöten puhdista lumia pois, tätä joutuu useasti myös hartiavoimin painattamaan johonkin ilmansuuntaan. Heittotorven "joystick" ohjaukselle antaisin myös arvoa, itsellä pyöritettävä kampi ja eri tikusta säädettävä torvenpää ja meinaa kyllä kädet loppua kesken. ![]() 240V sähköstartti jaksaa pyörittää koneen kyllä käyntiin, mutta on 11 heppainen Loncin yleensä lähtenyt narustakin vetämällä käyntiin. Sisällehän se linko olisi hyvä saada sulamaan lumitöiden jälkeen, ainakin noissa halpislingoissa menee vaijerit jäähän jos jättää ulos ilman sulatusta/kuivausta. Ja sitten, VARAOSIEN SAATAVUUS, MYÖS JATKOSSA. Tässä kun on kolme viikkoa etsinyt sopivia kiilahihnoja linkoon niin on tuollainenkin tullut mieleen. Sopivat hihnat saisi seuraavaksi maaliskuussa IKH:lta, joten laitoin pidemmät ja muokkasin hihnankiristintä. P.S. normaalit laturin/tuulettimen kiilahihnat sitten ei kestä noissa lingoissa, tarvitsee olla molemmin puolin kevlar vahvistetut hihnat. Viimeksi muokannut Repro : 21.01.2019 09:34 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Mulla on nykyään juurikin tavallinen 13 millin tuulettajanhihna, ja hyvin kestää. Muistaakseni sellaisen tehonvälitys kyky on just 8 hv, mitä tuo moottori antaa. Töissä oli joskus ongelmia, kun puimurin helevetin iso tuuletin otti 30 hv, niin kaksi 13 mm remmiä ei kestänyt. Lääkkeeksi siihen tuli 12 urainen moniurahihna.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Ongelmaksi tuli ainakin itsellä luistaminen kun itse linko ei pyöri -> hihna palaa.
Sekä kiristin, normi hihna ei tuntunut kestävän selkäpuolen kiristystä. 13 mm hihnat tuplana kesti ehkä 2-3 käyttökertaa. Toki jos hihnat asentaa siten että linko pyörii koko ajan ei ongelmaa luulisi olevan. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Kertokaas kokeneemmat kun tulee suoja ilma ja on autolla ja kävellen tampattua pehmennyttä lunta, voiko noilla lingota sen pois?
Sellainen olisi monelle mielestäni hyvä apu, itsellekin. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä se tampattukin lumi lentää, jos kitaan menee, mutta linko tahtoo nousta sen tampatun lumen päälle. Riippuu tietysti, onko alareuna säädetty kuinka "ottavaksi". Ite olen säätänyt, ettei raavi ihan pohjia myöten. Ei tarvitse syksyllä sulan maan aikana lingota hiekkaa ja multaa.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Taikka mahtaa, jos kahvoista nostaa ilmaan ja työntää itse eteenpäin kuin lumikolaa jolloin lingon ala"huuli" leikkaa minkä leikkaa, mutta melko raskasta on se ![]() |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Itse lingolla tuli myös kokeiltua lumen aurausta kun sitä tuossa eräs päivä aika huolella tuli. Huomaa kyllä hyvin eron Stigan ja tuon Husqvarnan välillä. Stiga jaksoi viskaa lunta siihen muutaman metrin päähän vaikka oli kuin pakkaslunta. Toi husqvarna heitti lumet varmaan reilu 10m päähän. Eikä se ryytynyt vaikka kasasin melkoisen lumikasan suoraan sen eteen ja jyräsin siitä läpi. Kahvan lämmittäjät oli ihan jeez. Tuota sähköstarttia en kyllä edelleenkään ole kaivannut. Se on ihan typerä keksintö. Miksi sinne alkaisi viritteleen jotain sähköjohtoa erikseen? Joka pitäisi sitten tietenkin kerää pois. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Ultraäänipesurivinkki, jota en heti itse hiffannut, niin sinne voi laittaa lasipurkin veteen, jonka sisälle jotain vaikka liuotinta, ei tule koko pesuri likaiseksi, käyttänyt mm. asetonia, pitää tietysti turvallisuus ja tuuletus huomioida.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Eurotrial 2019 Suomi (9-11.8.2019) | sirP | Tapahtumat | 76 | 17.08.2019 18:20 |
Ra-Sa-Vil Juhannus Trial 15-16.6.2019 | sirP | Tapahtumat | 41 | 30.06.2019 12:17 |
OFFROAD KILPAILUKALENTERI 2019 | Byrocrat | Tapahtumat | 6 | 06.06.2019 20:28 |
Whatever Off-road kausi 2019 | Juuti | Chit-Chat | 0 | 05.12.2018 11:33 |
tela/pyörä lumilingot | Killer-Wo | Chit-Chat | 5 | 15.01.2008 23:14 |