Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.12.2018, 18:52
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Yritetäämpä uudelleen.


Tuossa tuo kuva b30 sytytysjärjestyksestä.

https://www.autozone.com/repairguide...00c15280063f28

Tarkista virranjakajan kannesta että on varmasti oikein. siis kun kierrät nuolen suuntaan niin 1. pytyn tulpanjohdon jälkeen tulee 5. ja sitten 3. 6. 2. ja 4

Muista aina pyörittää siihen suuntaan, mitä moottori pyörii käydessään.
(homma ei hirmu tarkka, voit pyöräyttää reilusti "takasinpäin" jos menee pahasti yläkuolokohdan yli, ja sitten pyörittää oikeaan suuntaan niin että mäntä on suurin piirtein yläkuolokohdassa.)

Ja mitä katsoin tuolta netistä, niin näyttää että edestäpäin katsottuna ensimmäinen venttiili on imu sitten pako. ja vuorotellen imu-pako kaikissa 6 pytyssä.
imuventtiili imusarjan kohdalla.

Ja putsaa sytytystulppien ympäristöt kunnolla, ja tulpat pois.

Sitten kopeloi esim. muovisella tikulla tulpanreijästä milloin 1. pytyn mäntä alkaa tulla lähelle yläkuolokohtaa, esim. senttiä vaille:
silloin joko 1. pytyssä tai 6 pytyssä on joku venttiili auki.
JA sen pytyn venttiileitä ei säädetä, missä venttiili auki (venttiilissä ei välystä) vaan pyöritetään yläkuolokohtaan ja säädetään sen toisen sylinterin venttiilit.

kun olet saanut säädettyä joko 1. tai 6. sylinterin, niin pyöritä kampiakselia tasan kierros, niin tuo toinen noista 1 tai 6 sylinteristä on säätökohdassa.
-> 1 ja 6 säädetty.

sama homma 2. ja 5 pytylle.

ja vielä 3 ja 4 pytylle.

Jos silmällä on hankala erottaa venttiilin nousua, joka vois olla 5-7mm, niin jotain on pahasti vialla.

Näillä ohjeilla olen säätänyt kaikki ne moottorit, mihin ei ole ollut tarkempaa säätöohjetta. jos on hydrauliset nostimet, niin homma pikkasen vaikeutuu... B30 niitä ei ole.

Ja jos on todellinen guru, niin 12v venttiilin säätö voi onnistua 2? vai kolmessa? kampiakselin asennossa? en suosittele aloittelijalle.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.12.2018, 23:54
Heering80:n Avatar
Heering80 Heering80 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 28.12.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 437
Perusasetus

Suurkiitos kaikille tänne kommentoineille! Sain nyt homman tehtyä, ja ilmeisesti aika turhan päiten. Välykset oli melkolailla jiirissä. Tulipa harjoiteltua tuokin homma.

Mistäköhän voisi johtua semmoinen voimattomuus ja heikohko käynnistyminen kylmällä koneella? Kun oli noita muutaman pakkasasteen lämpöjä, niin piti sahata melko pitkään että käynnistyi. En oikeastaan muista vastaavaa aiemmilta vuosilta, mutta voi olla että muistikin pettää. Valoista lähtiessä meinaa väkisin stumpata kytkintä nostaessa. Tyhjäkäyntiä käy kyllä nätisti. Lähdenkö seuraavaksi tutkimaan bensalinjoja?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.12.2018, 08:17
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Onko kärjellinen sytytys?
Niitä säädelly? Missäs kunnossa kansi/pyörijä.
Puristukset kannattas tarkistaa myös.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 04.12.2018, 09:39
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Yksi mikä mulla aiheutti vähä huonoa käynnistyvyyttä oli virranjakajan pohjassa oleva ennakonsäätimen "maadoitusjohto" joka tuli rungosta siihen sisällä olevaan pyörivään osaan, johon kärjet pultataan kiinni. Se ei oikein johtanut kunnolla sähköä ja kerran se tais metsäreissulla katketakkin.
Volvossa ryyppyä on talvella vähä turha heittää pois kokonaan, ennenku moottori on käyntilämmössä, muuten aika voimaton, meinaa stumpata heti kun nostaa kytkintä.
Ja pakkasilla oli vähä pitkä tosiaan se vieteri, käynnistys pätkissä ja reilusti kaasua välissä pumppaillen, sitten starttaus poljin ylös nostettuna.
Sytytyksen ennakko piti etsiä ihan korvakuulolta, ajotuslampulla kun katto sinne 8° korville, niin väännättäessä tahtoi nakuttaa aika reilusti 98 bensallakin.

Viimeksi muokannut Viipo : 04.12.2018 09:41
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.12.2018, 11:28
Heering80:n Avatar
Heering80 Heering80 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 28.12.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 437
Perusasetus

Juu kärjellinen on, ja eilen koitin sitäkin säädellä. Virranjakajasta lähtevistä johdoista ainakin se yksi puolaan menevä (musta) johto on aika taittuneen oloinen, ja mietin että vaikuttaisikohan sen vaihto asiaan.
Mutta jos se on moottorin normaalia luonnetta, että ryypyttää pitää reippaasti käyntilämpöihin, niin eihän mulla sitten ehkä ole ongelmaa
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 06.12.2018, 20:45
Ranee:n Avatar
Ranee Ranee ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.09.07
Sijainti: Seinäjoki
Viestit: 1.049
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ja jos on todellinen guru, niin 12v venttiilin säätö voi onnistua 2? vai kolmessa? kampiakselin asennossa? en suosittele aloittelijalle.
Onnistuu kahdella kampiakselin asennolla säätö kutosessa, mutta ei toimi kaikissa moottoreissa koska nokalla on voitu hoitaa mm egr tyyppinen toiminto jolloin pitää säätääkkin pytty kerrallaan.

Joten katselkaa niitä ohjeita tai kysykää niitä vinkkejä kokeneemmilta jos askarruttaa.
__________________
Joop
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 08.12.2018, 07:28
AVRO:n Avatar
AVRO AVRO ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.08.03
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 3.565
Perusasetus

Ne kaasarit kans työn alle jos niille ei ole tehty mitään. Tein aikoinaan mun Volvoon kunnon pesun ja perusosien vaihdon niin muuttu käynti ihan toisenlaiseksi. Strömbereissä voi olla kalvot puhki ja se tuottaa noissa ongelmia, ja ihan se öljymäärä mustan korkin alta kannattaa katsoa myöskin. Siellä kuuluu olla automaattiöljyä.
Öljymäärä ei vaikuttane käynnistyvyyteen mutta stumppailuun kyllä.
Nuohan ovat varsin simppelit kaasarit, ja ihan ok muutenkin kunhan on perusasiat kunnossa.

Tosta tulee ihan kiva moottori kun laittaa ne kaasarit kuntoon ja vaihtaa kärjettömän sytkän, se orkkiskin toimii mutta huolettomampaa on huristella ilman kärkiä.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG.
RRC 3,9SE -90. Valkoinen.
Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa
Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto"
Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu"
Range Rover P38A -95, purkuraato
Volvo C303, muutti pois.

Viimeksi muokannut AVRO : 08.12.2018 07:31
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan volvon Te€mu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 04.11.2015 10:43
Myyty volvon porttaalit+uudet 35" fedima sirocot volvon vanteilla Maajussi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 12 21.06.2013 13:26
Television katsominen lyhentää elinikää VonLeka Chit-Chat 1 14.01.2010 17:52
volvon porttaalit jälli Tekniikka & Jutustelu 7 18.08.2008 13:06
O: volvon portaaliakselit seff O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 09.02.2008 15:00


Sivu luotu: 19:38 (GMT +2).