![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Kokemuksia omista piha/lato maalauksistaEnsimmäinen on paineilma: Me maalattiin aikanaan noilla halvoilla yksisylinterisillä markettikompuroilla, siis kaksi kompuraa teki paineilmaa ruiskulle. tuli vettä, vaikka halpis eroitin letkussa. Sitten toinen noista hajosi, ja siitä tehtiin välitankki ja paineenalennin letkuun, sen tankkiin molemmilta (uudesta ja vanhasta) kompuroilta suoraan tankkipaine n. 10m letkuja pitkin. Letkut oli upotettu saaviin kylmään veteen. siihen loppui vedentulo ruiskusta. Toinen, yllättävän töisevä homma oli oppia käyttämään/säätämään ruiskua: -> kannattaa opetella vaikka vesiohenteisella latexilla, mitä tarkoittaa sivuilman ja maalimäärän säätö yms, unohtamatta ilmanpaineen vaikutusta. -> jos halpis ruiskulla päästää maalia keskelle maalattavaa osaa, niin monesti sylkäisee pienen pisaran.... siis jos mahdollista, niin painetaan liipasinta niin syvälle, ennen kuin tullaan maalattavalle alueelle, että maali alkaa virrata kunnolla. (paremmissa ruiskuissa tätä ongelmaa ei ole?) Ja jos joutuu maalaamaan kylmässä, niin kannattaa tutkia/kysellä, mitä eri ohenteen vaikuttaa. p.s varaa hyvää ohennetta senverran reilusti, että saat pestyä ruiskun puhtaaksi. (kerrasta pilalla, jos halvempi liotin ei puhdistakkaan) p.s mulla yläsäiliöruiskussa yleensä 1,4 suutin; jos lämpimässä pitää maalata isompia osia, kuten esim. bj:n katto, niin tuntuu että 1,8 ei ole yhtään liian iso.
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Eli heti alkuun opetella sellainen juttu että ilma pitää virrata kokoajan ja liipaisimella säädetään vaan maalin tulo. (vaatii kompuralta tuottoa) Sivuilmasäädöllä säädetään maalisumun, eli viuhkan korkeus. Sivuilma jos on kiinni niin ruiskusta lähtee aika pienihalkaisijainen "piste" sitä maalia, se taas valuun tosi herkästi, käytännössä heti. Perussäätö viuhkalle olisi vaikka sellainen että viuhkan korkeus sopivalta maalausetäisyydeltä olisi ~20-25cm, noin. Tavisväreillä ei niin justiin vaikka olisi pienempikin ~15cm. Metalliväreillä metallihileen asettumiseen tuolla on suuri vaikutus. Tulee komea raitaefekti jos vetää liian läheltä/liian matalalla viuhkalla metalliväriä ![]() Maalisäädöllä rajataan vaan maalimäärä joka tulee ruiskun läpi kun liipaisin on pohjassa. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Mikäs se olis sopiva maalausetäisyys näille kamoille (epoksi ja uretaanimaali)?
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Varmaan lähellä sen 15-20 cm mutta ei kannata liikaa keskittyä siihen etäisyyteen, vaan rennosti siirtää kättä eestaas.
Tärkeetä on pohjamaalin vedossa että vetää märän pinnan, ettei pinta "korppuunnu" |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Ja ruiskua liikuttaessa käännökset kappaleen ulkopuolella tai löysää liipasinta senverran että käänöksessä tulee pelkkää ilmaa.Jos liipasin kokoajan pohjassa käänöksiin tulee herkästi valuma.Meneekö ohjeet jo liian itsestään selvyyksien puolelle
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Eipä haittaa vaikka toi nyt lienee selvää kaikille spreillä maalanneillekin.
Mites muuten pysyy epoksi gelcoatin päällä, tartteeko jonku muun tartunnan? Etuloksut on nääs kusilaitua. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Mä päädyin epoksipohjaan just siks, kun kohteessa oli, paljasta peltiä, kitattua, kuitua ja vanhaa maalia
Ja vinkkinä otin itelle taannoin myös, että KAIKKI alkydikilikalit roskiin, pelkkiä acrylimaaleja enää täst eteenpäin
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Vois olla parempi joku hiontaväri lasikuidulle,lasikuidun ongelmana on myös huokoisuus joka saa pinnan näyttämään kuin olis tupajumi syöny reikiä. Sitä varten on semmosta hieronta kittiä joka hinkataan pintaan huokosten piilottamiseksi. Joskus epoksiaki vedetty kuidulle ja pysyy kyllä.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Aloittelijan kysymyksiä dana peristä | Tonijii | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 14.01.2017 02:15 |
offroad suunnistus aloittelijan kysymyksiä | tomcat | Tekniikka & Jutustelu | 37 | 23.04.2012 07:34 |
Auton maalaus | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 28.07.2009 18:01 | |
auton maalaus | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 26.01.2005 12:46 | |
Aloittelijan kysymyksiä... | Lazze | Vuosimallit 1968-1982 | 3 | 09.05.2003 11:25 |