Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.11.2018, 10:04
o_j o_j ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.03.17
Sijainti: Loimaa
Viestit: 71
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HiluxMan Näytä viesti
No tuota olen juuri miettinyt, että toimiiko nuo muutaman kympin sähköpumput. Ilmeisesti siis toimii. Mutta niissäkin varmaan eroja.

Ei siis mitään hinkua ostaa kallista jos halvemmalla pääsee.
Toimii ne kahdenkympin sähköpumput jos ainoa toimivuuden kriteeri on öljyn siirtäminen. Letkut mulla olevassa sähköpumpussa on ihan paskat ja auton arvo alenee yhden öljynvaihdon verran siinä ajassa mitä sillä viiden litran pumppaaminen kestää.

Tuollainen paineilmatoiminen on ihan eri vehje käyttömukavuuden kannalta, mutta siihenkin suhtautuisin aavistuksen varauksella. Mun kokemuksen mukaan n. joka kolmannesta autosta ei imemällä saa öljyjä riittävässä määrin pois, eli sinne jää 1-2 litraa johonkin öljypohjan onkaloon.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.11.2018, 10:48
HiluxMan:n Avatar
HiluxMan HiluxMan ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 926
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja o_j Näytä viesti
Toimii ne kahdenkympin sähköpumput jos ainoa toimivuuden kriteeri on öljyn siirtäminen. Letkut mulla olevassa sähköpumpussa on ihan paskat ja auton arvo alenee yhden öljynvaihdon verran siinä ajassa mitä sillä viiden litran pumppaaminen kestää.

Tuollainen paineilmatoiminen on ihan eri vehje käyttömukavuuden kannalta, mutta siihenkin suhtautuisin aavistuksen varauksella. Mun kokemuksen mukaan n. joka kolmannesta autosta ei imemällä saa öljyjä riittävässä määrin pois, eli sinne jää 1-2 litraa johonkin öljypohjan onkaloon.
Kyllähän toimivuuden kriteereihin tietysti kuuluu sekin, että ne öljyt saa säällisessä ajassa ulos. Sitä en tosiaan tiedä miten ne vaikkapa tuosta Cruiserin 3.4 litran koneesta saa letkulla ulos vai saako. Lähdenkin mittaamaan minkäkokoinen letku/putki tuohon öljytikun reikään ylipäätään menee.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.11.2018, 14:38
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.072
Perusasetus

Laita vaan joku tommonen linkittämäsi hana ja sille sit letku sopivalle hollille.


Viimeksi muokannut -MaTTi- : 24.11.2018 14:42
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.11.2018, 16:06
HiluxMan:n Avatar
HiluxMan HiluxMan ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 926
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Laita vaan joku tommonen linkittämäsi hana ja sille sit letku sopivalle hollille.

Juu päivällä laitoin tuommoisen Fumoton tilaukseen.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.11.2018, 15:17
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.947
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja o_j Näytä viesti
Mun kokemuksen mukaan n. joka kolmannesta autosta ei imemällä saa öljyjä riittävässä määrin pois, eli sinne jää 1-2 litraa johonkin öljypohjan onkaloon.
Yks tyyppi kerto vaihdattaneensa öljyt Vitoon ja kotiin kun pääsi ja kattoi tikusta niin oli jo mustat öljyt. Soitto liikkeeseen niin kertoivat imeneensä öljyt, mutta sinne oli kyllä jäänyt tahattomasti tai tahallaan paljon vanhaa öljyä. Sen jälkeen vaihtoivat sitten uudestaan kaikki öljyt propun kautta kun siitä oli maksettukin.

Loppujen lopuks jos miettii miten letku asettuu öljypohjaan kun sitä tikun reiästä sinne työntää, niin eihän siinä ole mitään toivoa saada kaikkea nestettä pois paskasta puhumattakaan, on sitten letku kohtisuorassa tai vähän lappeellaan.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.11.2018, 15:32
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Loppujen lopuks jos miettii miten letku asettuu öljypohjaan kun sitä tikun reiästä sinne työntää, niin eihän siinä ole mitään toivoa saada kaikkea nestettä pois paskasta puhumattakaan, on sitten letku kohtisuorassa tai vähän lappeellaan.
Tuo on varmaan konekohtaista, mutta ainaki vanhoissa mersuissa mitä olen purkanu, öljytikun suojaputki menee ihan pohjaan asti. Jopa niin pohjaan, että jos on pienikin lommo öljypohjassa, niin se koskee putkeen. Kaikissa moottoreissahan ei edes ole proppua.
Ja noissa vanhoissa dieseleissä uusi öljy on mustaa samantien kun käyttää konetta käynnissä, vaihtotyylistä riippumatta.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 24.11.2018, 15:47
MetAxi MetAxi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 08.03.09
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 514
Perusasetus

Sattuneesta syystä Volkkareihin tullut öljyjä vaihdeltua enemmänkin, mutta myös muissa eco-suodattimellisissa autoissa näkyy suodatinmaljaan jäävän useampi desi mustaa öljyä.

Imuvaihtaja on ihan hyvä noiden desien poistoon, mutta muuten pohjapropun kautta. Ehdottomasti.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 25.11.2018, 17:32
fordson fordson ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 25.07.15
Sijainti: suomi
Viestit: 217
Perusasetus

Kannattaa ostaa semmoinen malli jossa on mittaasteikko imetylle öljylle. ei oo tänäpäivänä kalliita laitteita
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 24.11.2018, 18:00
4WD 4WD ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 06.09.04
Sijainti: Lounais-Suomi, Finland.
Viestit: 434
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti

Loppujen lopuks jos miettii miten letku asettuu öljypohjaan kun sitä tikun reiästä sinne työntää, niin eihän siinä ole mitään toivoa saada kaikkea nestettä pois paskasta puhumattakaan, on sitten letku kohtisuorassa tai vähän lappeellaan.
Vaihdoin juuri moottoriöljyt mitsubishin 3-pyttyiseen dieseliin(pikkukaivurissa) ja kokeilin ensikertaa öljyn imuvaihtajaa kun sellainen oli käytettävissä. Imin öljyt öljytikunreiästä ja kun oljyt olivat loppu niin pyörittelin vielä hetken imuletkua öljypohjaa vasten jotta kaikki öljyt tulisivat varmasti pois. Tämän jälkeen avasin pohjatulpan ja sieltä tuli korkeintaan 1/3 teelusikallista öljyä yhtenä lorauksena joten se öljy oli öljytulpan reiässä. Uskallan olettaa että ainakin tässä moottorissa öljyjen vaihtuvuusprosentti on suurempi imuvaihtajaa käyttämällä kuin valuttamalla oljyt pois pohjatropusta.

Paljon riippuu öljypohjan muotoilusta, esim seuraavia öljypohjia ei saane pohjatropunkautta tyhjiksi:

Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 24.11.2018, 19:31
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.947
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4WD Näytä viesti
Vaihdoin juuri moottoriöljyt mitsubishin 3-pyttyiseen dieseliin(pikkukaivurissa) ja kokeilin ensikertaa öljyn imuvaihtajaa kun sellainen oli käytettävissä. Imin öljyt öljytikunreiästä ja kun oljyt olivat loppu niin pyörittelin vielä hetken imuletkua öljypohjaa vasten jotta kaikki öljyt tulisivat varmasti pois. Tämän jälkeen avasin pohjatulpan ja sieltä tuli korkeintaan 1/3 teelusikallista öljyä yhtenä lorauksena joten se öljy oli öljytulpan reiässä. Uskallan olettaa että ainakin tässä moottorissa öljyjen vaihtuvuusprosentti on suurempi imuvaihtajaa käyttämällä kuin valuttamalla oljyt pois pohjatropusta.

Paljon riippuu öljypohjan muotoilusta, esim seuraavia öljypohjia ei saane pohjatropunkautta tyhjiksi:

Nuo voitaneen laskea suunnitteluvirheiksi jo...
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 24.11.2018, 22:42
petroman petroman ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.07.09
Sijainti: askola
Viestit: 1.322
Perusasetus

Oma mielipide on kyllä se, että ihan riittävän hyvin ne ölpät tulee tikun reiästä imeskelemällä.
Varsinkin, kun tulee imettyä öljyt pois ja muutamalla desillä uutta öljyä kaatamalla huuhdeltua koneen läpi. Ne kun vielä imuroi, niin enpä usko, että olis muuta kuin psykologinen merkitys valuttaako vaiko imee....
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 24.11.2018, 23:15
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Entisestä mersusta en ikinä avannut öljyproppua, aina imurilla. 12v/300tkm ja koppa mätäni pois, olisko jääny vanhaa öljyä ruostuttamaan
Jää kuulemma sakkaa pohjalle kun imemällä vaihdetaan, mutta antaa sen olla siellä pohjalla jos sitä jää. Jos ei ihan kaikki öljyt vaihdu, niin varmaan saman verran tai enempi vaikuttaa kun menee se vaihtoväli pitkäksi ja/tai ajetaan vajaalla öljymäärällä. Ja ihan vertailun vuoksi, kuinka suuri osa automaatin öljyistä vaihtuu normaalissa vaihdossa?
Motonetin paineilmatoiminen imuri itsellä, nyt alkanu vanhana vuotamaan paineilmaa jostain kahvan sisältä mutta jaksoi silti imutella öljyt.
__________________
Harbor Cruisers

Viimeksi muokannut baxxter : 24.11.2018 23:17
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 25.11.2018, 08:36
dodge3500 dodge3500 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.01.13
Sijainti: Lompolo
Viestit: 1.342
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Entisestä mersusta en ikinä avannut öljyproppua, aina imurilla. 12v/300tkm ja koppa mätäni pois, olisko jääny vanhaa öljyä ruostuttamaan
Jää kuulemma sakkaa pohjalle kun imemällä vaihdetaan, mutta antaa sen olla siellä pohjalla jos sitä jää. Jos ei ihan kaikki öljyt vaihdu, niin varmaan saman verran tai enempi vaikuttaa kun menee se vaihtoväli pitkäksi ja/tai ajetaan vajaalla öljymäärällä. Ja ihan vertailun vuoksi, kuinka suuri osa automaatin öljyistä vaihtuu normaalissa vaihdossa?
Motonetin paineilmatoiminen imuri itsellä, nyt alkanu vanhana vuotamaan paineilmaa jostain kahvan sisältä mutta jaksoi silti imutella öljyt.

Sehän riippuu mikä on normaali vaihto
Mä vaihdan aina huuhtelemalla
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 25.11.2018, 20:19
Samppahj:n Avatar
Samppahj Samppahj ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 06.10.15
Sijainti: Vähäkyrö
Viestit: 607
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Entisestä mersusta en ikinä avannut öljyproppua, aina imurilla. 12v/300tkm ja koppa mätäni pois, olisko jääny vanhaa öljyä ruostuttamaan
Jää kuulemma sakkaa pohjalle kun imemällä vaihdetaan, mutta antaa sen olla siellä pohjalla jos sitä jää. Jos ei ihan kaikki öljyt vaihdu, niin varmaan saman verran tai enempi vaikuttaa kun menee se vaihtoväli pitkäksi ja/tai ajetaan vajaalla öljymäärällä. Ja ihan vertailun vuoksi, kuinka suuri osa automaatin öljyistä vaihtuu normaalissa vaihdossa?
Motonetin paineilmatoiminen imuri itsellä, nyt alkanu vanhana vuotamaan paineilmaa jostain kahvan sisältä mutta jaksoi silti imutella öljyt.
Jos en väärin muista Käyttöautoajoiltani, nii Mersuihin vaihdetaan öljyt imemällä ihan merkkiliikkeessäkin.
__________________
SLCK #552

HJ60 -88
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Gr:ään öljyn jäähdytin? Kala92 Tekniikka & Jutustelu 6 06.10.2013 13:16
10W AW öljyn voi korvata ATF:llä Porvoon Hilma Tekniikka & Jutustelu 2 08.06.2012 21:24
Myyty öljyn jäähdytin AtteL O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 27.11.2009 18:46
Myydään Imulaite 25 l/min 0,9 kiloa(90%) tee vaikka imuvaihtaja MouhijärvenMies O/M/V Muut 5 18.05.2009 08:57
Öljyn laatuvaatimuksesta.. Vuosimallit 1984-1996 2 19.04.2003 20:47


Sivu luotu: 23:22 (GMT +2).