![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
![]() ![]()
__________________
FJ40 1967 -vaasansatama- BJ40 1976 -oldMama- BJ40 1977 -afrikantähti- BJ42 1981 -rosvo- BJ75 1987 -hillbilly- |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Sitä "uhrimetallia" sanotaan anodiksi, ja on aluksissa liki aina sinkkiä. Pelti ei toista peltiä suojele, vaikka ruostuisikin.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
BLACK
![]() BJ-perheeni uusin tulokas lyöty just'äsken leimalla! ei vikoja/puutteita...vain pelkkiä mieltäkuumoittamia ominaisuuksia! YESYESYES ![]() ![]() ![]() ![]() tsekatkaa jarrut ![]()
__________________
FJ40 1967 -vaasansatama- BJ40 1976 -oldMama- BJ40 1977 -afrikantähti- BJ42 1981 -rosvo- BJ75 1987 -hillbilly- |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mutta onneksi olkoon leimasta! |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Tsekattu: Käsijarru vajaatehoinen ja silti hyväksytty.
![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]()
kokeileppas kuinka isot renkaat saisit tuolla katsastus paikassa,laillisesti.
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Lainaus:
![]()
__________________
FJ40 1967 -vaasansatama- BJ40 1976 -oldMama- BJ40 1977 -afrikantähti- BJ42 1981 -rosvo- BJ75 1987 -hillbilly- |
#9
|
||||
|
||||
![]()
näissä lauantai-illan pikku
![]() ![]() muistin virkistykseksi pikainen kertaus keväämmältä: Lainaus:
![]() -epävirallisilla koeajolenkkeillä tuli ilmi että taka-akselissa oli roiskeöljyvoiteluun viittaavia ominaisuuksia...lyhyen koeajon jälkeen pohjapelti tuntui huleilevan öljystä...perän stefako siellä lie tullut tiensä päähän ![]() ![]() senjälkeenkun tinasin pätkän kuusiokoloavainta pultin päähän...alkoi avautumattomuuden syykin selvitä...kierrelukitetta oli survottu sisään säästelemättä ![]() kierreliimojen poissulkemisen jälkeen perä alkoi osoittaa purkautumisen merkkejä... vaikka keväisessä varustelukuvauksessa keulinkin lukkoakseleista niin totuus on vain puolet siitä...alunperin mustassapirulaisessa on toki ollut HJ61:n akselit edessä&takana...edessä on ehjä edelleenkin mutta vaiheikkaiden reittivalintojen tuloksena lukkotaka-akseli oli jossakin vaiheessa väistynyt leikistä teknisen silpoutumisen vuoksi...ja korvattu karvalakkimaisella HJ60-perusakselilla/perällä...vuotavaa stefaa ja löysällä olevaa vetolaipan lukkomutteria lukuunottamatta perä vaikutti käyttökuntoiselta... ...homma siis eteni takaisinkasaamiseen... [tähän väliin kaupallisia tiedotteita:: jos joku palstalainen sattuisi tietämään elävien kirjoissa olevan HJ61lukkotaka-akselin niin voisi viskata pillimehua privalla...löytöpalkkioksi luvataan muhkea tukku voimassaolevaa ![]() ...taka-akselin stefajumpan jälkeen homma eteni jarrujen pariin...sisään survottiin kaikki uudet hilppeet... ...hitsaamiseltakaan ei säästytty...kuskinpuolen jousipakkakorvakkoa kursittiin kasaan kuvasarjan todentamalla tavalla... ...SOA:sta on ainakin se etu että peräöljyjen täyttöön ei tarvita mitään rasvamonttuja/mullistavia peräöljyjen täyttölaitteita...pelkkä tasamaa sekä nokkakannu riittää... asentajaystävällistä eikö totta ![]() ...keskikonsolina toiminut muovipussi vaikutti turhan ![]() ![]() ...viimeisimpänä toimenpiteenä mustapirulainen varusteltiin OldMaman rengassarjalla ennen konttorille tarjoamista... Lainaus:
![]()
__________________
FJ40 1967 -vaasansatama- BJ40 1976 -oldMama- BJ40 1977 -afrikantähti- BJ42 1981 -rosvo- BJ75 1987 -hillbilly- |
#10
|
||||
|
||||
![]() Ei hienohelmoille....
Ohjaamo on karun ergonominen....
![]() -On ollut hienoa seurata, hyvät kuvat ja tarina, jatkoa odotellen.... ![]()
__________________
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti. ![]() Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95. Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66 Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98 MYYTÄVÄNÄ: https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912 |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Autotonta aikaa kerkesi kulua puolisen vuotta, kunnes tuttavani Talbot Horizontin yksi kiertokangista oli päättänyt tulla katselemaan ulkoilmaa. Kyseisten kankien pinnapultit olivat mitoitettu niin, että niiden viruminen noin 200Mm (tkm) kohdalla oli riittävää mutterien auki kiertymiselle. Tästä syystä monessa muussakin Talbotissa kanget pilkistivät blokin kyljestä noilla kilometreillä.Yhtä kaikki, tämän ominaisuuden ansiosta omistukseeni tuli elämäni toinen auto. Talbot Horizont 1.3l bensakoneella! Kauppahinta oli 250mk.Tämä oli siis sitä aikaa, kun olin ensimmäistä vuottani opiskelemassa. Läheiseltä romuttamolta löytyi varaosamoottori, ja sain kulkineen liikenteeseen melko pienellä vaivalla. Moottorissa oli sellainen ominaisuus, että se kulutti litran öljyä sadalla kilometrillä. Savutuskin oli sen mukaista. Alkuunsa luulin että autot halusivat minusta välittömästi ohi sen savun vuoksi. Jokseenkin olin ihmetellyt miksi kuivallakin kelillä takana tulijat käyttivät juuri ennen ohitustaan pyyhkimiä. Syy tähänkin selvisi kerran, kun otin tukea takaluukusta kumartuessani poimimaan maahan pudonneita avaimia. Takaluukku ja lasi oli mahtavan öljykalvon peitossa. Eivät takana tulijat vissin arvostaneet tuulilasille roiskunutta öljyä... Autolla ajettiin kutenkin aktiivisesti viikonloppuisin kotipuoleen, ja koska matkaa oli pari sataa kilometriä, piti matkalla pysähtyä kaksi kertaa lisäämään moottoriin öljyä. Tämähän oli sen verran tympäisevää, että ongelmaan piti löytää joku ratkaisu. Peräkonttiin asetettu perämoottorin muovinen bensatankki täynnä öljyä, siitä verhoilujen alla moottoritilaan vedetty letku, Letkuun asetettu pumppu sekä koelautaan lisätty painonappi pumpun käyttöä varten, ajoivat asiansa hyvin. Olin muuttokuorman kanssa tulossa kesätauolle opinnoistani, kun puolivälinsä matkaa moottorin yksi kiertokangen laakereista hirtti kiinni, keskeyttäen matkanteon. Isävainaani kävi minut sitten hinaamassa kotiin. Öljyvuodon syyksi paljastui alahelmastaan öljyrenkaaseen asti haljenneet männät. Auton kolmannella moottorilla sitten ajeltiin vähän pidempään, ja niin lopulta koitti katsastuksen aika. Katsastusmies langetti autolleni ikäväkseni HYLÄTTY tuomion... väljän alapallonivelen vuoksi. Tämän lyhyen johdannon jälkeen päästäänkin varsinaiseen asiaan. Talbotissa alapallonivel on olka-akselissa kierrettynä kiinni noin 35mm halkaisijaisella hyvin tiheällä kierteellä. Tätä yritettiin kiertää irti ensin huonolla menestyksellä putkitongeilla. Aikani ährättyäni, päädyin irrottamaan koko olka-akselin vetoakseleineen autosta irti. Kiinnitin olka-akselin tukevaan ruuvipenkkiin kiinni, ja rälläköin nivelen kylkiin posket jakoavainta varten. Noin 60cm pitkällä varrella varustettu jakoavain tuntui olevan liian kevyt työkalu nivelen irrotukseen, joten yritin lyödä varren päähän vasaralla. Ei tapahtunut muuta, kun niiden poskien nylppääntymien. Nivel antautui ja kiertyi auki vasta kun hitsasin sen jakoavaimen kiinni siihen niveleen ja hakkasin sen varteen 4kg 1m varrella varustetulla lekalla... Jakoavaimen varsi taipui varsin irvokkaalle kaarelle operaation aikana, mutta nivel kuittenkin kiertyi irti, ja minä sain auton leimasta läpi. Kun prosessi oli opittu, niin nivelen vaihto kerran vuodessa ei enää tuntunut missään. Kumma juttu että yleensä ainakin ennen 2000-lukua valmistetuissa autoissa ensiasennusnivelet kestävät useita satoja Megametrejä, mutta alkuperäisetkin varaosat ovat vaihtokunnossa vähintään 30Mm jälkeen... Mutta kuitenkin, tällä autolla ajelinkin sitten 120Mm osoittaen melkoista masokismia. Auton rungon ja moottorin välinen resonanssitaajuus, kun oli optimoitu 100km/h nopeudelle... Autossa pystyi keskustelemaan alle 90km/h ja yli 120km/h nopeuksilla, mutta 90-120 nopeuksilla se oli mahdotonta melun vuoksi. Talbot Horizontin huonoudesta voisi tarinoida enemmänkin, mutta jätetäänpä se toiseen kertaan... Viimeksi muokannut Radis : 26.11.2018 21:31 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään Automaattinen tähti-kolmiokäynnistin, tarjoa. | KAS | O/M/V Muut | 2 | 23.09.2020 10:31 |
Ostetaan auto afrikan matkalle | JuKu | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 28.01.2014 21:57 |
afrikan poikien foorumi | risukärsä | Linkit | 0 | 23.01.2011 22:12 |
Afrikan matkaajat | myllis | Linkit | 6 | 21.01.2011 23:37 |
Afrikan jobbarien numeroja | Heikki L | Chit-Chat | 13 | 19.10.2008 20:22 |