Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.11.2018, 12:11
pillimehu:n Avatar
pillimehu pillimehu ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.11.17
Sijainti: kaenuu
Viestit: 591
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 Näytä viesti
Huonompi vastustuskyky sisältäpäin hyökkäävälle? Eikös se ruostuminen aina ala metallin päältä ja etene sisällepäin
...tarkoitin tällä suoraviivaista horisontaalis-vertikaalisluonteista päältä-alta -ajattelumallia...elävän elämän esimerkkinä voisi käyttää vaikka konepeltiä...koskaan en ole nähnyt puhkiruostunutta kattoa/konepeltiä mutta reikäjuustoksi muuttuneiden pohjapeltien kanssa olen joutunut tekemään tuttavuutta turhankin paljon...tähän pers'tuntumaan luotan tankinsuojuspellin tapauksessakin...ruoste kun tarvitsee seisovaa kosteutta/sadetta/suolaa kunnolla edetäkseen...jota taas avoauton kuljettaja tulee väistelemään viimeiseen asti

__________________
FJ40 1967 -vaasansatama-
BJ40 1976 -oldMama-
BJ40 1977 -afrikantähti-
BJ42 1981 -rosvo-
BJ75 1987 -hillbilly-
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.11.2018, 13:50
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.042
Perusasetus

Sitä "uhrimetallia" sanotaan anodiksi, ja on aluksissa liki aina sinkkiä. Pelti ei toista peltiä suojele, vaikka ruostuisikin.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.11.2018, 09:29
pillimehu:n Avatar
pillimehu pillimehu ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.11.17
Sijainti: kaenuu
Viestit: 591
Perusasetus

BLACKFRIDAY: LEIMA!!!!!!!!!


BJ-perheeni uusin tulokas lyöty just'äsken leimalla! ei vikoja/puutteita...vain pelkkiä mieltäkuumoittamia ominaisuuksia! YESYESYES




tsekatkaa jarrut...
__________________
FJ40 1967 -vaasansatama-
BJ40 1976 -oldMama-
BJ40 1977 -afrikantähti-
BJ42 1981 -rosvo-
BJ75 1987 -hillbilly-
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.11.2018, 10:22
Samppahj:n Avatar
Samppahj Samppahj ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 06.10.15
Sijainti: Vähäkyrö
Viestit: 607
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pillimehu Näytä viesti

tsekatkaa jarrut...
Photoshop
__________________
SLCK #552

HJ60 -88
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.11.2018, 07:07
Radis:n Avatar
Radis Radis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.12
Sijainti: Inkoo
Viestit: 344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pillimehu Näytä viesti
BLACKFRIDAY: LEIMA!!!!!!!!!

BJ-perheeni uusin tulokas lyöty just'äsken leimalla! ei vikoja/puutteita...vain pelkkiä mieltäkuumoittamia ominaisuuksia! YESYESYES
Dude, nyt ne voimasavut takaisin ettei tarvii nuhapumpulla ajella.

Mutta onneksi olkoon leimasta!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.11.2018, 09:43
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.063
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pillimehu Näytä viesti
tsekatkaa jarrut...
Tsekattu: Käsijarru vajaatehoinen ja silti hyväksytty. Muutenki virheellinen pyynti (4 kN), 3.74 kN riittäis, eli 16% kokonaismassasta.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 24.11.2018, 18:28
ISE ISE ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.11.12
Sijainti: s-salmi
Viestit: 436
Perusasetus

kokeileppas kuinka isot renkaat saisit tuolla katsastus paikassa,laillisesti.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 25.11.2018, 00:05
pillimehu:n Avatar
pillimehu pillimehu ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.11.17
Sijainti: kaenuu
Viestit: 591
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Radis Näytä viesti
Dude, nyt ne voimasavut takaisin ettei tarvii nuhapumpulla ajella.
hei Radis...pidä puhelimesi päällä lähipäivinä...se saattaa nimittäin hälyttää kun muuan pillimehu soittelee ylläpitämääsi voimasavu -helpdeskiin...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Tsekattu: Käsijarru vajaatehoinen ja silti hyväksytty. Muutenki virheellinen pyynti (4 kN), 3.74 kN riittäis, eli 16% kokonaismassasta.
...ööö......jospa katsastusinsinööri asiakaspalveluhenkisesti jätti kiskaisemasta käkkäriä kaakkoon?...pitäisi kyllä pelittää kun kaikki jarrusisuskalut ovat brand-new vaijeria myöten...
__________________
FJ40 1967 -vaasansatama-
BJ40 1976 -oldMama-
BJ40 1977 -afrikantähti-
BJ42 1981 -rosvo-
BJ75 1987 -hillbilly-
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 25.11.2018, 02:41
pillimehu:n Avatar
pillimehu pillimehu ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.11.17
Sijainti: kaenuu
Viestit: 591
Perusasetus

näissä lauantai-illan pikkukaljoissa on mukava palata eilisiin tunnelmiin...mustanpirulaisen leimajaisiin... ...sekä sitä ennen tapahtuneisiin juonenkäänteisiin...



muistin virkistykseksi pikainen kertaus keväämmältä:
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pillimehu Näytä viesti
mainoskatkot ovat mielenkiintoisia&monikäyttöisiä…silloin ehtii käydä jääkaapilla/vessassa/viemässä roskat/ostamassa BJ:n… …itselläni toteutui viimeksi mainittu vaihtoehto… …viikontakaisen ”AfrikanSafari”-mainoskatko postaukseni jälkeen minulle tapahtui annelijäätteenmäet… ...satuin syöttämään kohtalokkaan ”landcruiser”-hakusanan erääseen hettihelvetin portaaliin (ei ollut offipalsta) …jonkajälkeen silmieni eteen lävähti erään BJ:n myynti-ilmoitus… …täysin odottamatta&pyytämättä…

se oli sitten menoa…autokuume osa III iski tälläkertaa kuin satatuhatta vickyrostin salamaa…heti puhelu myyjälle, onko kerinnyt mennä?…”vielä on pihassa” –vastasi…viiden minuutin puhelinkeskustelun/psykologisen analyysin pohjalta tein päätöksen…”joo, sunnuntaina tullaan katsomaan/hakemaan/tekemään kaupat”… ja niin tuli tapahtumaan, ajauduttuamme toissatoissapäivänä 360km:n ajomatkan päätteeksi paikanpäälle, totesin kohteen myyjän puheita vastaavaksi…

tällä kertaa kyseessä oli BJ42…vuosimallia 1981…päivitettynä 12H-T koneella, HJ61lukkoakseleilla, SOA:lla (jotka kaikki otteessa)…+HJ60nelilovivaihteisto/voimansiirto/jousilatit, hysteer, cut&turn, traction bar, vinssiä x2, palkkihelmaa ymsyms. …ja mikä parasta…suorastaan RUOSTEETN aiempiin Autokuumeen esiosiin I&II verrattuna…

katsastettu ei kylläkään ole kolmeen vuoteen… myyjä perusteli katsastamattomuutta&myyntihalukkuutta ajanpuutteella….kuljetusyrittäjänä toimiminen ja perheenlisäys eivät kuulemma jätä aikaa entisen elämän harrasteille…

…viiden minuutin renkaanpotkinnan jälkeen väänsimme virta-avaimesta…sen jälkeen kaikki oli selvää…6mukisen turbokoneen sävelet ja koeajolenkin pintakaasun 1.0ahtopaineet karistivat kaikki epäilykset&terveen järjen rippeet pois päästäni…eimuutakuin pirttiin kahvinjuontiin, papereiden tekoon ja jenien laskentaan… kolmas puhelimitse ostettu BJ oli hallussa… jonkajälkeen nokka kohti Pohjolan Liikenteen tallia…

ohessa muutamia otoksia sunnuntailta… ensimmäisessä kuvassa myyjän identiteetti suojattu tietosuojastandardin mukaisella, Alibista tutulla tyylillä…kuten myös BJ:n kilvet...
...ostoajankohdan jälkeiset ½vuotta mustapirulainen vietti pääosin takametsän parkkiruudussa...katsellen paheksuen sekä sisarkateutta potien pillimehun huseeraamista AfrikanTähden & OldMaman parissa... ...välissä toki käytiin tälläkin pikkulenkkejä lähitienoilla... ...katsastamattomalla&vakuuttamattomalla kun ei arvannut kauas lähteä...kunnes syksyllä otettiin tämäkin perheenjäsen PohjolanLiikenteen tallin hellään huomaan...seuraavassa pikainen walk-through tehdyistä toimenpiteistä:

-epävirallisilla koeajolenkkeillä tuli ilmi että taka-akselissa oli roiskeöljyvoiteluun viittaavia ominaisuuksia...lyhyen koeajon jälkeen pohjapelti tuntui huleilevan öljystä...perän stefako siellä lie tullut tiensä päähän... se täytyi siis tarkistaa...onneksi perän purku onnistuu full-floaterissa kuin laulaen......tai sitten ei...vetoakselin pään kuusiokolopulttien kanssa meinasi nimittäin MENNÄHERMOT!!!...muutama pultti ei pysyi itsepintaisesti kiinni...epäonnistuneet avausyritykset aiheuttivat pultin pään nuljautumisen piloille..täytyi siis turvautua migatronicin virka-apuun...



senjälkeenkun tinasin pätkän kuusiokoloavainta pultin päähän...alkoi avautumattomuuden syykin selvitä...kierrelukitetta oli survottu sisään säästelemättä...


kierreliimojen poissulkemisen jälkeen perä alkoi osoittaa purkautumisen merkkejä...

vaikka keväisessä varustelukuvauksessa keulinkin lukkoakseleista niin totuus on vain puolet siitä...alunperin mustassapirulaisessa on toki ollut HJ61:n akselit edessä&takana...edessä on ehjä edelleenkin mutta vaiheikkaiden reittivalintojen tuloksena lukkotaka-akseli oli jossakin vaiheessa väistynyt leikistä teknisen silpoutumisen vuoksi...ja korvattu karvalakkimaisella HJ60-perusakselilla/perällä...vuotavaa stefaa ja löysällä olevaa vetolaipan lukkomutteria lukuunottamatta perä vaikutti käyttökuntoiselta... ...homma siis eteni takaisinkasaamiseen...

[tähän väliin kaupallisia tiedotteita:: jos joku palstalainen sattuisi tietämään elävien kirjoissa olevan HJ61lukkotaka-akselin niin voisi viskata pillimehua privalla...löytöpalkkioksi luvataan muhkea tukku voimassaolevaavaltakunnanvaluuttaa...]

...taka-akselin stefajumpan jälkeen homma eteni jarrujen pariin...sisään survottiin kaikki uudet hilppeet...


...hitsaamiseltakaan ei säästytty...kuskinpuolen jousipakkakorvakkoa kursittiin kasaan kuvasarjan todentamalla tavalla...



...SOA:sta on ainakin se etu että peräöljyjen täyttöön ei tarvita mitään rasvamonttuja/mullistavia peräöljyjen täyttölaitteita...pelkkä tasamaa sekä nokkakannu riittää... asentajaystävällistä eikö totta



...keskikonsolina toiminut muovipussi vaikutti turhanvitsikkäältä katsastuskonttorin näkökulmasta...siispä se korvattiin vakuuttavammalla retkipatjapalasella


...viimeisimpänä toimenpiteenä mustapirulainen varusteltiin OldMaman rengassarjalla ennen konttorille tarjoamista...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ISE Näytä viesti
kokeileppas kuinka isot renkaat saisit tuolla katsastus paikassa,laillisesti.
...miten lie?... Lohitien konttorin kanta-asiakkuudesta huolimatta rengaskoon muutoksen laillistaminen ei taida onnistua?... ...ja tarvinneeko yrittääkään...jotakin laitontahan LandCruiserissa aina täytyy olla
__________________
FJ40 1967 -vaasansatama-
BJ40 1976 -oldMama-
BJ40 1977 -afrikantähti-
BJ42 1981 -rosvo-
BJ75 1987 -hillbilly-
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 25.11.2018, 04:39
rane58:n Avatar
rane58 rane58 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.11
Sijainti: Espoo
Viestit: 2.377
Wink

Ei hienohelmoille....


Ohjaamo on karun ergonominen....
-On ollut hienoa seurata, hyvät kuvat ja tarina, jatkoa odotellen....
__________________
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95.

Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66

Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98

MYYTÄVÄNÄ:
https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 26.11.2018, 21:10
Radis:n Avatar
Radis Radis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.12
Sijainti: Inkoo
Viestit: 344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pillimehu Näytä viesti

..epäonnistuneet avausyritykset aiheuttivat pultin pään nuljautumisen piloille..täytyi siis turvautua migatronicin virka-apuun...

Aloitin autoilun historiani 15 vuotiaana ostamalla naapurista jo jonkin aikaa pusikossa seisoskelleen kotteron. Tätä sitten poikamaisella innolla rakentelin kuntoon kolmisen vuotta, ja sainkin sen valmiiksi juuri sopivasti, kun sain ajokortin. Tämä auto kuuluu siihen surullisen kuuluisaan sarjaan "tuhoutunut alle kahdessa vuodessa projektin päättymisestä”. Silmäteräni pyörähti katon kautta ympäri, erässä mutkassa alkaneen sivuliirron päätteeksi. Olin viikonloppuvapailla armeijasta, ja kova kiire oli silloisen tyttöystävän luokse....

Autotonta aikaa kerkesi kulua puolisen vuotta, kunnes tuttavani Talbot Horizontin yksi kiertokangista oli päättänyt tulla katselemaan ulkoilmaa. Kyseisten kankien pinnapultit olivat mitoitettu niin, että niiden viruminen noin 200Mm (tkm) kohdalla oli riittävää mutterien auki kiertymiselle. Tästä syystä monessa muussakin Talbotissa kanget pilkistivät blokin kyljestä noilla kilometreillä.Yhtä kaikki, tämän ominaisuuden ansiosta omistukseeni tuli elämäni toinen auto. Talbot Horizont 1.3l bensakoneella! Kauppahinta oli 250mk.Tämä oli siis sitä aikaa, kun olin ensimmäistä vuottani opiskelemassa.

Läheiseltä romuttamolta löytyi varaosamoottori, ja sain kulkineen liikenteeseen melko pienellä vaivalla. Moottorissa oli sellainen ominaisuus, että se kulutti litran öljyä sadalla kilometrillä. Savutuskin oli sen mukaista. Alkuunsa luulin että autot halusivat minusta välittömästi ohi sen savun vuoksi. Jokseenkin olin ihmetellyt miksi kuivallakin kelillä takana tulijat käyttivät juuri ennen ohitustaan pyyhkimiä. Syy tähänkin selvisi kerran, kun otin tukea takaluukusta kumartuessani poimimaan maahan pudonneita avaimia. Takaluukku ja lasi oli mahtavan öljykalvon peitossa. Eivät takana tulijat vissin arvostaneet tuulilasille roiskunutta öljyä...

Autolla ajettiin kutenkin aktiivisesti viikonloppuisin kotipuoleen, ja koska matkaa oli pari sataa kilometriä, piti matkalla pysähtyä kaksi kertaa lisäämään moottoriin öljyä. Tämähän oli sen verran tympäisevää, että ongelmaan piti löytää joku ratkaisu. Peräkonttiin asetettu perämoottorin muovinen bensatankki täynnä öljyä, siitä verhoilujen alla moottoritilaan vedetty letku, Letkuun asetettu pumppu sekä koelautaan lisätty painonappi pumpun käyttöä varten, ajoivat asiansa hyvin.

Olin muuttokuorman kanssa tulossa kesätauolle opinnoistani, kun puolivälinsä matkaa moottorin yksi kiertokangen laakereista hirtti kiinni, keskeyttäen matkanteon. Isävainaani kävi minut sitten hinaamassa kotiin.

Öljyvuodon syyksi paljastui alahelmastaan öljyrenkaaseen asti haljenneet männät. Auton kolmannella moottorilla sitten ajeltiin vähän pidempään, ja niin lopulta koitti katsastuksen aika. Katsastusmies langetti autolleni ikäväkseni HYLÄTTY tuomion... väljän alapallonivelen vuoksi.

Tämän lyhyen johdannon jälkeen päästäänkin varsinaiseen asiaan. Talbotissa alapallonivel on olka-akselissa kierrettynä kiinni noin 35mm halkaisijaisella hyvin tiheällä kierteellä. Tätä yritettiin kiertää irti ensin huonolla menestyksellä putkitongeilla. Aikani ährättyäni, päädyin irrottamaan koko olka-akselin vetoakseleineen autosta irti. Kiinnitin olka-akselin tukevaan ruuvipenkkiin kiinni, ja rälläköin nivelen kylkiin posket jakoavainta varten. Noin 60cm pitkällä varrella varustettu jakoavain tuntui olevan liian kevyt työkalu nivelen irrotukseen, joten yritin lyödä varren päähän vasaralla. Ei tapahtunut muuta, kun niiden poskien nylppääntymien.
Nivel antautui ja kiertyi auki vasta kun hitsasin sen jakoavaimen kiinni siihen niveleen ja hakkasin sen varteen 4kg 1m varrella varustetulla lekalla... Jakoavaimen varsi taipui varsin irvokkaalle kaarelle operaation aikana, mutta nivel kuittenkin kiertyi irti, ja minä sain auton leimasta läpi. Kun prosessi oli opittu, niin nivelen vaihto kerran vuodessa ei enää tuntunut missään.

Kumma juttu että yleensä ainakin ennen 2000-lukua valmistetuissa autoissa ensiasennusnivelet kestävät useita satoja Megametrejä, mutta alkuperäisetkin varaosat ovat vaihtokunnossa vähintään 30Mm jälkeen...

Mutta kuitenkin, tällä autolla ajelinkin sitten 120Mm osoittaen melkoista masokismia. Auton rungon ja moottorin välinen resonanssitaajuus, kun oli optimoitu 100km/h nopeudelle... Autossa pystyi keskustelemaan alle 90km/h ja yli 120km/h nopeuksilla, mutta 90-120 nopeuksilla se oli mahdotonta melun vuoksi.

Talbot Horizontin huonoudesta voisi tarinoida enemmänkin, mutta jätetäänpä se toiseen kertaan...

Viimeksi muokannut Radis : 26.11.2018 21:31
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Automaattinen tähti-kolmiokäynnistin, tarjoa. KAS O/M/V Muut 2 23.09.2020 10:31
Ostetaan auto afrikan matkalle JuKu O/M/V Ajoneuvot 2 28.01.2014 21:57
afrikan poikien foorumi risukärsä Linkit 0 23.01.2011 22:12
Afrikan matkaajat myllis Linkit 6 21.01.2011 23:37
Afrikan jobbarien numeroja Heikki L Chit-Chat 13 19.10.2008 20:22


Sivu luotu: 07:38 (GMT +2).