![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Hiljainen purkaus ja akut tyhjinä, jos sopivaa suolakuraa on yhdistämässä akun/akkujen napoja. Parempi tiivis suojaus ulkoisilta uhkilta ja kaasuille reitti raikkaaseen ulkoilmaan. Tai olokoot muilla miun mielestä vaikka astinlaudoilla. ![]()
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Tiiveys ja tuulettuvuus on hyvä olla kunnossaLainaus:
Tuo on ns. "puolitotuus": siis kun perinteisestä akusta alkaa tulla vetyä, niin sieltä tulee myös happea! (siis akkuvesi H20 "kiehuu-" vedyksi ja hapeksi) Ja tuo kaasumainen "vesi" palaa huomattavan herkästi, ja ennenkaikkea nopeasti.... -> hitsasin -80 luvulla MIG:llä jonkin verran ruostunutta peltiä... ja n. 3 metrin päässä oli työpöydällä 60ah akku latauksessa: akkulaturi oli -70 luvun n. 4 amppeerin "salama-" merkkinen muuntaja+ tasasuuntaaja. Hitsaus kipinä tavoitti tuon kaasupilven, ja se räjähti. akusta nousi kansi ylös, ja tuo ääni oli todella terävä ja kova. Sen verran oli paineaaltoa, että akkulaturi tippui pöydältä, samoin kuin crc yms. kolinapullot. Tuo akkujen kotelointi on hyvä kysymys: Tuo tiesuola on ns. Paha, mutta varsinkin liittimiin voi suihkuttaa rasvaa (esim. minä käytän wurth HHS 2000; sotkee kädet/työkalut myös vuosien kuluttua...) -> olisko hyvä vaihtoehto ns. tuplakotelointi: siis esim. muoviset akkukotelot on jossain laatikossa? tms. jonne alustassa pyörivä vesi jäisi? |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Akkukemiasta kiinnostuneile, esim. tässä on mukava tietopaketti:
https://www.theseus.fi/bitstream/han...nen_Matias.pdf Sivulta 12 (20) löytyvät lyijy-rikkihappoakun kennoreaktiot. Viimeksi muokannut Radis : 10.11.2018 09:56 |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Eikä nuo autojen alkuperäiset akkutelineetkään ole kovin tiiviissä paikoissa, vanhemmissa kinnereissä kun ei ole edes mitään kumitiivistettä konepellin etureunassa. Harva edes tajuaa puhdistaa akkujen kannet silloin tällöin ja olen ihan moderneissakin kuorma-autoissa nähnyt todella rähmäisiä akkujen kansia.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Säännöllinen puhdistus ettei sitä kurapaskapolkua jää pidemmäksi aikaa siihen napaojen väliin. Ja ei oo pahitteeksi suihkauttaa semmosta suojatököttiä niiden napojen ja liitosten päälle mitkä ovat näkyvillä, hidastaa ainakin sitä hapettumista jos ei aivan kokonaan poista.
|