![]() |
![]() |
|
Tapahtumat Kisat, kisatulokset, safarit, ajopäivät, kokoukset, yms. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Torstai 18.10.2018 Leiri aamulla. Kaken murrosremppa aloitettiin aamulla. Kuskin puoli avattiin mutta murros oli ehjä. Toinenkin puoli vaikutti ehjältä. Öljyroppu aukaistiin ja sieltä löytyi "joulukuusi". Perä siis paskana ja reissun ensimmäinen keskeytys. Suunnittelivat kuitenkin vielä ajavansa ainakin seuraavaan leiriin. Lähdettiin siirtymään kohti Pamela leiriä Sokkalan eteläpuolelle. Arvottiin miten reittejä ajettaisin ja päätettiin että mennään kuitenkin yhdessä letkassa. Mukana oli myös Slava Nivalla. Päästiin pätkän alkuun, pikainen tarkistus ettei metsästyskopeilla ollut porukkaa ja peltoa pitkin metsän reunaa kohto. Pellolta noustiin metsän puolelle ojan yli ja edessä oli heti muraränniä. BJ istahti pohjasta kannon nokkaan ja räikkä alkoi laulamaan. Roopella miehekäs tuplamoottori räikkäkopio. Vähän hidas mutta vetoja riittää. Pari keulan autoa ajoi ensimmäisen mäen päälle (suzukin vetarin katkaisu paikka vuosien takaa). Jäätiin odottelemaan että saadaan letka nippuun. Länkystä kuultiin että LJ:stä oli revennyt panhardi irti ja Tapsa lähti kävellen hitsauskoneiden kanssa apuun. Jonkin aikaa odoteltiin ja lähdetiin jatkamaan osalla porukkaa eteenpäin. Mäen jälkeinen suo ajettiinn palo-ojille päin oikeaa laitaa myöden. BJ kulki tyhjäkäynnillä suon yli. Perästä tuli Roope mutta Defe upposi syvälle hiipimällä, kakkosella kaasu pohjalla kulki pinnassa, kaivoi pitoa juurrakoista ja turve vaan lensi. Palo-ojalle jäätiin odotelemaan muita. Teimme ruokaa odotellessa, muut olivat syöneet jo LJ remontin aikana. Loppuletka saapuu sopivasti juuri kun saadaan syötyä. Niin totta... Melkein etiketin mukaan ostettu vodka. Ruuhkaa palo-ojilla eikä tässä ole kuin puolet autoista. Jatkettiin matkaa pitkin palo ojaa. Kapeilla renkailla tuntui aika vaikealta pitää oja välissä ja pian ajoinkin jo toisen puolen renkaat ojan pohjalla. Saavuttiin mäntykankaalle ja päätettiin jatkaa "luotisuora X" reittiä kohti etelää. Reitti nousi kivisen mäen yli suolle. Ensimmäisen suon jälkeen aavistus kovempaa ja edessä taas pieni suo. Reitinvalinnasta kiinni meneekö ajamalla vai vinssillä. Kumpareella oli hyvä katsomo. Uazi pöpötti, bensaletkut oli lutussa auton alta. Melkosta pornoa. Viimeiset autot suossa. Vähän parempi factor55 pleissaustyökalu. Teletapit nukkumaan! Winch trouble Reitti jatkui kallion reunaa pitkin kohti leiriä, päättyen lampien väliselle soramontulle. Ajettiin pamelan männikköön jossa Kake ja Toni olivat jo leirissä. Kello oli niin vähän että päätettiin lähteä vetämään lyhyt Kosenmäen hevosenkenkälenkki. Ilkan uaz pöpötti ja koneen kunto epäilytti. Se jätettiin suosiolla leiriin mutta miehistö lähti mukaan. Pimeää oli laskeutunut kun saavuttiin reitin alkuun. Pehmeän lämpäreen läpi ei mennyt enää helppoa reittiä vaan kaikista joutui vinssaamaan pari kertaa. Rättikatto repesi puun kylkee pimeässä, myös tukiputki taipui. Joku parempi kattoratkaisu kehitettävä? Elastisen volvosta irtosi kaikki remmit aivan reitin alkuun. Vettäkin alkoi satamaan eikä muilla kuin land rover kuskeilla ollut sateenvarjoa. Päästiin ekasta lervasta yli ja jatkettiin tietä eteenpäin. Käännyttiin 90 astetta itään ja yhdestä ojasta vinssattiin yli. Reitti jatkui pehmeille niityille josta pääsi osa ihan ajamalla läpi. Loppupätkä oli helpohkoa kovaa uraa. Ajettiin ohi paikan jossa Lassen suzukin takavetari katkesi taannoin. Päästiin hyvissä ajoin takaisin leiriin. Uazin vikaa manattiin mutta kehotettiin Ilkkaa vaihtamaan kaikki osat mitä löytyy. Jossain vaiheessa alkoi toimimaan, olisko ollut vain vesihelmi kaasarissa?
Viimeksi muokannut mikjus : 26.10.2018 13:45 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Perjantai 19.10.2018
Ilkan apparin puolen eturengas vuosi. Kehä irroitettiin ja sisäkumia tutkittiin. Ongenkoukun näköinen rauta oli mennyt päällys ja sisäkumistä läpi. Korjauksena vaihdettiin uusi sisäkumi tilalle. Lähdettiin jatkamaan kohti Niittysuon kylää Vuoksenrannan kautta. Vettä oli reitillä normaalisti. Pehmeä koivikko suoritettiin aika helposti kun löytyi S mutkan kaltainen ajettava reitti aivan keskeltä lutakkoa. Koivusillasta joen yli, osa sillan vierestä ajamalla. Ei ollut edes kovin syvää (alle konepeltisyvyys) mutta autossa oli aika paljon vettä lattialla tuon jälkeen. Tieuraa ajaessa eteen tuli buhanka ja disco LR. Olivat ilmeisesti linnustamassa. Buhankan etukumi oli hieman tyhjä ja siihen taidettiin tarjota lisää ilmaa. Slava kävi juttelemassa heidän kanssa ja olivat ihmetelleet tultiinko oikeasti Niittysuolta päin ajamalla. Ruokatauko pidettiin luotisuoran alussa hakkuuaukolla. Päätettiin ajaa luotisuoran "jatkopätkä 1" jota ei ollut ajettu hakkuiden jälkeen. Reitti aloitettiin aivan etäläpäästä pellolta. Niva tuli osan matkaa mukana mutta käännytettiin pois kun reitti meni liian pahaksi. Arvioitiin että Nivan etuakseli jää kannokkoon jos sitä aletaan kerrillä nyppimään. Hakkuut oli menneet kahtapuolta ja leikanneet osan reitistä pois, märkää ränniä oli kuitenkin vielä vähän jäljellä. Hakkuuaukkojen läpi päästiin kahdelle pehmeälle suolämpärelle ja lopulta saavuttiin takaisin ruokapaikalle. Arvottiin lähdetäänkö vielä varsinaiselle luotisuoralle vai ei. Viimeksi pätkältä saavuttiin leiriin aamu kuudelta joten pimeässä lähteminen ei houkuttanut. Lopulta 4-5 autoa lähti pätkälle ja loput leiriä tekemään seuraavalle välitielle, tarkoituksena ajaa reitti päivänvalossa. Osa halusi reitille koska olivat aamulla lähdössä kotia kohti. Leiri tehtiin luotisuoran välitien varteen hakkuuaukolle. Pitää muistaa teleskooppivarsi tehdä halsteriin seuraavalle reissulle. Ruokatulet erikseen Luotisuora ryhmä ajoi pätkää noin 4 tuntia. Pätkällä Ilkka vinssasi kuolleesta koivusta joka katkesi ja kaatui autoa kohti. Ilkka säntäsi autosta karkuun ja puu kaatui kaarien päälle. Viimeksi muokannut mikjus : 26.10.2018 13:52 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Lauantai 20.10.2018
Aamulla Ilkka sekä Kiima lähti kotiin ja loput jatkoi luotisuoralle. Ajettiin eilisen päivän ruokapaikalle ja siitä reitille. BJn etukumi oli tyhjentynyt edellisenä päivänä pari kertaa ilman että vikaa löytyi. Nyt se oli taas tyhjä ja kivikoissa iski sisäreunan luttuun. Saatiin lekalla hakattua suoraksi ja sen jälkeen alkoi pitämään ilmaa. Ekasta ojasta päästiin parilla vinssauksella yli vasenta laitaa. Suzuki silta taisi pettää bjn alta. Loput haki uuden reitin oikeaa laitaa pitkin. Kierrettiin mersun upotuskohta vasemmalta ohi mutta sekään ei mennyt enää vinssaamatta. Meinasi käydä Ilkat kun vinssattiin koivusta, sen vieressä oleva täysin laho meinasi joka nyppäisyllä kaatua ja latvan osia satoi alas. BJllä oli hieman hankaluuksia suzukien perässä kun aivan kaikista samoista väleistä ei mahtunut läpi. G-mersun upotuspaikka kierrettiin suosiolla. Saavuttiin kivikkomäki kohtaan ja jätiin odottelemaan perää. Kuultiin länkystä että LJstä oli hajonnut murros ja jäivät sitä korjaamaan. Odotettiin jonkin aikaa ja päätettiin jatkaa eteenpäin. Päästiin pätkä loppuun ja kuultiin länkystä että Samulin HJsta myös murros rikki kivikossa. UglyHJn vinssikin prakasi eikä vetänyt kunnolla. Edellisen illan leirissä oli puhetta murroksista ja näissä taisi kummassakin olla Milnerin 50e nivelet. Odoteltiin jonkin aikaa ja päätettiin ajaa jatkopätkä läpi seuraavalle poikkitielle. Arvioitiin että ehdittäisiin hyvin takaisin ennen muita. Luotisuoraa ajettiin nyt 2,5h päivänvalossa. Seuraavalta poikkitieltä oli ajatus ajaa metsikön läpi hiekkatielle. Lähdettiin kuitenkin katsomaan Lassen kanssa mitä pohjoisiin menevällä uralla on ja pian ilmoitettiin että loputkin vaan perään. Sateliittikuvista ja vanhoista kartoista tulkkasin että pitäisi olla reitti takaisin luotisuoran loppuun. Kova, vetinen ja kivinen metsätie jatkui pohjoiseen. Pian kuitenkin tuli 90 käännös länteen ja suoraa linjaa eteenpäin pienelle suolle. Suon takana pitäisi metsikön jälkeen alkaa vanhat pellot ja tieura. Suosta ajettiinn yli ja löydettiin reitti peltojen läpi uralle joka vie takaisin edelliseen leiriin. Siitä jatkettiin vielä luotisuoran loppuun odottamaan muita. Välitie pitää joskus ajaa niin pitkälle pohjoiseen kun pääsee. Se vie suursuon pohjoiselle reitille mutta saattaa olla vähän etsimistä ja tekemistä että pääsee läpi. Saisi aika hyvän suursuon kierron kun soramonttuleiristä ajaisi läntisen laidan reitin ylös ja itäisen reitin alas luotisuoralle. Loppuletka saapui vihdoin luotisuoralta. Lasse, Elastinen ja Kimmo lähtivät ajelemaan jo kotia kohti. Jatkoimme oikoradan huoltotietä Vuoksenrannan ohi ja helikopterikentän kautta Uazin uittopaikan männikköön leiriin. Alkoi olla teltta läpimärkä vaikka ei ollut edes satanut. Lisämausteen toi Koiviston ja Laatokan hiekat jota löytyi teltassa vieläkin. Makuupussikin oli pinnasta märkä mutta ei onneksi läpi asti. Pehmeä mäntykangas takasi hyvät yöunet, expedin 9cm patja tosin tasasi aika hyvin möykyt muutenkin. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Sunnuntai 21.10.2018
Kamat nippuun ja Antreaa kohti. Roopen syyläri vuoti ja samoin Uglyn yksi rengas. Pysähdyttiin Sokkalan kaupan eteen odottamaan Uglyä joka joutui laittamaan uuden kamelinpaskan renkaaseen. Samalla tutkittiin Samun hiluxin ohjausta. Simpukka oli löysällä runkoon nähden ja sektorivarren pultti milten tippunut. Renkaisiin lisätiin vähän painetta, vähän vieläkin pomputtaa takapäätä. Kuskinpuolen takavanne jostain syystä kiero ja mennyt varmaan jo edellisellä reissuilla. Tämä huomattiin jo Temposta poistuessa kun Roope ajoi takana ja ilmoitti että takarengas vatkaa. Osa meni vaalimaan ja osa sveton kautta yli. Huoltskalla tankkaus ja tulliin jonottamaan. Vähän oli jonoa mutta lopulta päästiin yli aika nopeasti. Lähdettiin jyskyttämään kotia kohti kun muut jäivät pakkaamaan auto tralerille tai vaihtamaan siirtorenkaita alle. Pysähdyttiin Utin ABC:lle syömään ja samalla huomasin että takatukivarren kumipuslat rungon päästä aivan paskana ja siksi takapää varmaan pompottaa niin paljon. Vanteessakin tosin jotain sanomista. Kotimatka sujui muuten hyvin. Hauska reissu jälleen kerran ja kelit aivan loistavat. Kiitos kaikille seurasta. Rajan takana tuli gepsiin 216km. Reitit oli kohtuu hyvin nipussa eikä pitkiä siirtymiä tarvinnut tehdä. Kuten alkuun epäilinkin ei ehditty Kirvun reiteille olleenkaan. Porukkaa oli tosi paljon. Olikohan parhaimmillaan 18kpl autoja. Silti edettiin aika sutjakasti vaikka välillä oli nivakin narun perässä reitillä. Reitit kartalla, puuttuu Mertjärven kierto johon en ehtinyt. Tässä vielä jotain kännykällä kuvattu videopätkää koostettuna. PLIIS laittakaa niitä whatsapissa julkaisuja kuvia tänne että jää talteen. Whatsapista ne häviää kuin pieru kannakselle. Viimeksi muokannut mikjus : 26.10.2018 14:14 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Hieno kertomus reissusta jälleen kerran!
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Kiitos Mika matkaraportista!
Ja kiitos kaikille Mudventureksella mukana olleille, oli todella hieno reissu! |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Kiitos Mikalle kertomuksesta ja kaikille seurasta! Huippu hommaa!!
Kaks kertaa tuli keskeytys, panhardin kiinnike repes, tein viikkoa aikasemmin ja aiivan liian ohkasesta tavarasta ![]() Ja HDK:n murros riksautti häkin rikki. Syyskuusta 2016 asti ajettu monet safarit ja ihmetelty että kestääpä ne hyvin ;D Nyt meni paikalleen TG:n varmaan yhtäpaska lonkkari.. Videota tulee reilusti ja vaatimuksia kuului että kaikki kommentit juutuubiin että voi talvella katsella ja naureskella! Eka osa latautuu tätä kirjoittaessa ja jatkoa lähipäivinä. Omia kuvia suoraan puhelimesta ladattuna: Mykrän pihalla 108 litraa meni tankkiin ja kahteen jerryyn. Sveton kaupalle, kontti täyteen limpparia ja appelssiinimehua ![]() GR ja Tippa tipahti syvältä koneuralta ja pieni työmaa alkoi Toinen leiri Muruja löytyy Oma moka, aine vahvuus noin 4 milliä liian ohut... Sillankorjausta Migu vesiesteessä Aamupalalla Luotisuoran leirissä HDK rest in peaces! Uazin uittopaikanleirissä Loppuun vielä tankki täyteen ja 10 litraa jerryyn. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
PäHäMa saunareissu venäjälle 28.6 - 1.7.2018 | mikjus | Tapahtumat | 13 | 27.08.2018 10:17 |
Klaperjaht 2018, 10-12.08.2018 | Kynnapas | Tapahtumat | 3 | 07.08.2018 11:02 |
Pähäma Helatorstain 2018 venäjän safari 7 - 13.5.2018 | mikjus | Tapahtumat | 99 | 01.07.2018 09:28 |
PäHäMa venäjän safari pääsiäinen 2018 | mikjus | Tapahtumat | 25 | 06.04.2018 09:21 |
Ajopäivä Punkalla 10.2.2018 klo 10 - 15 | Blazer42 | Tapahtumat | 12 | 10.02.2018 14:55 |