![]() |
|
|
|||||||
| Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Vähän on aktivoiduttu tämänkin kanssa kun vastaan tuli sopivat leimakelpoiset renkaat. Hetken arvoin mutta sitten päättelin että halvemmalla näitä en voi saada ja nyt pitää iskeä. Cooper on aikaisempien kokemusten mukaan ollut hyvä katurenkaanakin. Hain iskemättömät kumit Espoosta. Vanteiksi koemielessä vannetukun rocky beadlockit. Mustat ja pyöreet, kullitetut 12.9 pultit. Sisäkehän paksuus 5mm, M8 12.9 pultit ja niille insertit. Ulkokehä noin 3mm paksu kantattu yhdestä osasta ja reuna pyöräytetty kaksikerroin. Materiaalivahvuus alkuun hieman arvelutti. Venttiili aika hyvin suojassa ja kuvassa näkyy myös M8 insertit. Sisäkehä ei ole turattu normi vanteen reunan sisään vaan näin. Tosin ei taida voida ajaa ilman kehää kuten itsetehdyillä. Kasaamisessa näytti ulkokehä siltä ettei se mahdu reikään, kasaus piti aloittaa neljällä pidemmällä pultilla. Kiristäessä ulkokehä lupsahtaa kumille ja väittäisin että keskitys on yhtä hyvä kuin normi vanteellakin. Tämä oli oikeastaan melkein ainoa syy miksi tahdoin näitä kokeilla. Jo parin millin heitto tuo mukavan pystyjumputuksen. Kokemusta on kun kerran ajoin Lahdesta Syskyjärvelle ja takaisin sellaisilla vanteilla. Huippunopeus ei ollut paljoa yli 60 kmh. Sen jälkeen olen keskittänyt jo kaksi kertaa kumit beadlockeille mutta epäilen että pääsee ajan kanssa elämään tai sitten vaan kiristäessä karkaa paikaltaan. Ulkokehä uppoaa Cooppereihin nätisti. Semmoset hodarin alla. Ikävä kyllä pieni woblaus tuli taas uusien kumien ja leveempien vanteiden myötä. Pitää varmaan koittaa simmata olkalaakeri tiukemmaksi kun en enää muutakaan keksi. Kai näillä koristevanteilla voi sitten leimallekkin mennä. Oikeastaan ainoa arvelus näistä on miten ulkokehä kestää rääkkäystä ja pysyykö vanne suorana rajummassa käytössä. Täytys vielä vararengas hommata joka olis korkeudeltaan 35" (Cooper noin 878mm) mutta mahdollisimman kapea ja sille kevyt aluvanne oikealla offsetillä. Penkkien kimppuun. Kummaltakin puolelta taaimmainen oven puoleinen korvake paskana. Korjaus mutteri prikkaan ja kannakkeseen hitsaten. Voin kertoa että näkyvä karvaeriste lähtee aika isolla liekillä palamaan nopeammin kuin ehtii kissan sanoa. Vesiämpäri ja pari 6kg sammutinta oli varalta välittömässä läheisyydessä. Sitten jonkun VW tuotteen budjettirecaro virittäen paikalleen. Valmiiksi puhki kulunut mutta 100 kertaa parempi kun lysähtänyt vakiopenkki. Joutu kairaamaan kaikki kiinnikeraudan penkin alta pois että sai järkevälle korkeudelle. Nytkin jäi aika paljon ylemmäs mutta pää ei ihan ota kattoon 187cm pitkällä. Itseasiassa nyt vähän enemmän ajoa niin penkki on aivan liian korkealla ja vaatii vielä muokkausta. Mökäjetti asentui kattoon taustapeilin päälle. Vähä olis haaveissa ANYTONE-6666 tähänkin mutta liekö liian raskas tuohon kiinnikeeseen. Pitäisi tätä harsia tosi vauhdilla kasaan kun olis pieni polte lähteä Arkangelin reissuun muutaman kuukauden päästä. Jenkeistä tilailin jakiksen välityskitin mutta syntilista on mittava siitä mitä pitäisi saada tehtyä ennen reissua.
Viimeksi muokannut mikjus : 05.06.2018 08:11 |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Minullakin rupes patrolli woblaa yhtäkkii, vähän erikoinen kun vuodenvanhat puslat, uudet laakeri, casteri korjattu. Ohjausiskari on ehjä, uudet puslat vaihdoin sihenkin. Simpukka on tiukka eikä raidetangoissakaa ola juuri välystä, just leimattukin. Teki ensin leimarenkailla aattelin, että no eipä haittaa kun ei se 37" tai muilla kumeilla oo ikinä tehny. Nyt kuitenkin woblas jo 37" että joku mättää, täytyy illalla tutkia.
Mietin vaa kun tuossa sun 80 tuntuu yhtä mystiseltä tuo woblaus ongelma.
|
|
#3
|
||||
|
||||
|
Tein velipojan kanssa kauppoja ja maksuksi sovittiin HDJ:n fiksausta sillä aikaa kun olen venäjällä safaroimassa. Listalla oli mm. kiertokangen laakerit jotka odottaneet hyllyssä jo tovin.
479122km mittarissa. 6 liuskat oli pahimmat. Remonttia siivitti se että pulun 700000 ajetusta hodarista kilkkas kone juhannus safarilla. Samalla autoon tehty mm. seuraavat huollot: KK-laakerit Vesipumppu Jakopään rojut ja hihna imusarjan lähtö välijäähdyttimen ahtoputkelle Jakolaatikkoon TG:n 3.11 hidas välitys Vielä pitäs etujarruihin vaihtaa männät ja tivarit sekä takajarrut ehostaa. Sitten voisi leimaa koittaa ja pitäs jossain vaiheessa noin 35" saada otteeseen. Paikallisilla konttoreilla taitaa olla liian haasteellinen homma joten tutkitaan miten onnistuu helpoiten. Viimeksi muokannut mikjus : 03.07.2018 15:15 |
|
#4
|
||||
|
||||
|
oho.
laakerin vaihto osui kyllä kohdalleen nyt.
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Etusatulat korjattu uusilla männillä. Ekana ostin satsin jossa olikin 43mm männät, en tiedä mihin ne käy mutta hyllyyn jäi. Sitten tilasin oikeat 45mm männät ja homma onnistui. Jälkikäteen huomasin että cros4wd myy näitä ei-ABS satuloita 99e hintaan. Korjaussarjat kuitenkin maksaa jo 30-40e. En vaan löytänyt niitä vaikka miten etsin, ABS malleja kyllä oli pilvin pimein. Vielä täytyy vähän känkkää säätää että pääsee koittamaan leimalle.
Viimeksi tappelin miten saan männät pihalle. Paineilma ei riittänyt, niin jumissa oli ja rasvaprässiin ei ollut sopivaa nippaa. Nyt vedin palat pois ja pumppasin jarrua niin kauan että kaikki männät oli ulkona. Ei tule niin ulos että pullahtaisi paikaltaan, ainakaan kun on ihan uudet levyt. Sitten lähti helposti irti kun vähän suhautti paineilmalla ja loput pyöritteli pihdeillä pois. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
[QUOTE=mikjus;1385005]Tein velipojan kanssa kauppoja ja maksuksi sovittiin HDJ:n fiksausta sillä aikaa kun olen venäjällä safaroimassa. Listalla oli mm. kiertokangen laakerit jotka odottaneet hyllyssä jo tovin.
479122km mittarissa. 6 liuskat oli pahimmat. Remonttia siivitti se että pulun 700000 ajetusta hodarista kilkkas kone juhannus safarilla. Sil on ajettu 900tkm..ei ne viel 700tuhannes hajoo😜 |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Vieläkö tuo woblaa? Minä sain kuriin ku tiukkasin banhardin puslia, ja olkalaakerit shimmasin, niistä se luultavimmin johtui.
|
|
#8
|
||||
|
||||
|
Joo vielä meinaa wobeltaa. Napojen shimmausta pitää kokeilla kun ehtii. Navat muutenkin vuotaa öljyä ja tilasin tamgearsilta paremmat vetari stefat jotka vaihtuu samalla.
|
|
#9
|
||||
|
||||
|
Muistiin HDJ80 1990 puhaltimen moottori motonetistä on 13-1957 ei metallipäätyinen jossa lukee ilmastoituihin malleihin (omassa on jonkinlainen ilmastointi). Tietty ekana ostin väärän kun en katsonut minkälainen mosa on. Helpoiten erottaa mallit siitä että tässä yksi korvake on neliskanttinen.
Vaihdoin moottorin koska sirkutti vähän ja oli tehoton. No uusi on hiljainen mutta teho ei kasvanut odotetusti joten kenno varmaan tukossa. Se sitten varmaan onkin tosi helppo putsata ja vaatii varmaan koko kojelaudan räjäyttämisen? Leimailin auton tossa joulukuussa ja vaihdoin alle taas 35". Positiivista on ettei nyt woblaa kun arvoin renkaat uuteen järjestykseen. Epäilen ettei BL vanteet ole ihan pyöreitä koska toisessakin sarjassa samankaltaista ongelmaa yhdessä vanteessa. Nyt kun vielä sais noin 35 otteeseen niin ei tarvis henkensä uhalla taistella erilaisten kusisten leimarenkaitten kanssa. Tänäkin vuonna kävi perinteiset ja etukumi jysähti motarilla, mukava oli vaihtaa aamuruuhkassa tienpuoleista rengasta. Onneksi piennar oli niin leveä että auto mahtui siihen täysin. |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| peura bj safaripeli | lampola | Maasturiprojektit | 14 | 03.04.2015 23:37 |
| toyota hj 80 full time wd v. 1990 | lelu | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 18.02.2012 13:00 |
| Myyty Suzuki Samurai 1989 safaripeli | 0201346 | O/M/V Ajoneuvot | 6 | 28.09.2011 12:03 |
| Myyty Suzuki Vitara 1990 projekti | helenal | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 05.11.2009 18:08 |
| Myydään TOYOTA LAND-CRUISER HZJ-80 VM 1990 (10500e) | pasleh | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 17.06.2009 19:24 |