![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Sait kai hankalan asiakkaan leiman ottaas...
![]() Liikenne- ja viestintäministeriön asetus autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista 19.12.2002/1248 Liikenne- ja viestintäministeriön päätöksen mukaisesti säädetään 11 päivänä joulukuuta 2002 annetun ajoneuvolain (1090/2002) nojalla: 6 § Maastoautot 1. M1G- ja N1G-luokan maastoautoksi katsotaan M1-luokan ajoneuvo ja kokonaismassaltaan enintään kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo, jos: a) sen vähintään yksi etu- ja yksi taka-akseli on vetävä, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä; b) siinä on vähintään yksi tasauspyörästön lukitusmekanismi tai se on varustettu vastaavalla järjestelyllä; c) sen laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 30 prosenttia; ja d) se täyttää vähintään viisi seuraavista kuudesta ehdosta: i) lähestymiskulma on vähintään 25°; ii) jättökulma on vähintään 20°; iii) ylityskulma on vähintään 20°; iv) maavara etuakselin kohdalla on vähintään 180 mm; v) maavara taka-akselin kohdalla on vähintään 180 mm; ja vi) maavara akselien välillä on vähintään 200 mm. 2. N1G-, M2G-, M3G- ja N2G-luokan maastoautoksi katsotaan kokonaismassaltaan yli kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo sekä kokonaismassaltaan enintään 12 tonnin M2-, M3- ja N2-luokan ajoneuvo, jos se on telavetoinen tai jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä, tai se täyttää seuraavat kolme ehtoa: a) vähintään yksi etu ja yksi taka-akseli on vetävä tai kytkettävissä vetäväksi akseliksi; b) vähintään yksi ajoneuvon akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä; ja c) ajoneuvon laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 25 prosenttia. Tuota henkilömääräasiaa en ymmärrä... onko sulla nyt varmasti saman otteen varsinainen ja jatko-osa (otetunnus sama)? Siis mitä lukee kohdassa: henkilöluku (tai uuden mallisessa otteessa henkilömäärä)? Entä erikoisehdoissa, onko siellä jotain tuohon liittyvää? Kylkiputki? Tarkoitatko pakoputkea vai tällasta helmaputkea helman suojaks? Suojaputki/astinlauta voi olla melkein miten vaan, kunhan ei törrötä mitenkään vaarallisesti. Pakoputki voi olla sivulle aika vapaasti, kunhan ei kaasut polta mitään eikä putki jää kovin kauas auton alle. Vapaata tilaa piti ainakin ennen olla 50 mm ympärillä, nykyään se on tainnut poistua... ehkä. Pakoputken suuntausta koskevat määräykset ovat poistuneet M1 ja N1-luokan osalta muistaakseni 1.4.2000. Järki käteen vain. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|