Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.05.2018, 09:12
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Teoriassahan painovoimainen kierto tulee avuksi kun korkeusero kasvaa, nostovoimastai sinällään ole kyse koska suljettu kierto.

Putkistojen pituudesta tuleva virtausvastuksen kasvu on ensimmäinen asia joka alkaa haitata. Viisaammat saa kertoa kuinka pitkällä putkistojen sillä alkaa olla merkitystä.

__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 14.05.2018, 20:58
Arppa Arppa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.07.07
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 106
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Teoriassahan painovoimainen kierto tulee avuksi kun korkeusero kasvaa, nostovoimastai sinällään ole kyse koska suljettu kierto.

Putkistojen pituudesta tuleva virtausvastuksen kasvu on ensimmäinen asia joka alkaa haitata. Viisaammat saa kertoa kuinka pitkällä putkistojen sillä alkaa olla merkitystä.
Ei oo kylläkään mitään hajua millaisen paineen rangen vesipumppu saa aikaan. Rangessa on vesipumpussa kyllä siipikokoa joten uskoisin nesteen liikkuvan jos saadan vaan ilmat pois järjestelmästä. Eiks se siipipyörän koko vaikuta siihen kuinka paljon tuotettu paine saa nostoa aikaan?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 14.05.2018, 21:15
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Kaikkihan siihen pumpun nostotehoon vaikuttaa, mutta suljetussa kierrossa se ei varsinaisesti nosta mitään kun siellä on se toinen letku jossa neste kulkee toiseen suuntaan.
Eli se vaan kierrättää nestettä.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.05.2018, 17:24
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 724
Perusasetus

Kaikki varmaan jossain vaiheessa imenee letkulla bensaa jostakin tankista pönttöön. Ja kun systeemistä on saatu ilmat pois niin tulee se lappoefekti. Alaspäin virtaava neste imee toisella puolella nestettä ylämäkeen, koska tyhjiötä ei voi syntyä.

Sama juttu suljetussa kierrossa. Siinä on yhtä paljon ylä- ja alamäkeä. Eli pumpun ei tarvitse nostaa mitään kun toisella puolen on vastaava alamäki joka imee nestettä ylämäkeen.
Lämpöongelmat tulevat juurikin virtausvastuksen hidastamasta kiertonopeudesta. Eli kannattaa välttää liian pientä putkea / jyrkkiä mutkia ja turhaa pituutta.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.05.2018, 07:42
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.734
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Putkistojen pituudesta tuleva virtausvastuksen kasvu on ensimmäinen asia joka alkaa haitata. Viisaammat saa kertoa kuinka pitkällä putkistojen sillä alkaa olla merkitystä.
Viisaus ei asu offipalstalla, mutta:
40,8 mm sisähalkaisija, 1 bar paine, 50l/min virtaus, matka 10m, laskennallinen painehäviö 0,13bar


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arppa Näytä viesti
vaikuta siihen kuinka paljon tuotettu paine saa nostoa aikaan?
Haluaisit ehkä miettiä painetta ja virtausta?

Paine ja nosto on sama asia. 1 bar on 10 m nostokorkeus, tarkkuus on riittävä muuten paitsi tietenkin täällä.
__________________
www.alanmiehet.com #1
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.05.2018, 21:47
Arppa Arppa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.07.07
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 106
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kivinen Näytä viesti
Viisaus ei asu offipalstalla, mutta:
40,8 mm sisähalkaisija, 1 bar paine, 50l/min virtaus, matka 10m, laskennallinen painehäviö 0,13bar




Haluaisit ehkä miettiä painetta ja virtausta?

Paine ja nosto on sama asia. 1 bar on 10 m nostokorkeus, tarkkuus on riittävä muuten paitsi tietenkin täällä.
Kyl tuo tarkkuus on mulle riittävä ja joo kyllä haluan miettiä painetta ja virtausta mutten liikaa Miten tuo painehäviö lasketaan? Voiko tässä pelata järjestelmän paineella? Paisarissa on nyt muistaakseni 110kpa korkki.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.05.2018, 16:46
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.734
Perusasetus

Varmaan on oikeasti riittävä tarkkuus, mutta odottelen taas paremmin tietävien kommentteja.

Osuu tuo korkin arvokin riittävän lähelle esimerkkiä, 110kPa on 1,1 Bar.

Tuo korkki pitää järjestelmän paineellisena, veden ja muidenkin nesteiden kiehumispiste nousee paineen myötä. Ei sillä korkilla oikein pumpun tuottamaan paineeseen voi vaikuttaa.

Painehäviön laskemista voi katella vaikka tuolta: http://www.tekniikka.oamk.fi/~mohame...t%20kaikki.htm
mutta kannattaiskohan kuitenkin keskittyä auton rakentamiseen, eikä virtausteoriaan? Tämäkään kommentti auttanut taas ketään.
__________________
www.alanmiehet.com #1
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Kilpuri kivinen O/M/V Ajoneuvot 4 16.09.2018 12:52
Ostetaan Suunnistus kilpuri RIKSRAKS O/M/V Ajoneuvot 14 21.05.2012 10:22
MAC Ry/ Maastoautoclubi Ry panzer Linkit 2 20.01.2009 09:04
Myydään Taas huutonetissä PILAHINTAISTA laatutavaraa, huutakee PLS** H2 O/M/V Muut 7 19.11.2008 23:13
*HUUTAKEE PLS *Kodin valaisima yms vuodesohvia pilahintaan H2 O/M/V Muut 0 18.10.2008 19:16


Sivu luotu: 22:45 (GMT +2).