![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|||
|
|||
![]() Paksua kuparia ei kannata haudata maahan muovissa...Lainaus:
Tuota Timo_L lainatekseni: Noita sähköjä on tehty tuon "wanhan-" kaavan mukaa vielä paljon -74 vuoden jälkeen, ja täysin laillisesti; ja ei vieläkään yli 50 vuoden jälkeen ole ns. vaarallaisia. suurin vaara tulee siitä, että metallikuoristen (suojamaadoitettujen-) laitteiden metallirakenteiden jännite voi olla normaalisti tyypillisesti suuruusluokkaa 12 volttia, mitattuna esim. valurautaisiin viemäreihin/ vesijohtoihin tms. ja tuo em. 12 volttia voi aiheuttaa tulipalon..... Tähän minun "maaseutu-" asuntoon on tuotu nelinapainen axmk 4x16s (siis nolla, ja suojamaa samassa johdossa) kesällä 1994, kun vaihdoin 1x25 liittymän 3x25A liittymäksi. Ja jos/kun on vanha keskus, siis ei ole erillisiä N (nolla-) ja PE (suojamaa-) kiskoja, niin kannatta pikkasen miettiä, miten tuo tehdään. Valistuneena arvauksena: minä laittaisin uuden keskuksen autotalliin, ja siinähän pitää olla vikavirtasuojaus kaikille lähdöille; Nimettynä vois olla Wanhalle Hitsauskoneelle tms. OMA pistorasia llman vikavirtasuojaa. Jos jollain on laki-/säädös-/asetus- hallussa, niin kertokoon! Valistunut arvaus: Laita esim. axmk 4x16; tai jopa -25 kaapeli tuonne verstaalla, ja samaan kaapeliojaan verstaan päähän cu-16 kuparia esim. 20+5 metriä ja tuo cu-16 kupari esim. jakorasiassa olevaan kiskoon/riviliittimeen, minne tuodaan kaikki maadoitukset. Aikanaan Seti(?) kertoi, mitä suomessa myydään/tehdään, ja silloin suomi oli varmaan maailman sähköturvallisin maa? ja suomessa kuoli noin 1 hlö/vuosi sähkötapaturmissa.... Nyt ei taida olla mitään ennakkotarkastusta maahantuonnille, ja esim. sähkösuunnittelijan vaatimuksia on lievennetty.... Oma lukunsa nämä "maalais-omatoimi-nyt toimii-asennukset"... (minulle töpseli on se, mikä työnnetään seinässä olevaan rasisiaan) Siis jos "nollattu-" em töpselissä, niin jos pistotulppa on väärinpäin, niin laitteen runkoon tulee 230v. tämmöisenkin olen korjannut -80 luvulla yhdestä maatalon saunan pulsaattori pesukoneesta ![]() (pulsaattori- pesukone on käytännössä rosterinen pesu laatikko, minkä sivuseinässä on kiekko, joka pyörii sähkömoottorilla, ja se saa aikaan sen että pesuainevedessä olevat pyykit liikkuu hiljalleen) |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Millainen ilmakivääri | Profi | Chit-Chat | 18 | 24.04.2012 21:19 |
Ostettu Maakaapeli MCMK 4 x 6mm2 + 6mm2 -> 85m-100m | Rompe1 | O/M/V Muut | 18 | 07.05.2011 13:33 |
Myydään maakaapeli,lisätty kaapeli | ventora | O/M/V Muut | 1 | 28.03.2011 20:05 |
Millainen hydraulipumppu? | Taisto | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 04.07.2010 23:07 |
millainen valokytkin... | Kelju.K | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 27.09.2006 22:17 |