![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Ylläolevasta voi päätellä, että akryyliä voi liimata primerilla ja pikaliimalla. Ja oliko tuo sitten arvaus, että ehkä polyuretaanipohjaisella tuulilasiliimalla voi koittaa? Osaisiko joku kertoa vaikka akryylilevylle toimivan primerin ja liiman ihan tuotemerkkinä. Ja toimiva ihan sillä tavalla, että on itse käyttänyt ja toimivaksi todennut.
__________________
www.alanmiehet.com #1 |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Oon tuolla liimattuja akryylikappaleita sorvannu ja kiillottanut eikä sauma ei näy lopputuloksessa paljaalla silmällä. Huom. akryylilevyä on sekä suulakepuristettua että valettua. Jälkimmäistä pystyy työstämään ja kiillottamaan täysin kirkkaaksi. Suulakepuristetun pehmenemispiste on niin matala ettei käsisahallakaan meinaa saada sahattua ja poranterätkin jumii kiinni. Etra myi aiemmin valettua levyä, mutta noin 5 vuotta sitten ei ollu valikoimissa. Ohjasivat johonkin Kivistössä majapaikkaa pitävään firmaan josta sain oikeeta levyä. Harmikseni en muista firman nimeä. Suulakepuristetustakin toki pystyy monenlaista tekemään, mutta liimatessa siinä on suurenpi riski, että se säröytyy valmistustekniikasta johtuvien sisäisten jännitysten vuoksi. Ja näitä jännityksiä saa siihen heposti myös sitä leikatessa. Akryyli kestää huonosti jännityksiä liuottimien kanssa... Mahdollisimman hitaasti sahaamalla ja vaikka vedellä jäähdyttäen sahauksen yhteydessä, voinee saada liimattavat reunat sellaisiksi, että ne kestää paremmin liimausta. PC:n käsittelystä ei oo kokemusta, mutta materiaalina se on sitkeää kun taas akryyli on kovempaa ja hauraampaa. Yleisohjeena: monelle muoville löytyy omat niille tarkoitetut liimat. PS Ja pikaliima soveltuu lähinnä vain sormien yhteen liimaamiseen ja muuhun lähinnä väliaikaiseen kiinnittämiseen "wirn". Viimeksi muokannut Radis : 01.05.2018 22:58 |
#3
|
|||
|
|||
![]() Ei täsmätietoa 2018.Lainaus:
Jos minä aloittaisin jotain kokeiluja akryylillä (PMMA), niin eka kokeet tekisin ilman mitään primeriä ja kalliita puhdistusaineita; pinnoittamattomassa akryylissä pesisin levyt esim. Fairy- astianpesuaineella, ja huuhtelisin hanavedellä. ja viimmeinen puhdistus sitten talouspaperilla, siten että hikeä ei pääse liimapinnoille ![]() Kerroit, että PE, siis oliko "ämpärimuovi" PE HD, on tuttua värkkiä? sitä on todella vaikea liimata, ei toki yhtä vaikeaa kuin esim. "teflon" Monesti liimatessa tehdään se virhe, että liiman ei anneta "jämähtää" rauhassa: pikaliimalla se tarkoittaa sitä, että liimattavia kappaleita ei saada heti kohdalleen, vaan hierotaan pari sekunttia kohdalleen; tai se että ei jakseta puristaa/pitää kohdallaan tarpeeksi kauan (esim. 60 sekunttia) vaan kokeillaan 10 sekunnin kohdalla, että joko se tarttui.... -> osa liimasta on ns. jämähtänyt, mutta se "murtuu/häiriintyy" kun reaktion aikana pinnat liikkuu. Jotain liimauksia tehdään Jigissä, siis siten että liimataan (esim. alumiinit) semmoiseen asentoon jännitettynä, että kun rakennetta kuormitetaan, niin liimaus on lujimmillaan... Jos pitäs alkaa ennustamaan, niin tuo pinnoittamaton akryyli pitäs olla todella helppo liimattava pikaliimoilla (ja uretaaneilla jos tarvittaan joustoa) verrattuna esim. polykarbonaattiin (PC), joka on pinnoitettu/käsitelty ns. naarmuuntumattomaksi. Pinnoittamaton/käsittelemätön PC on myös "helppo" liimata. -> akryyli on mekaanisesti "löyhä" muovi verrattuna PC:hen, siis PC:n käyttökohteet lähtökohtaisesti vaativammat, ja PC kestää iskuja ja muokkaamista, esim. 5 mm vahvuinen PC ikkuna kestää huomattavan hyvin haulikon teräshauleja, ja nimenomaan ammuttuna useampi kerta samaan kohtaan... tulee hauskan näköinen "kuplapussi", kun PC venyy... Karkastu lasi (toki ohuempi) hajoaa niin nopeasti, varsinkin teräshauleilla, että jopa "hauliparven" viimmeiset haulit pääsee lasimurskassa etenemään tuhoisasti... Kun ei hajuakaa, mitä meinaat tehdä, on vähän hankala neuvoa.... mutta lukaseppa tuo, sivut 30-> ja ehkä nuo valokoveitteiset kannattaa lukea, myös siis sivulle 45 asti? ja tuon jälkeen tulee sitten muut mömmöt. http://www.loctite.fi/fis/content_da...CAT_FI_WEB.pdf |
#4
|
||||
|
||||
![]()
PE -muovit hitsataan, niihin ei ole mitään hyvää liimaa tullut vastaan.
Ihan sama onko HD(High Density) LD(Low Density), monessa sitä käytetään. Vesijohtoputket, levymateriaali ja ihan pakkausmateriaalinakin näyttää olevan.
__________________
www.alanmiehet.com #1 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Kiitti Radikselle, tuo Degussa Acrifix 192 kuulostaa ihan pätevältä tuotteelta. Täytyy hakea tuubi testiä varten.
__________________
www.alanmiehet.com #1 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Huuto akkukotelo muovia made in usa | ZAU | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 25.01.2013 22:17 |
Myyty HJ60 -81 3+3, tekniikka katsastuskunnossa, hitsattavaa. Oulu, 1100 € | AnttiT | O/M/V Ajoneuvot | 4 | 07.05.2012 13:46 |
Myyty Levikkeet ABS muovia 50e | KooPee | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 01.09.2011 15:31 |
Kuraläppien kumia tai muovia? | legro | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 17.07.2007 22:48 |
O: halpa maasturi missä ei hitsattavaa runkossa | Nasty | O/M/V Ajoneuvot | 17 | 22.03.2006 14:08 |