![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Työkaveri kertoi tehneensä vastaavan naparemontin, joku henkilökuletin se oli ollu, Skoda tjsp. Irtihän tuon napa lähtee prässillä kun ottaa koko olka-akselin irti. Asennus on itseasiassa helppo kun navan saa helposti painaneen prässissä, sinne tarvii vaan tehä välike navan laipan ja laakerin ulkokoolin väliin että voimat menee sen välikkeen kautta eikä laakerin rullien.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Se erikoistyökalu tulee kiinni raidetangonpään kartioon ja jarrusatulan kiinnikkeisiin. On kyllä älytön systeemi kun ei ole reikää niinkuin portterissa.
Tahtovat myydö joo koko navan. Ei sitä prässillä saa niin että kestäisi, menee se jonkin aikaa sitten alkaa rohina jos navasts prässää. Karvan alle 2t e maksaa vehje ei oo monessa pajassa sitä. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Osta ehjä olka-axula
AVKsta laakereineen abs antureineen.....jos ei oo kaluja.
Ja näkee vuosimallin ja kilsatkin mitä menty. Maksaa luultavasti saman ku laakerit tai sinnepäin. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Näin on tehty, rojut tulossa...
|
#5
|
|||
|
|||
![]() Ja varmasti saat ehjän
Kun itse tai joku tietäjä pyörittelee navan tiskillä.....ennen maksua.
|
#6
|
|||
|
|||
![]() Monenlaisia työkaluja on pitänyt tehdä...Lainaus:
Siis pelti epätasainen/joustaa helposti, ja silloin voima menee laakerin läpi, ja laakeri voi viottua helposti. Kun katsoo tuota laakeripaketin rakennetta, niin ei kovin suuri homma sorvata/tehdä semmoiset työkalut, että saa prässissä painaa suoraan lukkorenkaasta tuon paketin paikoilleen. Siis olka-akseli irti, ja puhdistettuna uuniin n. 200c pitäs riittää, ja vielä paineilmalla tms. varaovasti jäähdytettynä turvallinen stefalle/laakerille. Ja tuo napa tietysti pakasteeseen, 25 astetta pakkasta auttaa paljon, verrattuna saman verran plussaa. Tuolla 225 asteen lämpötilaerolla laakeri todennäköisesti "lupsahtaa" lähes omalla painollaan paikoilleen. Ja tuo purkaminenkin on helpompaa, kun olka-akseli on irti. (suojakuppi takapuolelta palasiksi, sitten laakerikuulia paikallaan pitävä kehä palasiksi/pois, helpottaa jos saa hajotettua stefan... ja sitten toisen puolen laakerikuulat riviin toiselle reunaa, ja toisen puolen kuulat toiseen reunaan, ja laakeria kammetaan niin paljon, että keskimmäinen kuula saadaan lyötyä pois, sitten seuraavat... Toki nykyään tulee pilkottua tuo laakerin sisäkehä plasmalla... jos tuo paha haju ja savu ei ole ongelma ![]() Eikö jossain sanottu, että jos vanhan laakerin ulosvetovoima ylittää jonkin arvon, niin olka-akseli pitää uusia? Siis vasta työn edetessä tietää, meneekö osiin 100 vai 500e (eikö ole kohtuu hintainen olka-akseli, jos maksaa pyörän napoineen päivineen alle 500 e? siis alkuperäinen paketti maksaa 300? enemmän, kuin tarvikelaakeri?) Aikanaan kun ajelin 4matic tdt mersulla, jäi käsitys, että maahantuojan varaosahinnoittelu olisi ollut paljon kalliimpi... |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Näyttäs samanlaiselta laakerilta kuin jossain passatissa eli tekee sopivan holkin navan ja laakerin vääliin ja sit prässillä
Kun osat on kädessä niin onnistuu prässillä tai sillai täällä on tehty ja kestänytkin |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Luulin et Mersut olis järkevämmin tehty/kasattu. Onneks Tojotaan (LC 120/FJC) saa koko navan laippoineen reilulla 70€:llä ja vaihtaa alle puoleen tuntiin helposti.
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
Kun VW Crafter on noilta osilta sama kampe, Volkkarin hyötyajoneuvokorjaamoilta pitää tuommoinen homma onnistua.
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Sopivan tiukalla sovitteella olka-akseliin reikä navalle että olka-akseli kantaa navalta rulevan kuorman, ja napa pulteilla kiinni olka-akseliin. Helppo ja nopea vaihtaa, eikä tartte mitään sikahintaisia erikoistyökaluja - tai edes prässiä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Sprinterin aluvanteet | pattis | O/M/V Renkaat ja vanteet | 5 | 16.04.2016 13:07 |
Lj 70 etupyörän laakerin kiristys? | lissonen | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 07.12.2014 11:48 |
Ostetaan Sprinterin peili(t) | Joske | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 16.07.2014 20:35 |
G-Mersun etupyörän laakerin vaihto | Tapsa | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 20.09.2011 09:18 |
Disco 2 etupyörän laakerin vaihto työkalu? | lacrits68 | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 08.10.2005 16:35 |