![]() |
|
|
|||||||
| Tapahtumat Kisat, kisatulokset, safarit, ajopäivät, kokoukset, yms. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Perjantai 30.3.2018 Aamun herätys oli melkoisen raikas. Pakkasta oli ollut jotain 10 ja 15 välistä. Virtaavassa paikassa joen reuna oli jäätynyt yön aikana. Äkkiä vaatteet niskaan ja potkimaan nuotioon eloa. Roopekin oli näköjään tullut pitkällä defellä johonkin aikaan. En ollut mitään kuullut yön aikana. Aamupalaksi venäläisiä kananmunia joiden keltuainen tipahtu yhtenä pallona pannulle. Nekin oli jäätyneet samoin kuin kaikki alkoholittomat juomat. Cola tölkki oli sula mutta jäätyi heti kun sen napsautti auki. Venäläisten kananmunien keltuainen on oudon näköinen, väri on todella haalea verrattuna kotimaisiin. Muutkin heräili ja Roope potkittiin ylös. Oli tullut leiriin noin kuuden aikaan aamulla. Tullissa oli ollut 6,5h jonot. Pari tuntii oli ehtinyt vetää tirsoja ennen herätystä. Aamutoimien jälkeen suunnattiin kiimasuon kierrolle. Se löydettiin hetken ihmettelyn jälkeen ja Ilkka lähti vetämään keulaa. Taas mentiin hieman eri reittiä kuin itsenäisyyspäivänä, lumi piilotti jäljet hyvin. Nyt päivänvalossa ihmeteltiin reitin varrella olevia lippusiimoja ja tapsa bongasi myös "rastilapun". Nro 6 oli muovitaskussa puun kyljessä. Jonkilaista suunnistusta täällä oli harrastettu mutta millä kalustolla. Rasti nro 1 löytyi karpalosuon navetan rauniolta. Pidettiin paikalla ruokatauko ja suunniteltiin että lähdetään etsimään uutta reittiä rauniota itään kohti hiekkatietä joka vie Heinjokea kohti. Keli oli todella kaunis ja lämmin. Vatsat täynnä jatkettiin uudelle reitille. Ensin kokeiltiin yläpuolista reittiä mutta sieltä käännyttiin pois. Lumen takia oli vaikea hakkuuaukealta löytää jälkeä ulos ja aikaisemmin oli lähtenyt lupaava haara. Nytkään ei oltu monensadan metrin päässä ajetusta jäljestä. Alempi ura jatkui melko selkeänä mutta lunta oli paljon. Volvo ja pitkäGR oli jumissa edessä. Otettiin parempi linja sivusta mutta jäin kiinni puunrunkoon josta jouduttiin vinssaamaan yli. LyhytGR tuli vauhdilla rungosta yli. Edestä kuului melkoisen hätäinen huuto la puhelimeen ja sen jälkeen tapsa juoksi hakemaan vesikanisteria takakontilta. Ajattelin että autosta hajosi jotain. Ajelin keulan kiinni ja menin katsomaan tilannetta. Katri oli GR:n edessä jotenkin erikoisessa asennossa. Pian sain kuulla että oli jäänyt tiellä peruuttavan 6x6 volvon ja gr:n väliin puristuksiin. Epäiltiin että jotain voi olla jopa murtunut mutta onneksi ei mitään pinnallisia vammoja näkynyt. Hätä oli suuri, oltiin kuitenkin "ulkomailla". Paulille soiteltiin ja kyseltiin mitä kannattaa tehdä. Rajasta yli oli paras vaihtoehto. Heinjoelle menevä vähän isompi hiekkatie ei olisi kovin monen sadan metrin päässä. Katri saatiin jaloille ja kaksi miestä talutti hänen volvoon jossa pääsi takatilan laverille makuulle. Homma sumplittiin niin että pitkäGR ja volvo lähtee rajaa kohti. Kännykät toimivat miten sattuu ja haaveripaikan jälkeen kentät taisi palata heinjoen päässä. Ajeltiin porukalla Heinjoelle ja siitä erkannuttiin kahteen letkaan. Tämä oli se pahin painajainen että jotain onnettomuutta sattuu kun olla teillä tietymättömillä. Vaarallisia elementtejä on useita tässäkin harrastuksessa ja erityisen varovainen saa olla autojen kanssa kun niiden lähellä liikutaan. MakeO sanoi hyvin että suhtautuu autoihin kuin hevosiin, niiden taakse ei pidä mennä tai voi tulla kaviosta. Pitkästä 6x6 volvosta tuskin paljoa näkee taakse. Minulla oli ekaa kertaa peruutuskamera käytössä. Se tuli 2DIN android mankan/navigaattorin mukana ja on melko mukava kun näkyvyys taakse on todella surkea bertassakin. Hieman kamera vääristää totuutta mutta näkee ainakin ettei ketään takana. Tapsa ja Ile lähti kohti rajaa ja päättettiin ajaa takaisin samaan leiriin kuin edellisenä yönä. Mieli oli haikea ja huoli suuri kun ei tiedetty Katrin tilan vakavuudesta. Poikittainen Tie Heinjoelta Kuparsaareen oli melkein ajamaton ja puolessa välissä olevan ojan jäät ei kestäneet ja jouduttiin vinssaamaan autot siitä yli. Kuparsaaren päässä ajeltiin muutamia rauniota läpi ennen leiriin siirtymistä. Rajalle lähtijöiltä tuli viesti että ajoivat nuijamaalta yli. Pauli oli järkännyt niin että autot pääsi jonojen ohi ja Katri Suomen tullista ambulanssilla Lappeenrantaan sairaalaan ja kuvauksiin. Helpotti jo tietää että pahin oli ohi ja olivat Suomen puolella. Onneksi matkaan Heinjoelta Nuijamaalle ei ole kun karvan yli 50 km. Myöhemmin saatiin vielä viesti että mitään ei ole murtunut ja pääsee varmaan kotiin samana päivänä. Helpotus oli suuri ja päätettiin että ajellaan kolmen auton voimin vielä ainakin seuraava päivä. Puuta löytyi läheiseltä mäeltä mutta ei ollut kuin yksi saha ja sen terä tylsyi kelon haussa. Viilaa ei tietysti ollut ja kaksi isoa keloa tuotti melkoisesti työtä ennen kuin olivat pätkinä. Sahan bensakin loppui mutta onneksi otettiin Ilkalta varalle 5 litraa joka saatiin parin erehdyksen jälkeen sekotettua sopivaksi. Ensimmäinen kokeilu tuotti lähinnä vain savua. Yöksi ängettiin Jonin kanssa samaan pieneen telttaan että saatiin lämmitys. Akkua ei vaan oltua muistettu ladata joten se hyytyi yöllä. Melkoisen miellyttävä oli nukkua siihen asti.
Viimeksi muokannut mikjus : 06.04.2018 07:37 |
|
#2
|
||||
|
||||
|
LA
Taas hyinen herätys kun akku oli loppunut ja planari hyytynyt. Päivän ohjelma oli auki. Alkuun mietittiin josko lähdettäisiin valkjärvelle katsomaan hylätty ohjustukikohtaa ja venäläisiä maanalaisia bunkkereita. Onneksi löytyiki ajettavaa lähistöltä kun ajettiin ensin pieni peltojen kautta menevä lenkki kohti vuoksea ja sieltä ennen ajamatonta pätkää takaisinpäin. Reitillä oli ajettu jollain telavehkeellä jonka jälkiä seurattiin yhdessä vaiheessa. Lumi tuotti jälleen vaikeuksia kun sitä oli paikoitellen melkoisen reilusti. Päätettiin mennä ajamaan kaislikon ylitys tai aikankin katsomaan onko se auki. Lähestyttiin ylitystä idän suunnalta. Aivan niemen kärkeen asti meni vanhat auton jäljet. Jäljet jatkuivat jäällekkin ja siitä oli varmaan menty pilkille kantohangen aikaan. Kaislikon ylitys oli jäässä ja käytiin vain pyörähtämässä vastarannalla. Palatiin jotain satoja metrejä raunioille ja pidettiin ruokatauko. Sitten ei oikein muuta keskitty kuin lähteä ajamaan vuoksea alas menevää paakkolan reittiä. Siellä oli pehmeässä koivikossa muutama passi joista sain tiputettua auton läpi pehmeään kuraan. Koivikossa oleva oja taas oli jäässä ja siitä pääsi ajamalla yli. Varsinainen reitti ajettiin tunnissa läpi vs. Helatorstai 2016 3h (kuiva keli) tai itsenäisyyspäivä 2017 6,5h. Reitti päättyi mustasaaren tilalle ja siitä ajeltin vanhan paakkolan lentokentä pohjoispuoleta menevää uraa takaisin ristseppälään menevälle tielle. Tästä ei oltu ajettu pitkään aikaan ja melkoista hangessa junnamista oli. Lopussa oli ajettu kelkalla vielä ja kovettunut valli hieman harasi vastaan. Auratulle hiekkatielle saavuttua ajeltiin muutaman kilsa alas ja laitettiin leiri pystyyn mäen nyppylälle vähän tiestä sivuun. Maken saha teroitettiin rälläkällä ja saatiin puita nuotioon. Nutio laitettiin ison kiven kylkeen. Alkuun tuotti hankaluuksia saada se kunnolla palaman kun lumi suli alta pois jättäen noin puolen metrin syvän kuopan. SU Heräiltiin rauhassa ja syötiin kunnon aamupalat. Maken 100Ah akku oli edellisenä päivänä ollut lautauksessa ctekin kautta mutta ei ollut riittänyt kun akku oli taas yöllä hyytynyt. Huomattiin vasta aamulla että planarissa olisi ollut niin pitkät piuhat että olisivat riittäneet auton omillekkin akuille. Kuitenkin ctek oli sen verran vetänyt virtaa että GR ei enää aamulla käynnistynyt ja sitä piti hetken vinnsailla ja hinailla että saatiin käyntiin. Ennen ristseppälästä lähtevää isoa tietä kaivoin jäätä pois vanteista ja nostin rengaspaineet 1 bariin. Jossain nopeudessa meinasi olla woblauksen esiasteita ja niitä oli Makellakin. Ajeltiin Roopen perässä portinhoikkaan asti josta hän kääntyi Vaalimaalle ja loput kohti Svetogorskia. Missasin vielä suoraan Jääskeen menevän tien ja ajettiinkin sitten Antrean kautta takaisin. Matkalla pysähdyttiin Svetossa uuteen 5-kauppaan ostamaan tuliaisia. Rajalla tankit täyteen ja jonottamaan. Jonoa ei tosin ollut ja tulleissa ei mennyt varmaan 20 minuuttia enempää. Ajelin katsastuskonttorille jossa Make lastasi auton traileriin ja itse täytin renkaat 2 barin maantiepaineisiin. Ajeltiin vielä yhdessä Viipurin porttiin syömään. Kotimatka sujui ongelmitta. Onneksi palattiin jo sunnuntaina kotiin sillä maanantaina tuli lunta noin 20-30cm. Matkaa taitettiin rajan takana noin 250km. Kartassa reitit pääpiirteittäin. Talvikelien ongelma on reittien helppous, silloin voi hakea uusia ajettavia pätkiä kun eteneminen nopeaa, ellei sitten lunta ole liikaa. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Kiitoksia reissu kertomuksesta ja kiitoksia kaikille hyvästä seurasta. Lunta ja yöpakkasia tosiaankin riitti ja tilanteita mutta välillä näin. Hauskaa oli!!
|
|
#4
|
||||
|
||||
|
Lyhyt videonpätkä mistä suurin osa on kaislikossa ajelua incar kuvauksena.
Viimeksi muokannut mikjus : 06.04.2018 07:38 |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Tässä vielä Ilkalle. Voisiko "pioneerileiri" olla Lottolan vakoiluasema?
Voitaisiin ajaa tuota kautta seuraavaksi kun safaroidaan kuparsaaren suunnilla. Voi olla jopa jotain offattavaa kun reitti menee osittain niittyjen ja peltojen kautta. 2007 "pätkä" 13km on ajettu läpi noin 2 tunnissa. Jääskestä etelään ja käännytään itään kohti. Reitti tulee lopulta takaisin saman tien varteen jossa nyt käytiin pyörimässä. Matkaa taitaa olla jotain 7km siitä missä käytiin. Kuvasta näkee parikin reittiä joita pitkin pääseen kuukaupin suunnille. Ollaan käyty tuolla 2007 pääsiäisenä jolloin siellä oli aktiviteettiä. Vakoiluasema reittipisteellä rynkkymiehet käännytti meidät takaisin. Silloin oli muutama linkkiauto kentällä ja toisessa laidassa oli muistaakseni kiinteä iso hässäkkäantenni. Olisiko tuolta loppunut sitten aktiviteetti? Kuvan iso rakennus on jonkinlainen kasarmi. Muistan että sen nurkalla oli jonkinlainen armeijan "lautasantenni", aika samanlainen kuin Suomen YVI1&2 järjestelmissä laitettiin excelin maston päähän. Tässä kuva mistä tuli käännytys. Vakoiluasema reittipiste ylemmässä kuvassa. Yksi masto näkyy kuvassa. Lisäksi pätkälle reittipisteteestä alkavan reitin toisessa päässä on outo kenttä jossa useampi pieni rakennus. Se tosin on 10km päässä ja lähellä isoa tietä (viimeinen kuva). Näyttäisi aivan kun ennen aluetta olis vartiokoppi, siksi arvelen armeijan alueeksi. Ammusvarasto? Just tuli mieleen yks mesta jossa oli aidatulta alueelta valonheittimet ulospäin, ajettiin aika vierestä. Saattaa olla just tää. Sopivasti näyttäs vielä viivan mukaan et on otettu uparit ja uus suunta. //EDIT Vielä tarkempia sat kuvia Joku kupoli ilmestynyt? Sateliittikuvien ikää ei tiedä joten voi olla jopa aktiivikäytössä tämä mesta? Viimeksi muokannut mikjus : 06.04.2018 13:20 |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Pähäma Helatorstain 2018 venäjän safari 7 - 13.5.2018 | mikjus | Tapahtumat | 99 | 01.07.2018 09:28 |
| PäHäMa venäjän safari pääsiäinen 14 - 17.4.2017 | mikjus | Tapahtumat | 72 | 01.05.2017 22:10 |
| Pähäma Venäjän safari helatorstai 2010 | mikjus | Tapahtumat | 161 | 13.06.2010 12:30 |
| PäHäMa Helatorstai 2008 venäjän safari 30.4 - 4.5 | mikjus | Tapahtumat | 168 | 11.05.2008 20:12 |
| venäjän safari pääsiäinen 2007 | toyota4x4 | Tapahtumat | 55 | 27.04.2007 22:00 |