![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Tulihan niitä osia Jenkkilästä. Kiinnike on Jeep CJ5/7/8 ne tuli Ebayn kautta Muut tavarat tuli Summit Racingin kautta Etusatulat ADO-18FR583 Disc Brake Caliper, OEM Replacement, Natural Finish, Checker, Chevy, GMC, Jeep, Pontiac, Passenger Side Front (Mfr. #: 19140848) ADO-18FR584 Disc Brake Caliper, OEM Replacement, Natural Finish, Checker, Chevy, GMC, Jeep, Pontiac, Driver Side Front (Mfr. #: 19140849) Palat BEN-SBC52 Brake Pads, CT, Ceramic, Buick, Cadillac, Checker, Chevy, GMC, Jeep, Oldsmobile, Pontiac, Front, Set (Mfr. #: SBC52) Levyt BEN-PRT1155 Brake Rotor, Cast Iron, Solid, Front, International, Jeep, Each (Mfr. #: PRT1155) Nämä nyt vain muistutuksena jos joku alkaa samaan projektiin. Valmiit sarjat ovat jossain 600-1000 dollarin puitteissa. Nämä rojut oli sen 223 dollaria. Akseli siis pukeille, navat pois ja rumpujen jarrukilvet mäkeen. Säätämistä helpottamiseksi hommasin takapiirille (sinne jää rummut) säätimen ja etulevypiirille vastaventtiilin 2psi jousella. Navasta painoin vanhat pyörän pultit mäkeen. Huom jos rumpu on prässätty kiinni napaan pultit pitäisi porata ettei pääse reikä liian väljäksi. Tässä riitti prässillä painelu. Levyt tulee navan taakse kiinni ja pinta oli kyllä koneistetun näköinen, mutta kun töissä on nykyään sorvi niin pyöräytin vielä pinnat puhtaaksi ennen levyn asentelua. Pyörän pulteiksi tuli tilattua väärät, mutta ne sai onneksi helposti ja nopeasti nippeli.fi kautta. Tähän siis kannattaa käyttää CJ5/CJ7 levyjarrullisen pyörän pultteja. Ne keskittää levyn keskellä. Hyvin nuo näytti natsaavan toisiinsa. Tuohan menee ihan bolt on noilla osilla. Kääntöpäästä pitää vähän ottaa rälläkällä, että satula mahtuu liikkumaan. Lisäksi rasvan täyttötulppa pitää vaihtaa matala asenteiseen (1/2 bspp näytti sopivan). Nyt vaan odotellaan uusia laakereita postilta niin pääsee niputtamaan navan kasaan. Sähköjä myös tullut vähän tehtyä kun osia odottelin. Volttimittari ja pari USB-latauspaikkaa tuli samalla. Taakse tuli hommattua Intian pojilta takavalot. Kyllä taas tuli raavittua päätä, että onko pakko metsästää netin halvimmat osat. Meni siis lampuista kaikki piuhat ja valojen poterot uusiksi, ei siis ihan halvimmat ollut enään... Taas hommat jatkuu kun pääsee talliin. Takajarrujen nauhatkin tuli niitattua ensimmäistä kertaa kenkien päälle, hyvin onnistui.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
On se perkele kun pitää aina metsästää se netin halvin osa. Näiden Intiasta tulleiden takavalojen kanssa on jo painittu nyt kymmeniä tunteja yhteensä. Tämä kaikki huomatakseni, että nämä on ihan hanurista... Sen verran meni hermo, että nämä on nyt tallin nurkassa ja unohdettu kokonaisvaltaisesti.
Siirryttiin takaisin orkkikseen ja hyvä niin. Nyt on leimalle vaadittavat valot jiirissä eikä muitakaan sähkötöitä ole. Toki jos halajaa lisävaloja niin ne pitää katsoa vielä erikseen. Jarrut on nyt kaikki asennettu ja ilmattu alipaineella. Alkoihan se poljintuntuma sieltä löytymään. Vielä tarvitaan säätö takarummuille ja loppuilmaus. Samalla tuli soviteltua CJ3B:n kumeja alle ja ihan hyvin ne sinne mahtuu. (vapaavirtaussuodatin on nyt vain tuossa kun ei ollut orkkispurkkia mukana, katsotaan jos siihen keksii jotain fiksumpaa) Tätä kuvaa katsellessa tuli mieleen, että tuo puskuri lähtee kun saan vinssin päätettyä. No vinssiksi päätetty 13000lbs naruvinssi. Nämä niitä kiinalaisia, mutta katsellaan miten kestää. Onhan tuossa voimassa vähän laskettu varaakin reilun tonnin pulkkaa varten. ![]() Auto siis alkaisi olla leimakunnossa, mutta nyt onkin kevät aikaa varustella ja hipelöidä kaikkea kivempaa. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Eipä ole tänne tullut niin paljoa päiviteltyä, mutta auto on aikalailla valmis. Jos nyt nämä ovat ikinä valmiita.
Vinssipuskuri ja vinssi tuli asemoitua keulille. Pelkääjälle kauhukahva, huomaa naamari koeajoa varten ilman kilpiä. ![]() Sitten alkoi kahistuttamaan katon puute jos vähän jossain kokeilee rajoja, family häkki siis taakse. Taistolta tuli joskus projektikuntoinen sotawillyksen takapenkki ostettua. se pääsi nyt tehtäväänsä. Lentokonevyötkin tuli paitettua kaikille penkeille. Sitten ei jäänytkään muuta kuin käyttää leimalle katista. Aika varaukseen Tattarisuolta Matilta. Kaikki oli reilassa, vaikkakin oli vähän käyntiongelmia väärien tulppien takia. Leima siis tuli ja ei muuta kun nauttimaan kesäkelistä niin ja toki Willyksestä. Huomaa poistettava raitisilmasuodatin. ![]() Lapsia kyytiin ja montulle testailemaan vanhusta. Insat kun olivat lainassa CJ3B:stä niin pitihän CJ5 saada omat kumit. Setti siis 31X10,5X15 mutikoita alle. Vähän on kokoeroa pinnatuilla 31¨ insoilla. Olipa iso ero ajettavuudessa pinnatut vs ei pinnatut, vaikea arvata kumpaan suuntaan... Nyt on molemmilla vehkeillä sitten maastukumit alla. CJ3B muuten leimattu myös ja kaupan. ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Sun projekteja on ilo seurata
![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]()
HIENO! Itsekkin sain oman willyksen tänäkeväänä vappuajoille. Vuosimallia 55
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
...mitä helv...iä??? ...näkyykö hanskakotelosta hevosenpää ![]() ![]()
__________________
FJ40 1967 -vaasansatama- BJ40 1976 -oldMama- BJ40 1977 -afrikantähti- BJ42 1981 -rosvo- BJ75 1987 -hillbilly- |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Ai tämä olikin sinun autosi joka meni Hyvinkään Motonetin suuntaan viikko sitten. Hienossa kunnossa on!
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Ollutkin vähän hiljaiseloa palstalle kirjoittelun suhteen. Tullut vaan lähinnä lueskeltua Mörön autosta ja repeiltyä Pillimehun LC kirjoittelulle. Hyvää kamaa molemmat topicit!
Kesä menikin kivasti ajellen ja nautiskellen willyksen kanssa. Oikeastaan mitään rempattavaa ei tullut eteen. Noh pitkä kaamos edessä milloin noilla vehkeillä ei oikein ajamaan pääse niin jotain piti keksiä... Ei muuta kun keula ja lokarit varastoon odottelemaan ja kone pois. Laatikko helpoin tiputtaa on nostamalla kevyttä autoa. ![]() Tässä vaiheessa voisi vähän valottaa suunnitelmia. Suunnitelmat olivat siis laittaa konehuoneeseen 4.3 V6 Chevyn tuote. Kasikin kävi mielessä, mutta järki vei tämän pelin. Laatikoksi puntanoin oman laatikon laittamista, mutta nettiä selatessa keikki hehkuttivat Chevyn SM465 kestävyyden ja kivan 1 vaihteen takia. Sehän onkin helpompi naittaa Chevyn moottorin kanssa ja Novak tekee kaikkea kivaa Willyksen ja Chevyn yhteisen elämän suhteen. Novakilta siis adapteri tilaukseen millä SM465 perään saa Willyksen oman jakiksen. Noh jenkkipoljilta oli 6 spooriset SM465 pääakselit ihan loppu niin joutuu tovin virpomaan. Hyllyssä kun oli tiiviste ja master overhaul kitti Willyksen 90 päälaatikkoon ja 18 jakikseen niin ei muuta kun se operointipöydälle. Oon jollain perverssillä tavalla alkanut nauttimaan noista neulalaakereista. Toistasataa neulaa upotettu pääakselin sisään. Synkrot mitä tässä laatikossa on kuitenkin jopa kahdella vaihteella tuli samalla vaihdettua. Jakiksesta kun poistaa kuulan kahden kepin välistä niin saa hitaan takavedon myös erikseen päälle. Tämä operaatio toki helppo tässä vaiheessa toteuttaa. Jakiksen kepit ei meinannut lähteä irti tai sitten mennä paikalleen oikein millään, mutta tallipullo pelasti ja laatikko kasassa. Ammulla oli pakko testata ja kaikki vaihteetkin jopa löytyi. Laatikko nyt jäi naftaliiniin odottamaan asennuskohdetta. Tähän CJ5 sitä ei kuitenkaan asennella. Tuossa olisi paketti mitä Willykseen olisi tarkoitus sovittaa. Koneeseen tuli vaihdettua laakerit ja kaikki tiivisteet. TPI kaksipiste kaasariruisku sai lähteä horon kaasarin ja puuttuvien antureiden/ohjausyksiköiden takia. Tilalle tuli Mercruisen kaksi kurkkuinen imari ja kaasari. Samalla toki piti laittaa tietokoneohjattu virranjakaja uusiksi, tilalle tuli HEI jakaja. Laatikosta kun pitää vaihtaa pääakseli 10 splinestä 6 splineksi niin samahan se on tehdä täysi laatikkoremppa. Hyvän näköistä on sisällä, mutta jumpataan nyt kaikki uutta samalla. On muuten ihan pikkuisen jytkympi kun Willyksen oma laatikko. ![]() Pikkujuttuja helppo tehdä samalla, huohotus uusiksi. Noh tuossa aikaisemmin sanoinkin, että jenkkipojilla alkoi kestää laatikon adapterin ja pääakselin kanssa niin oli pakko laittaa laatikko sivuun odottelmaan osia. Noh tyhjä laatikko oli helppo maalailla samalla ennen varastointia. Novak on kyllä kiva firma. Sieltä löytyy moottorin kannakkeet juuri tuohon koneeseen ja juuri tuohon runkoon. Helppoa... Ensimmäinen koeistutus kertoikin, että mekaanisen tuulihuiskan voikin unohtaa. Laatikko osuu aika kivasti omalle paikalleen, toki tuon peltipäällisen saa tehdä kokonaan uusiksi laatikon isomman koon takia. Kytkin piti myös saada samalla siirtämään voimansa nesteellä. Tarkkaa mittailua ja kopan pulttien hyväksi käyttöä niin kyllähän sen sinne saa. Tämä kaikki hierominen vain todetakseni lopuksi, että eihän se sinne mahdu kun ohjaus tulee juuri tuohon kohtaan. ![]() Noh seuraava homma olikin sitten syylarin siirto eteenpäin. Willyksen maskissahan mahtuisi asumaan pienehkö perhekin, noh siitä otettiin sitten alkuun reilu 10cm lisätilaan. Nyt mahtuu siis kone paikalleen pituuden osalta. Tilaa jäi sen verran, että yli sentti jäi hihnapyörän ja sähkötuulettimen väliin. Päätin sitten kuitenkin laittaa puhaltimen maskin sisään, jääpähän vähän puuhatilaa konehuoneeseen enemmän. Kone on nyt paikallaan ja omalla painolla kiinnikkeiden varassa. Ahtaat paikat olivat ohjausvarsi vs moottorin kannake, öljynsuodatin vs ohjaussimpukka ja toki pakoputkien kanssa joutuu aikalailla jumppaamaan vielä. Laatikko tulee kivasti ohjaamaan, mutta aika hyvällä paikalla on kepin ja kaiken muunkin osalta. Tässä nyt sitten odotellaan laatikon adapteria niin pääsee naittamaan sen paketin kasaan ja sovittamaan paikalleen. Nyt laatikko tyhjänä paikallaan, painaa muuten niin perkeesti ihan noi pelkät kuoretkin. Tässä samalla tulee pohdittua ylivaihteen hommaamista. Saisi neljännen kepin ohjaamoon, mikä jo sinäänsä on kiva hämmentävä tekijä ulkopuolisille, mutta pääasia on laskennallinen 80 km/h ja koneen kierrokset 3000 rpm. Pikkupuolelle saakin sitten 1:86 välitykset... Pitää vähän useammin koettaa tätä päivitellä niin säilyy itselläkin joku jälki rakentelusta bittiavaruudessa. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan cj5/willys osia | arzi198 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 5 | 21.10.2013 17:30 |
Willys cj5 1955 kaasari | Arska66 | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 30.08.2011 10:49 |
Jeep Willys -57 | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 01.01.2010 19:38 |
Ostetaan -57 willys jeepin osia | timppat | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 04.01.2009 21:03 |
Ostetaan -57 willys jeepin osia | timppat | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 09.11.2008 19:04 |