Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 31.01.2018, 20:38
kenni_ kenni_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 09.06.04
Sijainti: Suur-kangasalan kaupunki >=(
Viestit: 481
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Tässä alkuviikon ajellu uudella farmariAuriksella jossa ledivalot. Aidosti oikeesti mun FJ:ssä on reilusti paremmat valot normaaleilla (no on ne 150%, mut 60/55W) H4:lla.
Samassa käsityksessä oon itekkin että harvassa on oikeesti hyvät uusien autojen ledivalot.

Mutta olikohan autobildi mistä luin että sen takia on alitehosia "alle 2000 lumenin" valoja ettei tarvi ajovalojen pesureita laitella, mikä mun mielestä on kyllä ihan perseestä että sen takia aletaan valotehoa heikentään tahallaan.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja amatyyr Näytä viesti

Oletko kokeillut näitä ajo- tai lisävaloissa?
No ajovaloissa en, ledi lisävaloja on/ollu useampaa merkkiä ja niissä on kyllä ollu kaikissa sama ongelma. Nää viimesimmät w-lightit ei tarvi kun vähän alle -2c lumisadetta niin ne on hetikohta tukossa ja sitten ei muutakun häikäse enään.

Oon siinä kyllä samaa mieltä että halogeenit on jo vähän vanhanaikaset, mutta talvella ne tuntuu olevan tällä hetkellä ainoot jotka pystyy pitään huonolla kelillä umpion kunnolla auki. (ainakin niissä autoissa mitä mulla on)
Tosin mitsussa on xenon sarja ja siinä on kyllä tähän mennessä pysyny umpiot auki kohtalaisesti.

Tuossa on kuva miten xenon jaksaa pitää umpion auki. Ledi olis varmaan muurautunu ihan umpeen..

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	DSC_0035.jpg‎
Views:	946
Size:	74,7 Kt
ID:	83503  

Viimeksi muokannut kenni_ : 31.01.2018 20:42
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 31.01.2018, 21:58
amatyyr amatyyr ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.07.17
Sijainti: Ylivieska
Viestit: 97
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Tässä alkuviikon ajellu uudella farmariAuriksella jossa ledivalot. Aidosti oikeesti mun FJ:ssä on reilusti paremmat valot normaaleilla (no on ne 150%, mut 60/55W) H4:lla.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kenni_ Näytä viesti
Samassa käsityksessä oon itekkin että harvassa on oikeesti hyvät uusien autojen ledivalot.

Mutta olikohan autobildi mistä luin että sen takia on alitehosia "alle 2000 lumenin" valoja ettei tarvi ajovalojen pesureita laitella, mikä mun mielestä on kyllä ihan perseestä että sen takia aletaan valotehoa heikentään tahallaan.
Sehän se syy on. Pesurit vaaditaan yli 2000 lumenin valoihin, ja niitä saa kyllä jos on valmis maksamaan, mutta ei volkkari- ja tojotakansa maksa ylimääräisestä, kun onhan näillä ennenkin nähty. Ja tähänhän ovat jo sekä autolehdet että viranomaiset esim. rapakon takana heränneet. Jospa täälläkin muuttuisi asiat mieluummin toisinpäin, että olisi oikeasti tietty vaatimustaso, että valoista olisi muuhunkin kuin varoittamaan kanssaliikkujia.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kenni_ Näytä viesti
No ajovaloissa en, ledi lisävaloja on/ollu useampaa merkkiä ja niissä on kyllä ollu kaikissa sama ongelma. Nää viimesimmät w-lightit ei tarvi kun vähän alle -2c lumisadetta niin ne on hetikohta tukossa ja sitten ei muutakun häikäse enään.

Oon siinä kyllä samaa mieltä että halogeenit on jo vähän vanhanaikaset, mutta talvella ne tuntuu olevan tällä hetkellä ainoot jotka pystyy pitään huonolla kelillä umpion kunnolla auki. (ainakin niissä autoissa mitä mulla on)
Tosin mitsussa on xenon sarja ja siinä on kyllä tähän mennessä pysyny umpiot auki kohtalaisesti.
Tuossa on kuva miten xenon jaksaa pitää umpion auki. Ledi olis varmaan muurautunu ihan umpeen..
Lisäpitkät ovat minullakin pari kertaa jäätyneet, ja omissa se on johtunut käytännössä eteenpäin ulkonevasta kehyksestä, joka on muodostanut kupin linssin eteen. Hetken kun on paikoillaan pitkät päällä, niin ovat kiltisti sulaneet auki (halpispitkät, eli emitterit ovat suoraan näkyvillä, eivätkä peilien kautta heijastavat). Ajovaloihin ei puolestaan ole tosiaan kuin pakkasella sumussa kertynyt tavaraa, vaikka alijäähtynyttä vettä lukuunottamatta on kokeiltu kaikki kelit tänä talvena. Tuo sinun esimerkkikuva on jo selkeästikin ääritapaus, jollaisia sattuu kohdalle kutakuinkin promillessa ajokilometrejä. Onhan niitä myös kelejä, jolloin tuulilasikaan ei pysy auki kuin jäärapalla 20 kilometrin välein, eikä sekään ole ongelma tai puhaltimia moitita huonosta sulatustehosta. Joskus vain on kelejä, joille ei mahda mitään muuten kuin apuvälineillä. Kahdessa aikaisemmassa autossa oli lähivaloina tehdasxenonit (35w) projektoreissa umpion lasin takana, eikä kertaakaan ollut jäätymisongelmaa kahdeksan vuoden aikana.

Konepelliltä lämmityksen aikana sulanutta lunta ei ledit jaksaneet sulattaa nyt pakkasilla irti, mutta eipä tuokaan kummoinen ongelma ollut autoa puhdistaessa hieman vilauttaa harjan päässä olevaa jäärapaa ja pyyhkäistä muutamaa noroa pois.


- amatyyr -
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 31.01.2018, 22:07
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kenni_ Näytä viesti
Samassa käsityksessä oon itekkin että harvassa on oikeesti hyvät uusien autojen ledivalot.

Mutta olikohan autobildi mistä luin että sen takia on alitehosia "alle 2000 lumenin" valoja ettei tarvi ajovalojen pesureita laitella, mikä mun mielestä on kyllä ihan perseestä että sen takia aletaan valotehoa heikentään tahallaan.
Tuo pesurihomma on tosi, siitä oli mersun s-sarjalaisen testissä mainittu. Silti se on tuplasti enemmän valotehoa kuin normaali H4. Muutenki mersun ledivaloista olen kuullut kehuja. Ledihän on valonlähteenä sinänsä hyvä, mutta käytännön toteutukset vaihtelee kuten kaikilla muillaki tekniikoilla. Veikkaanpa, että puutteista huolimatta kymmenen vuoden kuluttua uusissa autoissa ei juuri muuta käytetä. Uuteen ässään ei tainnut olla enää muuta tarjollakaan.
Tuo jäätäminen on joillain keleillä ongelma. Sitähän se on kyllä kaikilla valoilla, mutta ledit ei sula ennen juhannusta, ne täytyy raapata puhtaaksi. Toisaalta kun ollaan selkeästi pakkasella, niin ledivaloon ei lumi tartu, kun se valokin on miinuksen puolella. Käytännössä niillä keleillä kun koko auton keula on huurussa, on valotki ummessa. Minä laitoin led-umpiot autoon ja kyllä ainaki lyhyen testin perusteella en ole muuhun vaihtamassa. Valokuvio on tarkkaan rajattu ja valoa sen kuvion alueella tasaisesti ja kohtalaisen hyvin. En ainakaan muista, että olisin parempiin halogeeneihin törmännyt. Lisävalossa on led ollu jo pidempään käytössä ja erityisesti valon tasaisuus xenoniin verrattuna on selvästi parempi. Ja halogeeniin verrattuna myös teho.
Näihin hehkuvirityksiin en oikein jaksa uskoa, että ikinä tulee sellaista joka toimisi kunnolla kaikissa tai edes useimmissa umpioissa. Normaalistikin H4 umpiosta lähtee suhteellisen paljon hajavaloa, se vain ei haittaa, jos/kun valotehoa ei ole kovin paljoa. Sellaiseen umpioon ei oikein tehokas hehku vain sovi. Kokeilin aikanaan eri xenon sarjoja aika moneen umpioon. Siriuksen kanttiumpio kirkkaalla lasilla oli ainoa missä niitä viitsi käyttää, kaikissa muissa oli hajavaloa aivan liikaa.

Edit. amatyyrin kommenttiin vielä huomautus, siinä s-mersussakaan ei ollu pesureita, ei siis ole vain volkkari/toyota ihmisten ongelma. Mutta kuten jo totesin, 2000 lumenea on aika paljon, sillä kyllä saa hyvät valot kun muut asiat on kunnossa.

Viimeksi muokannut Ippe69 : 31.01.2018 22:11
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 31.01.2018, 22:48
amatyyr amatyyr ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.07.17
Sijainti: Ylivieska
Viestit: 97
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 Näytä viesti
Näihin hehkuvirityksiin en oikein jaksa uskoa, että ikinä tulee sellaista joka toimisi kunnolla kaikissa tai edes useimmissa umpioissa. Normaalistikin H4 umpiosta lähtee suhteellisen paljon hajavaloa, se vain ei haittaa, jos/kun valotehoa ei ole kovin paljoa. Sellaiseen umpioon ei oikein tehokas hehku vain sovi. Kokeilin aikanaan eri xenon sarjoja aika moneen umpioon. Siriuksen kanttiumpio kirkkaalla lasilla oli ainoa missä niitä viitsi käyttää, kaikissa muissa oli hajavaloa aivan liikaa.

Edit. amatyyrin kommenttiin vielä huomautus, siinä s-mersussakaan ei ollu pesureita, ei siis ole vain volkkari/toyota ihmisten ongelma. Mutta kuten jo totesin, 2000 lumenea on aika paljon, sillä kyllä saa hyvät valot kun muut asiat on kunnossa.
Tätä juuri tarkoitinkin, että ehtii umpiot jäädä museoon ennen kuin kaikkiin on vaihtoehtopolttimot.
Mutta omat kokemukset eri led-polttimoista eri H4-umpioissa ovat nimenomaan hyviä, siksi näitä on eri kulkuneuvoihin ensimmäisen kokeilun jälkeen lisää ilmestynytkin, eivätkä varmasti jää viimeisiksi. Näissä on myös hajavalo ollut hyvin kontrollissa, niin kuin tässäkin ketjussa olen kuvin osoittanut, kun puolestaan vaikkapa nykyisessä kulkineessa xenon-muutossarja oli todella surkea tapaus, ja sai lähtökäskyn 0,3 sekunnissa. Samoin valitettavasti monien uusien autojen led-valot ovat melkoisia majakoita valojakauman suhteen, häikäisevät melkoisesti kohdalle sattuessaan. Olisi mielenkiintoista mittarin kanssa verrata seinää vasten hajavalojen määriä, välillä kun tuntuu, että valot ovat autojen keulalla enää vain näön eivätkä näkemisen takia.

Ja kyllä, 2000 lumenia kun suunnataan oikein, se on ainakin nykymittapuulla ihan riittävä valomäärä lähivaloihin. Toki nuo edellisten kulkineitteni ~3000-3500 lumenia olivat paremmat, varsinkin W203:n bixenonien lähivalon kuvio oli kerrassaan mallikelpoinen, eikä näillä led-virityksillä pääse kuin sinnepäin. Mutta väri kun on parempi ja kirkkautta enemmän kuin halogeeneillä valokuvion ollessa hallinnassa, riittää se tässä vaiheessa.


- amatyyr -
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 31.01.2018, 23:13
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.078
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja amatyyr Näytä viesti
Sehän se syy on. Pesurit vaaditaan yli 2000 lumenin valoihin, ja niitä saa kyllä jos on valmis maksamaan, mutta ei volkkari- ja tojotakansa maksa ylimääräisestä, kun onhan näillä ennenkin nähty.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 Näytä viesti
Edit. amatyyrin kommenttiin vielä huomautus, siinä s-mersussakaan ei ollu pesureita, ei siis ole vain volkkari/toyota ihmisten ongelma. Mutta kuten jo totesin, 2000 lumenea on aika paljon, sillä kyllä saa hyvät valot kun muut asiat on kunnossa.
Eipä saanut E-mersuun kunnon valoja kuulemma rahallakaan, en muista missä alan julkaisussa valiteltiin, siinä oli just nää max. 2000 lumenin ledit ilman pesureita.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 Näytä viesti
Tuo pesurihomma on tosi, siitä oli mersun s-sarjalaisen testissä mainittu. Silti se on tuplasti enemmän valotehoa kuin normaali H4.
Tuossa Auriksessa on ledeissä pesuritkin, mut silti ei oo saatu potkua valoihin.

Joo, sillä tavan H4:lla voi kuumentaa vain umpiota valotehon jäädessä hyvälle fikkarille, mut hyvillä/hyvin suunnitelluilla umpioilla siitä saa kummasti valoakin kylvettyä tielle. Ei auta hyvä/tehokas polttimo, olipa halogen, xenon tai led, jos umpio on susi.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 01.02.2018, 05:47
HiluxMan:n Avatar
HiluxMan HiluxMan ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 927
Perusasetus

Jotain nykymersuja tulee säännöllisesti työmatkalla vastaan, niissä on jotkut ledit. Kaksi pallukkaa molemmin puolin ja häikäisee enemmän kuin amispoikien xenonit. Siis hajavaloa tulee, ei ne vissiin liian ylös ole säädetty. Muutaman kerran vilauttanut niille pitkiä, mutta minkä ne sille voi että on tehdasasennuksena tuommoset paskavalot.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 01.02.2018, 07:07
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Voi olla, että ne kehujat on hypäny 20v vanhasta autosta yhtä vanhoilla umpioilla uuden mersun rattiin, tuntuuhan ne silloin hyvältä. Itse en ole päässy niitä testaamaan.

Truck-liten umpioissa on myyjien mukaan 1300 lumenea ja ne voittaa ainaki useimmat vakiohalogeenit. Aiemmassa kommentissa ajattelin lähinnä lyhyitä valoja, että niille se 2000 lumenea on aika hyvä. Hyviin pitkiin se ei varmaan riitä. Mullaki on noiden ledien lisäksi 180w ledipaneeli, lumeneista ei tietoa mutta varmasti moninkertainen määrä.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 01.02.2018, 09:26
amatyyr amatyyr ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.07.17
Sijainti: Ylivieska
Viestit: 97
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HiluxMan Näytä viesti
Jotain nykymersuja tulee säännöllisesti työmatkalla vastaan, niissä on jotkut ledit. Kaksi pallukkaa molemmin puolin ja häikäisee enemmän kuin amispoikien xenonit. Siis hajavaloa tulee, ei ne vissiin liian ylös ole säädetty. Muutaman kerran vilauttanut niille pitkiä, mutta minkä ne sille voi että on tehdasasennuksena tuommoset paskavalot.
Samoin volkkareissa ja monissa muissa on samaa ongelmaa. Ja jostain syystä 10-15-vuotiaat V70:tkin häikäisevät xenonlähivaloillaan melko usein, mutta eivät kaikki, vaikka nykyään omat silmät ovat autossa puolisen metriä korkeammalla kuin aikaisemmin.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 Näytä viesti
Voi olla, että ne kehujat on hypäny 20v vanhasta autosta yhtä vanhoilla umpioilla uuden mersun rattiin, tuntuuhan ne silloin hyvältä. Itse en ole päässy niitä testaamaan.

Truck-liten umpioissa on myyjien mukaan 1300 lumenea ja ne voittaa ainaki useimmat vakiohalogeenit. Aiemmassa kommentissa ajattelin lähinnä lyhyitä valoja, että niille se 2000 lumenea on aika hyvä. Hyviin pitkiin se ei varmaan riitä. Mullaki on noiden ledien lisäksi 180w ledipaneeli, lumeneista ei tietoa mutta varmasti moninkertainen määrä.
Kollega mm. kehui kovasti ostamansa 100t ajetun Mondeon vm. -13 valoja (en tiedä millä tekniikalla toteutetut), kun vertailukohtana oli Primera -03, mittarissa kilometrejä vajaa 500t. Voihan jo pelkästään umpion kunnossa olla vähän eroa. Eli sehän on täysin suhteellista kun puhutaan vain hyvistä tai huonoista valoista.
Lähivaloissa tehorajat mitataan nimenomaan lumenina, pitkissä puolestaan kandeloina ja niistä johdettuna suhdelukuna eli referenssinä.


- amatyyr -
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 04.02.2018, 23:35
vimakuus:n Avatar
vimakuus vimakuus ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 19.12.06
Sijainti: Rauma, Finland.
Viestit: 359
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HiluxMan Näytä viesti
Jotain nykymersuja tulee säännöllisesti työmatkalla vastaan, niissä on jotkut ledit. Kaksi pallukkaa molemmin puolin ja häikäisee enemmän kuin amispoikien xenonit. Siis hajavaloa tulee, ei ne vissiin liian ylös ole säädetty. Muutaman kerran vilauttanut niille pitkiä, mutta minkä ne sille voi että on tehdasasennuksena tuommoset paskavalot.
Ootko kuullut tollasista automaattipaskavaloista, ne voi olla sellasetkin On muuten kätevät ajella, mutta ei varmaan vastaantulijoiden mieleen.

Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 05.02.2018, 07:51
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.540
Perusasetus

Duunikaverin erikoismersussa on jotku autmaattisesti itteään säätelevät ledivalot. Aina käynnistyksen yhteydessä säätelevät ylös alas ja sitte asettuvat oikeaan tasoon kuormasta riippumatta. Kait ne on hienot ja tuntui valaisevan hienosti lumisessa talvi-illassa. Toivottavasti pysyvät ehjänä, ei voi olla halvat uusia kun veholta käy kyselemässä..!
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 05.02.2018, 07:55
MiKo:n Avatar
MiKo MiKo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 03.06.06
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 1.563
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Duunikaverin erikoismersussa on jotku autmaattisesti itteään säätelevät ledivalot. Aina käynnistyksen yhteydessä säätelevät ylös alas ja sitte asettuvat oikeaan tasoon kuormasta riippumatta. Kait ne on hienot ja tuntui valaisevan hienosti lumisessa talvi-illassa. Toivottavasti pysyvät ehjänä, ei voi olla halvat uusia kun veholta käy kyselemässä..!
Niin kait nuo tekee monet xenoneillaki varustetut kulkuneuvot eikä tarvi olla mikään ”erikoinen”?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 11:06 (GMT +2).