![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Mutta olikohan autobildi mistä luin että sen takia on alitehosia "alle 2000 lumenin" valoja ettei tarvi ajovalojen pesureita laitella, mikä mun mielestä on kyllä ihan perseestä että sen takia aletaan valotehoa heikentään tahallaan. No ajovaloissa en, ledi lisävaloja on/ollu useampaa merkkiä ja niissä on kyllä ollu kaikissa sama ongelma. Nää viimesimmät w-lightit ei tarvi kun vähän alle -2c lumisadetta niin ne on hetikohta tukossa ja sitten ei muutakun häikäse enään. Oon siinä kyllä samaa mieltä että halogeenit on jo vähän vanhanaikaset, mutta talvella ne tuntuu olevan tällä hetkellä ainoot jotka pystyy pitään huonolla kelillä umpion kunnolla auki. (ainakin niissä autoissa mitä mulla on) Tosin mitsussa on xenon sarja ja siinä on kyllä tähän mennessä pysyny umpiot auki kohtalaisesti. Tuossa on kuva miten xenon jaksaa pitää umpion auki. Ledi olis varmaan muurautunu ihan umpeen..
Viimeksi muokannut kenni_ : 31.01.2018 20:42 |
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Konepelliltä lämmityksen aikana sulanutta lunta ei ledit jaksaneet sulattaa nyt pakkasilla irti, mutta eipä tuokaan kummoinen ongelma ollut autoa puhdistaessa hieman vilauttaa harjan päässä olevaa jäärapaa ja pyyhkäistä muutamaa noroa pois. - amatyyr - |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tuo jäätäminen on joillain keleillä ongelma. Sitähän se on kyllä kaikilla valoilla, mutta ledit ei sula ennen juhannusta, ne täytyy raapata puhtaaksi. Toisaalta kun ollaan selkeästi pakkasella, niin ledivaloon ei lumi tartu, kun se valokin on miinuksen puolella. Käytännössä niillä keleillä kun koko auton keula on huurussa, on valotki ummessa. Minä laitoin led-umpiot autoon ja kyllä ainaki lyhyen testin perusteella en ole muuhun vaihtamassa. Valokuvio on tarkkaan rajattu ja valoa sen kuvion alueella tasaisesti ja kohtalaisen hyvin. En ainakaan muista, että olisin parempiin halogeeneihin törmännyt. Lisävalossa on led ollu jo pidempään käytössä ja erityisesti valon tasaisuus xenoniin verrattuna on selvästi parempi. Ja halogeeniin verrattuna myös teho. Näihin hehkuvirityksiin en oikein jaksa uskoa, että ikinä tulee sellaista joka toimisi kunnolla kaikissa tai edes useimmissa umpioissa. Normaalistikin H4 umpiosta lähtee suhteellisen paljon hajavaloa, se vain ei haittaa, jos/kun valotehoa ei ole kovin paljoa. Sellaiseen umpioon ei oikein tehokas hehku vain sovi. Kokeilin aikanaan eri xenon sarjoja aika moneen umpioon. Siriuksen kanttiumpio kirkkaalla lasilla oli ainoa missä niitä viitsi käyttää, kaikissa muissa oli hajavaloa aivan liikaa. Edit. amatyyrin kommenttiin vielä huomautus, siinä s-mersussakaan ei ollu pesureita, ei siis ole vain volkkari/toyota ihmisten ongelma. Mutta kuten jo totesin, 2000 lumenea on aika paljon, sillä kyllä saa hyvät valot kun muut asiat on kunnossa. Viimeksi muokannut Ippe69 : 31.01.2018 22:11 |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mutta omat kokemukset eri led-polttimoista eri H4-umpioissa ovat nimenomaan hyviä, siksi näitä on eri kulkuneuvoihin ensimmäisen kokeilun jälkeen lisää ilmestynytkin, eivätkä varmasti jää viimeisiksi. Näissä on myös hajavalo ollut hyvin kontrollissa, niin kuin tässäkin ketjussa olen kuvin osoittanut, kun puolestaan vaikkapa nykyisessä kulkineessa xenon-muutossarja oli todella surkea tapaus, ja sai lähtökäskyn 0,3 sekunnissa. Samoin valitettavasti monien uusien autojen led-valot ovat melkoisia majakoita valojakauman suhteen, häikäisevät melkoisesti kohdalle sattuessaan. Olisi mielenkiintoista mittarin kanssa verrata seinää vasten hajavalojen määriä, välillä kun tuntuu, että valot ovat autojen keulalla enää vain näön eivätkä näkemisen takia. Ja kyllä, 2000 lumenia kun suunnataan oikein, se on ainakin nykymittapuulla ihan riittävä valomäärä lähivaloihin. Toki nuo edellisten kulkineitteni ~3000-3500 lumenia olivat paremmat, varsinkin W203:n bixenonien lähivalon kuvio oli kerrassaan mallikelpoinen, eikä näillä led-virityksillä pääse kuin sinnepäin. Mutta väri kun on parempi ja kirkkautta enemmän kuin halogeeneillä valokuvion ollessa hallinnassa, riittää se tässä vaiheessa. - amatyyr - |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Joo, sillä tavan H4:lla voi kuumentaa vain umpiota valotehon jäädessä hyvälle fikkarille, mut hyvillä/hyvin suunnitelluilla umpioilla siitä saa kummasti valoakin kylvettyä tielle. Ei auta hyvä/tehokas polttimo, olipa halogen, xenon tai led, jos umpio on susi. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Jotain nykymersuja tulee säännöllisesti työmatkalla vastaan, niissä on jotkut ledit. Kaksi pallukkaa molemmin puolin ja häikäisee enemmän kuin amispoikien xenonit. Siis hajavaloa tulee, ei ne vissiin liian ylös ole säädetty. Muutaman kerran vilauttanut niille pitkiä, mutta minkä ne sille voi että on tehdasasennuksena tuommoset paskavalot.
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Voi olla, että ne kehujat on hypäny 20v vanhasta autosta yhtä vanhoilla umpioilla uuden mersun rattiin, tuntuuhan ne silloin hyvältä. Itse en ole päässy niitä testaamaan.
Truck-liten umpioissa on myyjien mukaan 1300 lumenea ja ne voittaa ainaki useimmat vakiohalogeenit. Aiemmassa kommentissa ajattelin lähinnä lyhyitä valoja, että niille se 2000 lumenea on aika hyvä. Hyviin pitkiin se ei varmaan riitä. Mullaki on noiden ledien lisäksi 180w ledipaneeli, lumeneista ei tietoa mutta varmasti moninkertainen määrä. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Lähivaloissa tehorajat mitataan nimenomaan lumenina, pitkissä puolestaan kandeloina ja niistä johdettuna suhdelukuna eli referenssinä. - amatyyr - |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Duunikaverin erikoismersussa on jotku autmaattisesti itteään säätelevät ledivalot. Aina käynnistyksen yhteydessä säätelevät ylös alas ja sitte asettuvat oikeaan tasoon kuormasta riippumatta. Kait ne on hienot ja tuntui valaisevan hienosti lumisessa talvi-illassa. Toivottavasti pysyvät ehjänä, ei voi olla halvat uusia kun veholta käy kyselemässä..!
![]()
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|